عشایر خراسان‌شمالی در سرما؛ امدادرسانی ادامه دارد + فیلم

بجنورد- ایرنا- بارش دومین برف بهاری و سرمای هوا در اواخر دومین ماه سال موجب شد تا عشایر مستقر در ارتفاعات خراسان شمالی غافلگیر و با مشکل مواجه شدند اما امدادرسانی جمعیت هلال احمر مایه دلگرمی این دامداران شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سامانه بارشی که از یکشنبه در استان فعال شد و در عین ناباوری بارش برف در ارتفاعات را در پی داشت و در این میان عشایر استان در چهار شهرستان فاروج، بجنورد، شیروان و اسفراین در تامین مواد غذایی و اقلام مختلف ضروری با مشکل روبه رو شدند.

براساس اعلام مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی، با صدور هشدار سطح زرد هواشناسی، دستگاه های مختلف از جمله جمعیت هلال احمر استان به حالت آماده باش درآمدند و با دریافت گزارش مبنی بر سرمازدگی عشایر، برای امداد رسانی به محل اعزام شدند.

عشایر مستقر در منطقه کی‌کی، سالوک و درصوفیان شهرستان های اسفراین، بجنورد و شیروان غافلگیر شده و دچار مشکل شدند از این رو امدادگران جمعیت هلال احمر و تیمی از اداره کل مدیریت بحران استانداری در منطقه حضور یافتند و اینک امدادرسانی ادامه دارد.

امدادگران جمعیت هلال احمر نسبت به توزیع چادر، اسکان و تغذیه اضطراری اقدام کرده و اقلام مختلف شامل پلاستیک، پتو و مواد غذایی کنسرو شده در اختیار این خانواده ها قرار گرفت.

براساس اعلام جمعیت هلال احمر خراسان شمالی، تیم های امداد و نجات جمعیت هلال احمر در شهرستان‌های بجنورد، شیروان، اسفراین و فاروج با با وجود سخت گذر بودن مسیرهای دسترسی در برخی از مناطق با پای پیاده و در برخی از مناطق با تلاش بسیار زیاد به وسیله خودروهای کم‌کدار خود را به محل استقرار عشایر رساندند و نسبت به امدادرسانی اقدام کردند.

خدمات امدادگران به عشایر استان
منطقه تحت تاثیر حادثه دیده خانوار انتقالی تیم عملیاتی تعداد نفرات عملیاتی
۴ شهرستان ۴۵۶ ۱۰۲ خانوار ۴ نفر ۱۷ تیم ۵۷ نفر

بر اساس آمار جمعیت هلال احمر خراسان شمالی؛ در برف اخیر ۱۰۲ خانوار عشایر مستقر در مناطق مختلف استان دچار مشکل شدند و در مجموع امدادگران جمعیت هلال احمر استان به ۴۵۶ نفر عشایر حادثه دیده از برف و سرما امدادرسانی کردند.

این آمار حاکی از این است که در این عملیات ۵۷ نفر امدادگر در قالب ۱۷ تیم در مناطق مختلف عشایری حضور یافته و نسبت به امدادرسانی اقدام کردند و ۱۴ دستگاه چادر میان عشایر درصوفیان، پاکتل، کوه فاطمه خانم فاروج، کی کی و چشمه سبز توزیع شد همچنین ۲۴ تخته پتو در اختیار عشایر کوه تخته میرزا و سرخ قلعه و عشایر کوه شاه جهان قرار گرفت.

۴۱۰ کیلوگرم پلاستیک میان عشایر باغان شیروان، پاکتل، تخته میرزا، عشایر روستای کی کی و عشایر سرخ چشمه، ۴۷۴ عدد کنسروجات میان عشایر مستقر در ارتفاعات فاطمه خانم، عشایر پاکتل، عشایر کی کی، کوه شاه جهان، عشایر درصوفیان و عشایر چشمه سبز شاه‌جهان توزیع شد.

عشایر خراسان‌شمالی در سرما؛ امدادرسانی ادامه دارد + فیلم

بر اساس این آمار؛ در شهرستان فاروج، ۲۲۰ نفر از عشایر در قالب ۴۲ خانوار مستقر در ارتفاعات شاه جهان و کوه فاطمه خانم و قره جقه در سرمای برف دچار مشکل شدند که ۹ نفر امدادگر در قالب سه تیم به منطقه اعزام شدند و میان این تولید کنندگان، سه تخته چادر، ۱۴ عدد پتو، ۲۰ کیلوگرم پلاستیک و ۱۵۴ عدد کنسرو جات توزیع شد.

در شهرستان بجنورد هم ۳۹ خانوار عشایر مستقر در روستاهای کی کی، پاکتل، درصوفیان و سالوک دچار مشکل شدند و در مجموع در این شهرستان ۱۵۶ نفر از عشایر امداد رسانی شدند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان شمالی خاطرنشان کرد: برای امدادرسانی به عشایر مستقر در بجنورد هشت تیم در قالب ۴۵ نفر به مناطق اعزام شدند.

عشایر خراسان‌شمالی در سرما؛ امدادرسانی ادامه دارد + فیلم

آمار جمعیت هلال احمر خراسان شمالی حاکی از این است که با دریافت گزارش از گرفتار شدن ۲۰ نفراز عشایر مستقر در ارتفاعات روستای باغان شیروان در برف هم ۱۰ نفر امدادگر در قالب سه تیم در محل حضور یافتند و نسبت به توزیع اقلام اضطراری اقدام کردند.

۶۰ نفر از عشایر در قالب ۱۵ خانوار که در ارتفاعات روستاهای تخته میزرا، کرکزو، سرخ قلعه و تاتاری شهرستان اسفراین گرفتار برف شدندهم از امداد جمعیت هلال احمر بهره مند شدند و در این زمینه ۱۳ نفر امدادگر در قالب سه تیم در محل حضور یافته و نسبت به توزیع اقلام اضطرای اقام کردند.

همچنین امدادگران جمعیت هلال احمر نسبت به توزیع چادر، اسکان و تغذیه اضطراری اقدام کرده و اقلام مختلف شامل پتو و مواد غذایی کنسرو شده در اختیار این خانواده ها قرار گرفت و چهار نفر از عشایر آسیب دیده در شیرون و بجنورد که دچار سرمازدگی شده بودند با کمک امدادگران از مرگ نجات یافتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر که شامل سه درصد جمعیت استان می شود، در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌ ۳۸ طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر که شامل سه درصد جمعیت استان می شود، در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌ ۳۸ طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha