۲ خرداد ۱۴۰۲، ۶:۱۶
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 85119175
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رایزنی اردن و مقامات سازمان ملل متحد برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان

تهران-ایرنا-ایمن الصفدی وزیر امورخارجه اردن دوشنبه شب با شماری از مقامات سازمان ملل متحد درخصوص بازگشت آوارگان سوری به کشورشان رایزنی کردند.

به گزارش ایرنا از رسانه‌های اردنی، الصفدی در امان پایتخت اردن با «مارتین گریفیث» معاون امور بشردوستانه دبیرکل سازمان ملل متحد، «فیلیپو گراندی» کمیسر عالی امور پناهجویان و «گیئر پدرسون» فرستاده سازمان ملل متحد در امور سوریه رایزنی کرد.

در بیانیه صادره از وزارت امورخارجه اردن آمده است که شرکت کنندگان در این جلسه به بحث و تبادل نظر درخصوص تلاش‌ها برای حل بحران سوریه و سازو کار همکاری اردن و سازمان‌های بین المللی برای مقابله با بار سنگین ناشی از میزبانی از آوارگان سوری پراختند.

براساس این بیانیه، الصفدی به مسؤولان سازمان‌های بین المللی جزییات طرح دولت امان را ارائه کرد که شامل نقشه راه تدریجی برای حل سیاسی بحران سوریه و حل پیامدهای انسانی، امنیتی و سیاسی ناشی از آن است.

وزیر امورخارجه اردن در این دیدار بر اهمیت همکاری میان کمیته‌ عربی ارتباط با سوریه که اتحادیه عرب آن را تشکیل داده و نیز همکاری میان سازمان ملل متحد و سازمان‌های زیر مجموعه آن برای حل بحران سوریه و پایان دادن به ویرانی و رنج و درد شهروندان سوری و چالش‌های منطقه‌ای و بین المللی آن تأکید کرد.

بر اساس این بیانیه، در این نشست "همکاری در فراهم کردن امنیت و شرایط زندگی لازم برای بازگشت داوطلبانه پناهندگان" مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

الصفدی اظهار کرد: راه حل بحران پناهجویان تنها در سایه فراهم کردن بستر مناسب برای بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری امکان پذیر است.

وی بر لزوم برداشتن گام‌های موثر برای کمک به پناهجویان که بازگشت به کشورشان را انتخاب می کنند و نیز تامین امنیت، سلامتی آنها و فراهم کردن شرایط زندگی مطلوب برای این دسته از پناهجویان تأکید کرد.

وزیر اردنی همچنین نسبت به پیامدهای کاهش حمایت های بین المللی از پناهجویان و کاهش تعهدات کشورهای میزبان و سازمان های بین المللی مرتبط با آنها هشدار داد.

الصفدی گفت که کشورش بیشتر از ظرفیتش، پذایری پناهجویان بوده به ویژه در شرایطی که این کشور با مشکلات سخت اقتصادی روبه روست.

اردن از کشورهایی است که میزبان بیشترین آوارگان سوری است به طوری که یک میلیون و ۳۰۰ هزار سوری راهی اردن شدند که بیش از نیمی از آنها پناهجو هستند.

بقیه این افراد نیز پیش از جنگ داخلی سوریه به خاطر داد وستد، ازدواج یا ارتباط خویشاندی راهی اردن شده بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha