برکات عظیم دهه کرامت ایران را موسوی کرده است

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دهه کرامت به عنوان یکی از برکات بزرگ کشور یاد کرد که ایران را موسوی کرده است.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی امروز -چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه- در نشست مسئولان ستاد بزرگداشت دهه کرامت، گفت: امروز سادات در چشم و دل مردم ایران جا دارند و خدا را به واسطه حضور این فرزندان رسول اکرم (ص) شاکر هستیم.

وی با اشاره به برگزاری برنامه های دهه کرامت که از یکشنبه ۳۱ اردیبهشت مصادف با اول ذیقعده و سالروز تولد حضرت معصومه (س) تا چهارشنبه دهم خرداد مصادف با ۱۱ذیقعده سالروز میلاد علی بن موسی الرضا برگزار می شود، بزرگداشت امام زادگان واجب التعظیم همچون احمد بن موسی و دیگر امام زادگان در کشور را غنیمتی برای مردم دانست و گفت: خدا را شاکریم که این نعمت ها را در دسترس ما محبین اهل بیت (ع) قرار داده است.

اسماعیلی ادامه داد: امیدوارم در این روزها، هماهنگی های ایجاد شده در ستاد دهه بزرگداشت دهه کرامت نمونه کوچکی از این همکاری ها میان نهادهای فرهنگی باشد. دشمن تلاش دارد تا با فعالیت های رسانه ای و روایت های مخدوشی که انجام می دهد، ما را منفعل کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دهه کرامت تمرین خوبی برای بخش های فرهنگی کشور است تا در کنار هم فعالیت کنند. شما در کنار تاسیسات دینی و فرهنگی، تاسیسات ورزشی را هم اضافه کنید. وزیر ورزش نیز عضو ستاد ماست. ده ها هزار مکان ورزشی  قابلیت استفاده فرهنگی دارد و شاید بیش از چهار هزار ورزشگاه طی چندین سال ساخته شده و الان بدون استفاده است.

هیچ عذر و بهانه ای برای متولیان فرهنگی پذیرفته نیست

وی افزود: ما متولیان فرهنگی کشور هستیم و اگر کسی کم کاری کند، هیچ عذر و بهانه ای از هیچ کس در هیچ رده ای در نزد خدا مقبول نیست. همه باید پاسخگوی امکانات و مقدوراتی باشند که در اختیارشان هست ولی نمی توانند به خوبی از آن استفاده کنند و نمی توانند آن را در جریان عمومی اجتماع به خوبی به کار بگیرند.

مسئولان فرهنگی نگاه جزیره ای نداشته باشند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: بر ما متولیان حوزه فرهنگ واجب است که این نگاه جزیره ای را کنار بگذاریم و امکانات را در اختیار جبهه فرهنگی انقلاب قرار دهیم. ما بایستی از اینگونه موانع که خودمان ساختیم، عبور کنیم. ما امکانات فراوانی داریم نه در بودجه مشکلی داریم و نه در امکانات، بلکه مدیریت، مساله اول ماست.

وی تاکید کرد: امروز بچه های ما در مساجد نیستند، ده ها مکان را درست کردیم ولی کارمان جلو نمی رود و باید آسیب شناسی کنیم. 80 هزار مسجد در کشور وجود دارد که حدود 35 هزار مسجد فعال است. یعنی حداقل یک وعده نماز جماعت در این مساجد برگزار می شود. این که ما در کنار هم بنشینیم و حرف های خوبی بزنیم، مطمئن باشید اتفاقی نمی افتد بلکه باید آسیب شناسی کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: ما در وزارت فرهنگ از نهضت بازگشت به مساجد سخن گفتیم. چون همه چیز در آنجا آماده است و حتی علمای ما آماده هستند. امروز در حوزه های علمیه ده ها هزار روحانی فاضل و دلسوز داریم که می توانند در این فضا به عنوان امام حضور داشته باشند تا مردم به آنها مراجعه کنند، صفوف متراکمی از اراده های الهی را شکل دهند و مشکلات فرهنگی پیش رو در جامعه را حل کنند.

حضور نشاط آور فرهنگی مردم در نمایشگاه کتاب

وی با اشاره به استقبال مردم از سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: جشنواره مهم کتاب، به فرمایش رهبر انقلاب که بیش از سه ساعت وقت گذاشتند، از این نمایشگاه به عنوان همایش بزرگ یاد کردند. برخی تلاش می کردند تا قبل از برگزاری نمایشگاه کتاب این حرکت عمومی نشاط آور فرهنگی را در نزد مردم دچار مشکل کنند. مردم آمدند و مثل اقیانوس، صحنه عمومی کشور را سیراب از فضایل کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما اعلام کردیم نمایشگاه کتاب، خانواده محور است و بخش کودک و نوجوان را نسبت به سال گذشته چندین برابر توسعه دادیم و اینگونه درخشید. قبل از این نمایشگاه هم سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را داشتیم و توانستیم این جشن بزرگ فرهنگی را در تهران و دیگر شهرستان ها برگزار کنیم.

اسماعیلی با اشاره به مناسبت های مذهبی به ویژه دهه کرامت گفت: یکی از هنرهای جمهوری اسلامی این است که به اینگونه مناسبت ها روح داده و به عنوان منشا حرکت قرار داده است و اینها ابتکارات ما در جمهوری اسلامی است که از اندیشه راهبردی امام راحل و رهبر عزیز انقلاب است. این اتفاقی که در انقلاب رخ داد و نهضت بزرگی (15 خرداد) که امسال 60 ساله می شود، امام هوشمندانه در مکان ها و زمان ها از بستر دینی استفاده کرد. مانند سخنرانی طوفانی امام در عصر عاشورای 13 خرداد 42 که قیام 15 خرداد را به دنبال داشت.

نشست مسئولان ستاد بزرگداشت دهه کرامت با حضور حجت الاسلام کمال الدین خداداده رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، مرتضی طاهریان مسئول دبیرخانه شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور، برخی معاونان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچون علیرضا معاف معاون قرآن و عترت و نمایندگانی از آستان قدس رضوی، آستان حضرت فاطمه معصومه(س)، آستان حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) و آستان حضرت عبدالعظیم حسنی و همچنین برخی اعضای دهه بزرگداشت دهه کرامت همانند مجمع جهانی اهل بیت (ع)، سازمان اوقاف و امور خیریه، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این نشست از پوستر دهه کرامت رونمایی شد.

به گزارش ایرنا همه ساله دهه کرامت در ایران و ده ها کشور به برگزاری جشن ها و برنامه های متنوع سپری می شود و هر ساله برای روزهای دهه کرامت، عناوینی انتخاب می شود که عناوین امسال به شرح زیر است:

یکشنبه ۳۱ اردیبهشت، به مناسبت ولادت حضرت معصومه (س) با عنوان «حضرت فاطمه معصومه (س)؛ بهترین دختر دنیا

دوشنبه اول خرداد، «شادی و نشاط مؤمنانه؛ گره‌گشایی کریمانه»

سه‌شنبه ۲ خرداد، «کرامت اجتماعی در دوستی و رفتار نیکوکارانه»

چهارشنبه ۳ خرداد، روز فتح خرمشهر و روز مقاومت، ایثار و پیروزی، «خیرخواهی و نوع دوستی در سایه مقاومت و ایثار»

پنجشنبه ۴ خرداد و روز تجلیل از امام‌زادگان و بقاع متبرکه، «امام‌زادگان علیهم‌السلام و بقاع متبرکه؛ آرامش بخش جان‌ها»

جمعه ۵ خرداد و بزرگداشت حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)، «آستان احمدی، ستاره درخشان و ماندگار تاریخ»

شنبه ۶ خرداد، «کرامت جامعه؛ در پرتو زیست عفیفانه»

یکشنبه ۷ خرداد، «مساجد امید آفرین، پایگاه انتظار و اتحاد»

دوشنبه ۸ خرداد، «مهربانی و محبت به رسم اهل بیت علیهم السلام»

سه‌شنبه ۹ خرداد، «مکتب رضوی؛ عدالت برای همه، ظلم برای هیچ کس»

چهارشنبه ۱۰ خرداد، «اخلاق و همدلی، در پرتو سیره امام رضا علیه‌السلام»

این گزارش در حال تکمیل شدن است...

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha