۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۲۹
کد خبر: 85117329
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نماینده بافق: هیات رئیسه مجلس اجازه ندارد نطق نمایندگان را حذف کند

تهران - ایرنا - نماینده مردم بافق در مجلس در تذکری آیین نامه ای به هیات رئیسه مجلس اعلام کرد که آنها حق ندارند امکان نطق نمایندگان را در جلسات دو شیفتی حذف کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمدرضا صباغیان روز یکشنبه در جلسه علنی نوبت صبح مجلس شورای اسلامی در تذکری آیین نامه‌ای با استناد به ماده ۱۰۵ آیین نامه داخلی مجلس گفت: در هفته‌های قبل و در جلساتی که در دو شیفت برگزار شد، هیات رئیسه مجلس اجازه بیان نطق را به نمایندگان نداد.

وی افزود: بر اساس ماده ۱۰۵ آیین نامه داخلی مجلس در هر جلسه رسمی به جز جلسات استیضاح، بودجه و برنامه‌های توسعه، ۳ نفر از نمایندگان می توانند تا ۷ دقیقه نطق داشته باشند بنابراین هیات رئیسه نمی تواند جلوی نطق‌ها را بگیرد.

صباغیان گفت: اینکه هیات رئیسه می‌گوید امروز نطق نباشد، خلاف آیین نامه است.

وی با انتقاد از اینکه هیات رئیسه اخطارهای نمایندگان در صحن را به یک نفر محدود کرده است، گفت: مردم انتظار دارند مشکلاتشان در نطق های نمایندگان گفته شود و به گوش مسئولان برسد؛ ما وقتی به حوزه های انتخابیه می رویم مردم مشکلات خود را به ما می گویند تا به مسئولان اعلام شود و راهی جز بیان نطق نداریم.

نماینده مردم بافق در مجلس ادامه داد: اگر این موضوع ادامه یابد، در آینده تبدیل به رویه می شود و آیندگان هم به آن استناد می کنند که هیات رئیسه می تواند جلوی اجرای نطق ها را بگیرد در حالی که هیات رئیسه سوگند یاد کرده که آیین نامه داخلی مجلس را برای یک سال رعایت کند؛ این حق مردم است که در چند دقیقه مشکلاتشان در تریبون مجلس گفته شود.

علی نیکزاد نایب رئیس اول مجلس که ریاست جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: قبلا برای این مسئله رای گیری شد و همکاران رای دادند که جلسه امروز در دو نوبت صبح و عصر باشد.

وی با بیان اینکه مجلس امروز از ساعت ۱۴ جلسه علنی دارد، افزود: ماده ۱۰۵ تاکید دارد که سه نطق ۷ دقیقه ای و دو نطق پنج دقیقه ای انجام شود و بنابراین نمایندگان «می‌توانند» و الزام و اجبار در این زمینه نیست.

نیکزاد بیان کرد: در قانون آیین نامه الزامی برای نطق‌ها وقتی جلسه علنی در دو شیفت برگزار می شود، نیست اما نطق ها محفوظ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha