برگزاری ۳۵ رویداد تبادل فناوری و امضای ۷۰۰ میلیارد تومان قرارداد

تهران -ایرنا -معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق تا امروز ۳۵ رویداد تبادل فناوری برگزار کرده است که در این رویدادها بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ نیاز دستگاه‌های اجرایی و صنایع بزرگ به شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی شدند و ۱۹۲ صنعت بزرگ کشور هم با امضای قرارداد ۷۰۰ میلیارد تومانی در این رویدادها مشارکت کردند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سیاوش ملکی‌فر امروز - دوشنبه - در رویداد تحصصی پلیس هوشمند و نمایشگاه دستاوردهای فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان که به همت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و فراجا در محل صندوق‌ نوآوری و شکوفایی برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: این صندوق مولود قانون دانش‌بنیان است. در سال ۱۳۸۹ که قانون دانش‌بنیان به تصویب رسید، مقرر شد که صندوقی به‌منظور تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان شکل بگیرد.

وی ادامه داد: صندوق با سرمایه اولیه سه هزار میلیارد تومانی شکل گرفت و در سال گذشته نیز هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی تصویب کردند سرمایه صندوق طی پنج سال آینده به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین گفت: امروز که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به بیش از هشت هزار و ۵۰۰ شرکت رسیده است، سرمایه این صندوق خیلی تناسبی با نیازهای مالی شرکت‌های دانش‌بنیان ندارد و امیدواریم در این مطالبه گری مارا یاری کنند تا منابع بیشتری را جذب صندوق کنیم.

ملکی فر خاطرنشان کرد: یک اتفاق مهم سال گذشته این بود که قانون جهش تولید دانش‌بنیان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به مدد این قانون، امروز دوره جدیدی آغاز شده است.

وی یادآور شد: امسال با دستور رییس جمهور، هیات عامل چهارم صندوق نوآوری و شکوفایی آغاز به کار کرده است و برگ جدیدی در چرخه عمر صندوق آغاز شده است. صندوق نوآوری و شکوفایی یک نهاد هیات امنایی است که رییس هیات امنا را رییس جمهور انتخاب می‌کند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق نقشی در احراز صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان ندارد و فقط وظیفه تأمین مالی این شرکت‌های دانش‌بنیان را برعهده دارد. بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند. هزار و ۹۷۰ شرکت هم در حوزه سخت‌افزار و الکترونیک و بیش از هزار و ۸۵۰ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کنند.

ملکی‌فر خاطرنشان کرد: فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در حال حاضر از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته است و این سرمایه سه هزار میلیارد تومانی با این فروش ۴۰۰ هزار میلیاردی همخوانی ندارد بنابراین تلاش کردیم مابقی منابع را نیز برای شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه منابع بازارها و منابع بازار سرمایه و ابزارهایی مثل تأمین مالی جمعی به‌کاربگیریم.

وی یادآور شد: در سال‌های فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی توانستیم ۴۰ هزار میلیارد تومان خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارایه دهیم و این روند همچنان صعودی است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: همزمان با تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان به فکر توسعه بازار این شرکت‌ها نیز هستیم. شرکت‌های دانش‌بنیان شاید قبل از اینکه احتیاج به وام گرفتن و دریافت تسهیلات باشند نیازمند این هستند که خدمات خود را در داخل و خارج کشور به فروش برسانند لذا برای توسعه بازار آنها ابزارهای متعددی را دیده‌ایم.

ملکی فر ادامه داد: امروز در بیش از ۳۰۰ نمایشگاه داخلی از شرکت‌ها حمایت بلاعوض شده است و شرکت‌ها با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی می‌توانند در نمایشگاه‌های خارجی حضور می یابند.

وی همچنین گفت: یکی دیگر از خدمات توسعه بازار، رویدادها است و هدف ما از برگزاری این رویدادها این است که طرف عرضه را به طرف تقاضا برسانیم. هفته آینده رویداد صنایع غذایی را در صندوق نوآوری و شکوفایی خواهیم داشت.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: بعد از اینکه عرضه و تقاضا به یکدیگر متصل شد نوبت به خدمات مالی صندوق می‌رسد. در موضوع ضمانتنامه‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از طریق صندوق به بانک‌ها معرفی شوند.

ملکی فر گفت: این صندوق تا به امروز ۳۵ رویداد تبادل فناوری برگزار کرده که برکات زیادی داشته است. بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ نیاز دستگاه‌های اجرایی و صنایع بزرگ را به شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی کردیم و ۱۹۲ صنعت بزرگ کشور از حوزه فولاد تا خودرو و ....در این رویدادها مشارکت کردند و در مجموع توانستیم بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان قرارداد در این رویدادها امضا کنیم.

وی افزود: رویدادی در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ با همکاری نیروی انتظامی برگزار کردیم که در این رویداد ۳۴ نیاز فناورانه را دوستان فراجا مطرح کردند و ۱۲ نیاز به شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی شد، ۲۷ محصول از ۲۷ شرکت دانش‌بنیان با این نیازها ارایه شد و ۲۴ تفاهم‌نامه نتیجه این رویداد بود. آخرین گزارش از آن رویداد این بود که ۱۴ شرکت دانش‌بنیان موفق شدند محصولات خود را به قرارداد برسانند.

بر اساس این گزارش، در نخستین رویداد عرضه و تقاضای فناوری «پلیس هوشمند» که تا فردا - سه شنبه - ادامه خواهد داشت، ۶۲ شرکت دانش بنیان محصولاتی فناورانه در حوزه ارتباطات رادیویی، فناوری اطلاعات، امنیت اطلاعات و ارتباطات، زیرساخت، مراقبت و الکترونیک، تحلیل هوشمند داده (طراحی و پیاده سازی پلتفرم، حکمرانی داده و …) و کشف علمی و هوشمند جرایم به نمایش گذاشته اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha