۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۹
کد خبر: 85493068
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخست وزیر سابق تایلند با اتهام توهین به سلطنت محاکمه می‌شود

تهران- ایرنا- نخست وزیر سابق تایلند و رئیس سابق حزب حاکم به دلیل توهین به سلطنت و نقض قوانین رایانه‌ای محاکمه می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، یک مقام رسمی دولت تایلند گفت: دادستان کل تایلند، نخست وزیر سابق تاکسین شیناواترا را به اتهام توهین به نظام پادشاهی به دادگاه می‌کشاند.

شکایت اصلی توسط ارتش سلطنتی به دلیل مصاحبه‌ای که این سرمایه‌دار بانفوذ با رسانه‌های خارجی در سال ۲۰۱۵ انجام داد، ثبت شده است. دولت ینگلاک شیناواترا، خواهر تاکسین نیز توسط همین ارتش سرنگون شد.

از دیگر اتهامات شیناواترا می‌توان به نقض قانون جرایم رایانه ای اشاره کرد.

پرایوت بژراگونا، سخنگوی دادستان کل تصمیم گرفته است همه اتهامات تاکسین را بررسی کند و به این ترتیب نخست وزیر سابق باید در ۱۸ ژوئن (۲۹ خرداد) در دادگاه حاضر شود.

تاکسین، ۷۴ ساله، اتهامات را انکار و اعلام می‌کند که بارها وفاداری خود را به تاج و تخت نشان داده است.

قانون برخورد با اقدام علیه حاکمیت (lese-majeste) تایلند، یکی از سخت‌گیرانه ترین قوانین در نوع خود در جهان است. انتقاد از سلطنت در تایلند ممنوع است و اقدام علیه حاکمیت مجموعه‌ای از جرایم از خیانت تا اهانت به حاکمیت و ملت و نیز سوء مدیریت را در برمی‌گیرد.

بر اساس این قانون بحث برانگیز، پرونده تاکسین با بیش از ۲۷۰ مورد پیگرد قانونی در سال های اخیر پرمخاطب ترین پرونده قضایی بوده است؛ هر توهین به خانواده سلطنتی حداکثر ۱۵ سال زندان در پی خواهد داشت.

وکیل وی، وینیات چارتمونتری گفت: دفاعیات جامعی تهیه شده است و موکلش به دنبال وثیقه خواهد بود. وی همچنین صحت ویدئوی مصاحبه ای را که در آن توهین ادعا شده صورت گرفته است، زیر سوال برد.

او گفت که تاکسین در جلسه استماع روز چهارشنبه حاضر نشد زیرا به کووید-۱۹ مبتلا شده بود.

تاکسین شیناواترا آماده است تا بی گناهی خود را در سیستم قضایی تایلند ثابت کند.

تاکسین، بنیانگذار حزب پوپولیست فئو تای، از سال ۲۰۰۱ به جز یک انتخابات، همواره شاهد پیروزی احزاب خانواده اش بوده است و سه دولت شیناواترا با کودتا یا احکام دادگاه سرنگون شده اند.

این میلیاردر در سال ۲۰۲۳ پس از ۱۵ سال تبعید خودخواسته به تایلند بازگشت که در طی آن در طول دوره های مکرر تحولات سیاسی شخصیت اصلی باقی ماند.

او به اتهام سوء استفاده از قدرت و تضاد منافع محکوم و به هشت سال زندان محکوم شد، اما در ماه فوریه (بهمن ۱۴۰۲) پس از تنها شش ماه بازداشت مشمول آزادی مشروط شد.

مدت نسبتاً کوتاه بازداشت او به طور کامل در بیمارستان سپری شد و این گمانه زنی را تقویت کرد که او با رقبای سرسخت خود در تشکیلات محافظه کار و ارتش که مدت هاست به خاطر تلاش برای سرکوب دولت های طرفدار تاکسین سرزنش می شوند، به توافق رسیده است اما متحدان او چنین معامله ای را رد کرده اند.

فیو تای دولت کنونی را رهبری می‌کند و شرتا تاویسین، متحد تجاری تاکسین، نخست‌وزیر و دخترش، پائونگ‌ترن شیناواترا، رئیس حزب است.

اعلام کیفرخواست وی چند روز پس از آن صورت می گیرد که یک نماینده مجلس از حزب مخالف و یک نوازنده به اتهام توهین به تاج و تخت به حبس محکوم شدند، کاخ سلطنت تایلند معمولاً در مورد این قانون اظهار نظر نمی کند.

مفسران پیش‌بینی می‌کنند که تاکسین به دنبال اعمال نفوذ سیاسی قابل توجهی از پشت صحنه خواهد بود و این مساله احتمال رویارویی دیگری با رقبای قدرتمندش در تشکیلات را افزایش می‌دهد. این درحالیست که او اصرار دارد از سیاست بازنشسته شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha