۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۲۱
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 85109941
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نیمی از محیط بانان جدید پاسداری از زیستگاههای کشور را فرا گرفتند

کرج _ ایرنا _ رییس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان کشور با بیان اینکه در نخستین دوره از آموزش های محیط بانی ۸۰ نفر تحت این آموزش ها قرار گرفتند، گفت: ۷۰ نفر نیز در دومین دوره تحت این آموزش ها قرار می گیرند که در مجموع ۵۰ درصد از محیط بانان تازه استخدام شده را شامل می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «ضیاءالدین الماسی» روز شنبه در آیین افتتاح دومین دوره آموزش محیط بانی کشور که در مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان کشور مستقر در کرج برگزار شد، افزود: این محیط بانان مستخدم جدید یا تغییر وضعیت یافته هستند که به مدت ۱۴ روز آموزش های تخصصی را فرا می گیرند.

وی با بیان اینکه وظیفه محیط بانان خطیر و تضمین کننده توسعه کشور و سلامت آحاد مردم است، گفت: محیط بانان یکی از ارکان اصلی پویایی و پایداری حیات وحش روبه رشد جامعه هستند بنابراین از بعد از همه گیری کرونا با شروع دولت سیزدهم و احیای مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان در سال ۱۴۰۱ آموزش جامع محیط بانان تازه استخدام شده در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در سال گذشته ۸۰ نفر محیط بان دوره آموزشی جامع بدو خدمت محیط بانی را در این مرکز گذراندند که این دوره ها شامل ۱۵ شبانه روز آموزش های عمومی و تخصصی از جمله آشنایی با زیست گاه ها و اکوسیستم ها، حیات وحش، گیاهشناسی ، بیماری های گیاهی و جانوری حیات وحش، قوانین و مقررات، ضوابط قضایی، بکارگیری سلاح و دفاع شخصی و مشارکت مردمی و مسوولیت اجتماعی و شناخت آلاینده های محیط زیست می باشد.

الماسی گفت: همچنین آموزش های عملی مثل میدان تیر، زندگی در شرایط سخت و آمادگی جسمانی، دفاع شخصی، ایمنی و مهار آتش از دیگر این آموزش ها به شمار می رود ضمن اینکه تا پایان سال یک دوره دیگر هم از این سلسله دوره های جامع بدو خدمت برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۳۰۰ نفر محیط بان جدید استخدام شده اند، اظهار امیدواری کرد: آموزش این افراد در سال آینده به پوشش ۱۰۰ درصدی می رسد و این فرایند آموزش همپای استخدام های جدید توسعه می یابد.

رییس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان کشور در خصوص لزوم برگزاری این آموزش ها تصریح کرد: اگر کسی یک مسوولیتی بر عهده بگیرد می بایست صلاحیت آن را داشته باشد و اگر یک محیط بان می خواهد سلاح به دست بگیرد و ضوابط سلاح را بلد باشد و محیط بان وقتی در طبیعت وظیفه حفاظت از اکوسیستم و حیات وحش را عهده دارد باید با موضوعات مرتبط با وظیفه اش و فنون نمونه برداری از جاندار و کار با سلاح را آشنا باشد و این دوره ها صلاحیت محیط بان را برای انجام وظیفه محیط بانی پشتیبانی می کند.

محیط بانان نقش موثری در گردش چرخ اقتصادی کشور دارند

وی با بیان اینکه شما محیط بانان در یک پاسگاه دورافتاده ای کار می کنید که شبانه روز محیط زیست را مراقبت و حفاظت می کند، اظهار کرد: تمام فعالیت های اقتصادی به سلامت محیط زیست برمی گردد و منابع پایه تضمین کننده گردش چرخ اقتصادی است که شما نقش موثری در گردش این چرخ دارید.

وی به آموزش های تخصصی محیط بانی اشاره کرد و گفت: بخشی از آموزش های شما با جان شما سروکار دارد و اگر این آموزش ها را درست فرا بگیرید حفظ جان خود و دیگران را در پی دارد ضمن اینکه شما بایستی از بیماری های حیات وحش و گیاهی و دلایل آن مطلع باشید.

الماسی افزود: سال های گذشته تجارب خیلی تلخی از بیماری های فراگیر در دنیا مثل سارس، کرونا وآنفلوانزای فوق حاد پرندگان را داشتیم که بسیاری از آن ها تعامل نزدیکی با محیط زیست دارند و اولین کسانی که می تواند رگه های آن ها را شناسایی کند شما محیط بانان هستید که در طبیعت متوجه می شوید به عنوان مثال یک بیماری در پستانداران و حیات وحش منطقه اتفاق افتاده است و امکان سرایت به جامعه انسانی را دارد.

وی با تاکید بر اینکه شما باید تغییراتی که در زیستگاه ها و آب ها اتفاق می افتد را بشناسید، تصریح کرد: رفتارهای طبیعت را باید بشناسید و وقتی در طبیعت گشت می زنید نباید فقط منتظر یک شکارچی باشید که اسلحه خود را به سمت حیات وحش گرفته بلکه شما دانشمندانی هستید در اولین جبهه علم و نزدیک ترین افراد به طبیعت هستید.

الماسی گفت: آنچه را که شما شناسایی می کنید سرنخی است که کارشناسان و پژوهشگران را به عرصه می کشاند تا تصمیمات درستی بگیرند.

وی با بیان اینکه شما محیط بانان در ۱۴ روز دوره آموزشی خود آموزش های نظامی را فرا می گیرید، افزود: شما باید دانش پایه ای خود را در این مدت گسترش دهید و در تعامل با اساتید باشید تا دانش خود را خودتان افزایش دهید.

رییس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان کشور خاطرنشان کرد: شما با مردمی روبرو هستید که شامل کشاورزان، دامداران و عشایر و فعالان اقتصادی مانند معدنچیان و کارخانه داران و بخش دولتی مثل راهسازی هستند و باید بدانید چگونه با آن ها تعامل داشته و چگونه جامعه محلی برای حفظ محیط زیست با شما تعامل کند نه اینکه در مقابل شما قرار بگیرد بنابراین باید با مبانی مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی، همپای دیگر موضوعات علمی و عملی آشنا شوید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha