از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

تهران-ایرنا- ایران در مسیر توسعه همکاری با بریکس، بایدن در گرداب بحران‌های جدید، استقبال روسیه از ایده ایران برای تشکیل باشگاه حقوقی ضد تحریم، ۵۲۴کشته‌ درگیری‌های سودان و هشدار نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه با هدایت آمریکا مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته است.

**صداقت؛ حلقه مفقوده در گام های آمریکا برای بهبود روابط با چین
کارشناسان چینی درباره دیدار اخیر وانگ یی رئیس دفتر سیاست خارجی حزب حاکم چین با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید که در شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد، « صداقت» را حلقه مفقوده در گام های واشنگتن برای بهبود روابط با پکن دانستند و اعتقاد دارند آمریکا باید در رفتاش مقابل چین صادقانه عمل کند.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

دیدار وانگ یی رئیس دفتر سیاست خارجی حزب حاکم چین در وین با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مقابله با پشت صحنه روابط رو به سردی آمریکا و چین و افزایش تنش ها در تقابل بایکدیگر در سطحی که تاکنون دیده نشده صورت گرفت.

یانگ شی یو محقق ارشد مطالعات بین المللی چین در مصاحبه با خبرنگاران در این رابطه گفت چگونگی ثتبیت روابط پیچیده دوجانبه میان چین و آمریکا درمیانه مناقشات مختلف به ماموریتی فوری برای مقامات دو کشور تبدیل شده است.

وی در ادامه سخنانش افزود ملاقات وین در فشار برای بازگرداند روابط دوجانبه به مسیر سابق از طریق گفت و گو و مذاکره جهت بازسازی روابط سودمند است.

ژانگ جیادونگ رئیس مرکز مطالعات آمریکا در دانشگاه فوندان نیز گفت یکی از شاخصه های دیدار سالیوان و ئی این است که گفتمانی که از سوی دو طرف منتشر شده مشابه یکدیگر است و بر اشتیاق دو طرف برای ارتباط تاکید می کند. در بیانیه ای که روز پنجشنبه از سوی کاخ سفید منتشر شده از کلماتی مانند " صریح " ، " حقیقی " و " سازنده " برای توصیف این مذاکرات استفاده شده است و اشاره شده این ملاقات بخشی از برنامه تلاش های پیش رو برای بازگشایی خطوط ارتباطی و مدیریت رقابت به شکلی مسئولانه است.

وی در ادامه افزود ملاقات وین از آنجا حائز اهمیت است که جنگ روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد و در حال رسیدن به نقطه ای است که تغییرات کوچک منجر به تغییرات بزرگ خواهند شد و تنش ها در شرایط تنگه تایوان نیز با رقابت چین و آمریکا افزایش پیدا می کند.

در بیانیه ای که از سوی چین منتشر شد نیز آمده است دو طرف توافق کردند از این کانال ارتباطی استراتژیک بهترین استفاده و بهره برداری را انجام دهند.

به نظر می رسد آمریکا برای گفت و گو با چین مشتاق است. این درحالی است که رسانه های آمریکایی شکایت هایی درباره واشنگتن پیرامون امتناع چین از برنامه ریزی مجدد برای سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا مطرح کردند. پیش تر نیز رسانه های آمریکایی نیز از نپذیرفتن درخواست وزیر دفاع آمریکا برای مکالمه تلفنی با همتای چینی ابراز ناراحتی کرده بودند.

گرچه برخی رسانه های غربی گفتند جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای ارتباط با چین به رغم خطر از دست دادن نفوذ اصرار دارد اما کارشناسان چینی اشاره کردند که این موضوع تاکتیک های رایج آمریکا برای اصرار به مذاکره با چین به وقت نیاز به همکاری چین برای حل و فصل برخی نگرانی های جهانی است.

برخی کارشناسان نیز معتقدند اشتیاق آمریکا برای مذاکره با چین بیشتر به نظر چیزی شبیه به فرصت طلبی است و صداقت آمریکا در این میان در حالی پرسش برانگیز است که همچنان به بازی حرف و عمل متفاوت باهم ادامه می دهد.

تعامل های اخیر میان مقامات آمریکایی و چینی نشان می دهد فضای وسیعی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد و جامعه جهانی نیز انتظار دارد قدرت های اقتصادی اول و دوم جهان بتوانند به شکلی مناسب مناقشات میان خود را مدیریت کنند.اما کلید بهبود و پیشرفت روابط بستگی به این موضوع دارد که آیا آمریکا اقداماتی ملموس در اصلاح اشتباهاتش انجام خواهد داد و یا به گفتار و عملکرد متضاد ادامه خواهد داد.
https://irna.ir/xjMrHM
**نماینده مجلس:ایران همواره حامی واقعی سوریه بود/اجرای سریع توافقات دو کشور
نماینده مجلس مردم سوریه درباره سفر آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به سوریه و امضای توافقنامه با بشار اسد همتای سوری خود گفت : ایران همواره حامی واقعی سوریه در بحران علیه ما در همه سطوح بود.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و بشار اسد، در مراسمی در قصر الشعب سوریه برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه و ۱۴ سند همکاری دیگر در حوزه‌های مختلف را به امضا رساندند.

این اسناد توسط وزرای خارجه، راه و شهرسازی، اقتصاد، نفت‌ و ارتباطات و فناوری اطلاعات‌ با همتایان سوری‌ آنها امضا شد.
هادی مشهدیه ضمن پربار بودن این تفاهم ها به رسانه های محلی درباره ماهیت این توافقات افزود : این سفر اقتصادی بود ، زیرا در سالهای گذشته ایران حامی واقعی سوریه در بحران و جنگ علیه سوریه در همه سطوح بود. این همکاری ها نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر هم حمایت اقتصادی خود را مطابق با نیازهای مردم سوریه نشان می دهد.

وی افزود: در این سالها ایران تحریم های ظالمانه و ناعادلانه ای از سوی آمریکا متحمل شد، اما با تلاش و کوشش توانست از این تنگنا عبور کند تا به خودکفایی در بسیاری از جهات و زمینه ها برسد و راهبردی برای خود ایجاد کند.

این نماینده مجلس مردم سوریه با بیان اینکه موضوعات اقتصادی که برای کشور و دولت سوریه اهمیت دارد معیشتی، تولید برق و تدارکات است، خاطرنشان کرد: سفر رئیس جمهور ایران به سوریه در چارچوب کمک واقعی به سوریه است و قطعا موفقیت آمیز خواهد بود.

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در نشست مطبوعاتی مشترک با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، با یادآوری اعتراف رسمی آمریکایی‌ها به شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: وضعیت امروز ایران و سوریه گواه حقانیت و درستی مقاومت و ایستادگی دو کشور در مقابل فشارها است.

رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد که تفاهم‌نامه‌هایی که امروز بین دو کشور منعقد شد، به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب متقابل هر چه سریع‌تر اجرایی شود و گفت: ما دست همه کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان را که اولویت سیاسی خارجی جمهوری اسلامی ایران هستند، به گرمی می‌فشاریم و معتقدیم که این ارتباط و این تفاهمات می‌تواند دست بیگانگان را از منطقه قطع کند.
https://irna.ir/xjMrMV
**موج جدید حملات موشکی به اراضی اشغالی/ سرایا القدس: برای ماه‌ها نبرد آماده هستیم
منابع خبری بعد از ظهر امروز(شنبه) از آغاز موج جدیدی از حملات موشکی مقاومت به شهرها و شهرک‌های صهیونیست نشین مجاور نوار غزه خبر دادند.در همین حال، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی نیز بر آمادگی خود برای ادامه نبرد با دشمن تا چند ماه تاکید کرد.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

خبرگزاری شهاب در این باره اعلام کرد که مقاومت فلسطین در نوار غزه با پرتاب چند موشک و راکت شهر های«عسقلان» و«سدیروت»را هدف قرار داد.

این رسانه همچنین اعلام کرد که در این حمله جدید شهرک های مجاور غزه و در راس آنها «سدیروت» هدف قرار گرفته است.

منابغ خبری همچنین اعلام کردند که آژیرهای خطر در شهرک های مذکور به صدا درآمده است.

برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز اعلام کردند که در حمله جدید تا بدین لحظه حدود ۴۰ راکت و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب شده است.

پایگاه خبری العهد نیز در این باره اعلام کرد که موشک‌های مقاومت فلسطین به محل تجمع نظامیان صهیونیست در «ناحل عوز» در شرق غزه اصابت کرده و دود غلیظی در آسمان منطقه تشکیل شده است.

در همین راستا، گردان‌های سرایا القدس در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به ادامه جنایات رژیم صهیونیستی حملاتش به اراضی اشغالی را ازسر می‌گیرد.

در این بیانیه آمده است: مقاومت خود را برای چند ماه رویارویی مهیا کرده است و از محبوبیت مردمی قابل توجهی برخوردار است.

سرایا القدس در ادامه خاطرنشان کرد: کسانی که ظلم پیشه کردند خواهند دید که به زودی به چه مجازات و کیفرخواست دردناکی گرفتار خواهند شد.

همزمان جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نیز حملات خود به مناطق مختلف نوار غزه و مناطق مسکونی در این منطقه را ازسر گرفته‌اند.

منابع خبری فلسطین در همین راستا، از تخریب چند خانه و مجروح شدن چند فلسطینی در حملات جدید صهیونیست‌ها به شرق شهر «رفح» خبر داده‌اند.

از روز سه شنبه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نوار غزه را هدف حملات سنگین خود قرار دادند که در جریان آن تاکنون ۳۳ فلسطینی از جمله ۶ کودک و سه زن و ۴ فرمانده ارشد گردان‌های سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین شهید شده اند.

گروه‌های مبارز فلسطینی نیز در اقدامی تلافی‌جویانه در چندین نوبت تل آویو و دیگر بخش‌های سرزمین‌های اشغالی به ویژه جنوب اسرائیل را آماج حملات موشکی و راکتی قرار دادند که در جریان آن تاکنون چند صهیونیست زخمی شده‌اند که حال بسیاری از آنان وخیم گزارش می‌شود.

همچنین ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که از عصر چهارشنبه تاکنون گروه‌های فلسطینی صدها راکت و موشک به سوی سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده‌اند که خسارت مالی زیادی را به بار آورده است.
https://irna.ir/xjMrNp
**ایران در مسیر توسعه همکاری با بریکس
ایران تجارت با کشورهای عضو بریکس از جمله چین را با هدف پیوستن به این ائتلاف افزایش می‌دهد.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

ایران نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۱۴ درصدی در تجارت غیرنفتی با اعضای ائتلاف بریکس بوده است.

ایران تجارت خود را با اعضای گروه بریکس افزایش داده است، زیرا به دنبال پیوستن به این ائتلاف است که اغلب به عنوان جایگزینی برای هژمونی اقتصادی و سیاسی غرب در نظر گرفته می شود.

بریکس متشکل از اقتصادهای نوظهور برزیل، چین، هند، روسیه و آفریقای جنوبی است. به گفته مؤسسه مطالعات امنیتی مستقر در آفریقای جنوبی، این اتحاد ۴۲ درصد از جمعیت جهان و حدود ۲۶ درصد از اقتصاد جهان را تشکیل می دهد.

رسانه‌های ایران روز چهارشنبه به نقل از داده های گمرک جمهوری اسلامی ایران گزارش دادند: ارزش تجارت غیرنفتی ایران با اعضای بریکس در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ به ۳۸.۴۳ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد افزایش داشت.

بر اساس داده‌های ایریکا، چین با داشتن ۳۰.۳۲ میلیارد دلار تجارت، شریک تجاری اصلی ایران در اتحاد بریکس است و پس از آن هند (۴.۹۹ میلیارد دلار)، روسیه (۲.۳۲ میلیارد دلار)، برزیل (۴۶۶.۵۵ میلیون دلار) و آفریقای جنوبی (۳۲۲.۰۴ میلیون دلار) قرار دارند.

ایران که دومین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد، برای اولین بار در ژوئن ۲۰۲۲ قصد خود را برای پیوستن به این بلوک اعلام کرد.

جیسون برادسکی، پژوهشگر مؤسسه خاورمیانه، به المانیتور گفت: من فکر می‌کنم ایران به دنبال پیوستن به برجام، جهان‌بینی نظم جهانی چندقطبی فزاینده را نشان می‌دهد.

این امر به ویژه در تلاش برای ایجاد یک کانال مالی بدون تاثیر گرفتن از فشار غرب به عنوان بخشی از مفهوم اقتصاد مقاومتی صادق است. با تعمیق شراکت تهران با روسیه و چین، روابط گرم فزاینده با برزیل، هند و آفریقای جنوبی احتمالاً فرصتی برای پیوستن به چنین بلوکی احساس می شود.

برادسکی می افزاید: رسیدن ایران به بریکس این واقعیت را تغییر نخواهد داد که تحریم‌های آمریکا همچنان پابرجا هستند و همه این کشورها در معرض خطر تحریم قرار دارند.

وی گفت: این ممکن است از نظر دیپلماتیک به تهران کمک کند، اما از نظر اقتصادی دستاوردها بسیار کم‌تر خواهد بود.

ایران تنها کشور منطقه نیست که به دنبال پیوستن به بریکس است. پنج کشور عربی نیز رسماً درخواست پیوستن به این گروه را داده اند: الجزایر، بحرین، مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی.

وزرای خارجه بریکس در اوایل ژوئن (نیمه خرداد ماه) در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی نشستی سالانه برگزار خواهند کرد تا در مورد درخواست های عضویت بحث کنند.
https://irna.ir/xjMrKS
**سقوط هواپیمای سوخو و بالگرد ناشناس در نزدیکی مرز روسیه و اوکراین
منابع خبری روسیه از سقوط یک هواپیمای سوخو ۳۴ متعلق به این کشور و حادثه مشابه برای یک بالگرد ناشناس در منطقه بریانسک روسیه در نزدیکی مرز اوکراین خبر دادند.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

خبرگزاری تاس روز شنبه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: دقایقی پس از گزارش هایی مبنی بر سقوط یک فروند بالگرد ناشناس در منطقه، یک فروند جنگنده سوخو ۳۴ در منطقه بریانسک روسیه در نزدیکی مرز اوکراین سقوط کرد.

این منبع خبری جزئیات بیشتری درباره تلفات حادثه سقوط هواپیما ارائه نکرد،‌با این حال با اشاره به انتشار ویدیویی از محل سقوط هواپیما نوشت که این تصاویر بخش‌هایی از هواپیمای جنگنده و موتور آن را در حال سوختن نشان می‌دهد.

ساعتی قبل، منابع خبری روس از سقوط یک بالگرد ناشناس از نوع Mi-۸ در همین منطقه روسیه (بریانسک) به علت آتش سوزی در قسمت موتور خبر داده بودند.

مقامات محلی در این باره گفتند که سقوط بالگرد آسیبی به تأسیسات شهری و یا شهروندان نداشته است اما در این حادثه، ۲ سرنشین بالگرد جان باخته اند.
بنا بر این گزارش، لاشه بالگرد پیدا شده و آتش‌سوزی ناشی از سقوط آن،‌مهار شده است.

بنا بر گزارش منابع روس، مقامات محلی در حال انجام عملیاتی برای یافتن مقصران هستند که می توانستند در هر دو حادثه نقش داشته باشند و افزودند که بالگرد و هواپیمای جنگنده ممکن است توسط عواملی که در خاک روسیه فعالیت می کردند سرنگون شده باشند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که هواپیمای سوخو ۲۴ در حال پرواز آموزشی بوده و هیچ مهماتی در آن وجود نداشته است.

پیش از این،حادثه سقوط یک بالگرد تهاجمی روسی Mi-۲۸ روز جمعه بر فراز شبه جزیره کریمه گزارش شده بود.
https://irna.ir/xjMrPq
**بورل: اتحادیه اروپا باید به تامین مهمات اوکراین سرعت بخشد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: با توجه به اینکه نیروهای اوکراین تنها در منطقه باخموت روزانه به هزار گلوله توپ نیاز دارند، اتحادیه اروپا باید به تامین مهمات این کشور سرعت بخشد.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد که دمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین در نشستی در استکهلم به همتایان اروپایی اش گفته است که کی‌یف برای دفاع از خود در برابر روسیه به حمایت بیشتری نیاز دارد.

بورل پس از این نشست به خبرنگاران گفت: اوکراین در اطراف شهر باخموت روزانه به حدود هزار گلوله توپ نیاز دارد.

وی در پاسخ به این سوال که اتحادیه اروپا چگونه می تواند تامین مهمات را سرعت بخشد، گفت: کشورهای عضو باید ذخایر خود را بررسی کنند و بر چالش های لجستیک (حمل و نقل) غلبه کنند.

وزرای اتحادیه اروپا در ماه مارس ( اسفند و فروردین)، طرحی به ارزش حداقل ۲ میلیارد یورو برای تامین یک میلیون گلوله توپ و موشک مورد نیاز اوکراین در طول ۱۲ ماه را تایید کردند.
https://irna.ir/xjMrNn
**شهردار سدیروت از ترس حملات موشکی گروه‌های مقاومت دست به دامان عربستان شد
شهردار شهر صهیونیست نشین «سدیروت» هم مرز با غزه برای در امان بودن از حملات موشکی نیروهای مقاومت فلسطینی گفت:‌ از عربستان و امارات می خواهیم تا با میانجیگری و فشار بر حماس و جهاد اسلامی فلسطین مانع ادامه درگیری‌ها شوند.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

«آلون داویدی» شهردار سدیروت امروز (شنبه) در گفت و گو با شبکه «i۲۴» رژیم صهیونیستی گفت: من به عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و رهبری جهان عرب متوسل می‌شوم.

شهردار این شهر صهیونیست‌نشین واقع در منطقه مرزی با غزه که در روزهای اخیر مورد حملات موشکی گروه‌های مقاومت فلسطینی قرار گرفته است با چشم پوشی از جنایات ارتش رژیم صهیونیستی طی پنج روز گذشته علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه گفت: اقدامات حماس و جهاد اسلامی موجب ادامه درگیری‌ها شده و بر زندگی مردم این منطقه تاثیر می‌گذارد.

وی با نادیده گرفتن اقدامات رژیم نژاد پرست اسرائیل در محاصره غزه و بسته نگه داشتن گذرگاههای نوار مرزی این منطقه و جلوگیری از ورود مواد غذایی، دارویی، سوخت و سایر مواد مورد نیاز به غزه توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی، اقدامات مقابله به مثل نیروهای مقاومت فلسطینی در پاسخ به جنایات ارتش این رژیم را برای مردم غزه هزینه‌بَر توصیف کردوگفت: ما برای رسیدن به صلح و آرمش تلاش می‌کنیم اما آن‌ها (نیروهای مقاومت فلسطینی) سلاح خود را به سمت ما نشانه می‌گیرند.

داویدی درعین حال گفت: حتی اگر درگیری‌های اخیر بیش از ۳۰روز بطول انجامد اسرائیلی‌های هم مرز با غزه پیامدهای درگیری اخیر را متحمل خواهند شد.
یکی دیگر از مقامات سابق رژیم اسرائیل که به نام آن اشاره‌ای نشده است، در مصاحبه با شبکه «i۲۴» رژیم صهیونیستی، ادامه درگیری‌های اخیر بین ارتش رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطینی در غزه را به ضرر این رژیم و به نفع گروه‌های مقاومت فلسطینی دانست.

از بامداد روز سه‌شنبه گذشته جنگنده - بمب افکن‌های رژیم صهیونیستی با انجام حملات وحشیانه به غزه ۳۳ فلسطینی از جمله ۶ تن از فرماندهان «گردان‌های قدس» را به شهادت رساندند.

گروه‌های مقاومت فلسطینی نیز از روز چهارشنبه گذشته با بیش از یک هزار موشک و راکت در پاسخ به این حملات وحشیانه اهدافی را در سرزمین‌های اشغالی با موشک هدف قرار دادند.
https://irna.ir/xjMrNm
**ایران کشور دوست و هم پیمان سوریه است/هدف مذاکرات چهارجانبه خروج نیروهای ترکیه از سوریه
«بثینه شعبان» مشاور ارشد سیاسی رئیس جمهوری سوریه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا گفت که جمهوری اسلامی ایران کشور دوست و هم پیمان سوریه است.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

«بثینه شعبان» مشاور ارشد سیاسی رئیس جمهوری سوریه امروز در سخنانی دریک نشست رسانه ای در پاسخ به سوال خبرنگار بین الملل ایرنا درباره مذاکرات بین سوریه و ترکیه در چارچوب کمیته چهارجانبه متشکل از ایران، سوریه، روسیه و ترکیه و آخرین دور مذاکرات این کمیته در سطح وزیران خارجه در مسکو گفت که دمشق بر لزوم حضور تهران در این مذاکرات تاکید داشت زیرا کشور دوست و هم پیمان ما به شمار می رود.

وی افزود که هدف خروج نیروهای اشغالگر ترکیه از خاک سوریه است و آنها خاک سوریه را اشغال کرده اند و باید خارج شوند و خاک سوریه باید به این کشور بازگردد.

بثینه شعبان در بخش دیگری از سخنان امروز خود در نشستی رسانه ای تصریح کرد که توافق عربستان و جمهوری اسلامی ایران با کمک چین یک مرحله جدید را نه فقط برای تهران و ریاض بلکه برای منطقه رقم زد.

وی افزود که این توافق نقطه عطف مهمی است و آن اینکه فرزندان کشورهای منطقه می توانند برای نزدیکی روابط و گفت وگو بین خودشان بدور از دیکته ها و منافع آمریکا گام بردارند و این چیزی بود که ما به آن چشم دوخته بودیم زیرا همه ما اتفاق نظر داریم که استعمار غربی أساس مشکل و مصیبت ها و جنگ ها است.

بثینه شعبان تصریح کرد: شکل قدیمی این استعمار تغییر کرده است اما شکل جدید آن خطرناکتر است زیرا بدنبال فتنه انگیزی داخلی در کشورها و فتنه انگیزی بین کشورهای همجوار یکدیگر است.

وی با اشاره به سلطه گری رسانه های غربی و انعکاس تحولات براساس اهداف و مقاصد خاص خود و به زیان ملت های منطقه افزود: اولین چیزی که باید به آن فکر کنیم، این است که رسانه ها و صدای خود را چطور تقویت کنیم و نقش أصحاب رسانه در این زمینه بسیار مهم و جدی است و باید صدای خود را به دشمن قبل از دوست برسانیم.

بثینه شعبان درباره اوج گیری شرق و موضوع پیوستن ایران به سازمان شانگهای گفت: سازمان شانگهای دو روز پیش در هند تشکیل جلسه داد و این سازمان نیمی از ساکنان جهان را تشکیل خواهد داد و اقتصاد کشورهای زیر مجموعه بریکس نیز قویتر از گروه جی ۸ است و این یک تحول مهم در جهان است که بسیاری از کشورها منتظر ثمرات آن هستند.

مشاور ارشد سیاسی رییس جمهوری سوریه تصریح کرد: غرب از نظر فرهنگی سقوط کرده است و نبرد بین ما و غرب یک نبرد فرهنگی است.
https://irna.ir/xjMrQB
**هشدار رهبر حزب وطن نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه با هدایت آمریکا
دوغو پرینچک رهبر حزب وطن ترکیه با ارسال نامه ای خطاب به رهبران تمامی احزاب سیاسی این کشور، نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه با حمایت و هدایت آمریکا هشدار داد.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

این فعال سیاسی ترکیه دراین نامه، حمله با سنگ به میتینگ‌های سیاسی در برخی شهرها و نیز وقوع بعضی اتفاقات را نشانگر برخی رخدادهای ناگوارخواند و گفت: احتمال انقلاب نارنجی در ترکیه با مرکزیت و هدایت آمریکا وجود دارد.

وی با بیان این که ترکیه با مشکلات جدی مواجه است، افزود: ترکیه به سوی روندی پیش می رود که در آن گلوله‌ها حرف اول را خواهند زد.

رهبر حزب وطن ترکیه با ادعای طراحی این نقشه از سوی آمریکا و مدیریت آن از طریق پایگاه محرمانه این کشور در آنکارا اظهار کرد: تمامی داده‌ها حاکی از آن است که آمریکا در صورت شکست کمال قلیچداراوغلو نامزد جریان غربگرا در انتخابات ترکیه، انقلاب نارنجی طراحی کرده است.

وی بیان کرد: افکار عمومی جهان با انقلاب‌های طراحی شده آمریکا و جورج سوروس در اوکراین و گرجستان آشنا هستند و قصد تکرار آن در ترکیه در صورت پیروزی اردوغان در انتخابات را دارند.

پرینچک اضافه کرد:این پایگاه انقلاب نارنجی فعال درترکیه درماه فوریه امسال زمینه سر دادن شعارهای تند علیه اردوغان و درخواست برای استعفای وی در استادیوم های ورزشی را فراهم آورد.

وی بازگرداندن مرال آکشنر رهبر حزب نیک به ائتلاف مخالفان اردوغان پس از قهر و جدایی او در زمستان گذشته را از جمله نشانه های فعال شدن این کانون انقلاب نارنجی در ترکیه عنوان کرد وگفت: در این نقشه آمریکایی، مرال آکشنر رهبر حزب نیک، اکرم امام اوغلو شهردار استانبول و کامل قلیچداراوغلو نامزد انتخابات ریاست جمهوری نقش اول را بازی می کنند.

رهبر حزب وطن ترکیه با بیان این که حزب دمکراتیک خلق‌ها وحزب چپ سبز نیز عناصر اجتناب ناپذیر این نقشه هستند،اظهارکرد: بیانات ارگان‌های رسانه‌ای آتلانتیک و روسای سازمان سیا توسط این سه نفر تکرار می‌شود.

وی اضافه کرد: آنها به صورت مستمر این ادعا که «اردوغان حاکمیت را ترک نخواهد کرد!»مطرح می کنند و این جمله تم تبلیغات اصلی انقلاب نارنجی آنها را تشکیل می‌دهد.

پرینچک همچنین گفت:آنها در صورت شکست انتخابات را نامشروع اعلام خواهند کرد و بر همین اساس انقلاب نارنجی را به عنوان عصیان علیه نتایج انتخابات طراحی کرده‌اند.

وی بیان کرد: هر کدام از رهبران میز ششگانه و ائتلاف ملت، نقش‌های خود را در سناریو تهیه شده بازی می کنند و بر این اساس، شعار «اردوغان دیکتاتور» توسط قشر هدایت شده از سوی این افراد برای اعمال خشونت آماده شده است.

رهبر حزب وطن ترکیه با اشاره به تندتر شدن تدریجی مواضع رهبران ائتلاف جمهور و هواداران اردوغان افزود: آنها نیز فریب بازی میز ششگانه را خورده و به مهیا شدن شرایط انقلاب نارنجی کمک می کنند.

وی اضافه کرد: ائتلاف جمهور که ازاردوغان حمایت می کند،متوجه روند به اجراگذاشته شدن انقلاب نارنجی نیست وفاقد تجربیات لازم برای مدیریت آن است و به همین علت از ملت ترکیه می خواهم که با رهبری حزب وطن در برابر این انقلاب نارنجی طراحی شده متحد شوند.

مردم ترکیه فردا یکشنبه ۱۴ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برای انتخاب رئیس جمهور و ۶۰۰ نماینده پارلمان این کشور پای صندوق‌های رای می‌روند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت موسوم به میز ششگانه و سینان اوغان نامزد ائتلاف آتا برگزار می شود.

محرم اینجه نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، دو روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار می شود، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور دارند.

شورای عالی انتخابات ترکیه شمار واجد شرایط رای دادن در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور را در مجموع ۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر اعلام کرد و گزارش داد که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند.

رای گیری انتخابات ترکیه در خارج از این کشور از دو هفته پیش آغاز شده و چهار روز پیش نیز به پایان رسید و در مجموع بیش از ۱.۸ میلیون نفر از شهروندان ترکیه‌ای ساکن در خارج در این انتخابات شرکت کردند و آرای اخذ شده در ۷۳ نمایندگی سیاسی خارجی و در ۱۵۶ نقطه از جهان به داخل این کشور منتقل شده و همزمان با پایان انتخابات در داخل شمارش خواهد شد.

بنا به تصمیم شورای عالی انتخابات ترکیه، همه ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان داخل و نیز همه صندوق‌های خارج از کشور ترکیه فردا پس از اتمام مراحل رای‌گیری باز شده و شمارش خواهند شد.

بنا به اعلام این نهاد، در صورت کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری این کشور به دور دوم(۱+۵۰درصد)، دور دوم این رقابت سیاسی در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.
https://irna.ir/xjMrQD
**حمله هوایی ترکیه به دهوک عراق
جنگنده‌های ترکیه عصر امروز (شنبه) منطقه «العمادیه» استان دهوک عراق را هدف حملات خود قرار داده‌اند.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

جنگنده‌های ترکیه امروز با انجام حملاتی، منطقه «العمادیه» در استان دهوک (شمال عراق) را به بهانه مبارزه با پ‌.ک‌.ک هدف حمله قرار دادند.

ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با گروهک تروریستی موسوم به حزب کارگران کردستان (پ. ک.ک) که در فهرست تروریستی کشورهای ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، تمامیت ارضی عراق را نقض می‌کند.

حملات ترکیه به شمال عراق در حالی صورت می‌گیرد که بغداد بارها آنرا مصداق اشغالگری ترکیه خوانده و محکوم کرده است و بسیاری از مناطق شمال سوریه و عراق به دنبال حملات پیاپی ارتش ترکیه خالی از سکنه شده است.
https://irna.ir/xjMrRx
**ورود احتمالی مستقیم حماس به درگیری‌های غزه
طبق برآورد محافل امنیتی صهیونیستی، احتمال ورود مستقیم حماس به این دور از درگیری‌ها در غزه هر لحظه بیشتر می‌شود.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از ژنرال کوبی ماروم مدعی شد که جنبش حماس در حملات موشکی گسترده به اراضی اشغالی مشارکت دارد.

تلویزیون رژیم صهیونیستی در ادامه گزارش خود افزود: جهاد اسلامی همچنان ۵ هزار موشک دیگر در اختیار دارد و همین مسئله موجب شده تا بتواند دو هفته دیگر جنگ را ادامه دهد، اما حماس ۴ برابر جهاد اسلامی موشک و راکت دارد.

این در حالی است که گروه‌های مقاومت بارها اعلام کرده‌اند که پاسخ کنونی به جنایات دشمن صهیونیستی در غزه با مشارکت همه گروه‌ها و از طریق اتاق عملیات مشترک مقاومت انجام می‌گیرد.

منابع عبری زبان همچنین اعلام کردند که در حمله راکتی مقاومت به شهر اشغالی نتیفوت و مناطق شهرک‌نشین مجاور غزه، ۴ صهیونیست زخمی شدند.

جنگنده‌های صهیونیستی از صبح امروز تا این لحظه، ۵ ساختمان مسکونی دیگر را در نوار غزه بمباران و به طور کامل تخریب کردند.

از بامداد روز سه‌شنبه گذشته جنگنده - بمب افکن‌های رژیم صهیونیستی با انجام حملات وحشیانه به غزه ۳۳ فلسطینی از جمله ۶ تن از فرماندهان «گردان‌های قدس» را به شهادت رساندند.

گروه‌های مقاومت فلسطینی نیز از روز چهارشنبه گذشته با بیش از یک هزار موشک و راکت در پاسخ به این حملات وحشیانه اهدافی را در سرزمین‌های اشغالی با موشک هدف قرار دادند.
https://irna.ir/xjMrRM
**پیشروی محله ای روسیه در باخموت؛ شلیک موشک انگلیسی به محل غیرنظامی
وزارت دفاع روسیه روز شنبه با انتشار گزارشی از آخرین وضعیت رویارویی این کشور و اوکراین اعلام کرد که نیروهای نظامی روسیه، با تصرف محله ای، در باخموت پیشروی کردند؛ این گزارش همچنین به شلیک موشک انگلیسی توسط هواپیمای اوکراینی به محل غیرنظامی اشاره دارد.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

وزارت دفاع روسیه در این گزارش تصریح کرده است: نیروهای تهاجمی روسیه در دونتسک، محله ای را در منطقه شمال غربی باخموت (آرتیوموفسک) را تصرف کردند.

بنا بر این گزارش، یگان های هوابرد روس با عملیات پشتیبانی، نیروهای اوکراینی را مجبور به عقب نشینی از این محله کردند.

در این گزارش آمده است که در این عملیات ۲۸۵ نفر از سربازان و عوامل کشور اوکراین کشته و همچنین برخی تجهیزات نظامی از جمله یک انبار تسلیحات و مهمات توپخانه ای اوکراین را در نزدیکی کراماتورسک تخریب شده اند.

حمله با موشک انگلیسی به کارخانه
وزارت دفاع روسیه در بخش دیگری از گزارش خود اعلام کرد که حوالی ساعت ۱۸:۳۰ جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ به وقت مسکو، یک فروند هواپیمای نیروی هوایی اوکراین با موشک های ساخت انگلیس، به یک کارخانه تولید محصولات پلیمری و یک کارخانه فرآوری گوشت در لوگانسک حمله کرد.

در این گزارش آمده است: این حمله بر خلاف ادعای لندن مبنی بر عدم استفاده از این سلاح ها بر روی اهداف غیرنظامی، با استفاده از موشک های طوفان سایه انجام شد که توسط انگلیس به اوکراین عرضه شده بود.

بنا بر این گزارش، این کارخانه های صنعت شیمیایی و غذایی در اثر این حمله دچار آتش سوزی و برخی از ساختمان های مسکونی همجوار ویران شدند.

این گزارش حاکی است که افراد غیرنظامی از جمله ۶ کودک در حمله موشکی اوکراین زخمی شدند.

سرنگونی دو هواپیمای اوکراین

وزارت دفاع روسیه در گزارش خود از تحولات ۲۴ ساعت اخیر رویارویی این کشور با اوکراین اعلام کرد که نیروی هوافضای روسیه یک فروند هواپیمای سوخو ۲۴ عامل حمله به لوگانسک و نیز جنگنده میگ ۲۹ که هواپیمای سوخو را پشتیبانی می کرد، منهدم کردند.
https://irna.ir/xjMrRX
**عملیات ضد صهیونیستی در شمال کرانه باختری
منابع خبری رژیم صهیونیستی از یک عملیات ضد صهیونیستی در نزدیکی گذرگاه جلبوع در شمال کرانه باختری خبر دادند.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یک جوان فلسطینی با چاقو به صهیونیست‌ها در منطقه‌ای در نزدیکی گذرگاه جلبوع در شمال کرانه باختری حمله کرد.

در همین حال، رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شدند که مجری این عملیات ضدصهیونیستی به دست نظامیان این رژیم به شهادت رسیده است.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و بطور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.
https://irna.ir/xjMrS۹
**درخواست صهیونیست‌ها برای ترور «زیاد النخاله»
یک کارشناس مسایل نظامی رژیم صهیونیستی خواستار ترور «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین شد.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

«ایتای بلومنتال» کارشناس مسایل نظامی رژیم صهیونیستی به رسانه عبری زبان «ریشت کان» گفت که این زیاد النخاله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین است که به جنبش جهاد اسلامی فشار می‌آورد تا حملات راکتی خود از غزه ادامه دهند.

این کارشناس صهیونیست در ادامه خواستار این شد که زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی ترور شود.

رسانه‌های عبری زبان می‌گویند که جهاد اسلامی موفق به شلیک ۱۲۰۰ راکت و فراری دادن دو میلیون اسرائیلی به پناهگاه شد.

از سوی دیگر، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از ژنرال کوبی ماروم مدعی شد که جنبش حماس در حملات موشکی گسترده به اراضی اشغالی مشارکت دارد و طبق برآورد محافل امنیتی صهیونیستی، احتمال ورود مستقیم حماس به این دور از درگیری‌ها در غزه هر لحظه بیشتر می‌شود.

این در حالی است که گروه‌های مقاومت بارها اعلام کرده‌اند که پاسخ کنونی به جنایات دشمن صهیونیستی در غزه با مشارکت همه گروه‌ها و از طریق اتاق عملیات مشترک مقاومت انجام می‌گیرد.

از بامداد روز سه‌شنبه گذشته جنگنده - بمب افکن‌های رژیم صهیونیستی با انجام حملات وحشیانه به غزه ۳۳ فلسطینی از جمله ۶ تن از فرماندهان «گردان‌های قدس» را به شهادت رساندند.

گروه‌های مقاومت فلسطینی نیز از روز چهارشنبه گذشته با بیش از یک هزار موشک و راکت در پاسخ به این حملات وحشیانه اهدافی را در سرزمین‌های اشغالی با موشک هدف قرار دادند.
https://irna.ir/xjMrSk

**بائربوک: حمایت از روسیه به معنای مشارکت در جنگ اوکراین است
آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان جمعه گفت حمایت از روسیه به معنای شرکت در جنگ اوکراین است و کشورهایی که سلاح به مسکو می‌دهند جزو مشارکت‌کنندگان در جنگ تلقی خواهند شد.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

بائربوک جمعه پس از نشست غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در استکهلم سوئد گفت که همه کشورها از جنگ روسیه در اوکراین حمایت نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: حمایت از این جنگ به معنای مشارکت در آن است.

هر چند بائربوک کشورها را از ارسال تسلیحات به روسیه برحذر داشت اما گفت که غرب به تحویل سلاح به اوکراین ادامه خواهد داد.

وی افزود که غرب از همه کشورها می‌خواهد که مانع از ارسال کالاهای دارای مصارف دوگانه به روسیه شوند.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا جمعه درباره بسته جدید تحریم‌ها علیه روسیه رایزنی کردند. وزرای دارایی هفت اقتصاد پیشرفته جهان هم در نشست ۳ روزه‌ای که از پنجشنبه در ژاپن آغاز شد، راه‌های حمایت بیشتر از اوکراین و فشار بر روسیه برای پایان دادن به جنگ را بررسی می‌کنند.

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه روز جمعه گفت: مشخص است که یک جنگ تمام عیار علیه کشور ما به راه افتاده است. اربابان آمریکایی و اروپایی اوکراین، بشدت دشمنان ما را با انواع سلاح‌های کشنده تامین می‌کنند.

وی هشدار داد: در واقع غربی‌ها اوضاع در اوکراین را به یک جنگ جهانی سوم سوق می‌دهند. این یک فاجعه جهانی خواهد بود که هیچ برنده‌ای در آن وجود نخواهد داشت.

این در حالی است که «راب باوئر» رئیس کمیته نظامی ناتو چهارشنبه اذعان کرد که این سازمان روی برنامه‌های نظامی علیه روسیه و گروه‌های تروریستی است.

از سوی دیگر، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه جمعه هشدار داد که مسکو و آمریکا در آستانه یک درگیری مسلحانه آشکار هستند اما روسیه برای جلوگیری از وقوع آن تلاش می‌کند.
https://irna.ir/xjMrvt
**شمار کشته‌های درگیری‌های سودان به ۵۲۴ تن رسید
اتحادیه پزشکان سودان جمعه شب در تازه‌ترین گزارش خود از درگیری میان طرف‌های درگیر در این کشور اعلام کرد که تاکنون دستکم ۵۲۴غیر نظامی کشته شدند.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

براساس گزارش این اتحادیه در درگیری میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در سودان همچنین ۲ هزار و ۸۷۲ تن دیگر نیز زخمی شدند.

با توجه به شرایط امنیتی سودان بسیاری از مجروحان نتوانسته‌ اند خود را به بیمارستان‌ ها برسانند، به همین دلیل به نظر می رسد که شمار قربانیان و زخمی‌ها بسیار بیشتر از ارقام کنونی باشد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود برقراری هفت دور آتش بس در سودان و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین، درگیری‌ها پراکنده همچنان ادامه دارد.
https://irna.ir/xjMrvs
**قانونگزار روس در حمله اوکراین زخمی شد
«مرکز کنترل و هماهنگی امور مربوط به جنایات جنگی اوکراین» اعلام کرد که یک قانونگزار دومای دولتی روسیه در حمله نیروهای اوکراینی زخمی شد.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

این مرکز جمعه شب گفت: در پی حمله راکتی به شهر لوهانسک، ۶ کودک و ویکتور وولدولاتسکی عضو دومای دولتی روسیه زخمی شدند.

مقام‌های لوهانسک در شرق اوکراین گفتند که حمله موشکی نیروهای اوکراینی به این منطقه به دو کارخانه و چند خانه خساراتی وارد کرد.

محلی که موشک‌های اوکراین به آنجا اصابت کرده است حدود یکصد کیلومتر پشت خطوط مقدم جنگ قرار دارد. از این رو، تحلیلگران معتقدند که ممکن است اوکراین از موشک‌های جدیدی با بُرد بیشتر استفاده کرده باشد.

مقام‌های روس گفتند که کی‌یف از دو موشک تاکتیکی «گروم» ساخت اوکراین در این حمله استفاده کرد.

شهر لوهانسک در ۳۰ کیلومتری مرز روسیه و یکصد کیلومتری خط مقدم جنگ قرار دارد و بسیاری از سامانه‌های کوتاه برد مانند هیمارس آمریکا قابلیت اصابت به آنجا را ندارند.

انگلیس هفته گذشته اعلام کرد که موشک‌های کروز دوربرد در اختیار اوکراین قرار داده است که قابلیت اصابت به اهدافی در ۳۰۰ کیلومتری را دارند.

این موشک‌ها دوربردترین تسلیحاتی است که متحدان غربی تاکنون در اختیار اوکراین قرار داده‌اند.

آمریکا اوایل سال جاری میلادی گفت که بمب‌های هوشمند مجهز به جی. پی. اس به اوکراین می‌دهد که حدود ۱۵۰ کیلومتر برد دارند.
https://irna.ir/xjMrvN
**سفیر ایران :ثمرات اجرای توافقات ایران وسوریه برای مردم دو کشور باقی می ماند
سفیر ایران در دمشق تاکید کرد: در سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه چندین سند تفاهم همکاری میان روسای جمهور و مقامات دو کشور به امضا رسید که ضمن اجرایی شدن آنها قطعا ثمرات آن برای مردم ایران و سوریه باقی خواهد ماند.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

حسین اکبری در دیدار با جمعی از کارشناسان سیاسی و اهالی رسانه کشورمان که با همت اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی به سوریه سفر کرده اند اظهار داشت : جنگ علیه سوریه همه جانبه و گسترده بود و تروریستها آسیب های جدی به زیر ساخت های این کشور وارد کرده و اشغالگران بسیاری از منابع سوری را غارت و به تاراج بردند.

سفیر کشورمان در دمشق جمعه شب در محل سفارت با بیان اینکه زیر ساخت های اصلی سوریه توسط تروریست های داعش تخریب و منابع انرژی به دست اشغالگران آمریکایی به تاراج رفته است افزود: بسیاری از مناطق شرقی این کشور در کنار رود فرات که بسیار حاصلخیز و دارای منابع بزرگ نفت و گاز است امروز در اختیار اشغالگران آمریکایی است ولی مردم مظلوم سوریه با مشکلات بزرگی در زندگی خود روبرو هستند .

نماینده عالی دولت کشورمان در سوریه با اشاره به سفر رییس جمهور ایران ایت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در هفته گدشته به این کشور عربی گفت : توافقات بسیار خوبی بین دو کشور صورت گرفت که با اجرا شدن ۱۵ سند همکاری میان مقامات و دستگاههای اجرایی دو کشور قطعا گام بلندی در جهت رفع مشکلات مردم سوریه و همچنین همکاری بخش های خصوصی دو کشور ایجاد خواهد شد.
اکبری با بیان اینکه اغراق نیست اگر بگوییم اولویت نخست کشور سوریه در همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است تصریح کرد : باید درباره اجرای سندهای همکاری میان دوکشور برنامه ریزی جدی صورت بگیرد تا ضمن ایجاد اعتماد بخش خصوصی دو کشور با اطمینان اقدام به سرمایه گذاری مشترک نمایند.

آیتی جانشین سفیر کشورمان نیز در ابتدای این دیدار بااشاره به اینکه کشورهای عربی با دعوت از سوریه در اتحادیه اعراب در اصل به دامان سوریه کشوری که در منطقه بسیار تاثیر گذار و موقعیت استراتژیک دارد بازگشتند ،گفت : آنچه که مشهود است در منطقه پیروزی روز افزون جبهه مقاومت و زوال صهیونیستها و اشغالگران وتروریستها می باشد.

در این نشست تعدادی از کارشناسان سیاسی و اهالی رسانه کشورمان درباره مسائل مختلف منطقه ای و جبهه مقاومت سوالاتی از سفیر کشورمان پرسیده و از جانب اکبری پاسخ شنیدند.

این نشست همراه با ضیافت شام سفیر وعکس دسته جمعی اهالی رسانه کشورمان یادگاری با حسین اکبری به پایان رسید.

اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی به منظور پشتیبانی از جریان اسلام ناب در سراسر جهان با استفاده از ابزارهای فرهنگی و ارتباطی، برقراری ارتباط میان نخبگان و اندیشمندان اسلامی از یکسو و توده‌های مسلمان و انقلابی از سوی دیگر و مقابله با تبلیغات مسموم دشمنان اسلام و با هدف هماهنگ کردن رادیوها، تلویزیون ها و مؤسسات رسانه‌ای و ایجاد یک بلوک رسانه‌ای منسجم، فعال و روزآمد با ابتکار تعدادی از شبکه‌ها و مؤسسات رسانه‌ای در سال ۱۳۸۶ تشکیل شده است.

مجموعه‌های عضو این اتحادیه از میان رادیوها، تلویزیون ها و مؤسسات رسانه‌ای که در چارچوب اسلام ناب محمدی(ص) فعالیت می‌کنند، انتخاب شده‌اند و هم اکنون این اتحادیه در برگیرنده بیش از یکصد و شصت عضو از ۲۵ کشور جهان است و این تعداد در حال افزایش می‌باشد.

همچنین امروز جمعه نخستین «نشست هم‌اندیشی تحولات غرب آسیا» امروز جمعه با حضور شماری از کارشناسان و صاحب نظران امور سیاسی و رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران و سوریه در دمشق برگزار شد.
این نشست به همت اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی برگزار شد و در اولین جلسه از سلسله جلسات این نشست کارشناسان و تحلیلگران امور سیاسی و رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران و سوریه به بحث و تبادل نظر درباره روند تحولات غرب آسیا در سطوح مختلف، تاریخ جنگ تحمیلی تروریستی علیه سوریه، اهداف آن و نیز روابط بین تهران و دمشق، همکاری های فیمابین و هم افزایی بیش از پیش اعضای محور مقاومت پرداختند.

نقش آفرینی رسانه های دیداری و شنیداری و شبکه های اجتماعی در تبیین تحولات و رویدادهای منطقه و سمت و سوی آنها و تشریح حقایق و واقعیت های میدانی در راستای خنثی کردن قرائت وارونه رسانه های غربی و صهیونیستی از این تحولات از دیگر محورهای این نشست بود.

دکتر بسام ابوعبدالله از روشنفکران و اساتید دانشگاه دمشق و دکتر عبداللطیف عمران سردبیر روزنامه «البعث» از جمله سخنرانان در این نشست بودند که به تفصیل درباره علت های جنگ علیه سوریه و پیوند بین ارکان مقاومت در مقابله با طرح غربی - صهیونی توضیحاتی ارایه کردند.
https://irna.ir/xjMrvQ
**استقبال روسیه از ایده ایران برای تشکیل باشگاه حقوقی ضد تحریم
نایب رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه از ایده وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد "باشگاه حقوقی تحریمی‌ها" و مبارزه مشترک کشورها با تحریم‌های غیرقانونی‌ حمایت کرد.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

دیمیتری مدودف جمعه در مجمع بین‌المللی حقوقی سن پترزبورگ روسیه افزود: ما باید با یکدیگر با تحریم‌های یکجانبه مقابله کنیم، چرا که نه، من کاملا از پیشنهاد آقای وزیر (دادگستری ایران برای) اتحاد کشورهای تحت تحریم در یک باشگاه حمایت می‌کنم.
وی با بیان اینکه همه تحریم‌ها به جز تحریم‌های اعمال شده توسط سازمان ملل متحد، طبیعتا غیرقانونی هستند، اظهار داشت: روسیه، ایران و بسیاری از دیگر کشورها، تحریم های غرب را به رسمیت نمی‌شناسند.
نایب رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه یادآور شد: در حال حاضر، تعداد زیادی از دولت‌هایی در جهان هستند که با تحریم‌های یکجانبه مواجه شده‌اند، از این رو، اگر تعداد زیادی از این کشورها در باشگاه ضد تحریم گردهم آیند، می توانند در مقابله با تحریم ها تأثیرگذار باشند.
مدودف در ادامه پیامدهای تحریم‌ها برای کل جهان را نامطلوب دانست.

وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در سخنانی در اجلاس حقوقی بین المللی سن پترزبورگ روسیه پیشنهاد داده بود: چارچوب همکاری های حقوقی و قضایی میان کشورهای قربانی تحریم‌های یکجانبه تنظیم و باشگاه تحریمی‌ها با محوریت وزارتخانه‌های دادگستری این کشورها ایجاد شود.
امین حسین رحیمی جمعه در سخنانی در نشست وزیران دادگستری شرکت کننده در یازدهمین دوره این اجلاس بین‌المللی، همبستگی کشورهای مستقل و آزاد در برابر سیاست‌های یکجانبه واضعان تحریم‌ها را ضرورت اجتناب‌ناپذیر جهان امروز خواند و افزود: باید از ظرفیت مراجع بین المللی علیه واضعان تحریم های یکجانبه استفاده کنیم.
وی که در این اجلاس از سوی کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه و حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی همراهی می‌شد، با طرح پیشنهاد شکل‌گیری باشگاه تحریمی‌ها گفت که در چارچوب این همکاری، کشورها رایزنی لازم در سطوح بین المللی برای شناسایی تحریم های یکجانبه به عنوان مصداق نقض حقوق بشر انجام دهند.
وزیر دادگستری ایران گفت: طرح دعوا در دیوان بین المللی دادگستری لاهه و سایر مراجع ذیصلاح بین المللی برای محدودیت وضع‌کنندگان تحریم و مطالبه خسارت وارده از آنها به عنوان مأموریت اصلی باشگاه تحریمی ها پیگیری شود.

وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه با هدف شرکت در اجلاس بین‌المللی حقوقی سن پترزبورگ به روسیه سفر کرد.
رحیمی پس از توقفی کوتاه در فرودگاه بین المللی ونوکووا مسکو، راهی سن پترزبورگ شد. رحیمی ضمن حضور و طرح دیدگاه‌های مواضع ایران در این اجلاس بین المللی،‌ ملاقات های دوجانبه ای نیز با همتایان خود از سایر کشورها خواهد داشت.
توسعه مناسبات دوجانبه با روسیه میزبان این اجلاس در زمینه مسائل حقوقی و قضایی از دیگر اهداف این سفر سه روزه اعلام شده است.

اجلاس بین المللی حقوقی در شهر سن پترزبورگ روسیه شامگاه پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با حضور وزیران دادگستری و هیات های قضایی از حدود ۲۲ کشور آغاز به کار کرد.در این اجلاس، نمایندگان محافل حقوقی، تجاری و آکادمیک روسیه و دیگر کشورها، موضوعاتی چون شرایط تحولات جهانی، مشکلات کلیدی توسعه کشورها به ویژه در زمینه‌های حقوقی-بین الملل و اصل تساوی حقوقی، زمینه همکاری سودمند و متقابل و موضوعات حقوقی-بین‌المللی دیگر را بررسی می‌کنند.
https://irna.ir/xjMrw۲
**دیدار نخست وزیر قطر با مقامات طالبان در قندهار
«محمد عبدالرحمن» نخست وزیر و وزیر امورخارجه قطر روز جمعه با مقامات طالبان در قندهار در جنوب افغانستان دیدار و گفت گو کرد.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری از این دیدار گفت که این تصاویر مربوط به هیأت بلندپایه قطری است.

مجاهد افزود: آل ثانی به همراه «عبدالله بن محمد الخلیفی» رئیس دستگاه امنیت قطر با «ملا محمد حسن آخوند» نخست وزیر دولت مؤقت طالبان و مقامات این گروه دیدار و گفت وگو کردند.

براساس گزارش مجاهد، هیأت قطری و طالبان بر اهمیت توسعه همکاری دوجانبه و اعتمادسازی بیشتر میان دو کشور و توسعه همکاری‌ در عرصه‌های مختلف از جمله آموزش، بهداشت و اقتصاد تأکید کردند.

وی افزود که آخوند از همکاری و حسن نیت قطر در قبال افغانستان استقبال و بر تقویت روابط دوجانبه تاکید کرد.

استان قندهار در جنوب افغانستان پس از سلطه طالبان بر این کشور در سال ۲۰۲۱ اهمیت سیاسی پیدا کرده است.

بیشتر ساکنان قندهار را پشتوها تشکیل می‌دهند که در واقع ستون فقرات طالبان هستند به طوری که چندین مقام ارشد طالبان از این استان هستند.

قطر میزبان مذاکرات صلح میان طالبان و دولت پیشین افغانستان بود و نقش مهمی در روندی داشت که منجر به توافق دوحه شد که ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ (۱۰ اسفند ۹۸) میان طالبان و ایالات متحده امضا شد.
https://irna.ir/xjMrvY
**وزیر دادگستری: تحریم های یکجانبه مصداق نقض حقوق بشر است
وزیر دادگستری گفت: تحریم های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها، مصداق نقض حقوق بشر است چرا که در اثر این تحریم ها، فرایند تأمین دارو برای بیماران نیز با مشکل جدی مواجه می شود.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

امین حسین رحیمی شامگاه جمعه در نشست عمومی یازدهمین اجلاس حقوقی سن پترزبورگ افزود: کشورهای مستقل و آزاد باید با همبستگی، علیه کشورهای وضع کننده تحریم ها به دیوان بین المللی دادگستری و سایر مراجع بین المللی شکایت خود را ارائه کنند.

وزیر دادگستری که در این نشست با موضوع حاکمیت در قانون سخن می گفت، به تبیین و طرح مجدد پیشنهاد خود در اجلاس وزیران دادگستری شرکت کننده در اجلاس سن پترزبورگ درباره تشکیل باشگاه تحریمی ها پرداخت.

وی گفت: این باشگاه در چارچوب همکاری‌های حقوقی و قضایی میان دولت‌های قربانی تحریم‌های یک جانبه تشکیل و «باشگاه تحریمی ها» با محوریت وزارتخانه‌های دادگستری اعضا، ایجاد شود.

در این نشست، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی و سفیر ایران در روسیه، وزیر دادگستری را همراهی می کردند.

قرائت پیام ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و سخنرانی دیمیتری مدودف نایب رئیس شورای امنیت این کشور و وزیران دادگستری کشورهای شرکت کننده از دیگر بخش های این آیین بود.

وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه با هدف شرکت در اجلاس بین‌المللی حقوقی سن پترزبورگ به روسیه سفر کرد.

وزیر دادگستری ایران پس از توقفی کوتاه در فرودگاه بین المللی ونوکووا مسکو، راهی سن پترزبورگ شد.

رحیمی ضمن حضور و طرح دیدگاه‌های مواضع ایران در جمع وزیران دادگستری شرکت کننده در این اجلاس بین المللی،‌ ملاقات های دوجانبه ای نیز با همتایان خود از سایر کشورها خواهد داشت.

توسعه مناسبات دوجانبه با روسیه میزبان این اجلاس در زمینه مسائل حقوقی و قضایی از دیگر اهداف این سفر سه روزه اعلام شده است.

اجلاس بین المللی حقوقی در شهر سن پترزبورگ روسیه شامگاه پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با حضور وزیران دادگستری و هیات های قضایی از حدود ۲۲ کشور آغاز به کار کرد.

در این اجلاس، نمایندگان محافل حقوقی، تجاری و دانشگاهی روسیه و دیگر کشورها، موضوعاتی چون شرایط تحولات جهانی، مشکلات کلیدی توسعه کشورها به ویژه در زمینه‌های حقوقی-بین الملل و اصل تساوی حقوقی، زمینه همکاری سودمند و متقابل و موضوعات حقوقی-بین‌المللی دیگر را بررسی می‌کنند.
https://irna.ir/xjMrw۹
**بایدن: تسلیحات شیمیایی آمریکا تا پاییز نابود می‌شود
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفت که روند نابودی تسلیحات شیمیایی این کشور تا پاییز تکمیل می‌شود؛ این در حالی است که ایالات متحده پیشتر از نابودی کامل این تسلیحات تا بهار خبر داده بود.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

بایدن بامداد شنبه در بیانیه‌ای که در تارنمای کاخ سفید قرار گرفت، اعلام کرد: ما در مسیر تکمیل نابودی انبارهای تسلیحات شیمیایی تا پاییز امسال هستیم.

بایدن گفت: هفته آینده آمریکا و کشورهای دیگر برای حضور در پنجمین کنفرانس بازنگری در کنوانسیون تسلیحات شیمیایی گرد هم می‌آیند تا پیشرفت ما را بررسی کرده و مشخص کنند که چه کارهای بیشتری باید برای خلاصی دنیا از سلاح‌های شیمیایی انجام انجام شود.

وی افزود: آمریکا همچنان در کنار سازمان منع سلاح های شیمیایی برای جلوگیری از انباشت، تولید و استفاده از تسلیحات شیمیایی در دنیا می‌ایستد.

بایدن گفت: از همه کشورها می‌خواهم تا در کنار ما به اشاعه مسئولیت‌پذیری در قبال نقض ای معاهده (کنوانسیوان تسلیحات شیمیایی) از جمله استفاده سوریه از گاز سارین و کلرین و استفاده روسیه از گاز اعصاب نوویچوک ملحق شوند.

بانی جنکینز معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌المللی در ماه فوریه گفت که ایالات متحده تا بهار نابودی همه تسلیحات شیمیایی خود را تکمیل خواهد کرد.

ادعای آمریکا مبنی بر نابودی تسلیحات شیمیایی و ایستادن در کنار سازمان منع سلاح های شیمیایی در حالی است که دیمیتری پولیانسکی معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل، «سازمان منع سلاح‌های شیمیایی» را به تحریف تحقیقات برای مقصر دانستن سوریه متهم کرد.

پولیانسکی دوشنبه در جلسه ماهیانه شورای امنیت درباره پرونده شیمیایی سوریه گفت که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی «ابزار» غرب شده است.

وی همچنین این سازمان را به تحریف تحقیقات درباره حمله شیمیایی برای مقصر دانستن سوریه متهم کرد.

رابرت وود معاون سفیرآمریکا در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت مدعی شد: روسیه به صورت بیشرمانه از رفتار جنگ‌طلبانه سوریه حمایت می‌کند و این حمایت به حکومت بشار اسد توانایی می‌دهد و مردم سوریه را با چشم‌انداز حملات شیمیایی بیشتر مواجه می‌کند.

تروریست‌های سوری ۱۸ فروردین ماه ۱۳۹۷ مدعی شدند که شهر دوما در ریف دمشق از سوی دولت سوریه هدف بمباران شیمیایی قرار گرفته و در جریان آن ۷۵ سوری کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

مدیر کل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بهمن ماه سال گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل سوریه را متهم کرد که یک بالگرد ارتش این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی دو سیلندر سلاح شیمیایی را بر روی جمعیت شهر دوما در استان ریف دمشق پرتاب کرده است.
https://irna.ir/xjMrw۸
**حمله جنگنده‌های صهیونیستی به منزل شهید بهاء ابوالعطاء
منابع صهیونیستی بامداد شنبه گزارش دادند که جنگنده‌های این رژیم منزل خانواده شهید بهاء ابوالعطا را با سه موشک هدف قرار دادند.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

این منزل ۵ طبقه در شرق کوی «الشجاعیه» در شرق شهر غزه واقع شده بود.
به دنبال حمله صهیونیست‌ها به منزل شهید ابوالعطاء، برق بخش وسیعی از کوی الشجاعیه قطع شده است.

بهاء العطا یکی از رهبران گردان های قدس بود که ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۸به همراه همسر و کودکانش هدف قرار گرفت و به شهادت رسیدند.

ابوالعطا فرمانده میدانی "گردان های قدس " ۴۳ سال داشت.

رسانه های صهیونیستی وی را به پرتاب موشک به جشنواره سدیروت در ۲۵ اگوست ۲۰۱۸ متهم کردند که تصویر نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را نشان می داد که درحال فرار از سکوهای جشن بود.

وی در جنگ ۲۰۱۴ از ترور جان سالم به در برد.

نام وی در کنار شماری از رهبران جهاد، حماس و حزب الله در فهرست ادعائی تروریستی توسط دولت آمریکا قرار گرفت.
https://irna.ir/xjMrw۷
**اعلام حمایت مقاومت عراق از مجاهدان فلسطینی
دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» در عراق جمعه شب آمادگی مقاومت برای حمایت از مجاهدان فلسطینی در برابر رژیم صهیونیستی را اعلام کرد.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

«قیس الخزعلی» این سخنان را در گفت‌وگوی تلفنی با زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین بیان کرده است.

دبیرکل عصائب اهل الحق ضمن تبریک شهادت شماری از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین به زیاد النخاله، تاکید کرد که عراق حامی آرمان فلسطین و مقاومت آماده حمایت از مجاهدان در برابر سرکشی صهیونیست‌هاست.

الخزعلی افزود: جنبش جهاد اسلامی فلسطین توانایی تقابل و رویارویی با اشغالگران را دارد و سطح آمادگی‌ برای تحقق این امر بالاست.

ارتش رژیم صهیونیستی جمعه شب در گزارشی اعلام کرد که این رژیم ۲۵۴ نقطه را در نوار غزه از آغاز عملیات نظامی علیه این باریکه بمباران کرده است.

در بیانیه‌ ارتش رژیم صهیونیستی آمده که حدود ۹۷۳ عملیات راکتی از نوار غزه به اسرائیل را رصد کرده که ۷۶۱ فروند از آن از اراضی صهیونیستی عبور کرده است.

شبکه پخش رژیم صهیونیستی نیز جمعه شب گزارش داد که حدود یکهزار و ۱۰۰ موشک از نوار غزه روانه سرزمین‌های اشغالی شده است.

از روز سه شنبه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نوار غزه را هدف حملات سنگین خود قرار دادند که در جریان آن تاکنون ۳۳ فلسطینی از جمله ۶ کودک و سه زن و ۶ فرمانده ارشد گردان‌های سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین شهید شدند.

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه در تازه‌ترین بیانیه خود اعلام کرد که از آغاز حمله دشمن صهیونیستی به غزه تا این لحظه ۳۳ فلسطینی از جمله ۶ کودک و ۳ زن به شهادت رسیده و ۱۴۷ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

در پاسخ به این حملات، گروه‌های مقاومت فسلطینی نیز «تل آویو» و سایر شهرهای صهیونیست‌نشین در سرزمین‌های اشغالی را با موشک هدف قرار دادند که در جریان آن شمار زیادی از صهیونیست ها زخمی و خسارت مادی زیادی به این مناطق وارد شده است.
https://irna.ir/xjMrwb
**بی توجهی مصربه درخواست آمریکا برای بستن حریم هوایی به روی جنگنده‌های روسی
یک روزنامه آمریکایی گزارش داد، مصر به درخواست واشنگتن برای بستن حریم هوایی خود به روی جنگنده‌های روسی بی توجه بوده است.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

پس از آن که برخی کشورها سال گذشته میلادی حریم هوایی خود را به روی جنگنده‌های روسی بستند، این جنگنده‌ها مجبور هستند، ۲ هزار مایل اضافه؛ یعنی حدود ۵ ساعت بیشتر را طی کنند تا به پایگاه‌های راهبردی خود در سوریه برسند.

مصر در قبال جنگ روسیه علیه اوکراین سیاست میانه‌ای را در پیش گرفته است.

مصر فوریه (بهمن/ اسفند ۱۴۰۱) در کنار ۱۴۱ کشور دیگر به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر خروج فوری نیروهای روسیه از اوکراین رأی مثبت داد و در عین حال تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو را نیز محکوم کرد.

در آن زمان نماینده دائم مصر در نیویورک گفت که دولت قاهره رویکرد استفاده از تحریم‌های اقتصادی خارج از چارچوب سازو کار نظام چند قطبی را نمی پذیرد و خواستار استفاده از راه‌های سیاسی و دیپلماتیک است.

حریم هوایی مصر از جمله مسیرهای حیاتی میان روسیه و پایگاه‌های نظامی مسکو در شمال سوریه است که دولت قاهره به این درخواست‌ها پاسخ نداده و پروازهای میان روسیه و سوریه بدون هیچ ممانعتی انجام شده است.
https://irna.ir/xjMrwf
**بلومبرگ: نظارت‌های آژانس بین‌المللی اتمی سال گذشته در ایران ۱۰ درصد کاهش داشت
بلومبرگ به نقل از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که نظارت‌های این نهاد در ایران در سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

بلومبرگ جمعه نوشت، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در گزارشی که میان دیپلمات‌ها منتشر شد، اعلام کرد با توجه به برچیده شدن دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی آژانس، نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران در سال گذشته میلادی کاهش داشته است.

گروسی در گزارشی خود که به رویت بلومبرگ رسیده است، نوشت که بازرسان آژانس «تحت تاثیر این تصمیم ایران قرار گرفتند.»

پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و نقض تعهداتش در این توافق ایران نیز تعهدات خود را کاهش داد.

گروسی در گزارش سالانه ۱۱۶ صفحه‌ای خود که با عنوان «گزارش اجرای پادمان‌ها» تهیه کرده است، مدعی شد: ایران هنوز مسائل باقیمانده پادمانی را شفاف‌سازی و حل نکرده است. کارهای مهم و قابل توجهی در این زمینه پیش روی ما قرار دارد.

گروسی با اشاره به دیدار ماه مارس مقام‌های آژانس بین‌المللی در ایران نوشت که وی از «تضمین‌های صلح بالای ایران» برای تقویت همکاری‌هایش استقبال می‌کند.

به نوشته بلومبرگ، شورای حکام آژانس ماه آینده در جلسه خود در وین تازه ترین داده‌ها درباره ایران را بررسی می‌کند.
https://irna.ir/xjMrwg
**بمب‌افکن‌های راهبردی روسیه به ماموریت در قطب شمال رفتند
وزارت دفاع روسیه گفت که دو بمب‌افکن راهبردی تو-۹۵ام.اس این کشور جمعه یک ماموریت ۱۳ ساعته در قطب شمال انجام دادند.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

وزارت دفاع روسیه جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این دو بمب‌افکن در حریم هوایی آبهای بی‌طرف دریای چوکچی پرواز کرده و سوخت‌گیری هوایی انجام دادند.

جنگنده‌های میگ-۳۱، سو-۳۰اس.ام و سو-۳۵اس مسئولیت اسکورت این بمب‌افکن‌ها را برعهده داشتند.

وزارت دفاع روسیه خاطرنشان کرد که ارتش این کشور مرتب ماموریت‌هایی بر فراز آبهای بی‌طرف قطب شمال، شمال آتلانتیک، دریای سیاه، دریای بالتیک و اقیانوس آرام انجام می‌دهد.

این وزارتخانه تاکید کرد که همه این پروازها مطابق با قوانین مربوط به مدیریت حریم هوایی بین‌المللی انجام می‌شود.

قطب شمال یکی از کانون‌های حساسی است که به محل رقابت قدرتهای بزرگ تبدیل شده است.

چین و روسیه ماه مارس در بیانیه مشترکی اعلام کردند که متعهد به حفظ قطب شمال بعنوان قلمرو صلح و همکاری سازنده هستند.

آنیتا آناند وزیر دفاع ملی کانادا چندی پیش گفت که روسیه تنها تهدید در قطب شمال نیست بلکه چین نیز در این منطقه بسیار فعال شده است.

آناند در جلسه استماعی در سنای کانادا افزود: چین خود را یک کشور نزدیک قطب شمال خوانده است. بنابراین، ما باید متوجه باشیم که تهدید و تهدید احتمالی در آن منطقه فقط از سوی یک کشور به تنهایی ایجاد نمی‌شود.

نشریه میلیتاری تایمز نیز گزارش داده بود که گارد ملی آمریکا برای مناقشه احتمالی با روسیه و چین از جمله با متحدان واشنگتن در قطب شمال آماده می‌شود.
https://irna.ir/xjMrvX
**عمران خان: انتخابات، تنها راه بازگشت ثبات به پاکستان است
«عمران خان» نخست وزیر پیشین پاکستان بامداد شنبه در گفت وگو با شبکه الجزیره قطر برگزاری انتخابات را تنها راه برقراری ثبات در کشورش دانست.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

وی همچنین گفت که دیوان عالی پاکستان مرا در قبال گذاشتن وثیقه در تمام موضوعاتی که در آن متهم شده‌ام، آزاد کرده است.

قاضی «عمر عطار بندیال» روز جمعه در حکمی اقدام نیروهای امنیتی در بازداشت عمران‌خان نخست وزیر سابق این کشور را غیرقانونی اعلام کرد.

وی گفت که روشی که طی آن عمران‌خان در داخل دادگاه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد، هرگز قابل دفاع نیست.

رئیس دیوان عالی پاکستان دستور آزادی فوری نخست وزیر سابق این کشور را صادر کرد و متعاقبا از عمران‌خان خواست تا در جلسه امروز در دادگاه اسلام‌آباد حاضر شود.

عمران‌خان نخست وزیر پیشین پاکستان روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت در ارتباط با پرونده فساد مالی در اسلام‌آباد بازداشت و روز پنجشنبه قاضی دادگاه مبارزه با اختلاس بنا بر درخواست ماموران دیوان ملی محاسبات پاکستان جهت بازجویی از عمران‌خان و تکمیل مراحله تحقیقات وی را برای ۸ روز روانه زندان کرد، اما دیوان عالی پاکستان روز جمعه دستور داد تا پلیس عمران‌خان را در دادگاه حاضر کند.

«شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان پنجشنبه شب در یک نطق تلویزیونی هشدار داد که عناصر ضد کشور از اقدامات و دشمنی خود دست بکشند در غیر این صورت قانون و نظام کشور با اغتشاشگران برخورد قوی خواهد داشت.

وی بازداشت عمران خان را مطابق با قانون دانست و افزود که عناصری که مرتکب حمله به اماکن دولتی، عمومی و نظامی شده در واقع اقدام تروریستی کرده‌اند و دولت لحظه‌ای در شناسایی، بازداشت و مجازات آنان کوتاه نخواهد آمد.

رسانه‌های پاکستانی در آخرین گزارش‌های خود به نقل از مقامات پلیس در ۲ ایالات پنجاب و خیبرپختونخوا اعلام کرد که بیش از یکهزار و ۴۰۰ نفر از معترضان بازداشت شده و طی ۲ روز اخیر دست کم ۱۰ نفر نیز کشته و صدها نفر از حامیان نخست وزیر پیشین پاکستان نیز زخمی شدند.

برخی از رهبران ارشد حزب تحریک انصاف به ویژه وزیر امور خارجه پیشین که نفر دوم حزب عمران‌خان است، نیز در روزهای پنجشنبه و جمعه به اتهام تحریک مردم به اعتراضات خشونت آمیز، تلاش برای برهم زدن نظم عمومی و ترغیب معترضان برای یورش به ساختمان‌های مهم دولتی و نظامی بازداشت شده‌اند.

سازمان ملل، انگلیس، اتحادیه اروپا و آمریکا به بازداشت نخست وزیر سابق پاکستان و رخدادهای پس از آن واکنش نشان داده و خواستار حل و فصل مسالمت آمیز مسائل و اجتناب از خشونت شدند.
https://irna.ir/xjMrwd
**القسام: خون فرمانده الحسنی هدر نخواهد رفت
گردان‌های القسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) جمعه شب در بیانیه‌ای به رژیم صهیونیستی هشدار داد که خون «ایاد الحسنی» از اعضای شورای نظامی سرایا القدس هدر نخواهد رفت.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

القسام در این بیانیه اعلام کرد: الحسنی معروف به "ابو أنس" مسؤول هماهنگی میان فرماندهان القسام و سرایال القدس در طول نبرد انتقام آزادگان بوده است.

این گروه مقاومت اعلام کرد که با تمام شهدای فلسطینی عهد و پیمان می بندیم که خون آنان هرگز هدر نخواهد رفت، بلکه نوری برای مجاهدان و آتشی برای اشغالگران خواهد بود.

همزمان خبر می رسد که پهپادهای رژیم صهیونیستی منزل شهید بهاء ابوالعطا در کوی الشجاعیه در شرق نوار غزه را هدف قرار دادند.

اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین جمعه شب در واکنش به شهادت ایاد الحسنی عضو شورای نظامی و مسؤول یگان عملیات گروهان‌های قدس اعلام کرد که متعهد هستیم که انتقام خون شهدا را بگیریم.

در همین راستا، «علی ابوشاهین» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین جمعه شب در خصوص شهادت الحسنی گفت که شهادت وی تأثیر منفی بر روند جنبش جهاد ندارد و ما همیشه درخصوص ترور اعضای خود محتاط هستیم.

پیش از این نیز «طارق سلمی» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این باره گفته بود، که شهادت وی هرگز جنبش را تضعیف نمی کند و مسیر آن را نیز هرگز تغییر نخواهد داد.

گروهان‌های قدس شاخه نظامی جهاد اسلامی شهادت ایاد العبد الحسنی "ابو انس" عضو شورای نظامی و مسؤول یگان عملیات خود در حمله جنایتکارانه امشب دشمن صهیونیستی به ساختمانی مسکونی در غزه را تأیید کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در عملیاتی مشترک با نیروهای شاباک، الحسنی را در غرب غزه ترور کرده است.

الحسنی جانشین خلیل البهتینی فرمانده ارشد گروهان‌های قدس بود که روز سه شنبه گذشته در حمله جنگنده‌های صهیونیستی همراه با دو فرمانده دیگر این گروهان‌ها به شهادت رسید.

از سحرگاه روز سه‌شنبه هفته جاری جنگنده‌های ارتش رژیم اسرائیل حملاتی را به غزه انجام داده‌اند که بر اثر آن ۳۳ فلسطینی از جمله ۶ تن از فرماندهان گردان‌های قدس شاخ نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین به شهادت رسیدند.

در پاسخ به این حملات، گروه‌های مقاومت فسلطینی نیز «تل آویو» و سایر شهرهای صهیونیست‌نشین در سرزمین‌های اشغالی را با موشک هدف قرار دادند که در جریان آن شمار زیادی از صهیونیست ها زخمی و خسارت مادی زیادی به این مناطق وارد شده است.
https://irna.ir/xjMrw۵
**مقام اوکراینی : حمایت غرب در گرو موفقیت در ضد حمله به روسیه است
رهبری اوکراین نگران است که اگر نیروهای مسلح در ضد حمله به روسیه موفقیت ملموس دست پیدا نکند، متحدان غربی از حمایت کی یف دست بردارند.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز روز جمعه گزارش داد که آندری سیبیگا، معاون دفتر ریاست جمهوری اوکراین، گفت: این لحظه تعیین کننده ای برای ما است. سطح حمایت غرب به موفقیت ما بستگی دارد.

این نشریه خاطرنشان می کند که در پشت درهای بسته، مقامات عالی رتبه اوکراین که "بسیار واقع بینانه و عمل گرایانه" اعتراف می کنند که بعید است اوکراین بتواند تمام سرزمین های از دست رفته را، حداقل امسال بازگرداند.

این نگرانی وجود دارد که یک ضد حمله ناموفق می تواند کمک نظامی بیشتر غرب به کیف را زیر سوال ببرد. در این صورت، متحدان اوکراین نیز می توانند فشار بیشتری را برای مذاکرات صلح با روسیه آغاز کنند.

سخنگوی دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به این نشریه گفت که کاخ سفید باور ندارد که حمله متقابل سرنوشت درگیری را تعیین کند. با این حال، در پشت صحنه، مقامات آمریکایی تکرار می‌کنند که کی یف باید در میدان نبرد موفقیت خود را نشان دهد تا کنگره آماده تصویب بسته‌های کمک‌های نظامی جدید باشد.

برخی مقامات اروپایی می‌گویند کمک‌هایی که اوکراین از اتحادیه اروپا دریافت می‌کند مستقل از وضعیت در خط مقدم است، اما اذعان داشتند که این می‌تواند برای ایالات متحده مهم باشد، بویژه در سال انتخاباتی که توجه واشنگتن به یک موضوع دشوار است.
https://irna.ir/xjMrws
**مردم ترکیه فردا پای صندوق‌های رای می‌روند
مردم ترکیه برای انتخاب رئیس جمهور و ۶۰۰ نماینده پارلمان این کشور فردا (یک شنبه) پای صندوق‌های رای می‌روند.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

فردا یکشنبه ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با حضور رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت موسوم به میز ششگانه و سینان اوغان نامزد ائتلاف آتا برگزار می شود.

محرم اینجه نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، دو روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار می شود، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور دارند.

بنا به اعلام رسانه‌های ترکیه، حداقل ۱۷ حزب سیاسی ترکیه به صورت مستقل و یا در قالب ائتلافی در جریان بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس، به پارلمان این کشور راه می یابند.

بنا به اعلام احمد ینر رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه، در این دوره حد نصاب ورود به مجلس که با آخرین تغییر در قانون انتخابات از ۱۰ درصد به هفت درصد کاهش یافته، اعمال خواهد شد و بر همین مبنا، تعداد نمایندگانی که هر یک از احزاب سیاسی وارد مجلس خواهند شد، بر اساس تعداد آرای معتبر در هر حوزه انتخابیه خواهد بود.

بنا به اعلام تارنمای خبر. ۷، احزاب کوچکی که نمی توانند از حد نصاب هفت درصد عبور کنند، از طریق ائتلاف با احزاب دیگر، امکان حضور در مجلس را دارند و بر این اساس، در پایان انتخابات حداقل ۱۷ حزب وارد مجلس خواهند شد و این تعداد ممکن است افزایش یابد.

در دوره قبلی انتخابات، پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و حزب نیک توانستند با رد کردن حد نصاب ۱۰ درصد وارد پارلمان ترکیه شوند و نمایندگان ۹ حزب دیگر نیز در قالب ائتلافی وارد پارلمان ترکیه شدند.

در برگه رای بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه، نام ۲۴ حزب در قالب مستقل و یا ائتلافی جای گرفته و علاوه بر این، ۱۵۱ نامزد مستقل و انفرادی هم در صحنه رقابت حضور دارند.

بررسی فهرست نامزدهای انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می دهد که ۱۶ نفر از اعضای کابینه اردوغان در شهرهای مختلف این کشور نامزد انتخابات پارلمانی شده‌اند.

همچنین در این رقابت‌های انتخاباتی، حزب کُردی دموکراتیک خلق‌ها نیز که در مجلس کنونی ترکیه ۶۷ کرسی دارد و پس از حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب جمهوری خواه خلق، سومین حزب بزرگ حاضر در پارلمان این کشور به شمار می رود، به خاطر بیم از انحلال، فهرست انتخاباتی خود را در قالب حزب چپ و سبزها معرفی کرد.

شورای عالی انتخابات ترکیه شمار واجد شرایط رای دادن در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور را در مجموع ۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر اعلام کرد و گزارش داد که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند.

رای گیری انتخابات ترکیه در خارج از این کشور دو هفته پیش آغاز شده و چهار روز پیش نیز به پایان رسید و در مجموع بیش از ۱.۸ میلیون نفر از شهروندان ترکیه‌ای ساکن در خارج در این انتخابات شرکت کردند و آرای اخذ شده در ۷۳ نمایندگی سیاسی خارجی و در ۱۵۶ نقطه از جهان به داخل این کشور منتقل شده و همزمان با پایان انتخابات در داخل شمارش خواهد شد.

بنا به تصمیم شورای عالی انتخابات ترکیه، همه ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان داخل و نیز همه صندوق‌های خارج از کشور ترکیه در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) و پس از اتمام مراحل رای‌گیری باز شده و شمارش خواهد شد.

بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، آرای معتبر اخذ شده از شهروندان این کشور در خارج، با توجه به تناسب تعداد رای آرای کسب شده توسط احزاب در استان‌های ترکیه توزیع خواهد شد با توجه به اعلام انصراف محرم اینجه یکی از چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری که نام او در برگ آرا درج شده است، جزو آرای باطله محسوب خواهد شد.

بنا به اعلام این نهاد، در صورت کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری این کشور به دور دوم، این رقابت سیاسی در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.
https://irna.ir/xjMrxq
**موج جدید حمله راکتی مقاومت به شهرک‌های صهیونیستی اطراف غزه
گروه‌های مقاومت لحظاتی پیش حملات راکتی به شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور باریکه غزه را ازسرگرفتند.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه
به دنبال این حملات، آژیر خطر هم اکنون در مناطق مجاور باریکه غزه به صدا درآمده است.

این حملات به دنبال آن صورت می‌گیرد که جنگنده‌های صهیونیستی در ادامه جنایات ضدبشری بامداد شنبه مناطق مختلف در نوار غزه را بمباران کردند که در جریان آن تاکنون هفت منزل مسکونی در غزه تخریب ویران شدند.

منابع خبری در فلسطین اشغالی گزارش دادند، هواپیماهای جاسوسی رژیم اشغالگر خانه‌ای را در خیابان یرموک در مرکز غزه هدف قرار داده‌اند.

پیش از آن نیز گزارش‌ها حکایت از آن داشت که جنگنده‌های صهیونست منزل شهید «بهاء ابوالعطاء» در محله «الشجیع» در شرق غزه نیز که یک ساختمان ۵ طبقه بوده را هدف قرار داده و آن را ویران کردند.

گزارش این شبکه حاکی است این جنگنده‌ها در ساعات گذشته هفت خانه را در نوار غزه تخریب کرده‌اند.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی عصر جمعه نیز با حمله به یک منزل مسکونی در نوار غزه، سه فلسطینی را شهید و ۱۰ نفر دیگر را زخمی کردند.

در آن حمله، «ایاد الحسنی» معروف به ابوانس از فرماندهان سرایا القدس و از اعضای شورای نظامی این گروه مقاومت شهید شد.

گروهان‌های قدس شاخه نظامی جهاد اسلامی شهادت ایاد العبد الحسنی "ابو انس" عضو شورای نظامی و مسؤول یگان عملیات خود در حمله جنایتکارانه امشب دشمن صهیونیستی به ساختمانی مسکونی در غزه را تأیید کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در عملیاتی مشترک با نیروهای شاباک، الحسنی را در غرب غزه ترور کرده است.

الحسنی جانشین خلیل البهتینی فرمانده ارشد گروهان‌های قدس بود که روز سه شنبه گذشته در حمله جنگنده‌های صهیونیستی همراه با دو فرمانده دیگر این گروهان‌ها به شهادت رسید.

از سحرگاه روز سه‌شنبه هفته جاری جنگنده‌های ارتش رژیم اسرائیل حملاتی را به غزه انجام داده‌اند که بر اثر آن ۳۳ فلسطینی از جمله ۶ تن از فرماندهان گردان‌های قدس شاخ نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین به شهادت رسیدند.

در پاسخ به این حملات، گروه‌های مقاومت فسلطینی نیز «تل آویو» و سایر شهرهای صهیونیست‌نشین در سرزمین‌های اشغالی را با موشک هدف قرار دادند که در جریان آن شمار زیادی از صهیونیست ها زخمی و خسارت مادی زیادی به این مناطق وارد شده است.
https://irna.ir/xjMrwv
**اتاق مشترک گروههای مقاومت فلسطینی: به خون شهدا پایبندیم
اتاق مشترک گروه های مقاومت فلسطینی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که مبارزه ما با دشمن صهیونیستی ادامه دارد و با پایبندی به خون شهدای مقاومت، راه آنها را به هر قیمتی ادامه می دهیم.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطینی در بیانیه‌ای ترور «ایاد الحسنی» از اعضای شورای نظامی و مسئول واحد عملیات گردان‌های قدس (سرایا القدس) که روز گذشته در عملیات تروریستی جنگنده‌ - بمب افکن های رژیم صهیونیستی در غزه به شهادت رسید را تسلیت گفت و تاکید کرد که شهادت فرماندهان گروههای مقاومت فلسطینی گواه آن است که آن‌ها در قلب نبرد و میدان و در خط مقدم مبارزه (با رژیم صهیونیستی) قرار دارند و در مقابل حملات وحشیانه دشمن صهیونیستی ایستاده اند.

گردان‌های «القسام» شاخه نظامی حماس نیز امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که مراسم بزرگداشتی برای «ایاد الحسنی» (ابو انس) مسئول هماهنگی بین گردان‌های القسام و گردان‌های قدس (سرایا القدس) که شامگاه جمعه در جریان عملیات تروریستی جنگنده‌ - بمب افکن های دشمن صهیونیستی به شهادت رسید، برگزار می‌کند.

در این بیانیه آمده است که گردان‌های «شهید عزالدین قسام «با افتخار و سربلندی از شهید سردار مجاهد «ایاد الحسنی « (ابو انس) عضو شورای نظامی و فرمانده عملیات گردان‌های قدس (سریا القدس) و مسئول هماهنگی بین فرماندهی گردان‌های القسام و گردان‌های قدس در عملیات «انتقام آزادگان» تجلیل می‌کنند.
فرماندهی گردان‌های عزالدین القسام در ادامه برای این شهید و همه شهدای مقاومت علو درجات را مسئلت کرد و افزود: شهدا شمع راه مجاهدان و آتشی برای اشغالگران صهیونیست هستند و عهد می‌بندیم که خون پاکشان هدر نرود.

گروهان‌های قدس شاخه نظامی جهاد اسلامی شهادت ایاد العبد الحسنی «ابو انس» عضو شورای نظامی و مسؤول یگان عملیات خود در حمله جنایتکارانه امشب دشمن صهیونیستی به ساختمانی مسکونی در غزه را تأیید کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که در عملیاتی مشترک با نیروهای شاباک، الحسنی را در غرب غزه ترور کرده است.

الحسنی جانشین خلیل البهتینی فرمانده ارشد گروهان‌های قدس بود که روز سه شنبه گذشته در حمله جنگنده‌های صهیونیستی همراه با دو فرمانده دیگر این گروهان‌ها به شهادت رسید.

از سحرگاه روز سه‌شنبه هفته جاری جنگنده‌ - بمب افکن های رژیم صهیونیستی حملاتی را به غزه انجام داده‌اند که بر اثر آن ۳۳ فلسطینی از جمله ۶ تن از فرماندهان گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین به شهادت رسیدند.

در پاسخ به این حملات، گروه‌های مقاومت فسلطینی نیز «تل آویو» و سایر شهرهای صهیونیست‌نشین در سرزمین‌های اشغالی را با موشک و راکت هدف قرار دادند که در جریان آن شمار زیادی از صهیونیست‌ها زخمی و خسارت مادی زیادی به این مناطق وارد شده است.
https://irna.ir/xjMrxt
**مدودوف: سرنوشت هیتلر در انتظار زلنسکی است
«دیمیتری مدودوف» رئیس‌جمهوری پیشین روسیه اظهارات ولودمیر زلنسکی مبنی بر پایانی غم‌انگیز برای مقامات روسیه را محکوم کرد و گفت: سرنوشت آدولف هیتلر رهبر آلمان نازی در انتظار رئیس‌جمهوری اوکراین است.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

دیمیتری مدودف، اظهارات ولودمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین را پس از آنکه گفت "کسانی که در کرملین هستند، پایان غم انگیزی خواهند داشت"، محکوم کرد.

مدودف در واکنش به سخنان زلنسکی گفت: رهبر اوکراین هم ممکن است به سرنوشت آدولف هیتلر دیکتاتور نازی دچار شود.

مدودف که در حال حاضر سمت معاون رئیس شورای امنیت روسیه را برعهده دارد، پیش از مقایسه رئیس‌جمهوری اوکراین با رهبر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم که در پی یورش نیروهای شوروی به برلین خودکشی کرد، در حساب کاربری خود در تلگرام نوشت: ما نمی دانیم چه پایانی در انتظار چه کسی است. وی سپس زلنسکی را به آرزوی مرگ برای همه در کرملین متهم کرد.

اظهارات این مقام روس در واکنش به مصاحبه‌ای بود که روز جمعه توسط شبکه خبری بی‌بی‌سی منتشر شد و در آن زلنسکی گفت: "باور کنید، کسانی که در کرملین هستند، پایان بدی در انتظارشان است".

رئیس جمهوری اوکراین در این مصاحبه همچنین تمایل خود را برای از نابودی سریع رهبر کنونی روسیه ابراز کرد و مدعی شد که آنها بی تردید به مرگ طبیعی نمی میرند.

مصاحبه بی‌بی‌سی با زلنسکی دو هفته پس از حمله پهپادی به کرملین صورت می گیرد که مسکو آن را سوءقصد به جان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و اقدامی تروریستی دانست.

روسیه کی‌یف را مسئول این حمله خوانده و این حق را برای خود محفوظ دانسته که به آن پاسخ دهد. در پی این حمله مدودوف خواهان برکناری فیزیکی زلنسکی شد، اما اوکراین هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرده است.

اما پس از این حادثه کریل بودانوف رئیس اطلاعات کی‌یف وعده داد تا به کشتار روس‌ها در هر کجا تا پیروزی کامل اوکراین ادامه دهد.

کرملین اندکی بعد این بیانیه را بسیار تاثرآور خواند و آن را مهر تائیدی بر دست داشتن کی‌یف در حمله پهپادی علیه پوتین دانست.
https://irna.ir/xjMryg
**مقاومت فلسطین: نبرد ادامه دارد/ زمان آتش بس را ما تعیین می کنیم
مقاومت فلسطین اعلام کرد که نبرد ادامه دارد و در آینده ضربات سختی به دشمن صهیونیستی وارد خواهد کرد.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

یک مسئول عالی رتبه در مقاومت فلسطین در گفت وگو با شبکه المیادین تاکید کرد که نبرد ما ادامه دارد و حملات علیه دشمن صهیونیستی انجام خواهد شد.

وی گفت که دشمن اشغالگر آرامش در مقابل آرامش می خواهد بدون اینکه اعلام کند که ترورها را متوقف می کند.

این مسئول تاکید کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ترس این را دارد که درصورت پذیرش مطالبات مقاومت کابینه اش از هم بپاشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که تلاش های مصر ادامه دارد و ما قدردان این تلاش ها بوده و با آن ها همراهی می کنیم.

این مسئول همچنین خاطرنشان کرد که دشمن صهیونیستی با هدف تشویش اذهان عمومی بعد از انجام جنایت های ترور به طور گسترده درمورد آرامش سخن می گوید.

وی گفت که نباید با اخبار درز شده در مورد ایجاد آتش بس همراهی کرد و این مقاومت است که زمان پایان نبرد را مشخص می کند.

از سحرگاه روز سه‌شنبه هفته جاری جنگنده‌ - بمب افکن های رژیم صهیونیستی حملاتی را به غزه انجام داده‌اند که بر اثر آن ۳۳ فلسطینی از جمله ۶ تن از فرماندهان گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین به شهادت رسیدند.

در پاسخ به این حملات، گروه‌های مقاومت فسلطینی نیز «تل آویو» و سایر شهرهای صهیونیست‌نشین در سرزمین‌های اشغالی را با موشک و راکت هدف قرار دادند که در جریان آن شماری از صهیونیست‌ها زخمی و خسارت مادی زیادی به این مناطق وارد شده است.
https://irna.ir/xjMryJ
**اسلام‌آباد: تعامل ما با کابل مشروط است
خانم حنا ربانی وزیر مشاور در سیاست خارجی پاکستان اعلام کرد حکومت سرپرست طالبان افغانستان باید در عمل ثابت کندکه گروه تحریک طالبان پاکستانی هیچ تهدیدی را برای این کشور نیست و این موضوع از شروط پاکستان برای تعامل با حکومت طالبان افغانستان است.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

وزیر مشاور در سیاست خارجی پاکستان در گفت و گو با یکی از شبکه های خبری این کشور گفت: «تعامل ما با حکومت سرپرست طالبان که اکنون در افغانستان است، بر مبنای این پیش شرط است که از سوی طالبان به ما گفته شود که خون هیچ کسی در پاکستان نریزد، اما این تنها در حد سخن است، آنان باید برخی چیزها را ثابت کنند، زیرا ما نیز توانایی مقابله با گروه تحریک طالبان پاکستانی را داریم.»

طالبان حضور گروه تحریک طالبان پاکستانی را در افغانستان، بی‌ اساس خوانده و اعلاک کرده از خاک افغانستان در برابر هیچ کشوری اجازه فعالیت تروریستی وجود ندارد.

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان در این باره گفت: «از خاک افغانستان به هیچ کسی اجازه داده نمی‌شود که علیه کشورهای دیگر فعالیتی صورت گیرد و از خاک افغانستان تهدید یا ضرری متوجه کشوری شود به علاوه چنین گروه های تروریستی نیز در کشور ما وجود ندارد.»

با این حال، برخی از کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند حکومت سرپرست طالبان می‌تواند برای حل چالش‌های کنونی پاکستان، نقش مهمی بازی کند.

نجیب الرحمان شمال، کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «از آنجایی که رهبری گروه تی‌تی‌پی با رهبری دولت فعلی افغانستان تماس‌های مستقیم و ارتباطات خاص دارد، دولت سرپرست طالبان می تواند هم به عنوان میانجی و هم به لحاظ همسایگی دو کشور در حل چالش‌ها میان دو طرف نقش مهمی را بازی کند.»

سید مقدم امین، کارشناس دیگر مسائل سیاسی، گفت: «تی‌تی‌پی به عنوان یک قدرت تشکیلاتی در پاکستان مطرح است. ضمنا سیاست پاکستان و افغانستان روی منافع مشترک و شفاف متمرکز نیست، بنابراین امارت شاید طالبان کمتر در این مورد علاقه‌مندی نشان بدهد.»

این در حالی‌ست که سرپرست وزارت خارجه طالبان در سفر به اسلام‌آباد، در دیدار با عاصم منیر رئیس ستاد ارتش پاکستان، درباره امنیت منطقه‌ ای، مدیریت مرزها و تهدیدهای برخاسته از تحریک طالبان پاکستانی گفت‌وگو کرده‌اند.
https://irna.ir/xjMrxL
**رایزنی های پکن برای پایان جنک اوکراین؛ نماینده ویژه چین به اروپا می‌رود
سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد قرار است «لی هوئی» نماینده دولت چین در امور اوراسیا به عنوان نماینده ویژه این کشور برای کمک به حل بحران اوکراین از ۲۵ اردیبهشت ماه جاری برای گفت و گو در خصوص حل و فصل سیاسی این بحران به چند کشور اروپایی از جمله اوکراین، لهستان، فرانسه، آلمان و روسیه سفر کند.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خا رجه چین این اظهارات را نشستی مطبوعاتی در پاسخ به سوالی در خصوص رویکرد چین در قبال مساله اوکراین اعلام کرد.

وی تصریح کرد از زمان آغاز بحران اوکراین، چین به طور فعالانه مذاکرات صلح را به شیوه ای عینی و عادلانه پیش برده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد سفر لی به کشورهای مربوطه نشان دهنده تعهد پکن برای برقراری مذاکرات صلح است و نشان می دهد که چین به کاملا قوی برای برقراری صلح ایستاده است..

وانگ افزود: در حال حاضر، بحران اوکراین همچنان در در حال افزایش است و اثرات این جنگ کاملا مشهود است. وی همچنین افزود: جامعه بین المللی به طور فزاینده ای خواستار برقررای آتش بس برای متوقف کردن جنگ است.

وانگ گفت: چین مایل است به نقش سازنده خود در ایجاد اجماع بین المللی بیشتر در خصوص برقراری آتش بس، توقف جنگ، آغاز مذاکرات صلح و جلوگیری از تشدید شرایط ادامه دهد و سهمی در حل و فصل سیاسی بحران اوکراین داشته باشد.

در ماه های اخیر دولت چین ابتکاری شامل ۱۲ بند را برای کمک به حل سیاسی بحران اوکراین رونمایی و اعلام کرد قصد دارد برای جلوگیری از گسترده تر شدن ابعاد این جنگ که خسارات زیادی را بر اقتصاد جهان تحمیل کرده است، اقدامات دیپلماتیک برای پایان دادن به این جنگ انجام دهد.
https://irna.ir/xjMryx
**ادعای مقامات آمریکایی: چین عملیات نفوذ در ایالات‌ متحده را افزایش داده است
اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا (DNI) در ارزیابی سالانه خود چین را به بهره‌برداری از فضای سیاسی آمریکا، ایجاد شکاف در جامعه این کشور و گسترش عملیات نفوذ متهم کرده‌ است.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

مقامات اطلاعاتی آمریکا مدعی شده اند که دولت چین در حال گسترش استفاده از عملیات نفوذ مخفیانه علیه آمریکا است. براساس این گزارش پکن از شرایط کنونی حاکم بر فضای سیاسی آمریکا که به دلیل جنجال میان کاخ سفید و کنگره بر سر تعیین سقف بدهی پیش آمده بهره می برد.

تازه ترین ارزیابی تهدید سالانه اداره کننده اطلاعات ملی (DNI) هشدار داده است که تلاش‌های اخیر چین مشابه عملیات اطلاعات نادرست و بسیار تهاجمی روسیه است. در این گزارش از استفاده از عوامل اطلاعاتی، ابزارهای سایبری و رسانه‌های اجتماعی برای مداخله در انتخابات آمریکا، تضعیف قوانین امنیت ملی و تشدید اختلافات داخلی به عنوان چندین نمونه از اقدامات تهاجمی روسیه یادشده که چین نیز در حال انجام آن است.

در این ارزیابی همچنین این ادعا مطرح شده که تلاش‌های فزاینده پکن برای استفاده از اختلافات درون جامعه آمریکا با استفاده از شخصیت‌های فعال در فضای مجازی، چین را به روسیه برای عملیات نفوذ نزدیک‌تر می‌کند. اما از فعالیت های روسیه در زمینه اطلاعات نادرست همچنان به عنوان جدی ترین تهدید نفوذ خارجی برای آمریکا یاد شده است.

ایوریل هینز مدیر اداره کننده اطلاعات ملی در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا کنگره گفت که براساس پیش بینی نهاد متبوعش، چین از بحران فزاینده دولت برای افزایش سقف بدهی بهره برداری می کند.

بحث بر سر افزایش سقف بدهی از سوی دولت که به موضوعی جنجالی میان کاخ سفید و کنگره بدل شده آشفتگی بسیاری در فضای سیاسی آمریکا به راه انداخته است.

هینز در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنا در تاریخ ۴ ماه مه (۱۴ اردیبهشت) مدعی شد که براساس پیش بینی تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا، چین از عملیات اطلاعاتی و اطلاعات نادرست، اقدامات مالی و سایر ابزارها برای منتفع شدن از بن بست سیاسی در واشنگتن استفاده می کند.

وی در عین حال تاکید کرد که این اطلاعات قطعی نیست، اما خاطرنشان کرد که تحلیلگران تقریبا مطمئن هستند که پکن به دنبال فرصت است.

در ارزیابی تهدید آمده است: چین در تلاش است تا در مورد قدرت رهبری آمریکا تردید ایجاد کرده، دموکراسی را تضعیف کند و هم‌زمان نفوذ خود را به ویژه در شرق آسیا و غرب اقیانوس آرام گسترش دهد.

براساس ادعای مقامات اطلاعاتی آمریکا، پکن همچنین در میان انجمن‌های دانشجویی چینی برای سرکوب انتقادات از چین در دانشگاه‌ها، مؤسسات و اتاق‌های فکر آمریکایی تلاش می کند.

در این گزارش آمده است که انتظار می رود چین در آینده از هوش مصنوعی برای اعمال نفوذ و گسترش شبکه اطلاعات نادرست خود استفاده کند.

به نظر می رسد ادعای نفوذ چین در جامعه آمریکا در پی گزارش اخیر مارتین پوربریک افسر اطلاعاتی پیشین پلیس هنگ کنگ مطرح شده باشد. این افسر پیشین مدعی بود که عملیات نفوذ پیچیده چین برای هدف قراردادن آمریکا از طریق یک ارگان حزب کمونیست در حال انجام است.

اسکات بریر از مقامات ارشد ارتش و مدیر آژانس اطلاعات دفاعی نیز در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنا گفت که چین سالهاست علیه آمریکا در آمریکای مرکزی و جنوبی کارزار به راه انداخته است.

ژنرال بریر از همین رو پیشنهاد داد: من معتقدم که ما باید هر کاری که می توانیم انجام دهیم تا با شرکا و متحدان خود در آمریکای مرکزی و جنوبی در مورد ارزشی که ایالات متحده به ارمغان می آورد صحبت کنیم.

در ارزیابی تهدید اداره کننده اطلاعات ملی همچنین نسبت به تلاش های روزافزون مسکو برای ایجاد تفرقه میان متحدان غربی و شکاف در جامعه آمریکا هشدار داده شده است. در گزارش مزبور ادعا شده که روسیه همانند چین از رسانه ها برای ترویج اطلاعات مدنظر خود استفاده می کند.
https://irna.ir/xjMrB۹
**نشست هم‌اندیشی روابط ایران-پاکستان و بررسی تحولات منطقه‌ای برگزار شد
نشست هم‌اندیشی روابط جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به میزبانی شورای روابط خارجی پاکستان در «کراچی» برگزار و سخنرانان گسترش تعاملات دو کشور، تحولات منطقه‌ای، چالش‌های جهان اسلام و آخرین تحولات مرتبط با برجام و مذاکرات رفع تحریم را بررسی کردند.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

شورای روابط خارجی پاکستان(PCFR)، اندیشکده مستقر در کراچی مرکز ایالت سِند در جنوب این کشور به مناسبت بیستمین سال تاسیس این مجموعه گردهمایی روابط ایران-پاکستان و بررسی چشم‌اندازها و چالش‌ها را با حضور جمعی از دیپلمات‌های سابق پاکستانی، اساتید دانشگاهی و شخصیت‌های خارجی مقیم کراچی برگزار کرد.

«وحید جلال‌زاده» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به همراه اعضای هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمانان این برنامه حضور داشتند.

«حسن نوریان» سرکنسول ایران در کراچی، «گلزار احمد» رئیس سابق قوه قضائیه پاکستان، «سید حسن حبیب» سفیر اسبق پاکستان در کره شمالی، «عبدالرسول بلوچ» سفیر سابق پاکستان در ویتنام، سرکنسول‌های روسیه، ترکیه، عمان و «احسن مختار زبیری» دبیرکل شورای روابط خارجی پاکستان از دیگر شرکت کنندگان در این همایش بودند.

سخنرانان با اشاره به سابقه تاریخی روابط ایران و پاکستان، ارتباطات قوی مردمی، حمایت همیشگی دو کشور از یکدیگر در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی، همسویی در خصوص مسائل کلیدی و تحولات منطقه و جهان، گفتند: تهران و اسلام‌آباد در طول تاریخ از روابط ایده آل برخوردار هستند و همواره با درایت و خردمندی سران هر دو کشور به رغم چالش‌ها و تغییرات ژئوپلتیک این تعاملات پایدار مانده و به مراتب شاهد شکوفایی آن هستیم.
محدودیتی برای گسترش روابط ایران و پاکستان وجود ندارد

جلال‌زاده با قدردانی از حضور نخبگان پاکستانی و همچنین سرکنسول‌های کشورهای دوست روسیه، ترکیه و امارات در نشست هم اندیشی روابط ایران و پاکستان تاکید کرد که زبان فارسی عامل قوی نزدیکی دو کشور همسایه و هر دو کشور مفتخر هستند که یکدیگر را به عنوان اولین کشور به رسمیت شناختند.

وی افزود که همانطور که آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده‌اند، ما هیچ حد و مرزی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه با پاکستان در تمامی زمینه‌ها قائل نیستیم. سران دو کشور در یکسال اخیر ۲ بار دیدار رسمی داشته‌اند و به زودی شاهد دیدار دیگری نیز خواهیم بود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: قطعا ما پرونده ویژه‌ای برای توسعه روابط با پاکستان را روی میز مجلس شورای اسلامی قرار خواهیم داد و تمرکز اصلی نیز بر گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور و تشویق دولت‌ها برای استفاده از توانمندی‌های متقابل به ویژه ترغیب بخش خصوصی در راستای شناسایی ظرفیت‌های ایران و پاکستان است.

وی به گوشه‌هایی از مقاومت ملت ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا، تعهد ایران به برجام به رغم خروج واشنگتن و بدقولی طرف‌های اروپایی، ۸ سال جنگ‌ تحمیلی و حمایت غرب و متحدان منطقه‌ای آن از متجاوزان به خاک ایران اسلامی پرداخت.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ادای احترام به شهدای محور مقاومت به ویژه سردار سرافراز اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، افزود: رژیم متجاوز بعث عراق با حمایت مالی و تسلیحاتی غرب ۸ سال جنگ را بر ملت ایران تحمیل کرد و ما با میلیاردها دلار خسارت مواجه شدیم اما در چند سال گذشته زمانی که عراق به شدت گرفتار تروریسم و پدیده شیطانی داعش شد، هیچ کشوری جز جمهوری اسلامی ایران به کمک برادران و خواهران عراق خود نرفت و در صدر این یاری دهندگان کسی نبود جز سردار دل‌ها شهید قاسیم سلیمانی.

وی تاکید کرد که هدف اصلی انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ نجات از استعمار قدرت‌های استکباری به ویژه تسلط آمریکا بود. امروز ایران اسلامی با فناوری‌های کامل بومی از حریم هوایی، مرزهای خاکی و آبی خود دفاع می‌کند تا جایی که آمریکا و تمامی فناوری‌های فضایی و جنگی آن را به زانو درآورده است.

رئیس هیات پارلمانی ایران در پاسخ به یکی از سئوالات در این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران از سرمایه‌گذاری چین در پاکستان استقبال می‌کند و در ایران همه خواستار یک پاکستان مرفه، توسعه یافته و با ثبات هستند.

وی افزود جمهوری اسلامی ایران هرگز و هیچ کشور ثالثی را در بحث روابط دو جانبه چه با پاکستان و یا دیگر کشورها دخیل نمی‌کند و آنچه برای ما مهم است حفظ و دستیابی به منافع دوجانبه می‌باشد.

هدف گذاری ۵ میلیارد دلاری در تجارت دوجانبه

حسن نوریان، سرکنسول ایران در کراچی در ابتدای این مراسم گفت: دو کشور همسایه اراده دارند از مرزهای مشترک نه به عنوان تهدید بلکه به عنوان یک فرصت ویژه برای تقویت روابط مردمی و توسعه تجارت دوجانبه استفاده کنند.

وی افزود: سطح مبادلات تجاری ایران و پاکستان برای اولین بار در سال گذشته از مرز دو میلیارد دلار عبور کرد و دو کشور تلاش دارند این روابط را در گام اول به پنج میلیارد دلار افزایش دهند.

احسن زبیری، دبیرکل شورای روابط خارجی پاکستان نیز با ابراز خرسندی از حضور هیات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در جمع نخبگان پاکستانی، گفت: این اندیشکده مفتخر به امضای چندین تفاهمنامه همکاری با موسسات ایرانی و همچنین توافقنامه‌های سه جانبه با ایران و ترکیه است.
حبیب علی که از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ به عنوان دیپلمات سفارت پاکستان در ایران حضور داشت، گفت: ماموریت دیپلماتیک من در دشوارترین وضعیت بود، زمانی که سرکنسولگری ایران در مزارشریف هدف حمله تروریستی قرار گرفت و طالبان، افغانستان را تصرف کرد اما به رغم این چالش‌ها درایت سران و مسوولان دیپلماسی ایران و پاکستان اجازه نداد روابط حسنه و برادرانه ما قربانی این اتفاقات شود.

وی اظهار داشت خوشبختانه دو کشور هیچ اختلاف جغرافیایی یا مرزی ندارند و همواره حامی یکدیگر هستند و این تعاملات هرگز تحت تاثیر تحولات داخلی یا خارجی قرار نگرفته است.

این سفیر اسبق پاکستان به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت که توافق عادی سازی روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و عربستان امید تازه‌ای برای صلح و آرامش در منطقه است.

برخی از حاضران در این نشست نیز پرسش‌هایی پیرامون آخرین تحولات مرتبط با ازسرگیری روابط ایران و عربستان، مسائل جهان اسلام، سوریه، یمن و توافق هسته‌ای مطرح کردند که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مواضع دولت ایران را در این خصوص تشریح کرد.
https://irna.ir/xjMryq
**ادامه پاسخ موشکی مقاومت به صهیونیست ها/ سرزمین های اشغالی میزبان ۱۰۹۹ راکت مقاومت
منابع خبری از پاسخ راکتی مقاومت فلسطین در ادامه تجاوزهای رژیم صهیونیستی به غزه خبر دادند.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

گروه های مقاومت فلسطین بامداد امروز حملات موشکی جدیدی از شمال نوار غزه به سوی شهرک های صهیونیستی را آغاز کردند.

بنابر این گزارش، لحظاتی قبل صدای آژیر خطر در شهرک های نیرعام، مفلسیم، سدیروت و ایفیم در اطراف نوار غزه به صدا در آمده است.

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده که از آغاز درگیری اخیر در بامداد سه شنبه (حملات بمب افکن های رژیم صهیونیستی به غزه) تاکنون هزار و ۹۹ موشک و راکت از نوار غزه به سوی شهرک های اسراییلی (صهیونیستی) شلیک شده و گنبد آهنین فقط توانسته با ۳۴۰ فروند موشک و راکت مقاومت مقابله کند.

با ادامه حملات تجاوزکارانه بمب افکن های رژیم صهیونیستی، گروه‌های مقاومت نیز بامداد امروز حملات راکتی به شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور باریکه غزه را ازسرگرفتند.

به دنبال این حملات، آژیر خطر هم اکنون در مناطق مجاور باریکه غزه به صدا درآمده است.

این حملات به دنبال آن صورت می‌گیرد که جنگنده‌های صهیونیستی در ادامه جنایات ضدبشری بامداد شنبه مناطق مختلف در نوار غزه را بمباران کردند که در جریان آن تاکنون هفت منزل مسکونی در غزه تخریب ویران شدند.

منابع خبری در فلسطین اشغالی گزارش دادند، هواپیماهای جاسوسی رژیم اشغالگر خانه‌ای را در خیابان یرموک در مرکز غزه هدف قرار داده‌اند.

پیش از آن نیز گزارش‌ها حکایت از آن داشت که جنگنده‌های صهیونست منزل شهید «بهاء ابوالعطاء» در محله «الشجیع» در شرق غزه نیز که یک ساختمان ۵ طبقه بوده را هدف قرار داده و آن را ویران کردند.

گزارش این شبکه حاکی است این جنگنده‌ها در ساعات گذشته هفت خانه را در نوار غزه تخریب کرده‌اند.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی عصر جمعه نیز با حمله به یک منزل مسکونی در نوار غزه، سه فلسطینی را شهید و ۱۰ نفر دیگر را زخمی کردند.
https://irna.ir/xjMrBv
**صادرات غلات روسیه به چین افزایش می یابد
کارشناسان مسائل بازرگانی معتقدند از آنجا که روسیه به دنبال ایجاد کریدوری زمینی با چین است احتمالا صادرات محصولات کشاورزی از جمله گندم و جو را به چین افزایش دهد.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به کابینه و بانک مرکزی این کشور دستور داده نتایج توافق میان دو دولت چین و روسیه را پیرامون کریدور غلات زمینی جدید تا اول اکتبر سال جاری میلادی مطالعه کنند. این اقدام به افزایش تولید غلات در بخش های شرقی، اورال و مناطق سیبری به اندازه حجم صادرات به بازارهای چین کمک خواهد کرد.

ژائو شیانگیئو رئیس شرکتکشاورزی لیانگتائی در استان هئیلونگجیانگ در مصاحبه با خبرنگاران گفت کریدور زمینی حمل و نقل غلات به تقویت صادرات و اضافه کردن مسیر نقل و انتقال برای صادرات گندم روسیه به چین کمک خواهد کرد. بخش بزرگی از صادرات غلات روسیه به چین از راه کشتی و از مسیر دریای سیاه انجام می شود. به علاوه تجارت غلات میان دو کشور نیز تقویت خواهد شد.

این کارشناس چینی همچنین هشدار داد مسائلی از جمله تعرفه، سهمیه و فقدان ظرفیت حمل و نقل وجود دارد.

ژانگ هونگ محقق موسسه مطالعات روسیه، اروپای شرقی و آسیای میانه در دانشکده علوم اجتماعی چین در مصاحبه با خبرنگار گلوبال تایمز خاطرنشان کرد در حال حاضر حجم تجارت کلی در زمینه محصولات کشاورزی میان دو کشور خیلی زیاد نیست اما پتانسیل بزرگی برای همکاری دوجانبه وجود دارد.

وی در ادامه سخنانش افزود چین به خودکفایی در زمینه غذا رسیده است و تنها بخش کوچکی از گندم این کشور از طریق واردات تامین می شود. به خاطر تضمین بهتر امنیت غلات و واردات دیگر محصولات که به غلات مرتبطند چین محدودیت های واردات گندم از روسیه در سال ۲۰۲۲ را برداشته است. بدین ترتیب روسیه ممکن است صادرات گندم و جو به چین را افزایش دهد.

در سال های اخیر همکاری کشاورزی میان چین و روسیه رشدی سریع داشته است. روسیه ۷ میلیارد دلار محصولات کشاورزی در سال گذشته به چین صادر کرده است که ۴۱.۴ درصد رشد سال به سال داشته است.

کارشناسان اعلام کردند تجارت میان روسیه و چین با افزایش ۴۱.۳ درصدی سال به سال در ۴ ماهه اول سال جاری میلادی به ۷۳.۱۵ میلیارد دلار رسیده است.
https://irna.ir/xjMryK
**اردوغان موضع رقیب خود درباره تحریم روسیه را اشتباه خواند
"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور و نامزد انتخابات ترکیه، موضع "کمال قلیچداراوغلو" رقیب انتخاباتی خود در خصوص پیوستن به غرب و اعمال تحریم غرب و آمریکا علیه روسیه را اشتباه خواند.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت و اپوزیسیون ترکیه چند روز پیش در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرده بود که در صورت پیروزی در رقابت انتخاباتی، از تصمیمات کشورهای غربی در تحریم روسیه تبعیت خواهد کرد.

این نامزد انتخابات ترکیه با تاکید بر لزوم تبعیت آنکارا از تصمیمات ناتو همچنین گفته بود که ترکیه آنچه را که ناتو و اتحادیه اروپا می‌گویند، انجام خواهد داد و به عنوان یکی از اعضای ائتلاف غربی و ناتو، باید از روسیه دور شود.

قلیچداراوغلو که به نامزد جریان غربگرا معروف می باشد، هفته گذشته نیز در مصاحبه با دویچه وله جهت حرکت خود را نزدیک تر شدن به «تمدن غربی» اعلام کرده و گفته بود که در صورت برنده شدن در رقابت انتخاباتی، با ۱۸۰ درجه تغییر در سیاست خارجی، تمام قواعد اتحادیه اروپا را اجرا خواهد کرد.

وی دو روز پیش نیز مدعی دخالت روسیه در انتخابات ترکیه شد که این ادعا از سوی کرملین رد شد و اردوغان نیز بیان چنین ادعا و سخنانی را بی پایه و شرم آور خواند.

اردوغان دیشب در برنامه تبلیغاتی پخش مستقیم از چند شبکه تلویزیونی ترکیه در واکنش به این مواضع رقیب خود خطاب به قلیچداراوغلو گفت: شما حتی فرصت اجرای این ایده خود را نخواهید داشت.

به گزارش تارنمای خبری استار، وی روابط ترکیه و روسیه را بسیار نزدیک عنوان و بیان کرد: درآمد ترکیه از سفر گردشگران روسی حتی از درآمد سفر گردشگران آلمان هم پیشی گرفته و روابط تجاری نزدیک بین دو کشور برقرار شده و در چنین وضعیتی، چگونه می توان همکاری با کشوری مثل روسیه را کنار گذاشت؟ آیا چنین چیزی ممکن است؟

رئیس جمهور ترکیه خطاب به رقیب انتخاباتی خود با بیان این که "شما چه کسی هستید که تحریم ها را علیه روسیه اجرا کنید؟ " اظهار کرد: روسیه چنین تعبیری را هرگز علیه ترکیه به کار نبرده و چنین رویکردی هم در دو کشور وجود ندارد.

وی با انتقاد از ادعای قلیچداراوغلو در خصوص دخالت روسیه در انتخابات ترکیه گفت: پسکوف سخنگوی دولت روسیه اعلام کرد که قلیچداواغلو باید ادعای خود را ثابت کند و اگر نتواند آن را ثابت کند، دیگر صلاحیت به دست گرفتن قدرت در ترکیه را هم ندارد.

اردوغان، سخنان قلیچداراوغلو درباره روسیه را ناشی از بی‌تجربگی سیاسی او عنوان کرد و خطاب به او افزود: کسی که می گوید «من غربی هستم»، هنوز سیاست را یاد نگرفته است چون بعد از ترمیم روابط روسیه با غرب، همه آن غربی‌ها که تو را تحریک به این تصمیم کردند، تو را تنها خواهند گذاشت.

نامزد ائتلاف جمهور با بیان این که نمی توان دولت را با این گونه مواضع اداره کرد، ادامه داد: سیاستمدار عاقل، پیوندها و روابط را قطع نمی‌کند و بر این اساس باید دوست آمریکا، روسیه و فرانسه باشد و هر حرف درست آنها را تایید کرده و تصمیمات نادرست آنها را هم اعلام کند.

اردوغان تاکید کرد: شما روابط خوب ترکیه را باید با همه حفظ کنید و روابط را قطع نخواهید کرد، چرا که یک روز به آن رابطه نیاز خواهد بود و ممکن است که آنها به شما نیاز داشته باشند و بر این اساس به رغم اعلام موضع آمریکا و اتحادیه اروپا به نفع رقیب من و اعلام نظر بایدن رییس جمهور آمریکا درباره لزوم کنار رفتن اردوغان از قدرت در ترکیه، من با آمریکا قطع رابطه نکردم و با او صحبت کردم که اظهار پشیمانی کرد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین تاکید کرد: هیچ کس نباید به خاطر این که آمریکا به روسیه نگاه مثبتی ندارد، روابط ترکیه را با روسیه قطع کند، چرا که روابط آنکارا ـ مسکو بسیار قوی و نزدیک است و تمایل به افزایش بیش از پیش هم وجود دارد.

وی وعده غربی‌ها به قلیچداراوغلو برای اعطای وام در صورت پیروزی در انتخابات را فریبکاری خواند و گفت: این وعده‌ها نشانه حمایت غرب از قلیچداراوغلو است در حالی که انتخابات روز یکشنبه ترکیه، با اراده ملت برگزار می‌شود و همه نتیجه تصمیم مردم را عصر همان روز به وضوح خواهیم دید.

قرار است مردم ترکیه فردا (یکشنبه) ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برای انتخاب رئیس جمهور و ۶۰۰ نماینده پارلمان این کشور پای صندوق‌های رای بروند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت موسوم به میز ششگانه و سینان اوغان نامزد ائتلاف آتا برگزار می شود.

محرم اینجه نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، دو روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی این کشور که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار می شود، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور دارند.

شورای عالی انتخابات ترکیه شمار واجد شرایط رای دادن در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور را در مجموع ۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر اعلام کرد و گزارش داد که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند.

رای گیری انتخابات ترکیه در خارج از این کشور دو هفته پیش آغاز و چهار روز پیش نیز به پایان رسید و در مجموع بیش از ۱.۸ میلیون نفر از شهروندان ترکیه‌ای ساکن در خارج در این انتخابات شرکت کردند و آرای اخذ شده در ۷۳ نمایندگی سیاسی خارجی و در ۱۵۶ نقطه از جهان به داخل این کشور منتقل شده و همزمان با پایان انتخابات در داخل شمارش خواهد شد.

بنا به تصمیم شورای عالی انتخابات ترکیه، همه ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان داخل و نیز همه صندوق‌های خارج از کشور ترکیه در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) و پس از اتمام مراحل رای‌گیری باز شده و شمارش خواهد شد.

بنا به اعلام این نهاد، در صورت کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری این کشور به دور دوم، این رقابت سیاسی در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.
https://irna.ir/xjMrCx
**نخست‌وزیر استونی: جنگ با روسیه طولانی‌مدت خواهد بود
نخست‌وزیر استونی در اظهاراتی با بیان اینکه باید واقعیت جنگ طولانی‌مدت با روسیه را بپذیریم، افزود: اعضای ناتو باید هزینه‌های نظامی را افزایش دهند.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

کاجا کالاس در مصاحبه با این نشریه آمریکایی گفت که کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باید با برآورده کردن و افزایش نیازها فراتر از هزینه های نظامی که بیش از یک دهه نادیده گرفته شده بود، با واقعیت جدید رویارویی طولانی مدت با روسیه مواجه شوند.

اظهارات کالاس در حالی است که هزینه های نظامی استونی و همسایگان آن در پی آغاز جنگ در اوکراین به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

کالاس در ادامه تاکید کرد: ما با یک واقعیت امنیتی جدید روبرو هستیم و همه باید سهم خود را بدهیم.

نخست وزیر این کشور حوزه بالتیک به عنوان همسایه روسیه به تازگی اعلام کرده است که ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورش را صرف ارتش کند.

دولت ائتلافی جدید وی همچنین از متحدان ناتو خواسته است تا در نشست ماه ژوئیه (تیر/مرداد) اعضای ناتو در لیتوانی صرف ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی برای هزینه های نظامی را متعهد شوند. اما با توجه به اینکه بیشتر کشورهای ناتو هنوز نتوانسته اند به هدف ۲ درصد تولید ناخالص داخلی مصوب سال ۲۰۱۴، دست یابند، به نظر می رسد استونی و سایر کشورهای حوزه بالتیک با چالش سختی روبرو هستند.

براساس گزارش ها تاکنون تنها هشت کشور این ائتلاف نظامی شامل آمریکا، استونی، لتونی، لیتوانی، یونان، لهستان، بریتانیا و فنلاند به عنوان عضو جدید از ۳۱ عضو به آستانه هدف رسیده اند.

سخنان نخست وزیر استونی در حالی مطرح می‌شود که وی به همراه سایر کشورهای منطقه بالتیک سال گذشته در اجلاس سالانه ناتو در مادرید در پی کنار گذاشتن راهبرد «سیم مخفی» (Trip Wire) به پیروزی تاریخی دست یافتند. براساس این استراتژی کشورهای عضو ناتو موظف بودند در صورت تهاجم به یکی از کشورهای این ائتلاف نظامی به کشور مهاجم حمله کنند.

کالاس پیش از اجلاس ژوئیه ۲۰۲۲ در مادرید اسپانیا گفته بود که با تداوم این راهبرد کشورش از روی نقشه محو می شود.

با کنار گذاشتن این راهبرد، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو هم اعلام کرد که اعضای این ائتلاف نظامی تصمیم گرفتند که موضع بازدارندگی قدرتمندتری برای دفاع از هر وجب از خاک ناتو در پیش گیرند.
https://irna.ir/xjMrDn
**ترکمنستان دسترسی تاجیکستان به خزر را فراهم می کند
«سردار بردی محمداف» رئیس جمهوری ترکمنستان در جریان مذاکره با «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان اعلام کرد که عشق‌آباد، آماده ایجاد یک کریدور حمل و نقل به همراه با تاجیکستان به منظور دسترسی تجاری دوشنبه به دریای خزر است.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

رئیس جمهوری ترکمنستان پیشنهاد داد که تاجیکستان از امکانات بندر ترکمن باشی (کراسنوودسک سابق) در دریای خزر برای ارتباطات تجاری بین المللی استفاده کند.

وی در این گفت وگو خاطرنشان کرد: امروز بخش حمل و نقل اولویت مطلق همکاری ترکمنستان و تاجیکستان است.

به گفته وی، تلاش ها در اینجا باید به سمت ایجاد یک زیرساخت قدرتمند و مدرن باشد که یکپارچگی سیستم های حمل و نقل آسیا، اروپا و خاورمیانه را تضمین کند.

رئیس جمهوری ترکمنستان گفت: عشق اباد آماده است تا در مورد استفاده از امکانات بندر بین المللی ترکمن باشی به نفع تاجیکستان با شرایط مساعد گفتگو کند.
وی همچنین پیشنهاد کرد که امکان از سرگیری حمل و نقل هوایی مستقیم و ترانزیتی بین ترکمنستان و تاجیکستان بررسی شود.

بردی محمداف تاکید کرد که عشق آباد آماده همکاری برای ایجاد یک کریدور حمل و نقل به سمت دریای خزر با شراکت ترکمنستان و تاجیکستان است تا دسترسی تاجیکستان به دریای خزر فراهم شود.

به نظر وی، کشورهای آسیای مرکزی که دسترسی مستقیم به اقیانوس جهانی ندارند، باید از امکانات زیرساخت های بندری شرق خزر برای ورود به بازارهای جهانی نهایت استفاده را ببرند.

امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان نیز به نوبه خود خاطرنشان کرد که این کشورها قصد دارند حجم حمل و نقل بار از طریق جاده و ریلی در سراسر خاک دو کشور را افزایش دهند.
https://irna.ir/xjMrzw
**راههای تقویت همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان بررسی شد
راههای تقویت و توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان در دیدار وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران و وزیر مالیه (دارایی) عربستان بررسی شد.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

رسانه‌های عربستان امروز (شنبه) از دیدار «محمد الجدعان» وزیر مالیه این کشور با «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران خبر دادند و افزودند: در این دیدار که دیروز (جمعه) در حاشیه اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی انجام شد، طرفین درباره راه‌های تقویت و توسعه همکاری‌های اقتصادی فی مابین تهران و ریاض تبادل نظر کردند.

وزیر مالیه عربستان در این باره گفت: در این دیدار در مورد فرصت‌های پیش رو برای توسعه و تقویت روابط مشترک بین دو کشور گفت وگو کردیم.

رسانه‌های عربستان به نقل از خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان نوشتند: گسترش روابط اقتصادی ایران و عربستان برای هر دو طرف سودآور و به نفع همه کشورهای منطقه است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران با بیان اینکه سیاست آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران بر تحکیم روابط با کشورهای همسایه استوار است، افزود: در این زمینه طی یک سال و نیم گذشته دستاوردهای بسیار خوبی داشته‌ایم و انتظار داریم شاهد افزایش همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری با کشورهای همسایه باشیم.

خاندوزی تصریح کرد: توافق ایران و عربستان با میانجیگری کشورهای دوست، فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور را افزایش خواهد داد.

«سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران روز پنجشنبه به منظور شرکت در اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی و دیدار با مقامات این بانک و عربستان در راس هیاتی اقتصادی وارد جده شد و مورد استقبال مقامات این کشور قرار گرفت.

بانک توسعه اسلامی (ISDB) یکی از موسسات بزرگ مالی توسعه‌ای بین‌المللی و از نهادهای تخصصی سازمان کنفرانس اسلامی است که با هدف پیشبرد توسعه اقتصادی و پیشرفت اجتماعی کشورهای عضو و جوامع مسلمان کشورهای غیر عضو، در سراسر جهان براساس اصول شریعت اسلامی در تاریخ ۲۰ اکتبر ۱۹۷۵ میلادی از سوی ۲۲ کشور اسلامی و با سرمایه اولیه ۷۵۵ میلیون دینار در جده عربستان تاسیس شد.

ایران به همراه ۵۶ کشور دیگر در سال ۱۹۸۹ با پذیره‌نویسی ۱۴۹۱ میلیون دینار به عضویت بانک توسعه اسلامی درآمده است.
https://irna.ir/xjMrD۷
**اتحادیه اروپا و انتظار ثبت رکورد تازه‌ای از ورود پناهجویان در ۲۰۲۳
آژانس مرزی «فرونتکس» اعلام کرد اتحادیه اروپا می‌تواند در سال جاری میلادی (۲۰۲۳) شاهد تعداد بی‌سابقه‌ از پناهجویانی باشد که از طریق گذرگاه‌های غیرقانونی به دنبال رسیدن به مرزهای کشورهای این بلوک هستند و احتمال شکسته شدن رکورد سال قبل وجود دارد.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

ورود افراد به صورت غیر قانونی به اتحادیه اروپا در حال افزایش و فشار این جریان مهاجرت به ویژه در مدیترانه مرکزی و به سمت ایتالیا محسوس است.

فرونتکس (Frontex)، آژانس مرزی اروپا اعلام کرد که در بازه زمانی ژانویه و آوریل ۲۰۲۳ (دی- اردیبهشت) در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته (۲۰۲۲)، شمار پناهجویان ورودی به اتحادیه اروپا از طریق دریا، افزایش ۳۰۰ درصدی داشته که بالاترین رقم از سال ۲۰۰۹ و آغاز ثبت این داده‌ها از سوی فرونتکس است. به بیان دقیق‌تر، در این بازه زمانی چهار ماهه، ۴۲ هزار و ۲۰۰ نفر خود را از طریق قایق به اروپا رسانده‌اند.

به گزارش رویترز، همزمان با افزایش لفاظی‌های ضد مهاجرتی کشورهای اتحادیه اروپا از جمله دانمارک، هلند و اتریش، حدود ۳۳۰ هزار ورود غیر مجاز از همه مسیرهای مهاجرتی در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) ثبت شده که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۶ است.

هانس لایتنس (Hans Leijtens) مدیر فرونتکس در مصاحبه با خبرگزاری رویترز و فرانس پرس اطمینان داد که تعداد عبور غیر مجاز از گذرگاه‌های دریایی، کمی بیش از نیمی از ۸۰ هزار و ۷۰۰ مورد پناهجویان ورودی شناسایی شده را تشکیل می‌دهد. وی تاکید کرد: من قبلا چنین چیزی را ندیده بودم.

لایتنس که به تازگی سکان ریاست فرونتکس را عهده‌دار شده است، گفت که شمار پناهجویان کشورهای جنوب صحرای آفریقا رو به افزایش است و این مسئله نشان‌دهنده تغییر الگوهای مهاجرت به سمت افرادی است که به جای جنگ، از فقر و تغییرات آب‌وهوایی فرار می‌کنند.

این افزایش فشار مهاجرت زمانی روی می‌دهد که اتحادیه اروپا، پیشرفت بسیار کندی در امضای توافقنامه‌ای با موضوع مهاجرت و پناهندگی را شاهد است که توسط کمیسیون اروپا در سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور- مهر) آغاز شد و از آن زمان تاکنون عملاً مسدود شده است. برخی کشورها به طور جداگانه، در ماه‌های اخیر سیاست های مهاجرتی خود را تشدید کرده‌اند. لیتوانی و ایتالیا از جمله این کشورها هستند.

بیش از یک میلیون نفر (که اکثریت آن‌ها از جنگ در سوریه گریخته بودند) در سال ۲۰۱۵ به سواحل اروپا رسیدند و این امر باعث شد اتحادیه اروپا کنترل مرزها و قوانین پناهندگی را تشدید کند.

بر اساس داده‌های ارائه شده، فرونتکس هشدار داد که اروپا در مسیر ثبت رکورد تعداد ورودی پناهجویان غیر قانونی در سال ۲۰۲۳ قرار دارد. در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) یک رکورد دیگر شکسته شد: ۳۳۰ هزار ورود غیرقانونی از سراسر مرزهای دریایی و زمینی که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۶ بود.

حجم ورودی‌ها به اتحادیه اروپا به صورت نابرابر توزیع شده است؛ به طوری که این رقم فقط در مدیترانه مرکزی رو به افزایش است و اکنون به دروازه اصلی اروپا تبدیل شده است.

فرونتکس اعلام کرد در چهار ماه نخست سال جاری ۲۰۲۳ نسبت به بازه زمانی مشابه در ۲۰۲۲، تعداد افرادی که تلاش کرده‌اند تا از شمال آفریقا به سواحل اروپا برسند، ۲۹۲ درصد افزایش یافته و به بیش از ۴۲ هزار نفر رسیده است.
https://irna.ir/xjMrCH
**ادعای ژنرال سابق آمریکایی درباره ضد حملات اوکراین
ژنرال سابق ارتش آمریکا مدعی شد ضد حملات اوکراین علیه روسیه که از مدتها قبل انتظار آن می رود، در نهایت موفق خواهد شد.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

تارنمای آمریکایی ان پی آر نوشت: پیش بینی بن هاجز ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا یک روز بعد از اظهارات ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین درباره توقف موقت ضد حملات تا رسیدن سلاح ها و تجهیزات نظامی دیگر از سوی غرب، مطرح شده است.

زلنسکی از طریق یک مترجم به شبکه های تلویزیونی عمومی گفت: ما می توانیم با آنچه داریم پیشروی کنیم و فکر می کنم می توانیم موفق باشیم. اما افراد زیادی را از دست خواهیم داد. من فکر می کنم که این غیرقابل قبول است. باید منتظر بمانیم.

فرمانده ارتش آمریکا در اروپا در این گفت و گو از شرایط لازم برای پیشبرد ضدحمله، انتظارات خود برای حمله و آینده کمک های خارجی به اوکراین صحبت کرد.

وی درباره این که آیا این تاخیر به تلاش های اوکراین آسیب وارد خواهد کرد گفت: من این را به عنوان تاخیر توصیف نمی کنم. فکر می کنم این ایده که ضد حملات در بهار انجام خواهد شد چیزی است که توسط خود ما ایجاد شد. ... به باور من آنها هرگز تاریخ یا فصل مشخصی را برای انجام ضد حملات تعیین نکردند.

هاجز آغاز ضد حملات را به سه شرط منوط دانست: آیا نیروهای خودی برای این که موفق شوند به اندازه کافی قوی، آموزش دیده و دارای آمادگی هستند؟ شرط دوم: آیا نیروهای روسی به اندازه کافی ضعیف و یا دچار اختلال شده اند تا به موفقیت حمله اوکراین کمک کند؟ و در نهایت شرط سوم، که به شرایط زمین بستگی دارد. آیا آن قدر خشک است که حرکت صدها وسیله نقلیه زرهی را پشتیبانی کند؟ اینها سه شرطی هستند که فکر می کنم آنها باید قبل از این که به رئیس جمهور بگویند آماده ضد حملات هستند، رعایت کنند.

این ژنرال سابق آمریکایی درباره خطر از دست دادن کمک های آمریکا به اوکراین گفت: این مساله، مهم است و فکر می کنم درباره آن نگرانی هایی نیز وجود دارد.

وی افزود: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفته که حمایت آمریکایی ها از اوکراین به موفقیت ضد حملات منوط نیست و با توجه به دلایلی که برای ضد حملات وجود دارد فکر نمی کنم که حمایت آمریکا از اوکراین به طور مستقیم فقط به موفقیت حملات بستگی داشته باشد.
https://irna.ir/xjMrF۵
**هشدارلیتوانی نسبت به عواقب تضعیف احتمالی روابط اروپا با چین
وزیر خارجه لیتوانی طی هشداری عنوان کرد که اتحادیه اروپا باید برای عواقب تضعیف احتمالی روابطش با چین آماده باشد؛ عواقبی که ممکن است در صورت بروز درگیری بر سر تایوان مشاهده شود.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

گابریلیوس لندسبرگیس گفت که از "جدایی" از چین حمایت نمی‌کند اما جدایی از مسکو بر سر حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به عنوان خطری است که اروپا باید برای آن آماده شود.

لندسبرگیس در بدو ورود برای دیدار با همتایان اتحادیه اروپا در استکهلم به خبرنگاران گفت: برای احتمال وقوع جدایی، باید تدبیری انجام شود؛ نه به این دلیل که ما مثل روسیه خواستار این باشیم، بلکه به دلیل اینکه وضعیت تنگه تایوان، با اعمال فشار [چین] تغییر کرده است.

وی اظهار کرد اروپا باید به چنین تحولی واکنش نشان دهد و این واکنش منجر به یک جدایی خواهد شد.

اتحادیه اروپا در تلاش برای برقراری توازن مجدد روابط خود با چین است.

رهبرانی مانند اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و اولاف شولتس صدراعظم آلمان، خواستار «کاهش ریسک» در روابط با چین شده‌اند، اما خواستار «جدایی» آن نشده‌اند.

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، هنگامی که از اتحادیه اروپا خواست وابستگی‌اش به ایالات متحده را کاهش دهد و نسبت به خطر درگیر شدن اروپا در مساله تایوان با "ضرب‌آهنگ آمریکا یا واکنش شدید چین" هشدار داد، با واکنش‌های شدید روبرو شد.
https://irna.ir/xjMrzP
**مجری آمریکایی اجرای الگوی انگلیس در کنترل اسلحه را در کشورش خواستار شد
«فرید زکریا» مجری- کارشناس مشهور شبکه تلویزیونی سی ان ان با انتشار مقاله‌ای به مقایسه وضعیت کنترل اسلحه در انگلیس و آمریکا و تفاوت چشمگیر آمار تلفات این دو کشور پرداخت و نتیجه‌گیری کرد که قوانین سختگیرانه کنترل اسلحه به کاهش میزان مرگ و میر ناشی از آن منتهی می‌شود.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

فرید زکریا مقاله نویس واشنگتن پست با اشاره به کشتار اخیر شهر آلن ایالت تگزاس نوشت: از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۱۵ هزار آمریکایی بر اثر درگیرهای مسلحانه جان خود را از دست داده اند. در سال ۲۰۲۱، ۴۸ هزار و ۸۳۰ فقره مرگ ناشی از اسلحه رخ داد که از این تعداد ۲۸ هزار و ۹۵۸ فقره آن قتل با اسلحه بوده است. در این بازه زمانی در انگلیس و ولز ۳۱ نفر با اسلحه کشته شدند که با احتساب تفاوت جمعیت دو کشور، آمریکا در سال ۲۰۱۹ تقریباً ۱۰۰ برابر انگلیس شاهد قتل با اسلحه بود.

مقایسه خودکشی ها نیز به همان اندازه ناراحت کننده است. در سال ۲۰۲۱، ۲۶ هزار و ۳۲۸ آمریکایی با استفاده از اسلحه خودکشی کردند. حدود نیمی از افرادی که در آمریکا خودکشی می کنند از اسلحه برای انجام این کار استفاده می کنند. در انگلیس در سال ۲۰۱۹، ۱۱۷ نفر خودکشی کردند که در بین تمام روش های خودکشی، مرگ با سلاح گرم یکی از نادرترین آنها بود. آمریکا گرچه ۴ درصد جمعیت جهان را دارد ولی حدود ۴۴ درصد از خودکشی با اسلحه در جهان را به خود اختصاص داده است.

قوانین اسلحه در انگلیس پس از دو کشتار مسلحانه سال های ۱۹۸۷ و ۱۹۹۶ تغییر اساسی کرد. در نتیجه، دولت های محافظه کار قوانین کنترل اسلحه را تصویب کردند که بر اساس آنها استفاده از سلاح گرم به طور قابل توجهی محدود شد. زمانی که تونی بلر در سال ۱۹۹۷ به قدرت رسید، دولت کارگر او این قوانین را بسط داد و امروزه اسلحه‌های کمری و سلاح ‌های خودکار و نیمه خودکار در اکثر مناطق انگلیس تقریباً ممنوع هستند.

یافته های یک پژوهش نشان می دهد که آن دسته از ایالت‌های آمریکا که قوانین قوی کنترل اسلحه دارند، ایمن‌ ترند. به عنوان مثال، میزان مرگ و میر ناشی از اسلحه در ایالت نیویورک که برخی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین کنترل اسلحه را اجرا می کند، تنها کسری از میانگین ملی است. در مجموع، مرگ و میر ناشی از اسلحه در ایالت هایی که سهل انگارانه ترین قوانین اسلحه را دارند، تقریباً سه برابر میزان مرگ و میر ایالت هایی است که سختگیرانه ترین قوانین را دارند.

در آمریکا روزانه بیش از ۲۰۰ نفر با اسلحه مجروح شده و ۱۲۰ نفر کشته می شوند. از این ۱۲۰ نفر، ۱۱ نفر کودک و نوجوان هستند. در حال حاضر علت اصلی مرگ و میر کودکان آمریکایی، مرگ با اسلحه است. همین تعداد مرگ و میر فردا و پس فردا و روزهای دیگر نیز رخ خواهد داد مگر آنکه که به خود آمده و چاره ای کنیم.
https://irna.ir/xjMrFq
**۷ نظامی پاکستان طی درگیری با تروریست‌ها در بلوچستان کشته شدند
هفت نظامی پاکستان طی درگیری با عناصر تروریستی که به کمپ نیروهای مرزبانی در ایالت بلوچستان حمله کرده بودند، جان باخته و در عملیات پاکسازی نیز ۶ مهاجم کشته شدند.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

عملیات دفع حمله تروریستی به کمپ نیروهای مرزبانی در منطقه «مسلم باغ» واقع در شمال ایالت بلوچستان که یک روز به طول انجامید، ساعاتی پیش به پایان رسید و تمامی مهاجمان در این درگیری کشته شدند.

ارتش پاکستان اعلام کرد که عملیات پیچیده علیه تروریست‌ها که این عناصر چند خانواده را نیز به گروگان گرفته بودند ساعاتی پیش به پایان رسید و همه شش تروریست طی این نبرد کشته شدند. ۶ غیرنظامی از جمله یک زن نیز زخمی شدند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت حمله به کمپ نیروهای امنیتی پاکستان در بلوچستان را برعهده نگرفته است در عین حال شورشیان تجزیه طلب بلوچ در گذشته مسوولیت بسیاری از حملات و بمب‌گذاری‌ها علیه نیروهای امنیتی در بلوچستان پاکستان را برعهده گرفته‌اند.

طی یکسال گذشته تحرکات عناصر تروریستی و حملات این گروه ها به مواضع نیروهای امنیتی پاکستان در مناطق مختلف از جمله استان‌های بلوچستان و خیبرپختونخوا شدت گرفته و مسؤولیت اکثر این عملیات‌ را گروه‌های تروریستی تحریک طالبان پاکستان، داعش خوراسان و شورشیان ارتش آزادیخواه بلوچ برعهده گرفته‌اند.
https://irna.ir/xjMrGJ
**پنتاگون نسبت به نفوذ چین در آمریکای لاتین هشدار داد
پنتاگون که مدت‌هاست نسبت به توان بالای اقتصادی و نظامی پکن و ناتوانی‌های ارتش آمریکا در قبال آن زنگ‌ خطر را به صدا در آورده اکنون نسبت به نفوذ سیاسی پکن در سایه غفلت واشنگتن در آمریکای لاتین، هشدار می‌دهد.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

شبکه خبری فاکس نیوز در این باره گزارش داد: تصاویر ماهواره ای مبنی بر شناسایی تاسیسات جاسوسی چین در اعماق خاک کشور آرژانتین، نگرانی مقامات ارشد پنتاگون را سبب شده است.

لارا ریچاردسون نخستین رئیس ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه جنوبی آمریکا در این باره می گوید چین در آمریکای لاتین به فعالیت هایی بیش از حد تصور مبادرت ورزیده است.
وی در جریان نشست سالانه «سدونا» از اندیشکده آمریکایی «مک کین» مستقر در واشنگتن گفت که از ۳۱ کشور آمریکایی لاتین که در حوزه نظارتی و فرماندهی نظامی وی قرار دارد، تاکنون ۲۱ کشور، «ابتکار کمربند و راه» چین (China Belt Road Initiative) را به امضا رسانده که این توافق خرید تاسیسات بندری و دریایی و همچنین زمینی رصد ماهواره ای را شامل می‌شود.
ابتکار کمربند و جاده که پیش از این به عنوان «یک کمربند و یک جاده» شناخته می‌شد، یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۷۰ کشور جهان و سازمان‌های بین‌المللی و توسعهٔ دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است که از موارد مهم در سیاست خارجی پکن به شمار می رود.
این رسانه تصویری آمریکایی در ادامه گزارش داد: چین در برخی از این کشورها همچنین تجهیزات و تاسیسات رصد ماهواره ای ایجاد کرده که در آینده و در صورت وقوع جنگ با آمریکا، در این بخش از جهان دست بالا را خواهد داشت.

۵۰ سفیر آمریکا در انتظار تصویب از سوی کنگره

فاکس نیوز گزارش داد: پکن تاکنون و از سال ۲۰۱۷ حدود ۴۷ توافق دو جانبه با دولت پاناما به امضا رسانده است؛ سالانه نیمی از کشتی های تجاری و باری آسیا از آبراهی در پاناما گذر می کنند. این درحالی است که آمریکا ۵ سال است که هیچ سفیری در این کشور ندارد؛ هم اکنون حدود ۵۰ سفیر آمریکا در انتظار تصویب محل ماموریت خود از سوی مجلس سنای آمریکا به سر می برند.
آمریکا غافل از حضور سیاسی در کشورهای جهان

ریچاردسون در این نشست با اذعان بر غفلت واشنگتن از حضور سیاسی در کشورهای جهان بویژه در حوزه آمریکای لاتین که حیاط خلوت آمریکا به شمار می رود، گفت: بطور مثال سه سال است که آمریکا سفیری در برزیل ندارد. زمانی که کشوری همچون چین متوجه می شود ما در چنین کشورهایی حضور سیاسی نداریم در می‌یابد که ما نسبت به این موضوع چندان جدی نیستیم و به این مساله اهمیتی نمی دهیم.
این گزارش می افزاید: هم اکنون شرکت های چینی حضور انحصاری در کشورهای آمریکا لاتین دارند و این در حالی است که کشورهایی همچون آرژانتین، بولیوی و شیلی دو سوم از ذخایر لیتیوم جهان که مورد نیاز باتری و تراشه‌سازی است را در اختیار دارند.

خوان کارلوس پینزون (Juan Carlos Pinzon) سفیر سابق کلمبیا در آمریکا در این نشست گفت: باید هشدار داد که واشنگتن کم ترین نفوذ سیاسی در منطقه آمریکای لاتین را در قیاس به دو قرن گذشته دارد.
https://irna.ir/xjMrDR
**انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا؛ بایدن در گرداب بحران‌های جدید
همزمان با شروع کارزار انتخاباتی دور دوم ریاست‌جمهوری "جو بایدن" و ظهور بحران‌های نوین در عرصه سیاست داخلی و خارجی ایالات متحده، به نظر می‌رسد چالش‌های پیش‌روی وی، آزمونی بزرگ برای کسب پیروزی و عبور از بحران‌های جدید باشد.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

تعیین سقف بدهی و بحران مهاجرت، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را در بحبوحه آغاز کارزار انتخاباتی با دو چالش سیاسی بزرگ روبرو کرده است.

به نوشته این رسانه آمریکایی، بایدن که رقابت های انتخاباتی را از ماه گذشته میلادی آغاز کرده، در تلاش است مردم آمریکا را همانند سال ۲۰۲۰ متقاعد کند که می تواند کشور را از میان آشوب های داخلی و بین المللی عبور دهد.

دولت وی سال گذشته شاهد پایان همه گیری ویروس کرونا بود و از اوایل سال ۲۰۲۲ نیز تهاجم روسیه به اوکراین بر سایر مشکلات این کشور اضافه کرد و این امر به ویژه با بالا رفتن بهای انرژی و روند افزایشی و بی سابقه نرخ تورم، به نگرانی های تیم وی برای عبور از بحران افزود.

اما شاید تازه ترین چالش بر سر راه رئیس جمهوری سالخورده آمریکا مخالفت جمهوری خواهان کنگره با افزایش سقف بدهی دولت است که به گفته وزارت خزانه داری چنانچه تا ماه ژوئن این مشکل حل نشود پیامدهای اقتصادی ویرانگری در پی خواهد داشت.

رئیس جمهوری آمریکا نیز به تازگی اعلام کرد: اگر ما بدهی خود را نپردازیم، کل جهان دچار مشکل می شود.

وی در سخنانش نمایندگان حزب جمهوری خواه را متهم کرد که اقتصاد آمریکا را گروگان انگیزه های سیاسی خود قرار داده اند.

از همین رو، به نظر می رسد بایدن علاوه بر چالش های متعدد پیش رو، با دشمنی آشنا و در عین حال سرسخت مواجه است؛ حزب جمهوری‌خواه.

در این میان، اگرچه گفته می شود که بایدن در حال مذاکرات با کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا است، اما گزارش ها حکایت از آن دارد که تاکنون هیچ پیشرفت واقعی صورت نگرفته و این در حالی است که تنها ۲ هفته تا پایان ضرب العجل تعیین شده از سوی وزارت خزانه داری باقی مانده است.

جمهوری خواهان مخالف افزایش سقف بدهی می گویند که هزینه های دولت به عنوان پیش شرط جلوگیری از بروز فاجعه اقتصادی باید کاهش یابد. اما دولت در پاسخ اعلام کرده است که این پیشنهاد تعهدات سیاست امضای بایدن، مانند قانون کاهش تورم را از بین می برد.

از طرفی، کارشناسان بر این باور هستند که حتی اگر مک کارتی برای قبول افزایش سقف بدهی پیشنهاد بایدن را بپذیرد و هزینه چندانی از او نگیرد، دیگر تندروهای جمهوری خواه که از همان اول با ریاست مک کارتی مخالف بودند کوتاه نخواهند آمد.

جکی کالمز روزنامه نگار لس آنجلس تایمز به تازگی در مقاله ای نوشت: دموکرات ها می دانند که مک‌کارتی یک شریک مذاکره کننده نیست که قادر باشد رادیکال های هم حزبش را قانع کند.

چالش بزرگ دیگر بایدن در آغاز راه کارزار انتخاباتی دوره دوم ریاست جمهوری، بحران مهاجرات است. پایان عنوان ۴۲ نه تنها یک چالش لجستیکی عظیم است، بلکه یک فاجعه سیاسی بالقوه است؛ قانونی که بر اساس آن با پایان مهلت اخراج مهاجران غیرقانونی فاجعه ای بزرگ در مرز با مکزیک به وقوع پیوسته و تصاویری که در رسانه های آمریکا از موج ورود مهاجران از مرزهای جنوبی منتشر می‌شود، خود گویای وضعیت است.

هنک شنکوف استراتژیست دموکرات در همین پیوند در مصاحبه ای با ان‌بی‌سی‌نیوز گفت: وقتی همه چیز از کنترل خارج شود، مردم از رئیس جمهوری متنفر می شوند. مهم نیست چه کسی رئیس جمهوری باشد، وقتی اوضاع از کنترل خارج می شود، رئیس جمهوری شکست می خورد.

براساس آخرین برآوردها، در حال حاضر نزدیک به ۶۶۰ هزار نفر مهاجر در مکزیک به سر می برند که در حال حرکت به سوی آمریکا هستند و ده ها هزار نفر مهاجر دیگر هم در مرز هستند.

برخی از مخالفان بایدن راه حل مشکل کنونی را همان دیواری می دانند که در زمان دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده وعده داده شد در مرز با مکزیک ساخته شود.

بحران مهاجرت به اندازه ای برای دولت بایدن مشکل ساز شده که کارین ژان پیر سخنگوی کاخ سفید دیروز جمعه گفت: ما از کنگره می خواهیم که اقدام کند. ما از کنگره می خواهیم که اقدامی انجام دهد.

نکته جالب توجه سخنان ژان پیر این بود که وی روز گذشته به هیچ یک از مشکلات دیگر مانند افزایش سقف بدهی، بحران های بین المللی و غیره اشاره نکرد و تنها بن‌بست مهاجرت را پیش کشید.

این رسانه در پایان نتیجه گیری کرده است که شاید جمهوری خواهان متوجه شده باشند که پافشاری آنها در تداوم مخالفت با دولت به نفعشان باشد اما این وضعیت هزینه های انسانی گزافی دارد.
https://irna.ir/xjMrJc
**روسیه: نشست سازمان ملل در دوحه درباره افغانستان بی‌نتیجه بود
ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان نشست اخیر سازمان ملل درباره افغانستان در دوحه را به خاطر اختلافات بین منطقه و غرب بی‌نتیجه خوانده و از غرب به خاطر موضع‌اش در قبال افغانستان انتقاد کرد.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه روسیه در امروز افغانستان که در نشست دوحه حضور داشت، به خبرگزاری تاس روسیه گفت: نشست دوحه به خاطر اختلافات بین منطقه و غرب بی‌نتیجه پایان یافت.

کابلوف خاطرنشان کرد: روسیه از تلاش‌های آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد استقبال می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نشست دوحه چشم‌انداز خوبی برای حل و فصل اوضاع در افغانستان ایجاد کرده است، گفت: نه، این طور نیست.

وی افزود: گوترش تلاش کرد تا اردوگاه‌های تکه تکه غرب به اصطلاح جمعی را با تیم منطقه‌ای ما در مورد افغانستان متحد کند.

این دیپلمات به تفاوت در رویکرد اشاره کرده و بیان داشته است: ما منطقه (روسیه، چین، ایران، پاکستان، کشورهای آسیای مرکزی و هند) معتقدیم که اولویت باید ایجاد رهبری فراگیر در افغانستان باشد و ایجاد چنین ساختاری منجر به حل مسایل بسیار مهم دیگری مانند حقوق زنان در افغانستان خواهد شد.

کابلوف افزود: در عین حال، ما به هیچ وجه نباید مسایل مبارزه با تروریسم را که بسیار مهم است و مواد مخدر فراموش کنیم.

به گفته وی، کشورهای غربی « با گذاشتن ارابه بر اسب کار وارونه انجام می‌دهند» و معتقدند که طالبان ابتدا باید مسایل حقوق بشری را حل کنند.

این دیپلمات در بخشی از سخنان خود گفته است: این یک رویکرد قابل اجرا نیست.
به گفته وی، این‌ها اختلافات قابل رفع است، به شرطی که رویکرد منطقه‌گرایان غالب شود.

وی افزود: مشکل دوم این است که ما در حال حاضر نمی‌توانیم با امریکایی‌ها همرنگ شویم، جنبه اخلاقی و سیاسی وجود دارد. آن‌ها اساساً منافع ملی افغانستان را ربوده‌اند و دریغ می‌کنند، مبالغ جدی‌تر، یعنی بیش از ۲٫۵ میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه که قبلاً به افغانستان اختصاص داده شده بود.

وی گفته است: ما گفتیم تا زمانی که این مشکل را حل نکنید، ما اصولاً نمی‌توانیم در یک تیم با شما باشیم، پس این مسایل را حل کنید، سپس ما می‌توانیم رویکردهای مشترک برای مذاکرات بیشتر با کابل را مورد بحث قرار دهیم.

این دیپلمات همچنین بیان داشته که دبیرکل سازمان ملل همه موضوعات را درک کرده و پیشنهاد کرده است که در آینده نزدیک مجدداً در تلاش برای دستیابی به یک رویکرد مشترک دیدار کنند.
https://irna.ir/xjMrJZ
**دسترسی تاجیکستان به بنادر دریایی پاکستان فراهم شد
مجلس تاجیکستان توافقنامه تجارت ترانزیتی بین دولت‌های این کشور و پاکستان را تصویب کرد که هدف اصلی آن دسترسی کشتی‌های باربری تاجیکستان به بنادر کراچی و گوادر است.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

این توافقنامه در پایان سال گذشته و در پی سفر رسمی امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان به پاکستان توسط دولت های دو کشور امضا شد.

«فرخ نعمت زاده» معاون وزیر حمل و نقل تاجیکستان نیز خاطرنشان کرد که متن توافق نامه توسط دولت پاکستان به منظور ایجاد شرایط مطلوب برای توسعه حمل و نقل بین المللی کالا با استفاده از روش های مختلف حمل و نقل تهیه شده است.

وی یکی از اهداف اصلی این سند را توسعه تجارت از طریق ترانزیت از خاک پاکستان عنوان کرد.

معاون وزیر حمل و نقل تاجیکستان تاکید کرد که این موافقتنامه فرصت های بیشتری را برای دسترسی به بنادر دریایی پاکستان در کراچی و گوادر فراهم و "حمل و نقل چندوجهی را با الحاق به کریدورهای اقتصادی چین و پاکستان ارتقا می دهد.

نعمت زاده خاطرنشان کرد: طول راه های دوشنبه به کابل و ادامه آن تا اسلام آباد ۱۰۴۴ کیلومتر است که مسیر مساعدی برای دسترسی به بنادر دریایی پاکستان محسوب می شود.

وی گفت: برای مقایسه، طول جاده دوشنبه تا مرز چین (پست بازرسی کلما) ۱۰۰۸ کیلومتر است.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: دولت پاکستان چنین قراردادهایی را با دولت های برخی دیگر از کشورها به ویژه با دولت ازبکستان تهیه و منعقد کرده است.

وی افزود: تصویب این موافقتنامه با هدف گسترش جغرافیای حمل و نقل کالا و از سوی دیگر به اجرای یکی از اهداف راهبردی دولت جمهوری تاجیکستان یعنی تبدیل این جمهوری به کشور ترانزیتی کمک می کند.

آسیاپلاس نوشت که در حال حاضر شرکت های باربری تاجیکستان عمدتاً از بنادر ایرانی در جهت جنوب استفاده می کنند.

بر اساس آمار اداره آمار جمهوری تاجیکستان، گردش تجاری تاجیکستان و پاکستان در سه ماهه اول سال جاری میلادی کمی بیش از ۱۶ میلیون دلار بوده است که تنها یک درصد از کل تجارت خارجی تاجیکستان را تشکیل می دهد.

در عین حال، تجارت بین دو کشور در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ تقریباً دو برابر شده است.
https://irna.ir/xjMrDS
**۱۷ نفر به اتهام باج خواهی و تهدید علیه نامزد انتخابات ترکیه بازداشت شدند
شبکه خبری ان. تی. وی ترکیه از بازداشت ۱۷ نفر به اتهام باج خواهی، تهدید، جعل و انتشار ویدئو غیراخلاقی علیه محرم اینجه نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بازداشت شدند.

از توسعه همکاری ایران با بریکس تا هشدارها نسبت به وقوع انقلاب نارنجی در ترکیه

این افراد به دستور داستانی آنکارا بازداشت شده‌اند و تلاش برای جلب و بازداشت چهار متهم دیگر این پرونده نیز که در خارج از کشور ترکیه به سر می برند، ادامه دارد.

بنا به اعلام دادستانی ترکیه، این افراد محتواهای غیراخلاقی و غیرقانونی دستکاری شده و جعلی علیه محرم اینجه رهبر حزب مملکت و یکی از چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در حساب شبکه اجتماعی توییتر منتشر کرده‌اند.

بنا به اعلام دادستانی آنکارا، این افراد به اتهام انتشار اطلاعات شخصی، نقض حریم خصوصی و مداخله در زندگی شخصی افراد محاکمه خواهند شد.

محرم اینجه نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، دو روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد.

برخی رسانه‌ها مدعی شدند که اینجه در پی اعمال فشار و انتشار یک ویدئو غیراخلاقی منتسب به وی مجبور به انصراف از رقابت انتخاباتی شده است.

رسانه‌های نزدیک به دولت کنونی ترکیه، کمال قلیچدارااوغلو نامزد جریان اپوزیسیون را مسبب این استعفا عنوان کرده و ویدئو انتشار یافته را ساختگی خوانده و مدعی شدند که تیم قلیچداراوغلو برای کنار زدن اینجه از عرصه رقابت و جذب آرای وی به نفع خود دست به این کار زده‌اند.

کمال قلیچداراوغلو نیز دیروز مدعی شد که انتشار این ویدئو توسط عوامل وابسته به روسیه انجام شده و روسیه را به دخالت در روند انتخابات ترکیه متهم کرد که این ادعا از سوی کرملین رد شد.

مردم ترکیه فردا یکشنبه ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برای انتخاب رئیس جمهور و ۶۰۰ نماینده پارلمان این کشور فردا پای صندوق‌های رای می‌روند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت موسوم به میز ششگانه و سینان اوغان نامزد ائتلاف آتا برگزار می شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار می شود، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور دارند.

شورای عالی انتخابات ترکیه شمار واجد شرایط رای دادن در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور را در مجموع ۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر اعلام کرد و گزارش داد که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند.

رای گیری انتخابات ترکیه در خارج از این کشور دو هفته پیش آغاز شده و چهار روز پیش نیز به پایان رسید و در مجموع بیش از ۱.۸ میلیون نفر از شهروندان ترکیه‌ای ساکن در خارج در این انتخابات شرکت کردند و آرای اخذ شده در ۷۳ نمایندگی سیاسی خارجی و در ۱۵۶ نقطه از جهان به داخل این کشور منتقل شده و همزمان با پایان انتخابات در داخل شمارش خواهد شد.

بنا به تصمیم شورای عالی انتخابات ترکیه، همه ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان داخل و نیز همه صندوق‌های خارج از کشور ترکیه فردا پس از اتمام مراحل رای‌گیری باز شده و شمارش خواهد شد.

بنا به اعلام این نهاد، در صورت کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری این کشور به دور دوم، دور دوم این رقابت سیاسی در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.
https://irna.ir/xjMrKZ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha