۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۳۰
کد خبرنگار: 1031
کد خبر: 85114661
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲ هزار و ۲۰ محله محروم در کشور وجود دارد

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۳۰
کد خبر: 85114661
۲ هزار و ۲۰ محله محروم در کشور وجود دارد

اصفهان - ایرنا - رئیس ستاد توانمندسازی و تحول اجتماعی محلات کمتر برخوردار کشور از وجود ۲ هزار و ۲۰ محله محروم در کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، علی آقامحمدی که روز پنجشنبه در پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها در هتل آسمان اصفهان سخن می گفت، افزود: این محلات از امکانات اولیه زندگی از جمله مسکن، اشتغال، تحصیل و دیگر نیازها محروم هستند؛ این در حالیست که در شهرسازی اسلامی باید رسیدگی به تمام نیازهای مردم محلات و نه تنها مسائل عمرانی و شهرسازی در دستور کار قرار بگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: خیلی نیازی نیست شهر اسلامی را تعریف کنیم ولی باید توجه داشت که ما تاریخ عمیق داشتیم و باید آن را حفظ کنیم، دین اسلام عالم فیلسوف و شهرساز را تربیت کرد که نمونه آن کمتر در دیگر ادیان دیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز ملت‌های فست فودی بدون تمدن و هویتی شکل گرفته که دین آنها بدون تفکر همراه با کشتار است، این در حالیست که دین اسلام، دینی است که عالمان آن هنرمند، فیلسوف و شهرساز از جمله شیخ بهایی‌ها بودند.

رئیس ستاد توانمندسازی و تحول اجتماعی محلات کمتربرخوردار کشور با بیان اینکه بر اساس قانون، مسکن حق اولیه مردم است، گفت: در قانون حقوق دیگر همانند اشتغال، تحصیل، سلامت، خوراک و پوشاک نیز اشاره شده که هیچ‌کس نباید از آن محروم باشد، بنابراین در برنامه‌ریزی‌ها باید به این موارد توجه کنیم.

وی یادآور شد: طرحی باعنوان تحول و توانمندسازی اجتماع محور محلات کم برخوردار در تهران اجرایی شده که یک نفر مسئول جمع آوری نیازهای مردم آن کوچه با پرسش از آنهاست، بدون آنکه نیاز به پول و ساختار جدید باشد؛ طبق این طرح شهردار کوچه از اهالی همان کوچه انتخاب می شود و باید کمتر از ۳۰ سال سن داشته باشد و هر ۱۲ شهردار نیز زیر نظر یک مسئول پهنه هستند و مسئولان پهنه شورای خانه محله را تشکیل می‌دهند.

آقا محمدی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح به چهار نهاد و سپس به سران سه قوه نیز ابلاغ شد و رئیس جمهور نیز این مهم را به معاون اول و سپس وزرا ابلاغ کرده و در راستای وظایف قانون اساسی خاصه محوریت مسکن، اشتغال، تحصیل و سلامت، با همه وزرا تفاهم نامه امضا شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در بخش مسکن، نیازمند چهار میلیون واحد مسکن برای نیازمندان بدون خانه هستیم که بافت‌های فرسوده بهترین مکان برای ساخت‌های جدید است.

وی ادامه داد: در این طرح ۴۴ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که از ۵۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان بعنوان وسع خود اعلام کرده اند.

رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار درباره تحصیل افراد بازمانده از تحصیل از ۶ تا ۱۷ سال گفت: در این بخش افراد با این ویژگی‌ها شناسایی شده اند و بر این اساس هر مدرسه‌ای که این افراد را ثبت نام کند، دولت مبلغ ۲ میلیون تومان شهریه به آن مدرسه پرداخت می‌کند.

وی یادآور شد: همچنین تفاهم نامه‌هایی با سازمان مدیریت صنعتی نیز به امضا رسیده است تا با توانمند سازی و اعطای مدارک به شهرداران کوچه‌ها کمک کنند.

آقامحمدی افزود: در بخش سلامت نیز تفاهم نامه‌ای در قالب طرح تحول و توانمند سازی اجتماع محور محلات کمتر برخوردار ۲۰۲۰ داشتیم که فراگیری بیمه سلامت در قالب این طرح بود، بر این اساس بالغ بر ۶ میلیون نفر در کشور زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

وی در ادامه با اشاره به شناسایی ۸۵ محله در قالب طرح تحول و توانمند سازی اجتماع محور محلات کمتر برخوردار ۲۰۲۰ در اصفهان گفت: از شهرداری اصفهان و رئیس شورای اسلامی شهر درخواست می‌شود طرح لازم و مرتبط با تحول و توانمند سازی اجتماع محور محلات کمتر برخوردار ۲۰۲۰ در شهر را تهیه کنند.

پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها و نخستین اجلاس معاونان شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها با محوریت بازآفرینی وارتقای تاب آوری بافت‌های فرسوده وتاریخی شهرها به مدت ۲ روز در اصفهان ادامه دارد.

در طول برگزاری این اجلاس،، جلسات تخصصی و سمینارها برگزار و به مسائل حوزه معماری و شهرسازی کشور در زمینه بازآفرینی، بافت تاریخی و گردشگری پرداخته خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha