حکمرانی شایسته را بشناسیم + فیلم

تهران- ایرنا- رئیس مرکز پژوهشی مبنا و یکی از نویسندگان کتاب «حکمرانی شایسته»، گفت: این مبحث را در مقابل «حکومت خوب» غربی‌ها طراحی و ارائه کرده‌ایم. مراد آن نوع حکمرانی است که شیوه‌های مناسب و اصول بهتری را برای حکومت کردن و مدیریت کردن دارد.

محمدتقی دشتی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره کتاب «حکمرانی شایسته» چنین اظهارکرد: در «حکمرانی شایسته» از مبانی روایی و آیات و سیره معصومین(ع) استفاده و برای این نوع حکمرانی بین ۸ تا ۱۲ اصل طراحی کرده‌ایم. برخی از این اصول که برای ما خیلی مهم است را عرض می‌کنم.

مشارکت پذیری

اصل اول بحث مشارکت پذیری است. یعنی ما مردم را به طور واقعی در فرایندهای اداره کشور مشارکت دهیم؛ البته این که برگزاری انتخابات در تاسیس نظام و انتخاب کارگزاران مورد افتخار ماست و خیلی هم خوب است.

ما باید بدانیم سیستم های اداری وقتی که می خواهند تصمیم بگیرند و اقدام کنند چگونه از مردم استفاده کنند. مردم که می گویم منظورم نخبگان و نیروهای کارآمدی است که در بین مردم هستند.

این کار یک فنونی دارد که ما این ها را براساس سیره معصومین(ع) و آیات و روایات استخراج و مطرح کرده‌ایم. ما معتقدیم در فرایند حکمرانی و اداره حکومت، مردم هم باید نظر دهند، هم کمک کنند و هم امر به معروف و نهی از منکر کنند.

هیچ چیز را پنهان ندارم الا اسرار نظامی را

اصل دوم که خیلی مهم است بحث شفافیت است، شفافیت در نظام اسلامی. امام علی ع می فرماید: ای مردم حق شما بر من این است که هیچ چیز را از شما پنهان ندارم الا اسرار جنگی را. مقام معظم رهبری در درس خارج خودشان چند سال قبل همین جمله را خطاب به مدیران گفتند.

مالک! قلب خود را نسبت به مردم مهربان کن

اصل سوم رحمت محوری است. این اصل در حکمرانی خوب غربی نیست. این اصل ناشی از اصول و روش‌هایی که معصومین ع فرموده‌اند. حضرت علی ع فرمود: ای مالک! قلب خود را لبریز از رحمت و لطف و محبت نسبت به مردم بگردان و با آنها مهربان باش، چرا که مردم دو دسته اند یا در دین یا اسلام با تو یکی‌اند یا در خلفت نظیر تو هستند.

قانون‌مندترین حکومت

اصل چهارم اصل حاکمیت قانون است. برخلاف تبلیغات منفی دشمنان علیه نظام ولایی که حکومت ما را بی قانون می‌دانند؛ حکومت اسلامی قانون‌مندترین حکومت است. امام راحل جمله خیلی قشنگی دارند که در اسلام قانون حکومت می‌کند نه فرد. حتی رسوال الله (ص) نیز تابع قانون بود، البته قانون الهی. اصلا ولی فقیه حتی یک ذره نمی‌تواند از احکام اسلامی تخطی کند.

احکام اسلام یعنی قانون. قوانین هر کشوری یک منشایی دارد. منشا قانون غربی‌ها عرف اجتماعی و وجدان اجتماعی است ولی منشا قوانین حکومت اسلامی، احکام الهی است.

خود مقام معظم رهبری خیلی قشنگ نسبت به دولت در یکی از مقاطع فرمودند که همه ما موظفیم از همین قانون مجلس که ممکن است نقص هم داشته باشد تبعیت کنیم؛ چون اگر این کار را نکنیم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

امام علی ع می فرماید: ای مردم حق شما بر من این است که هیچ چیز را از شما پنهان ندارم الا اسرار جنگی را. مقام معظم رهبری در درس خارج خودشان چند سال قبل همین جمله را خطاب به مدیران گفتند.

مبحث حکمرانی شایسته را ما در مقابل «حکومت خوب» غربی‌ها طراحی و ارائه کرده‌ایم. مراد آن نوع حکمرانی است که شیوه‌های مناسب و اصول بهتری را برای حکومت کردن و مدیریت کردن دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha