آسوشیتدپرس: پایان تور اروپایی رئیس جمهور اوکراین / زلنسکی همچنان به دنبال حمایت غرب است

تهران- ایرنا- خبرگزاری آسوشیدپرس در گزارشی به سفر سه روزه رئیس‌جمهور اوکراین به ایتالیا، واتیکان، آلمان، فرانسه و انگلیس اشاره کرد و نوشت: ولودیمیر زلنسکی در تور اروپایی خود همچنان به دنبال حمایت بیشتر غرب از اوکراین بود زیرا او می‌داند اگر کی‌یف حمله‌ای را آغاز کند و خوب پیش نرود، حمایت‌ها کاهش خواهد یافت.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، آسوشیتدپرس در این گزارش افزود: در جریان سفر سه روزه رئیس‌جمهور اوکراین به ایتالیا، واتیکان، آلمان، فرانسه و انگلیس، رهبران اروپایی به زلنسکی قول دادند که زرادخانه‌های موشک، تانک و پهپادهایشان را در اختیار وی قرار دهند که به دنبال تکمیل ذخایر تسلیحاتی اوکراین قبل از حمله بهاری قریب الوقوعش است.

رئیس‌جمهور اوکراین که با یک لیست خرید طولانی سفر اروپایی خود را آغاز کرده بود، با به دست آوردن بسیاری از چیزهایی که می‌خواست – به جز جنگنده‌های غربی که به دنبال دفاع از کی‌یف در برابر حملات هوایی روسیه است - به خانه بازگشت.

زلنسکی تور اروپایی خود را شنبه در رم آغاز کرد، جایی که مورد استقبال گرم جورجیا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا واقع شد و پس از آن نیز دیداری با پاپ فرانسیس داشت.

ملونی که زلنسکی را دوست صمیمی خود می‌خواند، قول داد هر آنچه را که اوکراین برای پیروزی در جنگ بدان نیاز دارد در اختیار او قرار دهد و گفت هرگونه سازش برای پذیرش صلح ناعادلانه برای اوکراین و ایتالیا غیرقابل قبول و برای بقیه اروپا خطرناک است.

وی به خبرنگاران گفت: ما نمی‌توانیم صلح را چیزی بنامیم که می‌تواند شبیه تهاجم باشد.

زلنسکی همچنین از واتیکان دیدار کرد تا با پاپ فرانسیس دیدار کند. فرانسیس ضمن این که تکرار کرد برای قربانیان اوکراین در جنگ دعا می‌کند، برای مادران روسی که پسران خود را از دست داده‌اند هم ابراز تاسف کرد.

بی میلی پاپ فرانسیس در محکوم کردن روسیه، بخشی از سنت بی طرفی واتیکان در درگیری‌ها محسوب می‌شود.

زلنسکی اما تصریح کرد که تاکید پاپ فرانسیس بر قربانی بودن کشتگان روسیه و اوکراین را بر نمی‌تابد و در توییتی نوشت: هیچ برابری بین قربانی و متجاوز وجود ندارد.

این سفر همچنین متضمن حمایت سیاسی و نظامی درازمدت اروپا بود تا اطمینان حاصل شود که اوکراین می‌تواند هر کاری می خواهد بکند و برای صلح مطلوب فشار بیاورد.

دیپلماسی پرانرژی بین المللی زلنسکی در طول ۱۵ ماه جنگ، متحدان غربی اوکراین را متقاعد کرده است که سلاح‌های قدرتمندتری از تانک‌های لئوپارد آلمانی گرفته تا سامانه‌های موشکی پاتریوت آمریکا و موشک‌های کروز انگلیس را برای او ارسال کنند.

اپاتریک بوری استاد ارشد امنیت در دانشگاه باث در این باره گفت: اگر اوکراین حمله‌ای را آغاز کند و خوب پیش نرود، ممکن است حمایت‌ها کاهش یابد و فشار بیشتری برای مذاکره وجود داشته باشد. من فکر می‌کنم وی فقط تلاش می‌کند تا هر زمانی که می‌تواند از حمایت غرب برخوردار باشد.

فرانسه، جایی که رهبر اوکراین روز یکشنبه با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد، اعلام کرد که ده‌ها تانک سبک و خودروی زرهی به همراه سیستم‌های دفاع هوایی را به اوکراین عرضه خواهد کرد.

زلنسکی همچنین برای گفت‌ وگو با اولاف شولتز از برلین دیدار کرد که البته با بی‌میلی اولیه آلمانی‌ها برای ارائه تسلیحات به اوکراین مواجه شد. با این وجود اکنون آلمان به یکی از بزرگترین تامین کنندگان تسلیحات به اوکراین تبدیل شده است، از جمله تانک‌های جنگی و سیستم پیشرفته دفاع هوایی IRIS-T SLM.

در جریان سفر زلنسکی، آلمان تحویل معادل ۲.۷ میلیارد یورو (۳ میلیارد دلار) تجهیزات دیگر از جمله تانک، سیستم‌های ضد هوایی و مهمات را اعلام کرد.

اما هدف زلنسکی در تشکیل یک "اسکادران بین المللی از جت‌های جنگنده" با نگرانی اعضای ناتو در مورد تشدید نقش این ائتلاف در جنگ روبرو شده است.

اوکراین می‌خواهد F-۱۶ های ساخت آمریکا را داشته باشد تا در کنار جت‌های دوران شوروی اسکادران خود را تکمیل کند، اما واشنگتن در برابر درخواست‌های کی‌یف برای ارسال آنها مقاومت کرده است.

همچنین روز دوشنبه، انگلیس تحویل صدها موشک دفاع هوایی دیگر و همچنین پهپادهای تهاجمی با برد بیش از ۲۰۰ کیلومتر را به زلنسکی متعهد شد.

زلنسکی پس از دیدار با ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس، گفت: ما می‌خواهیم یک دسته جنگنده‌های جت ایجاد کنیم و من در مورد آن بسیار خوشبین هستم اما ما باید کمی بیشتر روی این موضوع کار کنیم.

سوناک در پاسخ گفت که انگلیس می‌خواهد به اوکراین در خرید جت کمک کند اما این کار ساده‌ای نیست.

انگلیس هیچ هواپیمای F-۱۶ ندارد اما می‌گوید که از تابستان امسال به خلبانان اوکراینی آموزش‌های اولیه با جت‌های استاندارد غربی ارائه خواهد داد.

نخست وزیر آلمان نیز وقتی در مورد هواپیماها از وی سوال شد، طفره رفت و در عوض به سیستم ضد هوایی که در اختیار کی‌یف قرار داده شده است، اشاره کرد.

وی گفت: این چیزی است که ما به عنوان آلمان اکنون روی آن تمرکز کرده‌ایم.

فرانسوا هیزبورگ تحلیلگر فرانسوی در زمینه مسائل دفاعی و امنیتی در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، می‌گوید سفر اروپایی زلنسکی بخشی از تور خرید اسلحه وی بود و به نظر می‌رسد که بسیار خوب جواب داده است.

وی افزود: اما اهمیت سیاست برای زلنسکی کمتر از مسائل نظامی صرف نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha