چالش‌های نبود مرکز نگهداری معتادان متجاهر در اراک

اراک - ایرنا - کلانشهر اراک به عنوان یکی از کلانشهرهای صنعتی کشور از داشتن کمپ ماده ۱۶ برای نگهداری و درمان معتادان محروم است که این مهم از چالش‌ها و مشکلات استان مرکزی در مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر است.

به گزارش ایرنا، وابستگی به موادمخدر در اکثر جوامع یک مشکل سلامت عمومی محسوب می‌شود و تلاش برای درمان و پیشگیری سوء مصرف مواد از طریق اعمال مجازات‌های سخت‌گیرانه موفق نخواهد بود زیرا این رویکردها تغییرات عصب شناختی را که سوء مصرف مواد روی مسیرهای عصبی ایجاد می‌کنند در نظر نمی‌گیرند.

معرفی کمپ ماده ۱۶

تا اطلاق عنوان متجاهر بر یک معتاد و ارجاع آن به مراکز اجباری موضوع ماده ۱۶ مراحل متعددی باید طی شود به عبارتی در صورتی‌که فرد معتاد با وجود بستر مناسب برای درمان و وجود همه امکانات حاضر نشد برای ترک اقدام کند، متجاهر شناخته شده و در چنین شرایطی ناگزیر باید او را به مراکز درمان اجباری ارجاع داد.

مسئولیت اجرای ماده ۱۶ قانون مبارزه با موادمخدر یعنی درمان اجباری معتادان متجاهر به سازمان بهزیستی واگذار شده و چگونگی اجرای این ماده قانونی همیشه مورد انتقاد کارشناسان حوزه اعتیاد است.

به عنوان معتاد متجاهر، از توی پاتوق‌ها دستگیر و به کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۶ آورده می‌شوند بعد هم براساس حکم قاضی بین سه تا ۶ ماه باید در این مراکز بمانند، درمان شوند و توانمند، آن‌ها بعد از درمان یک شهروند عادی هستند که می‌توانند یک زندگی معمولی را تجربه کنند، اما بیشتر آن‌ها پس از آزادی به دردی مشترک مبتلا هستند، آغوشی گرم برای بازگشت به خانواده و جامعه در انتظارشان نیست.

چالش‌های نبود مرکز نگهداری معتادان متجاهر در اراک

یک دانشجوی دانشگاه اراک به خبرنگار ایرنا گفت: مدت‌هاست که وجود معتادان متجاهر در سطح شهر اراک بیشتر مشهود است و اراده‌ای برای جمع‌آوری و ساماندهی آنان در دستور کار متولیان مبارزه با مواد مخدر اراک نیست.

«علی زمانی» افزود: مشاهده صحنه خوابیدن و یا استعمال مواد این افراد در پارک‌ها و مخروبه‌های شهر برای هر رهگذر و به ویژه کودکان و نوجوانان مطلوب نیست و کم کم دیدن این صحنه‌ها از زشتی آن کاسته و به صحنه‌های عادی تبدیل می‌شود.

کاسب یکی از محله‌های آسیب‌پذیر اراک با انتقاد از حضور افراد معتاد در این منطقه، گفت: وجود معتادان متجاهر در محله موجب شده تا مردم با تاریک شدن هوا از تردد در مکان‌های تاریک کوچه و خیابان احساس ناامنی داشته باشند و کسبه زودتر از زمان لازم، مغازه خود را تعطیل کنند.

«مرتضی میرزایی‌مقدم» افزود: در گذشته نیروی انتظامی با اطلاع از وجود افراد معتاد کارتن خواب و معتاد متجاهر نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام می‌کرد اما اکنون به علت نبود مرکز نگهداری، این افراد در شهر بیشتر قابل روئیت هستند.

مادر دو فرزند کوچک نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: دیدن معتادان در مجاورت منازل مسکونی و پارک‌ها احساس ترس و ناامنی را در دل ما بزرگترها ایجاد می‌کند چه برسد به کودکان بی‌گناه.

«مریم مومنی‌نژاد» افزود: عاجزانه از مدیران و متولیان درخواست جمع‌آوری و ترک اعتیاد این افراد را دارم و خواهان اقدام فوری برای سامان دادن به وضعیت معتادن از مسئولان را هستم.

چالش‌های نبود مرکز نگهداری معتادان متجاهر در اراک

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان مرکزی هم گفت: کمپ ماده ۱۶ اراک چهار سال اخیر فعالیت داشت اما خردادماه سال گذشته به دلایل مختلفی تعطیل شد.

«امیرحجت نوروزی» افزود: بر اساس وظیفه‌ای که بهزیستی در حوزه ترک اعتیاد برعهده دارد با تعطیل شدن این مرکز، معتادان متجاهر اراک به کمپ ماده ۱۵ یا همان مراکز ترک اعتیاد در اراک با ۱۴ مرکز ترک اعتیاد، منتقل شدند.

وی در توضیح مشکلات ایجاد شده در راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ در اراک بیان کرد: تلاش‌های زیادی برای ادامه فعالیت کمپ با برگزاری نشست و جلسات متعدد انجام شد تا اینکه در روزهای آغازین سال جاری در نشست شورای مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی راه‌اندازی کمپ ظرت مدت یک هفته در دستور کار قرار گرفت و فراخوان آن اعلام شد.

وی بیان کرد: مجری کمپ مشخص و به دبیرخانه شورای مبارزه با موادمخدر استان مرکزی معرفی شد و در نهایت، مدرسه ولی آباد اراک برای محل کمپ تعیین و مقرر شد شهرداری اراک نسبت به تعمیر ساختمان اقدام کند.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان مرکزی گفت: با مشخص شدن مکان برای راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶، اختلاف بین شهرداری اراک و آموزش و پرورش به وجود آمد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی نیز در این باره گفت: ۱۱ استان از مجموع ۳۱ استان کشور از ظرفیت کمپ ماده ۱۶ ویژه ترک معتادان متجاهر بهره‌مند هستند.

«اکبر شایسته‌فرد» افزود: باید طبق مصوبه شورای تامین و شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان و با حکم مقام قضایی تا ۲۷ اردیبهشت محل تعیین شده برای راه‌اندازی کمپ در داودآباد اراک تحویل داده شود.

وی بیان کرد: تجهیزات لازم برای راه‌اندازی این کمپ از سال گذشته خریداری شده و اعتبار این مرکز تامین شده و مجوز استانی برای تحویل مرکز به فرد متقاضی واجدشرایط صادر شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی عنوان کرد: اکنون ساختمان آماده تحویل است و باید تجهیزات لازم مانند نصب دوربین، تاسیسات آشپزخانه و نصب تختخواب در محل استراحت انجام گیرد که ممکن است تا ۱۰ روز آینده این اقدامات نهایی شود.

شایسته فرد افزود: شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان، مطالبه‌گر است و وظیفه اینجانب به عنوان دبیر این شورا پیگیری مصوبات است و اعضایی که مصوبات شورا را اجرا نمی‌کنند و نسبت به مکاتبات اهمال کنند به عنوان ترک فعل به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

وی بیان کرد: در استان مرکزی تعامل سازنده بین مسئولان با دستگاه قضایی، شورای هماهنگی مواد مخدر برقرار است تا سهولت در روند کار ایجاد شود.

چالش‌های نبود مرکز نگهداری معتادان متجاهر در اراک

مسئول اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی نیز گفت: مدرسه ولی آباد به عنوان محل کمپ ماده ۱۶ در آخرین جلسه با حضور مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان در نشست شواری هماهنگی مبارزه با مواد مخدر انتخاب شد.

«اسماعیل جیریایی» افزود: اهالی روستاهای ولی آباد و صالح آباد با شنیدن این مصوبه مقابل این اداره کل تجمع و با تهیه طومار خواستار لغو مصوبه شدند و عنوان کردند که توان پرداخت هزینه سرویس مدرسه برای دانش آموزان خود به اراک را ندارند و مدرسه باید برای دانش آموزان باقی بماند.

وی بیان کرد: این درحالی بود که طبق مصوبه شورای مبارزه با مواد مخدر استان، شهردار مدرسه را تعمیر و برای مرکز نگهداری معتادان آماده‌سازی کند اما شهرداری مدرسه را به مرکز خدمات موتوری منطقه سه شهرداری تبدیل کرد که مدیرکل آموزش و پرورش استان به موضوع ورود کرد و خواستار بازگشت مدرسه به آموزش و پرورش شد.

مسئول اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی ادامه داد: در نهایت این اداره کل موفق شد با دستور دادستان، حکم تخلیه شهرداری از مرکز را بگیرد که شهرداری اقدام به مسدودسازی درب مدرسه کرد.

جیریایی افزود: ۵۲ دانش آموز در صالح آباد و ولی آباد اراک نیاز به تحصیل در این مدرسه دارند و امکان واگذاری آن برای مرکز ترک اعتیاد نیست.

چالش‌های نبود مرکز نگهداری معتادان متجاهر در اراک

تنگناهای قانونی راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ ترک اعتیاد استان مرکزی برطرف شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: تنگناهای قانونی راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ ترک اعتیاد این استان پس از سال‌ها بلاتکلیفی با تلاش‌های شبانه‌روزی نهادهای متولی برطرف شد.

« بهنام نظری» افزود: سال‌های سال بود که کمپ ماده ۱۶ استان مرکزی در بلاتکلیفی به سر می‌برد، اما با پیگیری‌های استانداری مرکزی، فرماندار و شهردار اراک و دیگر دستگاه‌های متولی این مهم نهایی و به نتیجه رسید.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی اضافه کرد: این استان به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی، قرار گرفتن در شریان آزادراهی و بزرگراهی و بدنه کارگاهی، تحت تاثیر آسیب اعتیاد است و برخی آمارهای این حوزه نگران کننده است.

نظری اظهار کرد: پیشگیری از اعتیاد یک وظیفه است و در این راستا دستگاه‌های اجرایی رسالت خطیری برعهده دارند و نباید از هیچ کوششی دریغ کنند.

وی گفت: وجود تعداد قابل توجهی از معتاد متجاهر در استان مرکزی، در جایگاه این استان نیست و باید برای مقابله با این معضل بیش از پیش تلاش شود.

نظری تصریح کرد: همه تلاش کنند تا علاوه بر کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد در جامعه، معتادان گرفتار شده از منجلاب اعتیاد رهایی یابند و مجدد به جامعه برگردند.

همراهی مطلوبی بین نهادهای متولی برای راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ اراک ایجاد شده است

فرماندار اراک هم گفت: برای تعیین تکلیف کمپ ماده ۱۶ اراک به عنوان یک آمال و آرزوی چهار تا پنج‌ساله، همراهی خوبی از سوی مسئولان امر بویژه استانداری مرکزی صورت گرفته که جای تشکر دارد.

« امیر هادی» افزود: این اتفاق جز در سایه انسجام مدیریتی و تفکر جهادی دستگاه‌های اداری حاصل نشد.

وی بیان کرد: شهرداری اراک در راستای بازسازی یک مرکز آموزشی به عنوان کمپ ماده ۱۶ اعلام آمادگی کرده که انتظار است کار در اسرع وقت آغاز شود.

فرماندار اراک ادامه داد: ۲۰ محور عمده در راستای مبارزه با موادمخدر در دستگاه‌های اداری شهرستان اراک تعریف شده که برای سال ۱۴۰۳ به نتیجه می‌رسد و باید با جدیت دنبال می‌شود.

هادی اظهار داشت: مطالعه ایجاد مرکز ترک اعتیاد و کار درمانی اراک یکی از محورهای مهم تعریف شده است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha