مهمترین مشکل اعضای هیات علمی، کمبود دستیار پژوهشی است

تهران- ایرنا- استاد پژوهشگاه بین‌المللی مهندسی زلزله و زلزله‌شناسی گفت: مهمترین مشکل اعضای هیات‌ علمی پژوهشی در مقایسه با اعضای آموزشی، کمبود دانشجوی مقاطع ارشد و دکتری و به طور کلی دستیار است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سی‌امین آیین گرامیداشت تقدیر از اعضای هیات‌ علمی نمونه کشوری توسط معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۲ اردیبهشت و همزمان با روز معلم در دانشگاه شهید بهشتی برگزار و در آن از ۵۲ استاد تقدیر شد. این مراسم از سال تحصیلی ۱۳۷۰ تاکنون به شکل مستمر برگزار و طی آن از ۴۸۰ استاد از ۵۴ دانشگاه تقدیر شده است. امسال نیز از ۵۲ استاد تجلیل شدند.

با وجود اهمیت پژوهشگاه‌ها و فعالیت ۳۰ پژوهشگاه مختلف وابسته به وزارت علوم، معین ستاد وزارت علوم و با عناوین متنوع و ماموریت‌های متفاوت ملی و بین‌المللی از میان ۵۲ استاد معرفی شده فقط یک نفر از اعضای هیات علمی پژوهشی و بقیه آموزشی بودند. حمید زعفرانی نیز از پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در این مراسم به عنوان استاد برتر تجلیل شد.

زعفرانی استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی پژوهشگاه بین‌المللی مهندسی زلزله و زلزله‌شناسی، معاون فناوری و سرپرست آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله، دانش‌آموخته مهندسی عمران و مهندسی زلزله در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه تهران، عضو انجمن ژئوفیزیک (از سال ۱۳۸۹) و عضو بنیاد ملی نخبگان (از سال ۱۳۸۶) است.

وی راهنمایی پایان‌نامه‌های ارشد در این حوزه را برعهده داشته، مقالات مختلفی از او در نشریات داخلی و خارجی چاپ شده است و یکی از دو مولف کتاب لرزه‌شناسی مهندسی و روش‌های شبیه‌سازی زمین‌لرزه (انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۹۳) بوده است. همچنین در حوزه فناوری پروژه‌های مطالعات تکمیلی تحلیل خطر زلزله نیروگاه اتمی دارخوین، پروژه ریزپهنه‌بندی شهر اراک و پروژه تحلیل خطر هتل بین‌المللی پاسارگاد را انجام داده است.

مهمترین مشکل اعضای هیات علمی، کمبود دستیار پژوهشی است

وی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد مهمترین مشکلات اعضای پژوهشی وزارت علوم اظهار داشت: مهمترین مشکل یک عضو پژوهشی هیات علمی، کمبود دانشجوی مقاطع ارشد و دکتری است.

زعفرانی افزود: در این شرایط اعضای هیات علمی پژوهشی در پژوهشگاه‌ها، خود باید کار و همه مراحل پژوهش را انجام دهند. زیرا امکان پذیرش دانشجو را نداریم.

پذیرش دانشجوی ارشد در پژوهشگاه (مهندسی زلزله) حذف شده و پذیرش دانشجوی دکتری هم با محدودیت‌های زیادی انجام می شود. امکان جذب محقق پسادکتری هم به دلیل هزینه‌های زیاد که برای پژوهشگاه دارد، فراهم نیست به ویژه که وزارتخانه هم در این زمینه کمک زیادی نمی‌کند.

این استاد زلزله‌شناسی ادامه داد: به همین دلیل مهمترین مشکل ما کمبود دستیار پژوهشی است؛ زیرا معمولا وقتی وارد عرصه پژوهش می‌شویم تا سن مشخصی می‌توانیم کار کنیم و از یک سنی دیگر نیاز به کمک کار و دستیار در پژوهش داریم. استادان دانشگاه و اعضای هیات علمی آموزشی معمولا سالی ۱۰ یا ۲۰ دانشجو در مقاطع ارشد یا دکتری دارند؛ ولی در پژوهشگاه‌ها اینطور نیست با اینکه بسیاری از مشکلات کشور را در پژوهشگاه ها اعضای هیات علمی حل می‌کنند و به طور کلی این رقابت نامتوازن است.

مهمترین مشکل اعضای هیات علمی، کمبود دستیار پژوهشی است

موضوعاتی کار می‌کنیم که واقعا نیاز کشور است

وی همچنین در مورد بازنگری ماده ۵۳ آیین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی و نحوه اعطای پایه تشویقی به آنها توسط مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه وزارت علوم گفت: حتی در این آیین‌نامه هم سخت‌گیری ها برای اعضای هیات‌علمی پژوهشی بیشتر است. اعضای هیات‌علمی آموزشی موقعیت بهتری دارند زیرا با تدریس هم امتیاز کسب می‌کنند ولی اعضای هیات‌علمی پژوهشی ارتباط با جامعه و صنعت و کار ما نسبت به آموزشی‌ها بیشتر است. ولی موضوعاتی که ما در پژوهشگاه ها کار می‌کنیم واقعا مورد نیاز کشور است.

به گزارش ایرنا، مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه وزارت علوم، بخشنامه ملغی شدن کلیه پایه های ممتاز ویژه و پایه های تشویقی مندرج در ماده ۵۳ فعلی آیین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی و پایه های تشویقی مصوب هیات امنا را اسفند گذشته ابلاغ کرد و بر اساس آن پیرو بازنگری در ماده ۵۳ آیین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی و تدوین دستور العمل نحوه اعطای پایه تشویقی به اعضای هیات علمی و با توجه به اینکه این دستورالعمل در هیأت‌های امنای ذی ربط تصویب شده است، برای اجرا از تاریخ اول فروردین ماه سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha