چرا برنامه‌های توسعه در ایران به کامیابی نرسید؟ + فیلم

تهران- ایرنا- کارشناس سازمان برنامه و بودجه در بررسی کتاب «۷۰ سال برنامه‌ریزی توسعه در ایران» بیان کرد: در این کتاب مشخص شد که چرا برنامه‌های توسعه به اندازه‌ای که برای آن پیش‌بینی شده بود، تاثیرگذار نبود و به کامیابی نرسید.

فتح الله آقاسی‌زاده با تاکید بر اینکه گذشته چراغ راه آینده است، به خبرنگار ایرنا گفت: این کتاب حاصل توجه به گذشته و بر مبنای این گذاره بود. مولف برای آینده ایران تلاش داشت تا مشخص کند که برنامه‌های توسعه تا اندازه‌ای که برای آن برنامه‌ریزی کرده بودیم کامیابانه نبوده است. در شرایطی که ما در حال ورود به برنامه هفتم بودیم این کتاب آماده شده بود. بنا بود که گذشته بازکاوی شود تا برنامه توسعه کشور به شکل نوینی بازبینی و در برنامه هفتم از آن استفاده شود.

مولف کتاب ۷۰ سال برنامه‌ریزی توسعه در ایران، آسیب‌ها و چالش‌ها توضیح داد: فکر می‌کردیم اگر بتوانیم این کتاب را منتشر کنیم عصاره و مروری از ۱۱ برنامه‌ای خواهد بود که پیش از این انجام شده بود. این تحقیق می‌توانست به شکل‌دهی برنامه مناسب‌تر در برنامه هفتم کمک کند و نتیجه آن را در برنامه هفتم خواهیم دید. همچنین به عنوان مولف کتاب، باور دارم باید این کتاب را منتشر کنیم. در برنامه‌ریزی توسعه نیازمند چالش‌ها و برنامه‌هایی هستیم که آینده ای روشن برای ما رقم بزند.

کارشناس سازمان برنامه و بودجه درباره کتاب سال برنامه‌ریزی توسعه در ایران بیان کرد: در فصلی از کتاب به چالش‌های برنامه‌ریزی و در فصلی به آسیب‌ها پرداخته شده است. منظور از آسیب‌ها مسائلی بود که برنامه‌ها از حیث فنی و از درون با آن مواجه بودند و منظور از چالش‌ها مسائلی است که بر آن‌ها تحمیل شده است. اتمسفر سیاسی و شرایط همه آنها به دقت بررسی و فراتحلیل ارائه شد.

به گفته آقاسی‌زاده باید این مسائل را بررسی کنیم که چرا در برخی برنامه‌ها کامیاب نبودیم، باید این موارد بررسی شود و امیدوارم افراد بتوانند دستاوردهای خوبی داشته باشند و بتوانند آینده خوبی برای گفت‌وگو داشته باشند.

مطالعه و پژوهش برای آینده

سعید غلامی نتاج امیری درباره مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری نیز به خبرنگار ایرنا توضیح داد: یکی از ماموریت‌های اصلی این مرکز مطالعه و پژوهش برای آینده است و در حوزه برنامه‌ریزی برای آینده ایران کار می‌کند تا بتواند خود را برای برنامه هفتم توسعه آماده کند. در مجموعه مطالعات ۷۰ سال برنامه‌ریزی توسعه در ایران، مجموعه اندیشمندان به صورت گروهی روی این مساله متمرکز شدند. زیرا در آن سال‌ها نهاد برنامه‌ریزی در ایران وارد دهه هفتم فعالیتش شده بود و باید بتوان از تجربه دوره‌های قبلی استفاده کرد.

مشاور امور پژوهشی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با تاکید بر اینکه باید روی کتاب سرمایه‌گذاری کرد، ادامه داد: دقت و وسواس بالایی در تالیف کتاب به خرج دادیم. روی آسیب‌ها و چالش‌ها تاکید شد. مولفان این کتاب بررسی می‌کنند که در دهه گذشته دچار چه مشکلاتی در برنامه‌ریزی بودیم، تا از آن درس بیاموزیم تا آینده از آن ما و خواندنی باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha