دیدار وزیر خارجه سوریه با همتایان عرب خود در جده

تهران-ایرنا- منابع خبری از دیدار جداگانه وزیر خارجه سوریه با همتایان تونسی، اردنی، عمانی و لبنانی خود در حاشیه نشست مقدماتی سران اتحادیه عرب در شهر جده عربستان خبر دادند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری «سانا» اعلام کرد که «فیصل المقداد» با «نبیل عمار»، «بدر بن الحمید البوسعیدی»، «ایمن الصفدی» و «عبدالله بوحبیب» همتایان تونسی، عمانی، اردنی و لبنانی خود به صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

المقداد در سخنانی پس از دیدار با بوحبیب اظهار داشت: روابط میان سوریه و لبنان نزدیک است و هماهنگی بین آنها در زمینه‌های مختلف ادامه دارد.

وی گفت: این دیدار صمیمانه و جو آن خوب بود، مقدمات برگزاری اجلاس سران عرب مثبت است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

المقداد افزود: ما تاکید کردیم که آوارگان سوری باید به کشور خود بازگردند و این بازگشت نیاز به امکانات دارد، با این حال چه کشورهای غربی آنها را تشویق به بازگشت کنند و یا مانع آن شوند، سوریه از همه فرزندان خود استقبال می‌کند. این مسئله باری بر دوش دیگر کشورها است، اما سوریه می‌خواهد که همه فرزندان پناهنده‌ اش به کشور بازگردند.

این دیدارها پس از آن انجام شد که هیاتی از سوریه به ریاست المقداد روز دوشنبه برای حضور در نشست‌های مقدماتی اجلاس سران عرب در عربستان وارد فرودگاه «ملک عبدالعزیز» شهر جده شد.

نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب قرار است امروز (چهارشنبه) در عربستان برگزار شود،در این نشست پیش‌نویس دستور کار شورای اتحادیه کشورهای عربی به تصویب می‌رسد.

انتظار می‌رود ورود سران کشورهای عربی به عربستان جهت شرکت در اجلاس سران اتحادیه عرب از روز پنجشنبه آغاز و اجلاس سران کشورهای عربی روز جمعه در فضای مثبت ناشی از بازگشت سوریه به این اتحادیه پس از ۱۲ سال غیبت، برگزار شود.

وزرای خارجه عرب در نشست فوق العاده خود که هفتم ماه مه ۲۰۲۳ ( ۱۷ اردیبهشت امسال) در قاهره برگزار شد، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند و از همان زمان شرکت هیات های سوری در جلسات این اتحادیه از سر گرفته شد.

اتحادیه عرب تحت تاثیر جریان غربی - عبری در خاورمیانه، در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورده و تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود.

از زمان تصمیم گیری برای حضور مجدد سوریه در نشست های اتحادیه عرب، توجه به شرکت این کشور مهم و تاثیر گذار در سی و دومین اجلاس سران کشورهای عربی که ۱۹ ماه جاری در جده عربستان سعودی برگزار می شود، جلب شده است.

ناظران و سیاستمداران عرب همچنان بر اهمیت مشارکت سوریه تاکید دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha