به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی روز دوشنبه در افتتاح نمایشگاه کار دانشگاه تهران افزود: در ترمیم شاخص های فرهنگی سال ۱۴۰۲ اولین اهتمام بخش های فرهنگی را به موضوع فرهنگ کار و تولید اختصاص دادیم. فرهنگ در عرض سایر حوزه ها نیست و به تعبیر رهبری فرهنگ مانند هوا است. با این نگاه حوزه فرهنگ مسئولیت مهمی را در بحث کار و تغییر فرهنگ موجود در نظام کارآفرینی کشور دارد.
اسماعیلی تصریح کرد: این تصور و انگاره که حتما فارغ التحصیلان دانشگاه باید پشت میز دولتی بنشیند که اسم آن را کار گذاشت درست نیست؛ این نگاه باید تغییر پیدا کند.. امروز آمار خوبی درخصوص اشتغال دانشگاهیان نداریم و بعضی استانهای صنعتی، نیاز به ورود کارگر و نیروی کار در بخشهای ساده و حتی تخصصی دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نرخ اشتغال در برخی از مناطق منفی است، اما در همان استانها فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند. چرا این اتفاق افتاده است؟ به ویژه در رشتههای علوم انسانی این مسئله امروز به یک دغدغه تبدیل شده است.
وی گفت: این مشکل نشان میدهد رشتههای دانشگاهی و اشتغال فارغالتحصیلان نیاز به آمایش جدید دارند. در دوره تحول به سر میبریم و رهبر انقلاب با صدور بیانیه گام دوم انقلاب فضای عمومی کشور را به سمت تحول سوق دادند. تحول در انگارههای ذهنی، مقرراتی باید با هم اتفاق بیفتد. دانشگاه باید پیشگام تحول آفرین باشد. دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی و دانشگاههای کشور باید در این امر پیشگام باشد.
اسماعیلی تاکید کرد: اگر می خواهیم نسیم تحول در حوزه حکمرانی کشور وزیدن بگیرد، باید دانشگاه در راس حرکات تحول آفرین قرار گیرد. کشوری که به دنبال افقهای بالا است، باید همه عناصر خود را در مسیر کار و کارآفرینی قرار دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: این مطلوب نیست در دانشگاههای کشور هزینه کنیم، بهترین اساتید را داشته باشیم، اما با این وجود شاهد افرادی باشیم که از شرایط ناراضی باشند و آنهایی که میتوانند برای اشتغال به خارج میروند و عدهای دیگر داخل کشور در حوزههای غیر تخصصی کار میکنند. این وضعیت نیاز به جراحی دارد.
وی گفت: با تکرار حرف ها مسایل حل نمی شود. باید موضوعات به صورت عینی و ملموس حل شود.
به گزارش ایرنا، اعضای هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و خبرگان حوزه کارآفرینی از امروز اول تا سوم خرداد ماه ۱۴۰۲ با حضور در نمایشگاه کار این دانشگاه که در جایگاه برگزاری نماز جمعه در دانشگاه تهران برگزار میشود، درباره تدوین طرح کسبوکار، مدل کسبوکار و توسعه محصول و تجاریسازی به مخاطبان آموزش میدهند.
در مدت سه روز برگزاری نمایشگاه کار دانشگاه تهران، صاحبان برندهای معروف مهمان غرفه دانشکده کارآفرینی در این نمایشگاه خواهند بود. این برنامه تحت عنوان «برنامههای تاک شو دانشکده کارآفرینی در نمایشگاه کار دانشگاه تهران» اجرا میشود.
نظر شما