۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۳۲
کد خبر: 85048348
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

فراخوان چهار همایش ملی و بین‌المللی رضوی منتشر شد

۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۳۲
کد خبر: 85048348
فراخوان چهار همایش ملی و بین‌المللی رضوی منتشر شد

تهران- ایرنا- مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) از انتشار چهار فراخوان از بیستمین همایش بین‌المللی امام رضا (ع) خبر داد.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، مرتضی سعیدی زاده امروز یکشنبه ۱۴ اسفند در نشست خبری همایش های علمی پژوهشی امام رضا (ع) گفت: در جشنواره های امام رضا ۱۶ جشنواره وجود دارد که امروز چهار همایش را معرفی می کنیم که با محور عدالت فرهنگی صورت می گیرد.

وی افزود: طی سال های گذشته ۱۴۸ همایش علمی با محوریت موضوع های این چهار همایش برگزار شده و ۱۷ هزار و ۷۰۰ اثر در این همایش ها ارائه شده است.

وی، شکل گیری فصلنامه فرهنگ رضوی با ۱۰ سال سابقه که ۴۰ شماره آن به چاپ رسیده و فصلنامه معارف اهل بیت (ع) که سه شماره آن تاکنون منتشر شده را از نتایج این همایش ها دانست و گفت: نگاه ما یک نگاه بلندمدت است و سیره های فردی، اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی و فرهنگی امام رضا (ع) را با این همایش ها بررسی می کنیم که امسال چهار همایش برگزار می شود و امیدواریم تا سال آینده به ۱۰ همایش افزایش یابد.

سعیدی زاده ادامه داد: نخستین همایش بین المللی علمی پژوهشی حکمرانی اسلامی مبتنی بر سیره و معارف رضوی است که در ایلام برگزار خواهد شد. هشتمین همایش بین المللی علمی پژوهشی گفت وگو و مناظرات رضوی با تاکید بر مولفه های تحلیل گفتمانی و معنایی در استان البرز برگزار خواهد شد.

وی درباره دو همایش دیگر گفت: سیزدهمین همایش ملی علمی پژوهشی سیمای امام رضا (ع) در زبان و ادبیات فارسی با محوریت ادبیات کودک و نوجوان در استان کرمانشاه و چهاردهمین همایش ملی علمی پژوهشی اخلاق و سبک زندگی اسلامی مبتنی بر سیره و معارف رضوی در استان مرکزی برگزار خواهد شد که فراخوان این چهار همایش از امروز در پایگاه اطلاع رسانی بنیاد امام رضا (ع) منتشر می شود و علاقه مندان تا اردیبهشت سال آینده فرصت دارند در این جشنواره ثبت نام کنند.

به گفته سعیدی زاده سه ماه از شروع جشنواره‌ها می گذرد که تاکنون دو هزار اثر به دبیرخانه رسیده است. اولین جشنواره هنری رسانه ای مربوط به جشنواره تئاتر بود که در استان هرمزگان برگزار شد و ۱۰ اثر به مرحله نهایی رسید و برگزیدگان انتخاب شدند. اختتامیه جشنواره شعر عربی در اردیبهشت برگزار می شود که ۱۷۰ اثر به دبیرخانه رسیده و ۱۱۰ اثر آن از کشورهای مختلف بوده است.

سعیدی زاده با ارائه گزارشی از جشنواره سرود گفت: جشنواره گرافیک در چهار رشته در قم و در حوزه شعر فارسی رضوی در استان یزد و جشنواره عکس رضوی در جهاد دانشگاهی مشهد با ۱۵۰ اثر برگزار شد. گفته بودیم تولیدات همه جشنواره های رضوی بیستم رونمایی خواهد شد ولی این رونمایی در اختتامیه یا افتتاحیه بیست و یکم در مهر سال آینده رونمایی خواهد شد که تولیدات فاخری را تشکیل می دهد.

 در مضامین رضوی چالش داریم

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره نحوه پیاده کردن فرهنگ رضوی در میان مردم با توجه به آثار متعدد ارائه شده به این همایش ها گفت: در اینجا باید یک نقد درون ساختاری داشته باشم. چون اصلاح و رشد با نقد ایجاد می شود. در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان امسال که در هرمزگان برگزار شد، از نظر کمیت و اجرا تجربه خوبی داشتیم ولی در مضامین رضوی در فضای تئاترهای کودک و نوجوان به شدت دچار چالش هستیم.

وی افزود: به عنوان نمونه تئاتری با موضوع فناوری به روی صحنه رفت و در نهایت، قصه این نمایش به یک سفر مشهد به عنوان تئاتر رضوی منتهی شد. بنابر این جنس مشکلات ما از تعامل نداشتن فرهنگ و هنر است. یعنی این برنامه ها در لایه فرهنگی از جریان احیای پژوهشی دور است ولی اتفاقی که می خواهیم رقم بزنیم این است که اتصال جریان علمی پژوهشی را به حوزه جشنواره ها ایجاد کنیم که یک نمونه آن سیمای امام رضا (ع) در ادبیات کودک و نوجوان رضوی است که اگر بتوانیم به یک جمع بندی معارفی و رویکردی بپردازیم، می توانیم از محتوای این همایش علمی پژوهشی در تولیدات رسانه ای  استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: بخشی از موضوع ها مانند نظام حکمرانی اسلامی یا سبک زندگی اسلامی یا گفت و گو و مناظرات رضوی شامل بحث های کلان و راهبردی است که به آن ها نیز باید پرداخته شود. در عین حال برش های تخصصی مانند جریان حوزه و رسانه را انجام می دهیم که سال آینده افزایش چهار همایش به ۱۰ همایش ناظر به حوزه های تخصصی فرهنگ است. مثلا در شعر عربی چه ویژگی هایی را باید وارد مضامین شعر عربی کنیم. به همین دلیل به دنبال بسته بندی و ایجاد یک زنجیره ارزش در بنیاد رضوی هستیم تا زنجیره ارزش حوزه معارف اهل بیت را به زنجیره حلقه بعدی خود که حوزه تولیدات فرهنگ و هنر است و محصولات فرهنگی و هنری از دل آن توسط تولیدات رسانه ای به جامعه مخاطب انتقال پیدا می کند.

سعیدی زاده ادامه داد: چالشی که در بنیاد امام رضا (ع) داریم مربوط به مضامین است در حالی که می توانیم مضامین خوبی را با شعر، گرافیک، تئاتر و خوشنویسی انتقال دهیم که تاثیرگذاری اجتماعی داشته باشد و به اصلاح فرهنگ عمومی و سبک زندگی اسلامی در لایه های مختلف بپردازد. البته امسال به صورت مساله محور به  جشنواره نگاه می کنیم تا از دل آن ها بتوانیم معارفی را استخراج کنیم و در اختیار رسانه قرار دهیم.

وی افزود: امسال سفارش نمایش نامه دادیم و در هرمزگان هشت کتاب نمایشنامه رضوی کودک و نوجوان را رونمایی کردیم که این نمایشنامه ها از میان پژوهش های گذشته بنیاد استخراج شده و در سال آینده از مجموعه های پژوهشی گذشته و امسال برای معناسازی و ایده پردازی و مضامین عالی که باید ارائه کنیم استفاده خواهیم کرد.

سعیدی زاده از راه اندازی رسانه امین سخن گفت که قرار است در سالروز میلاد امام رضا رونمایی شود و این رسانه یک رسانه تخصصی درباره معارف امام رضاست که جریان ایده پردازی و سوژه پردازی و سناریوهای محتوایی آن بررسی می شود و از تاریخ و معارف امام رضا تا مسائل و اتفاقات روز توسط یک تیم تولید محتوا و مضامین می شود تا به یک رسانه تبدیل شود.

وی در پاسخ به ایرنا درباره خبرگزاری رضوی و هم افزایی با رسانه امین گفت: به دنبال ایجاد اتصالی میان جریان های رسانه ای بنیاد هستیم. الان عنوان خبرگزاری رضوی به پایگاه خبری رضوی تغییر کرده و نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تقلیل خبرگزاری های کشور بوده و جریان خبری را به دنبال تصمیم وزارتخانه دنبال می کنیم و لذا سند راهبردی این پایگاه خبری را آماه کردیم  و نگاه پایگاه خبری رضوی جریان سازی با محوریت انسان ۲۵۰ سال است که رهبر معظم انقلاب سیر زندگی اهل بیت را تعریف کردند؛ یعنی شاخصه های معنویت، عدالت، اخلاق و عقلانیت را از سبک زندگی انسان ۲۵۰ ساله استخراج می کنیم و آن را مورد واکاوی جریان رسانه ای قرار می دهیم.

امیر رجبی مدیر همایش گفت و گو  و مناظرات رضوی  از استقبال خوب مردم در هفت دوره گذشته سخن گفت و افزود: بیش از دو هزار و ۷۰۰ پژوهشگر داخلی و خارجی با ارائه هزار مقاله در هفت همایش گذشته شرکت کردند که مقالات برگزیده در ۹ جلد کتاب منتشر شده و در همایش هفتم ۱۱۰ مقاله ارائه شده بود که ۲۸ مقاله به مرحله نهایی راه پیدا کرد و در کتاب بوی رضوان مقالات همایش هفتم منتشر شده است.

وی از برگزاری هشتمین همایش گفت و گو و مناظرات رضوی با تاکید بر مولفه های تحلیل گفتمانی و معنایی در خردا سال آینده در اردبیل خبر داد. 

فائزه عظیم زاده اردبیلی، دبیر علمی و سعید نوریان مدیر این همایش هستند.

سیاوش یاری استاد دانشگاه درباره ضرورت برگزاری این همایش گفت: ما به جای تبیین، بیشتر به تبلیغ و ترویج سرگرم هستیم و به همین دلیل در برخی مواقع نمی توانیم افکار دیگران را اقناع کنیم و نمی توانیم الگویی ارائه کنیم.

وی افزود: عنوان همایش ما پژوهشی است و رویکرد عقلانی داریم که می خواهیم به چالشی پاسخ دهیم که شاید بتوانیم. در طول تاریخ بشر فقط پیامبر اکرم (ص) و پس از آن حضرت، امیرمومنان علی (ع) کمتر از پنج سال حکومت کردند. امام رضا نیز مدتی در حکومت دخیل بودند و می توانیم از همین موارد استفاده کرده و الگویی ارائه دهیم یا و این مساله به توانایی یا ناتوانی ما ارتباط دا رد نه به الگویی که وجود دارد.

یاری ادامه داد: من که حدود ۳۰ سال در تاریخ اسلام تدریس می کنم، هربار از من کتابی درباره تمدن اسلام می پرسند می گویم جرجی زیدان یا درباره حضرت علی (ع) کتاب جورج جرداق را معرفی می کنم. ما پژوهش شایسته در این زمینه نداریم و امیدوارم این همایش به نتایجی منجر شود که بتوانیم یک الگویی را مطرح کنیم که بتواند این مساله مهم بشری را حل کند و ما را به ارائه الگوی مناسب و رفع مشکلات موجود رهنمون کند.

سعید محمودی دبیر اجرایی و علی هوشمند مدیر همایش حکمرانی اسلامی مبتنی بر سیره و معارف رضوی هستند.

پیمان جسری دبیر اجرایی سیزدهمین همایش سیمای امام رضا در زبان و ادبیات فارسی با محوریت ادبیات کودک و نوجوان گفت: از سال ۸۶ به عرصه پژوهش وارد شدیم و در کاروان جشنواره امام رضا به ایفای نقش پرداختیم. چون استان کرمانشاه از ظرفیت بالایی در این زمینه برخوردار است.

وی افزود: تاکنون دو هزار اثر به دبیرخانه رسیده و از مجموع این آثار طی سال های گذشته حدود ۲۳۰ عنوان برگزیده انتخاب شدند و در ۱۵ جلد کتاب، مقالات برتر منتشر شد.

فاطمه کلاهچیان دبیر علمی این همایش است و علی صفدری به عنوان مدیر همایش فعالیت می کند. 

حجت الاسلام سعید حسنی دبیر همایش سبک زندگی اسلامی گفت: امام رضا در دوره ای زندگی کردند که ما دچار چالش های هویتی و فرهنگی بودیم. چون در مسائل سیاسی و فرقه های مختلف، امام رضا معارف بسیار بلندی را به ما عرضه کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه افزود: برخی معتقدند ابرمساله فرهنگی کشور ما مساله هویت ایرانی اسلامی است و این همایش دو حوزه تحقیقات بنیادی و تحقیقات کاربردی جدا شده و ما در تحقیقات بنیادی به مساله شناسی و شناسایی چالش ها در معارف رضوی می پردازیم و علت های آسیب ها را بررسی می کنیم و سپس اصول و روش های نهادینه کردن فرهنگ اسلامی را مورد بررسی قرار می دهیم.

وی افزود: در تحقیقات کاربردی از همه پژوهشگران می خواهیم که علاوه بر طرح اصول کلی، با الگوگیری از سخنان امام رضا (ع) تلاش کنند تا راهبردهای عملیاتی را استخراج کنند نه این که فقط روایات آن حضرت به عنوان اصول کلی ارائه شود، نمی تواند در جامعه آن را جاری کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان از ضرورت پرداختن به موضوع هایی همچون هویت فردی و جمعی ایرانی و اسلامی، بحث خانواده و جنسیت، زندگی شهری و همچنین آموزش و تربیت سخن گفت و اضافه کرد: محورهای تحقیقات کاربردی این همایش شامل تربیت اعتقادی، تربیت اقتصادی، تربیت علمی و فناوری، اجتماعی و سیاسی، زیستی و همچنین زیباشناختی است که امام رضا فرمایش های گهرباری در این زمینه دارند.

حجت الاسلام غلامرضا پایی الوار دبیر اجرایی این همایش است و مدیر آن سینا دلشادی است.

در این مراسم از پوسترهای این چهار همایش رونمایی شد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha