۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۰۰
کد خبرنگار: 1021
کد خبر: 85114650
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پنج موزه تخصصی در تربت حیدریه فعال شده است

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۰۰
کد خبر: 85114650
پنج موزه تخصصی در تربت حیدریه فعال شده است

تربت حیدریه - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت که تاکنون پنج موزه تخصصی در این شهرستان راه اندازی شده است و این روند ادامه خواهد یافت.

علی محمدی امروز پنجشنبه در حاشیه برگزاری تور دورچرخه سواری موزه تا موزه که از محل اقامتگاه بومگردی تهمینه تربت حیدریه به طرف گناباد آغاز شد، طی گفتگو با ایرنا اظهار داشت: هم اکنون موزه های مردم شناسی، زعفران، مازاری، باستان شناسی و محیط زیست در تربت حیدریه فعال است.

وی اظهار کرد: موزه مردم شناسی تربت حیدریه در جوار مجموعه فرهنگی - تاریخی قطب الدین حیدر این شهرستان توانسته بخشی از آداب و سنن مردم خراسان رضوی را به علاقه مندان و فرهنگ دوستان عرضه کند.

وی با بیان اینکه تربت حیدریه به عنوان زعفرانی ترین شهر جهان نیز شناخته می شود، گفت: موزه زعفران این شهرستان مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول و فعالان این حوزه را به صورت تخصصی برای مردم و علاقه مندان معرفی می کند.

۵ موزه تخصصی در تربت حیدریه فعال شده است

وی افزود: همچنین موزه مازاری تربت حیدریه حرفه سریش سابی (سرشک یا سریشم) ترکیبی از رنگ، هنر و سنت را به عنوان یکی از مشاغل قدیمی و تخصصی مردم شهرستان در محله قدیمی و تاریخی "رباط بالا" به علاقه مندان تاریخ خراسان معرفی کرده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه موزه محیط زیست این شهرستان را نیز برگرفته از گونه های متنوع حیات وحش خراسان و در نوع خود بی بدیل معرفی و اظهار کرد: موزه باستان شناسی "کدکن" با بهره مندی از اشیاء تاریخی کاوش شده در سطح منطقه برش و نقب خوبی به گذشته های دور خراسان زده است.

به گفته محمدی بخش کدکن به عنوان زادگاه بزرگان از گذشته های دور تاکنون همچون ابراهیم بن اسحاق کدکنی پدر عطار نیشابوری، دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی استاد تمام ادبیات ایران و سردار شهید عبدالحسین برونسی دلاور دوران دفاع مقدس در تاریخ و فرهنگ خراسان جایگاه ویژه ای دارد.

وی ادامه داد: توسعه کمی و کیفی موزه های تخصصی تربت حیدریه در دستور کار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است همچنین در آینده نزدیک موزه ابریشم و عقیق هم در این شهرستان راه اندازی خواهد شد.

۵ موزه تخصصی در تربت حیدریه فعال شده است

وی گفت: تربت حیدریه هم اکنون ۸۰ تا ۹۰ درصد ابریشم ایران را تولید می کند از دیگر سو این شهرستان در جوار جاده تاریخی ابریشم در گذشته های دور بارانداز تجار بوده است و وجود کاروانسراهای زیاد در سطح منطقه از همین پیشینه حکایت دارد.

به گزارش ایرنا ۲۰ دوچرخه سوار مرد و زن به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی مسیر ۱۲۰ کیلومتری تربت حیدریه تا گناباد را رکاب خواهند زد.

این تور دوچرخه سواری از موزه مازاری تربت حیدریه در محله قدیمی رباط بالا به مقصد مدرسه تاریخی نجومیه گناباد در جنوب خراسان رضوی ادامه خواهد یافت.

تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد دارای مزیت نسبی فراوان در بخش های مختلف کشاورزی، تجارت و معدن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha