۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۹:۴۵
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85116993
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 خودداری مقام آمریکایی از اظهارنظر درباره تحول در روابط ایران و پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با خودداری از اظهار نظر درباره دیدار اخیر سران ایران و پاکستان مدعی شد که ایالات متحده همواره برای سرمایه‌گذاری در پاکستان پیشقدم است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شبکه خبری «جیو نیوز» پاکستان، نماینده این شبکه در واشنگتن در نشست توجیهی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا جویای واکنش واشنگتن به تحولات اخیر در روابط جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به ویژه دیدار سران دو کشور در نقطه مشترک مرزی شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ گفت که ما از این دیدار مطلع هستیم اما نمی‌خواهیم اظهار نظر کنیم.

شبکه جیو گزارش داد که سخنگوی آمریکایی از اظهار نظر خودداری کرد اما مدعی شد که ایالات متحده از ۲ دهه گذشته همواره در سرمایه‌گذاری در پاکستان به ویژه طرح‌های انرژی و اقتصادی در صف اول قرار دارد.

ناظران سیاسی در پاکستان همواره آمریکا را برای کارشکنی در بحث همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه سنگ‌اندازی در مسیر تعاملات ایران و پاکستان مقصر می‌دانند، موضوعی که دولتمردان اسلام‌آباد نیز بارها به آن اذعان می‌کنند.

ادعای وزارت خارجه آمریکا برای همکاری با پاکستان در حوزه انرژی درحالی است که ایالات متحده همواره تعاملات راهبردی اسلام‌آباد با پکن را نشانه رفته و آن را به ضرر پاکستان می‌داند. در عین حال وزیر امور خارجه چین اواسط اردیبهشت امسال طی سفر به اسلام‌آباد در پاسخ به پرسشی درباره کارشکنی آمریکا گفت که مردم پاکستان بهتر می‌دانند که کدام کشور گام عملی برای همکاری و کمک برمی‌دارد. وی تاکید کرد که آمریکا به جای لفاظی و صدور بیانیه‌ بایستی اقدام عملی برای رفع نیازهای انرژی در پاکستان بردارد.

براساس این گزارش، نخستین بازارچه مرزی ایران در پیشین سیستان و بلوچستان با پاکستان و خط انتقال برق پولان-گبد روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت توسط آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جهموری اسلامی ایران و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان به بهره‌برداری رسید.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و پاکستان روابط بسیار عمیقی دارند که ریشه این ارتباط به باورها و اعتقادات دو کشور بر می‌گردد، گفت: امروز اراده بین ایران و پاکستان آن است که سطح این روابط از میزانی که وجود دارد، بالاتر برود.

وی تاکید کرد: امنیت پاکستان به مثابه امنیت ایران است و حتی برعکس و این مساله برای ما در منطقه به شدت اهمیت دارد؛ دخالت بیگانگان به هیچ عنوان گره گشا در منطقه نخواهد بود و حضور آنان تهدید ‏تلقی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha