۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۵۱
کد خبر: 85116075
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نشست گروه ۲۰ در منطقه مورد مناقشه کشمیر و نگرانی های امنیتی هند

تهران- ایرنا- نخست وزیر هند در واکنش به تحریم نشست گروه ۲۰ در کشمیر از سوی چین گفت: این اجلاس در قلمرو هند برگزار می‌شود و کشمیر هم جزیی از قلمرو ما است. از سوی دیگر تدابیر امنیتی در شهر سرینگر، محل برگزاری این رویداد به دلیل احتمال حملات خرابکارانه افزایش یافته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تلویزیون دهلی نو، پس از این که چین اعلام کرد که در نشست آینده گردشگری گروه ۲۰ که قرار است در منطقه مورد مناقشه هیمالیا در کشمیر برگزار شود، شرکت نخواهد کرد، هند در واکنش به این تحریم، این منطقه را جزیی از قلمرو خود دانست که می تواند در هر بخش از آن نشست برگزار کند.

نخست وزیر هند گفت: برگزاری جلسات در قلمرو هند آزاد است.

در ادامه نیز دهلی نو روز جمعه اعلام کرد: صلح و آرامش در مرزهایش برای روابط عادی با چین ضروری است.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در اظهاراتی که بیانگر موضع‌گیری کمتر دیده شده دهلی نو، از زمان بدتر شدن روابط با پکن در سال ۲۰۲۰ است، گفت: روابط بین همسایگان دارای سلاح هسته ای تنها می تواند بر اساس احترام متقابل، آرامش و صلح باشد.

مودی در مصاحبه ای با نیکی آسیا پیش از سفر خود به ژاپن برای شرکت در اجلاس گروه ۷ گفت: هند کاملا آماده و متعهد به حفاظت از حاکمیت و کرامت خود است.

این گردهمایی سه روزه در مکانی وسیع و محافظت شده در سواحل دریاچه دال در سرینگر برگزار می شود.

مقامات هندی می گویند که اجلاس گروه ۲۰ در سرینگر برای نمایش پتانسیل های گردشگری کشمیر و همچنین ارسال پیامی به جهان مبنی بر اینکه بخشی جدایی ناپذیر از این کشور است، خواهد بود و مشارکت کشورهای عضو قدرتمندترین ائتلاف جهان به عنوان تایید موضع هند تلقی می شود.

نشست گروه ۲۰ در حالی در کشمیر برگزار می شود که ترکیه و عربستان سعودی نیز برای برگزاری این نشست در سرینگر ثبت نام نکرده اند.

این اولین رویداد بزرگ بین المللی در جامو و کشمیر از زمان لغو وضعیت ویژه آن در سال ۲۰۱۹ و تقسیم آن به دو منطقه اتحادیه است.

انتظار می رود حدود ۶۰ نماینده از کشورهای گروه ۲۰ در نشست سرینگر شرکت کنند اما پیش از این انتظار می رفت که بیش از ۱۰۰ نماینده در این نشست شرکت کنند.

پلیس هند گفته است که امنیت «در مکان‌های آسیب‌پذیر برای جلوگیری از هرگونه حمله تروریستی در طول نشست گروه ۲۰» تقویت شده است.

روز جمعه، نیروی ویژه هند در خیابان های سرینگار گشت زنی کردند. جاده های منتهی به این مکان به تازگی سیاه پوش شده اند و تیرهای برق به رنگ پرچم ملی هند روشن شده اند تا آنچه را که مقامات می گویند بازگشت آرامش و صلح به منطقه است را نمایان کنند.

هند در حال ترویج گردشگری در کشمیر بوده است و سال گذشته بیش از یک میلیون شهروند آن از آن بازدید کردند

اکنون، سرینگر در زیر پوشش امنیتی بی سابقه ای قرار دارد. کماندوهای دریایی و گارد امنیت ملی (NSG) به عنوان بخشی از پوشش امنیتی زمین به هوا در منطقه مستقر شده اند.

نشست گروه ۲۰ در منطقه مورد مناقشه کشمیر و نگرانی های امنیتی هند

تفنگداران دریایی که با نام مارکوس نیز شناخته می شوند، امنیت دریاچه دال، در اطراف مرکز کنوانسیون بین المللی شیر کشمیر (SKICC)، محل برگزاری نشست G۲۰ را به عهده گرفته اند. کماندوهای NSG به همراه پلیس و نیروهای شبه نظامی تمرینات تسلط بر منطقه را انجام داده اند. روز پنجشنبه، NSG جستجوهایی را در لال چاوک انجام داد.

نیروهای امنیتی اطلاعاتی دارند مبنی بر اینکه تروریست ها ممکن است سعی کنند حملات بزرگی را برای برهم زدن رویداد گروه ۲۰ انجام دهند. عملیات امنیتی گسترده برای جلوگیری از هر گونه تلاشی در حال انجام است. ارتش، نیروی امنیت مرزی (BSF)، نیروی پلیس ذخیره مرکزی (CRPF)، ساشاسترا سیما بال (SSB) و پلیس جامو و کشمیر بخشی از شبکه امنیتی در منطقه هستند.

به گزارش ایرنا چین و پاکستان هر دو هند را به دلیل برگزاری این مراسم در کشمیر (منطقه ای با اکثریت مسلمان که بین دهلی نو و اسلام آباد مورد مناقشه بوده است)، محکوم کرده اند.

هند و پاکستان هر دو مدعی منطقه کشمیر هستند اما فقط بخش هایی از آن را اداره می کنند. آنها از زمان استقلال از بریتانیا در سال ۱۹۴۷ بر سر کشمیر سه جنگ با یکدیگر داشته اند.

هند که امسال ریاست گروه ۲۰ را بر عهده دارد، در آستانه نشست سران در دهلی نو در ماه سپتامبر، مجموعه‌ای از نشست‌ها را در سراسر این کشور ترتیب داده است.

روابط هند و پاکستان از سال ۲۰۱۹ که دهلی نو وضعیت ایالت جامو و کشمیر را تغییر داده و به وضعیت ویژه آن پایان داد و آن را به یک قلمرو فدرال تبدیل کرد، دچار چالش‌های جدی شده است.

دولت مودی، این ایالت را برای ایجاد دو قلمرو فدرال جامو و کشمیر و لدخ تقسیم کرد، در حالی که بخش بزرگی از لدخ تحت کنترل چین است.

بخشی از کشمیر که تحت کنترل هند است، دهه‌ها توسط شورش‌هایی که به دنبال استقلال یا ادغام با پاکستان هستند، ناآرام بوده است، ده‌ها هزار غیرنظامی، سرباز و شورشیان کشمیری در درگیری کشته شده‌اند.

روابط بین دهلی نو و پکن نیز پس از درگیری نظامی در لدخ در سال ۲۰۲۰ که در آن ۲۴ سرباز کشته شدند، تیره شده است.

سرینگار، پایتخت تابستانی جامو و کشمیر، میزبان نشست کارگروه گردشگری اعضای گروه ۲۰ در ۲۲ تا ۲۴ مه (یکم تا سوم خرداد) خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha