به گزارش ایرنا محمدمهدی حیدری رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این نشست ضمن تشریح شرایط گسلهای جنوب کرمان به موضوع دیگری نیز اشاره و انتقاد کرد که یک سوم کارخانه های آسفالت این منطقه غیراستاندارد است.
وی روز یکشنبه در نشست امضای قرارداد مطالعه گسل های شهر جیرفت به منظور تهیه نقشه پهنه بندی و تعیین حریم گسل در محدوده و حریم این شهر اظهار کرد: در ۶ شهر کشور مطالعه حریم گسل انجام شده و در ۱۰ شهر از جمله جیرفت در حال انجام است.
وی بدون نام بردن این شهرها گفت: ضوابط ساخت و ساز در حریم گسل در سال ۹۹ مصوب شده و اگر پهنه بندی و حریم ها مشخص شود می توان مجوز ساخت و سازها را طبق آن داد.
این مسئول ادامه داد: طی ۲ تا چهار ماه مطالعات ۱۸۰ هکتار از شهر جیرفت که در اولویت قرار دارد را انجام می دهیم.
حیدری یادآور شد: مطالعه بر روی گسل ها با اعتبار راه و شهرسازی در استان ها انجام می شود و سازمان های مدیریت بحران و برنامه و بودجه اعتباری برای پیشگیری در نظر نمی گیرند.
وی تاکید کرد: زمینی که برای نهضت ملی به شهرها ملحق می شود بررسی شده و اگر نرخ فرونشست از نرخی بالاتر باشد اجازه الحاق داده نمی شود.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور همچنین با انتقاد از کیفیت پایین کارخانه های آسفالت در جنوب کرمان اظهار کرد: از ۱۲ کارخانه فقط سه کارخانه آسفالت در جنوب کرمان استاندارد است.
فرونشست های نگران کننده پنج متری
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان هم در این نشست گفت: نماینده کمیسیون بحران در جلسات مرتبط از جمله شهرداری حین اهدای مجوز ساخت و سازها وجود داشته باشد.
حمید سالخورده افزود: در جنوب استان کرمان از ۳۰ سانتیمتر تا بیش از پنج متر فرونشست دیده ایم و شرایط نامناسبی وجود دارد.
وی با اشاره به زلزله های پی در پی اخیر در شهرستان فاریاب در جنوب کرمان اظهار کرد: وضعیت فاریاب با توجه به زلزلههایی تا ۴.۲ ریشتر نگران کننده است.
اهمیت مطالعات گسل های جنوب کرمان
نماینده مردم شهرستان های جیرفت و عنبرآباد هم در این جلسه گفت: از آنجا کهجیرفت از مناطق زلزلهخیز محسوب می شود و ظرفیت زلزله بالای هفت ریشتر را نیز دارد یکی از نگرانی های ما موضوع مطالعات گسل های شهرستان های جیرفت و عنبرآباد است.
ذبیح الله اعظمی افزود: با پیگیری های صورت گرفته بخشی از بودجه برای تفاهم نامه مطالعات گسل های این مناطق تامین شده و به مدت یک سال مطالعات بر روی گسل ها در جیرفت انجام می شود.
وی اضافه کرد: اولویت مطالعه بر روی ۱۸۰ هکتار از زمین های شهرداری، نیروی انتظامی و شرکت گاز است.
اعظمی ادامه داد: در صورتی که گسلی در این منطقه وجود نداشته باشد کار زودتر انجام می شود اما اگر گسلی وجود داشته باشد مطالعات تکمیلی ممکن است ۶ ماه طول بکشد.
وی افزود: نتایج مطالعات به بخش شورای شهرسازی وزارتخانه می رود و سپس سازمان ملی مسکن باید مجوزها را صادر کند.
نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس گفت: برداشت بی رویه آب عامل اصلی فرونشست هاست و راه و شهرسازی باید مطالعات فرونشست ها بویژه در شهر را انجام دهد.
نیاز به دستگاه های زلزله نگاری
فرماندار شهرستان جیرفت هم گفت: اولین خواسته ما جاگذاری دستگاه های زلزله نگاری در بخش اسماعیلی با توجه به ساختمان های سنگی، گِلی و بعضا چوبی و قدیمی این منطقه است.
احمد بلندنظر با اشاره به فعال بودن گسل های جیرفت، جبالبارز و سبزوران افزود: درباره آماده سازی زیرساخت و در نظر گرفتن زمین مربوطه نهایت همکاری انجام می شود و جای نگرانی نخواهد بود.
وی یادآور شد: تردد ۲ هزار و ۷۶۴ کامیون حامل تره بار از جاده جیرفت - جبالبارز فقط در یک روز رصد شده است و با وجود نگهداری خوب، این جاده ها توانایی پاسخگویی به این حجم از تردد را ندارد.
بلندنظر اضافه کرد: برای ساخت هر کیلومتر جاده در نقاط کوهستانی شهرستان بیش از ۱۴ میلیارد تومان هزینه نیاز است.
نظر شما