اقدام های دولت برای پیشگیری از پیری جمعیت در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا- در حالی که زنگ خطر پیری جمعیت در کهگیلویه و بویراحمد به صدا درآمد است دولت برنامه ها و اقدام مختلفی را برای پیشگیری از این چالش مهم در دست اجرا دارد.

به گزارش ایرنا،آن طور که استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده سال گذشته نرخ فرزندآوری در استان از ۱.۷۶ به ۱.۷۳ رسیده که این آمار نشان دهنده نزولی بود آهنگ جمعیت استان است.

در حالی که استاندارد رشد جهانی جمعیت ۲.۵ درصد است شاخص کمتر از ۲ درصد برای استان عشیره ای کهگیلویه و بویراحمد که زمانی بسیاری از خانواده ها بیش از انگشتان یک دست فرزند داشتند نگران کننده به نظر می رسد به همین دلیل دولت در تلاش است تا با برنامه های فرهنگ سازی و مشوق های مالی از پیری جمعیت پیشگیری کند.

در حالی که شمار تولدهای به ثبت رسیده سال ۱۴۰۰ در کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ هزار و ۴۴۱مورد بوده پارسال ۹ هزار و ۹۰۸ مورد تولد در استان به ثبت احوال گزارش شده که این آمار حکایت از نزولی بودن فرزندآوری در این خطه است.

پرداخت تسهیلات بانکی ازدواج به عنوان مقدمه فرزندآوری،حمایت های مالی برای کمک به درمان زوج های نابارور و برنامه هایی برای کمک به خانه دار شدن زوج های دارای سه فرزند از برنامه های در دست اجرای دولت برای کمک به افزایش جمعیت در کشورمان است.

پرداخت تسهیلات ازدواج

در حالی که فراهم کردن زمینه ازدواج به هنگام جوانان با پرداخت وام های ارزان قیمت بانکی اقدامی گره گشا برای فرزند آوری و رشد جمعیت محسوب می شود دولت در تلاش است با این راهبرد به رشد جمعیت کمک کند.

اقدام های دولت برای پیشگیری از پیری جمعیت در کهگیلویه و بویراحمد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: از مجموع ۱۲ هزار نفر متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج در استان هشت هزار و ۷۰۰ نفر تسهیلات دریافت کرده اند.

سید جواد هاشمی‌ مهر اظهار کرد: همچنین طبق ماده چهار قانون جوانی جمعیت به خانواده‌هایی که صاحب فرزند سوم شوند ۲۰۰ متر زمین اهدا می‌شود که تاکنون یک هزار و ۱۳۶ نفر ثبت‌نام کردند که ۶۰ درصد متقاضیان در شهرستان بویراحمد هستند.

وی پرداخت وام های فرزندآوری را از دیگر راهبردهای دولت برای تحقق مقوله رشد جمعیت در استان ذکر کرد.

جزییات حمایت از مسکن خانواده های پرجمعیت

رئیس اداره راه و شهرسازی گچساران گفت: خانواده هایی که پس از تاریخ بیست و چهارم آبان ماه سال ۱۴۰۰ صاحب سومین فرزند خود شده اند می توانند از مزایای طرح جوانی جمعیت استفاده کنند.

محمد رضا عابدی اظهار کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته در دولت سیزدهم به هر ۲ خانوار متقاضی حمایت های دولت مسکن جوانی جمعیت یک قطعه زمین به صورت رایگان اهدا می شود تا در ۲ طبقه این خانواده ها را صاحب خانه کند.

وی ابراز کرد: سبز بودن فرم «ج» متقاضی از شرایط اصلی استفاده از مزایای طرح مسکن جوانی جمعیت برای حمایت از خانه دار شدن خانواده های با بیش از سه فرزند است.

اقدام های دولت برای پیشگیری از پیری جمعیت در کهگیلویه و بویراحمد

عابدی تاکید کرد:سبز بودن فرم سبز به این معناست که متقاضیان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون از امکانات دولتی یا یارانه‌ای بخش مسکن و زمین و وام مسکن استفاده نکرده و همچنین سابقه حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا داشته باشند.

وی تصریح کرد: نداشتن مالکیت خصوصی املاک یا مسکن از دیگر شروط اولیه ثبت نام در این طرح است.

حمایت از زوج های نابارور

مدیرکل بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در استان ۲ مرکز شامل مرکز درمان ناباروی بیمارستان بی بی حکیمه گچساران و مرکز نازایی کوثر دربیمارستان شهیدجلیل فعالیت دارد و با توجه به سیاست دولت مبنی بر افزایش جمعیت، ۹۰ درصد هزینه های ناباروری در استان از سوی بیمه سلامت پرداخت می شود.

محسن عزیزی ابراز داشت:در صورتی که درمان ناباروری در بیمارستان خصوصی صورت گیرد مطابق با تعرفه دولتی هزینه کرد به بیمار پرداخته می شود.

اقدام های دولت برای پیشگیری از پیری جمعیت در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد افزود: پزشکان متخصص خانواده ها را به این مراکز ارجاع می دهند و تنها ۱۰درصد تعرفه از آنان اخذ می شود و ۴۰درصد زنان نابارور تاکنون از خدمات درمانی این مراکز جواب مثبت گرفته اند.

وی خاطرنشان کرد:با توجه به اینکه افزون بر ۷۰ درصد از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد زیر پوشش بیمه سلامت استان هستند زمینه استفاده بخش عمده ای از شهروندان از خدمات ناباروری وجود دارد.

برنامه های هفته جوانی جمعیت

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: همزمان با هفته جوانی جمعیت در روزهای بیست و چهارم تا سی ام اردیبهشت ماه برنامه های متنوعی پیش بینی شده است.

سعید جاودان سیرت افزود: تجلیل از مادرانی که در بیمارستان های کهگیلویه و بویراحمد زایمان کرده اند،ماماهای فعال در مراکز درمانی استان، همایش پیاده روی به منظور تبلیغ و فرهنگسازی از مهمترین برنامه های هفته جمعیت در استان است.

وی با اشاره به اینکه استان به سمت پیری جمعیت می رود از رسانه های ارتباط جمعی خواست در خصوص فرزندآوری تلاش بیشتری داشته باشند.

اقدام های فرهنگسازی

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برگزاری نخستین رویداد جایزه استانی « جایزه ملی جوانی جمعیت » دراستان با محوریت رشد ازدواج و فرزندآوری از برنامه های فرهنگسازی پیشگیری از پیری جمعیت در استان است.

اقدام های دولت برای پیشگیری از پیری جمعیت در کهگیلویه و بویراحمد

عاطفه سادات مدبر نژاد اظهار کرد: این رویداد با عنوان «سهم من از جوانی ایران» با رویکرد رشد ازدواج و فرزندآوری در بخش‌های رسانه، نخبگان، مدیران، خانواده‌ها، سازمان‌های مردم نهاد، شرکت‌ها و موسسات خصوصی پیش بینی شده است.

مدبرنژاد افزود:واجدان شرایط می‌توانند آثار خود را به ایمیل daftarzanan.kb@yahoo.com ارسال کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۷۴۳۳۲۲۲۰۱۱ تماس بگیرند و یا به دفتر امور زنان و خانواده استانداری مراجعه کنند.

وی گفت: برگزیده‌های بخش رسانه در ۲ بخش کارکنان رسانه و محتوای محیطی و تولیدات خبری در راستای سیاست‌های جمعیتی کشور ارزیابی می‌شوند که در بخش نخست وضعیت ازدواج، طلاق و فرزندآوری کارکنان، وجود آیین‌نامه‌های انگیزشی، نصب پیام‌های محیطی و مناسب‌سازی محل مادر و کودک از جمله مولفه‌های داوری است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اضافه کرد: در بخش دوم نیز تولید محتوای خلاق و فاخر، معرفی الگوهای جمعیتی و شتاب و دقت در انعکاس اخبار جمعیتی رسانه‌ها از نظر تعداد، دقت و سرعت در انتشار تولیدات خبری، نوآوری و خلاقیت و تدوین خروجی نشست‌های حوزه جمعیت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و فعالان رسانه‌ای می‌توانند آثار خود را ارائه کنند.

مدبرنژاد ادامه داد: سازمان‌ها وگروه‌های مردمی نیز در ۲ شاخص عملکرد درون و برون سازمانی سنجیده می‌شوند که علاوه بر محتوای محیط داخلی این سازمان، فعالیت‌های آنها در چهار محور آموزش، پژوهش، خدمات و فرهنگ سازی ارزیابی می‌شود.

وی بیان کرد: متن اساسنامه و میزان بهره‌گیری این سازمان‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد از ظرفیت حمایتی خیران ازدواج و خانواده از دیگر معیارهای انتخاب آنها به عنوان فعالان اثرگذار در جوانی جمعیت است.

مدبرنژاد توضیح داد: شرکت‌ها و موسسات خصوصی شرکت‌کننده در رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت استان در محورهای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در کمک به پیشبرد قانون جوانی جمعیت، آیین‌نامه‌های تشویقی و انگیزشی سازمان برای کارکنان، محتوای محیطی آن و جای دادن ترویج ازدواج و فرزندآوری در تبلیغ محصولات و خدمات ارزیابی می‌شوند.

وی یادآور شد: این رویداد بر اساس ماده ۱۹ قانون جوانی جمعیت برای گزینش و تجلیل از فعالان این حوزه به صورت سالانه برگزار می‌شود که اکنون نخستین دوره آن فراخوان شده است.

وی با اشاره به برگزاری این رویداد در هفته جمعیت سال جاری، خاطرنشان کرد: پس از ارزیابی، دستگاه، موسسه، خانواده و رسانه برتر در سطح استان با حضور استاندار معرفی و با جوایز ارزنده‌ای تجلیل خواهند شد و به مرحله ملی رویداد راه می‌یابند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بحث جوانی جمعیت در استان، افزود: با شروع هفته جمعیت رویداد تحول آفرین مسیر نجات استانی را خواهیم داشت و ۹ تیم در این رویداد حضور خواهند داشت.

زیرساخت های مورد نیاز فرزندآوری چیست؟

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در مرکز استان پارک مادر و کودک وجود ندارد، گفت: نیاز است که چنین پارکی با امکاناتی از جمله مرکز مشاوره، مرکز رشد، کتابخانه و دیگر امکانات را داشته باشد.

مدبرنژاد بیان کرد: استاندار کهگیلویه و بویراحمد حمایت ویژه‌ای از امور بانوان دارند اما انتظار داریم که با حمایت دولت در سه شهر اصلی استان این طرح اجرا شود.

وی گفت: در فرایند تولید نیاز است بازاری در نظر بگیریم تا چرخه اقتصادی تکمیل شود و زنان بتوانند محصولات خود را در جایی به فروش برسانند.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غزبی کشور قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha