شرکت بهره‌برداری مترو به بخش خصوصی واگذار می‌شود؟  

تهران - ایرنا - رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: هزینه ساخت و بهره‌برداری از مترو به ازای هر کیلومتر، یکهزار و ۲۵۰ میلیارد تومان است و هیچ بخش خصوصی نمی‌تواند مترو را اداره کند زیرا درآمدزا نیست و هزینه‌های آن بسیار است.

به گزارش ایرنا، مهدی چمران روز یکشنبه در حاشیه یکصد و چهل و هفتمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ با پرسشی درباره واگذاری شرکت بهره برداری مترو به بخش خصوصی، اظهار داشت: چنین چیزی را نشنیده‌ام و البته این موضوع عملی نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مترو مصوبه دولت دارد و برای اینکه سریعتر پیش برود اداره بخشی از آن به شهرداری واگذار شده است.

چمران درباره این موضوع که روز گذشته مترو در ایستگاه جهاد با در باز حرکت کرد و تصاویر آن در فضای مجازی منتشر شد، گفت: ممکن است به دلیل خرابی‌ ناگهانی این اتفاق رخ داده باشد.

وی درباره ستاد مدیریت محلات نیز اظهار داشت: هنوز شورا، ستاد مدیریت محلات را تشکیل نداده است و قرار بر این بود این هفته یا هفته آینده ستاد تشکیل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران باید هر یک ۶ نفر را معرفی کنند همچنین باید ۶ تا ۷ نفر نیز از محلات معرفی شوند که شهرداری نیروهای خود را معرفی کرده است.

اظهارات رئیس شورای شهر تهران درباره انتشار فیش‌های حقوقی

چمران در جریان جلسه امروز درباره انتشار فیش‌های حقوقی اظهار داشت: خبری که بیرون می‌آید اثر نامطلوب خود را می‌گذارد و باید توضیح کافی داده شود و تصمیماتی که درباره سقف حقوق گرفته شده است، اطلاع‌رسانی شود تا هر روز یک فیش حقوقی منتشر نشود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: چرا معوقات که جزو حقوق نیست، در یک فیش درج می‌شود؛ این اقدام به دلیل سهولت انجام می شود.

چمران گفت: وقتی در فیش می‌نویسیم دریافتی کامل، هر کسی نگاه کند، خونش به جوش می‌آید و برای مردمی که مشکل اقتصادی دارند، درک و پذیرش این موضوع بسیار سخت است و هر چه توضیح دهیم، این موضوع از ذهن مردم و سیاستمداران و نویسنده‌ها هم پاک نمی‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: شهرداری تهران مانند سفرهای خارجی که باید در صحن شورا توضیح دهد، در این زمینه نیز توضیح لازم را ارائه دهد.

چرا جلسات ستاد راهبری مشارکت محله برگزار نشد؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران در زمان تذکر خود با اشاره به برگزاری ستاد مشارکت محله اظهارداشت: سراهای محلات تهران نیازمند توجه ویژه هستند و باید ساماندهی و مشکلات سراهای محلات حل شوند.

علیرضا نادعلی گفت: با توجه به تشکیل نشدن نزدیک به ۶ ماه از برگزاری جلسه ستاد راهبری مشارکت محله موضوع محلات دچار رهاشدگی شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: جلسات این ستاد با گذشت زمان به سختی برگزار شد و اعضای این ستاد در مورد نوع انتخاب رئیس ستاد اعتراض داشتند اما باید دقت داشت که آیین‌نامه چه نکته‌ای دارد و طبق قانون باید ریاست ستاد از میان اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی انتخاب شود.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت شورای انقلابی باید انقلابی عمل کند؛ تاخیر در برگزاری جلسات ستاد باعث می‌شود مردم و سرای محلات و معتمدین محلات را دچار حاشیه می‌کند و نباید مردم آسیب ببینند.

احکام اعضای هیئت امنای محلات غیرقانونی است

عضو شورای اسلامی شهر تهران در زمان تذکر خود با اشاره به اینکه امروز در برج میلاد شهردار تهران به برخی از اعضای هیئت امنای محلات حکم خواهد داد گفت: از اعضای ستاد هماهنگی مدیریت محلات سوال کردم و وی نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد و در نهایت بعد از چند بار تماس با معاون فرهنگی و اجتماعی، صحبت‌هایی کردند که قانع کننده نبود.

ناصر امانی افزود: طبق ماده ۹ اساسنامه از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه، مصوبه مجوز تشکیل ستاد ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران از سال ۸۵ ملغی می‌شود یعنی ما موضوعی با عنوان ستاد مشارکت‌های اجتماعی در شهرداری تهران نداریم تا زمانی که براساس این نظام‌نامه دوباره تشکیل شود.

وی ادامه داد: بند دوم، ماده ۳.۳ اساسنامه می‌گوید؛ دبیرخانه مرکزی راهبری مشارکت‌های محلی شهر تهران در حوزه معاونت اجتماعی تشکیل و فرایندهای اجرایی استقرار و فعالیت نظام مدیریت محلات را راهبری می‌کند و وظایف و اختیارات این دبیرخانه توسط شهرداری تهیه و به تایید ستاد هماهنگی مشارکت‌های محله‌ای خواهد رسید.   

این عضو شورا با انتقاد از اینکه شهردار قرار است حکم ارائه کند، افزود: پس از اعطای احکام، اعضای هیئت امنای محلات با کدام روش و اساسنامه‌ای فعالیت خواهند کرد. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران از شهرداری تهران خواست که برگزاری این مراسم را لغو کند.

فیش حقوق منتشرشده مربوط به دوره قبل است

عضو شورای اسلامی شهر تهران در زمان تذکر خود، درباره انتشار فیش‌های حقوقی در مدیریت شهری گفت: ممکن است ماهیت مسئله به بررسی مجزا نیاز داشته باشد اما این فضای افشاگری به دنبال عدم شفافیت ایجاد شده است.

علی اصغر قائمی افزود: آبان ماه سال گذشته تذکر دادم که شهرداری باید خود را به سامانه پاکنا متصل کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت: در پی این تذکر، شهرداری تهران اعلام کرد که خود را مشمول قانون نمی‌داند و بعد از آن طبق استعلام از مجلس شورای اسلامی، اعلام شد که شهرداری مشمول این قانون است و این استفساریه را در اوایل بهمن به شهرداری ارسال کردیم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز شهرداری‌ها به صراحت مشمول این قانون شمرده شده‌اند، افزود: آمار نیروهای انسانی و اطلاعات حقوق و دستمزد باید به صورت ماهانه در پاکنا ثبت شود.

قائمی تاکید کرد که اگر این تکالیف تا پایان خرداد اجرا شود، مسائل این چنین ایجاد نمی‌شود.

هیچ درختی در تهران قطع نخواهد شد

عضو شورای اسلامی شهر تهران تذکری در زمینه بوستان کوهپایه در منطقه یک را ارائه کرد و خواستار حفظ این بوستان برای شهروندان شد.

مهدی اقراریان با بیان اینکه حکم اعدام ۵۰ اصله درخت امضا شده است، از مدیران شهری، اعضای شورا و رسانه‌ها خواست پای کار بیایند

وی گفت: حتی حاضریم زنجیره انسانی تشکیل دهیم و اجازه ندهیم که درختان در منطقه‌ای که در محاصره برج‌ها است، قطع شوند.

به گفته این عضور شورای اسلامی شهر تهران، اهالی محله معتقد هستند که روابط پشت پرده‌ای وجود دارد و قرار است این بوستان به ساختمان پنج طبقه تبدیل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه برای این زمین سند مالکیت گرفته‌اند، خواستار توضیح در این باره شد و گفت: هیچ یک از قضات نمی‌توانند حکم دهند که درختی قطع شود.

قلع و قمع بوستان کوهپایه منتفی است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز تأکید کرد: این اتفاق هفته گذشته رخ داد و رئیس سازمان بوستان‌ها در تماس با رئیس قوه قضاییه، اجرای حکم را متوقف کرد که جای تقدیر دارد.

مهدی پیرهادی افزود: اقدامات لازم انجام شده و عقبه این پرونده در دادگاه ۱۰ سال زمان برده است و با توجه به اعلام شهرداری منطقه یک، آمادگی برای تملک این بوستان از سوی شهرداری وجود دارد.

رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران تأکید کرد: اگر مالکیت تأیید شود بر اساس قیمت، این فضا تملک خواهد شد.

علی محمد مختاری یادآور شد: نمونه چنین وضعی را در ۲ سال پیش در منطقه سه داشتیم که متوقف شد؛ جنوب بهشت مادران نیز حکم قلع درختان را داشت و با بازپرسی که در محل حضور داشت، برخورد لازم از سوی دستگاه قضایی انجام شد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد که اجازه قطع هیچ درختی داده نمی‌شود.

سید احمد علوی رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود، گزارشی از وضعیت میراث فرهنگی شهر تهران گزارش داد گفت: شهرداری تهران مکلف به صدور مجوز مرمت مجموعه‌های تاریخی است و خیابان لاله زار تنها یک راسته از منطقه ۱۲ و قلب تهران است و با این وجود حجم بالایی از فضای تاریخی را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: ۵۹ اثر تاریخی اعم از سینما، مسجد، مراکز تجاری قدیمی و دیگر مجموعه‌ها در این بافت واقع شده و شهرداری مالک بناهای تاریخی این منطقه است.

علوی با اشاره به خانه علاءالدوله با بیان اینکه سالانه میلیاردها تومان هزینه به این خانه اختصاص پیدا می‌کند، افزود: اگر شهرداری این ملک را نخریده بود به پاساژ تبدیل می شد.

وی با بیان اینکه این ملک در زمان قالیباف، شهردار وقت، تملک شد، گفت: از آن زمان روی زمین مانده و هیچ اقدامی برای آن انجام نشده است.

وی با بیان اینکه قرار بود از باغ موجود در این زمین به عنوان فضای سبز استفاده شود که اتفاقی در این زمینه نیفتاد، گفت: مجموعه تئاتر دهقان نیز از جمله اماکنی است که در اختیار شهرداری نیست و وضعیت مناسبی ندارد.

علوی تأکید کرد: مجموعه تئاتر نصر در مجاورت گراند هتل توسط سازمان زیباسازی آماده شده اما آنچه اهمیت دارد این است که مرمت صورت گرفته متناسب با کاربری آن باشد.

رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه گراند هتل از قدیمی ترین هتل‌های ایران است، یادآور شد: این هتل به مرکز تجاری فروش وسایل الکترونیکی تبدیل شده و فروشندگان، فضای این مجموعه را تغییر داده اند که نحوه برخورد با هویت شهر را نشان می‌دهد و جای تأسف دارد، هرچند تمام اقدامات به شهرداری باز نمی شود.

وی افزود: خانه باغ اتحادیه در سال ۹۴ به قیمت ۲۸ میلیارد تومان از سوی سازمان زیباسازی خریداری شد، از سال ۹۴ تا امروز این سرمایه شهرداری در اختیار مردم برای استفاده قرار نگرفته و در نوروز امسال، تنها فضای سبز در اختیار مردم قرار گرفت.

علوی با بیان اینکه اگر بتوانیم در مرمت آثار تاریخی از بخش خصوصی کمک بگیریم وضعیت بهتری را شاهد خواهیم بود، یادآور شد: تعدادی از سینماهای خیابان لاله زار متروکه شده اند که در اختیار بخش خصوصی هستند و باید برای این اماکن چاره اندیشی شود.

ادامه دارد...

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha