۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۳۷
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85118906
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توافق امنیتی آمریکا و گینه نو؛ تلاش برای مقابله با نفوذ فزاینده چین

نیویورک – ایرنا- پس از لغو سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به گینه نو  به دلیل بحران بدهی دولت این کشور، واشنگتن و پاپوآ گینه نو که کشوری جزیره  ای در اقیانوس آرام است، روز دوشنبه توافق امنیتی امضا کردند.

به گزارش ایرنا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که به جای بایدن به گینه نو سفر کرده است، روز دوشنبه با جیمز ماراپ، نخست وزیر این کشور دیدار کرد. این دیدار بخشی از تلاش های گسترده تر آمریکا برای مقابله با نفوذ فزاینده چین در منطقه محسوب می شود.

بر اساس گزارش وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در مراسم امضای قرارداد در پورت مورسبی، پایتخت گینه نو گفت: ما به عنوان شرکای امنیتی منطقه ای با یکدیگر همکاری می کنیم. ما در حال تقویت دیدگاه مشترک خود از یک منطقه آزاد و باز در هند و اقیانوسیه هستیم.

دو کشور همچنین یک توافقنامه نظارت دریایی امضا کردند که به گارد ساحلی آمریکا اجازه می دهد تا در گشت زنی در آبهای وسیع دریایی پاپوآ گینه نو حضور داشته باشد.

آمریکا همچنین توافق کرده است که به این کشور در حال توسعه ۱۰ میلیون نفری ۴۵ میلیون دلار تجهیزات و کمک ارائه دهد.

ماراپ این قرارداد امنیتی را "بزرگراه دو طرفه" بین دو کشور توصیف کرد, در حالی که بلینکن گفت که این توافق آموزش نظامیان آنها را آسان تر می کند و توانایی گینه نو برای پاسخ به فجایع انسانی را بهبود می بخشد.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، قرار بود این پیمان امنیتی مهمترین رویداد در یک سفر تاریخی برای بایدن باشد. اگر سفر بایدن انجام می شد، او اولین رئیس جمهور آمریکا بود که از یک کشور جزیره ای در اقیانوس آرام بازدید می کرد.

هدف از سفر به کشوری که در آن دو عموی بایدن در طول جنگ جهانی دوم جنگیدند و یکی از آنها کشته شدند، نشان دادن تعهد آمریکا به منطقه در زمان افزایش رقابت با چین است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha