شعری که خدایی شود همانند اشعار مولانا ماندگار می‌شود

قزوین- ایرنا- نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین گفت: شعری که رنگ و بوی خدایی به خود بگیرد همانند اشعار مولانا ماندگار می‌شود.

به گزارش ایرنا، آیت الله عبدالکریم عابدینی روز دوشنبه در اختتامیه نخستین جشنواره ملی شعر دانشجویی آسمان که در سالن اجتماعات امیرکبیر دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد،افزود: پیامبر اکرم (ص) فرمودند برخی از شعرها حکمت هستند.

این مسوول همچنین گفت: خدای متعال در آیه ۲۶۹ سوره مبارکه بقره حکمت را تعریف کرده و فرموده حکمت را به هر کس بخواهد می‌دهد و آنکه به او حکمت داده شود، بی‌تردید او را خیر فراوانی داده‌اند و جز صاحبان خرد کسی متذکر نمی‌شود.

وی اظهار کرد: خداوند فرموده اگر حکمت می‌خواهید باید سرمایه‌گذاری کنید و سرمایه این است که پیامبر (ص) فرمودند: هر کس چهل روز خود را برای خدا خالص کند، چشمه‌های حکمت از قلب وی بر زبانش جاری می‌شود، برخی گفته‌اند این ۴۰ روز مربوط به ابتدای ذی‌القعده تا پایان دهه نخست ذی‌الحجه است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: با این سرمایه می‌توان چشمه‌های حکمت را در درون خود به جوشش در آورد، در کتاب شریف اصول کافی از امام رضا (ع) نقل شده که حضرت فرمودند: هرگاه خداوند، بنده‌ای را برای امور بندگانش برگزیند، برای این کار سینه‌اش را گشاده گرداند و چشمه‌های حکمت به دل او سپارد و علم را به کمال بر او الهام کند و از این پس دیگر در پاسخی درمانده نگردد و در تشخیص صواب سرگشته نشود.

آیت‌الله عابدینی تاکید کرد: هر گاه خدا بخواهد بنده‌ای را برای سر و سامان دادن به سرنوشت ملت‌ها و مستضعفان عالم و برای شکستن هیبت مستکبران مانند امام (ره) و رهبر معظم انقلاب انتخاب کند یا امثال مولوی را برای ساماندهی فرهنگ متعالی ایمانی و قرآنی انتخاب کند، اگر کاری کند خدا او را انتخاب کند و به او بگوید تو در این عرصه این مأموریت را داری، به او شرح صدر می‌دهد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند تا موسی (ع) را انتخاب کرد که به سمت فرعون برود، موسی (ع) به سرعت همین درخواست را از خدا کرد و گفت سینه‌ای گشاده به من عطا کن، در مورد پیامبر (ص) این گونه بود که قبل از اینکه آن حضرت تقاضای شرح صدر کند، خداوند به او فرمود ما به تو شرح صدر دادیم.

وی با بیان اینکه مایحتاج شاعر که از نان شب برای او واجب‌تر است همین شرح صدر است،افزود: بستر و سفره شرح صدر قرآن و معارف اهل بیت (ع) است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: امام رضا (ع) در این حدیث فرموده یکی دیگر از هزینه‌هایی که خدا برای کسی که او را مأمور کرده، می‌پردازد این است که قلبش را از چشمه‌های حکمت لبریز می‌کند و دلش سرشار از حکمت می‌شود و این حکمت بر زبانش هم جاری می‌شود.

آیت الله عابدینی ادامه داد: خداوند در آیه ۹۶ سوره مبارکه نحل فرموده آنچه پیش شماست تمام می‌‏شود و آنچه پیش خداست پایدار است و قطعاً کسانی را که شکیبایی کردند به بهتر از آنچه عمل می‌کردند پاداش خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: طبق این آیه مشخص می‌شود هر چیزی ساخته و پرداخته ماست تاریخ مصرف دارد، اگر شعر هم باشد با همه فنون شعری پس از مدتی رنگ می‌بازد اما هر چیزی خدایی شد هرگز رنگ نمی‌بازد و کهنه نخواهد شد.

آیت الله عابدینی تاکید کرد: چقدر ما شعرهایی داریم که هرگز کهنه نشده و نخواهند شد، رمز آن‌ها این است که حکمت هستند و حکمت همیشه تازه است، امیرالمؤمنین (ع) درباره حکمت فرمود اگر کسی چیز اندکی از حکمت را بچشد در اینکه بیشتر از حکمت بهره ببرد صبر و قرارش را از دست می‌دهد و بی‌صبرانه می‌خواهد باز هم حکمت داشته باشد.

وی با بیان اینکه حکمت نفوذ دارد و امیرالمؤمنین (ع) فرمود اگر محبت من به کوه اصابت کند آن را متلاشی می‌کند و خداوند هم درباره قرآن همین را فرموده است، بنابراین وجه مشترک قرآن و امیرالمؤمنین (ع) حکمت است،افزود: همچنین آن حضرت در رابطه با حکمت فرمود اگر حکمت بر کوه‌ها افکنده شود آن‌ها را به لرزه در می‌آورد و متلاشی می‌کند.

امام جمعه قزوین یادآور شد: شعر شاعران نیز باید با نفوذ باشد، این نفوذ با حکمت میسر خواهد شد، معدن حکمت قرآن کریم و قرآن‌های ناطق یعنی ائمه (ع) است و همت یک انسانی را می‌خواهد که بتواند چشمه‌های حکمت را از درون خود به جوشش در بیاورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha