۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۳:۴۹
کد خبر: 85110532
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مردم تایلند امروز پای صندوق‌های رأی می‌روند

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۳:۴۹
کد خبر: 85110532
مردم تایلند امروز پای صندوق‌های رأی می‌روند

تهران- ایرنا- رای دهندگان در تایلند امروز (یکشنبه) برای انتخاب اعضای پارلمان جدید این کشور پای صندوق‌های رای می‌روند تا در انتخاباتی شرکت کنند که تحلیلگران از آن به عنوان مهم‌ترین انتخاباتی یاد می‌کنند که تا به امروز در این کشور برگزار شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از الجزیره، انتظار می‌رود نتیجه انتخابات حکمی قوی برای تغییرات اساسی در تایلند بدهد، چرا که نظرسنجی‌ها از افکار عمومی این کشور به طور مداوم اکثریت را برای حزب اصلی اپوزیسیون «پو تای» (Pheu Thai) و حزب حرکت رو به جلو (MFP) به رهبری جوانان پیش‌بینی می‌کنند.

اما این نگرانی وجود دارد که تشکیلات سلطنتی - نظامی ممکن است به دنبال چسبیدن به قدرت باشد. طی ۲۰ سال گذشته، ارتش تایلند دو کودتا انجام داده است این در حالی است که دادگستری این کشور تا به حال سه نفر از نخست‌وزیران پیشین را سرنگون و چندین حزب مخالف را منحل کرده است.

مدعیان اصلی چه کسانی هستند؟

در نظرسنجی‌ها حزب اپوزیسیون پو تای (به معنای «برای تایلندی‌ها») پیشتاز است، حزب اپوزیسیون که با تاکسین شیناواترا همسو است، میلیاردری که در تبعیدی خودخواسته بسر می‌برد و همان شخصی است که برکناری او با انجام یک کودتا در سال ۲۰۰۶ باعث آشفتگی سیاسی تایلند شد.

نمایش‌های قوی انتخاباتی آنها به پشتوانه سیاست‌های حامی فقرا مانند مراقبت‌های بهداشتی همگانی و کاهش بدهی‌های کشاورزان استوار است.

حزب پو تای امسال دوباره متعهد شده که برنامه‌های رفاهی را گسترش دهد و اقتصاد مبتلا به همه‌گیری کووید-۱۹ تایلند را جانی تازه بخشد، از جمله با ارائه ۱۰ هزار بات (۳۰۰ دلار) به عنوان کمک‌هزینه برای افراد بالای ۱۶ سال.

مردم تایلند امروز به پای صندوق‌های رأی می‌روند

این حزب در حال حاضر توسط پائونگ‌ترن شیناواترا، دختر ۳۶ ساله تاکسین اداره می‌شود.

در آخرین راهپیمایی پو تای در خارج از بانکوک، پایتخت تایلند، پائونگ‌ترن از هزاران هوادار قرمزپوش خواست تا به حزب کمک کنند تا با قاطعیت پیروز شود تا زندگی مردم را بهتر کند.

او گفت: «۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) یک روز تاریخی خواهد بود. ما از یک دیکتاتوری به یک دولت منتخب دموکراتیک تغییر خواهیم کرد.»

در نظرسنجی‌ها حزب ام اف پی (MFP) به رهبری پیتا لیمجارونرات که تاجری ۴۲ ساله است در رتبه دوم و پس از حزب پو تای قرار دارد.

این حزب اصلاحات دموکراتیک را در صدر دستور کار خود قرار داده اس از جمله تعهد به لغو قانون اساسی تایلند که پیش‌نویس آن توسط نظامیان این کشور تهیه شده بود، لغو خدمت اجباری سربازی و بازنگری در قوانین سختگیرانه این کشور که توهین به پادشاه را با حداکثر ۱۵ سال زندان مجازات می‌کند.

مردم تایلند امروز به پای صندوق‌های رأی می‌روند

پیتا شخصیتی کاریزماتیک که جمعیت زیادی از جوانان را در مبارزات انتخاباتی‌اش به خود جلب کرده است، در هفته‌های اخیر شاهد افزایش حمایت‌ها بوده است.

پیتا در آخرین راهپیمایی که توسط حزب ام اف پی در بانکوک پایتخت تایلند برگزار شد، به هزاران طرفدار نارنجی پوش خود، گفت: زمان ما فرا رسیده است تا به بحران‌های سیاسی تایلند پایان دهیم و چرخه‌های کودتا را برای همیشه در این کشور متوقف کنیم.

حزب ملل متحد تایلند (UTN) به نمایندگی پرایوت چان اوچا نخست‌وزیر کنونی این کشور در مقابل دو حزب مدعی اصلاحات (حزب پو تای و حزب ام اف پی) در رتبه سوم قرار دارد.

مردم تایلند امروز به پای صندوق‌های رأی می‌روند

این حزب محافظه‌کار ملی‌گرا که از ارزش‌هایی مانند صلح، هماهنگی و احترام به سلطنت حمایت می‌کند، در نظرسنجی‌ها در رتبه سوم قرار گرفته است.

پرایوت (که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ قدرت را با یک کودتا به دست گرفت) کارزار انتخاباتی خود را روز جمعه با هشدار به حامیان خود نسبت به «تغییرات مضر» و «انقلابی» به پایان رساند. او همچنین از حامیان‌ خود که در مقایسه با طرفداران دو حزب اصلاح‌طلب، عمدتا از جمعیت مسن‌تر تایلند تشکیل شده است، درخواست کرد تا از ارزش‌های تایلندی‌ها محافظت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha