دنا رکورددار ساخت ناوشکن در داخل کشور است

تهران- ایرنا- مشاور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: دنا رکورددار ساخت ناوشکن در داخل کشور است به این دلیل که از یک بدنه فولادی برخوردار بوده و تمامی بدنه، تجهیزات و تسلیحات این ناوشکن در داخل کشور تولید شده است.

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، منوچهر علیپور در نشست خبری که امروز(سه شنبه) برگزار شد، با تبریک فرارسیدن سالروز سوم خرداد آزادی خرمشهر اظهار داشت: سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در زمره سازمان‌های دانش بنیان است که موفق شده برای برخی از محصولات از جمله زیر سامانه‌ها تاییدیه دانش بنیانی بگیرد.

مشاور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جانشین رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: ما انواع شناورهای سطحی، زیر سطحی، اثر سطحی و قایق‌های تندرو را با ویژگی‌های خاص عرض شد، تولید کرده ایم و گروه‌های پشتیبانی، بخش رانش، الکترونیک و تسلیحات دریایی آن را انجام می‌دهند.

علیپور ادامه داد: سازمان صنایع دریایی در یک بسته کلی، گروه دستیابی پلتفرم یا بن سازه را طراحی می‌کند، سپس گروه‌های همکار، رانش و الکترونیک تسلیحات را تکمیل می‌کنند و این دستاورد نهایتاً به یک شناور، قایق تندرو، قایق پرنده، هاورکرافت و یا شناورهای سطحی بزرگ مثل انواع ناوشکن‌ها تبدیل می‌شود.

جانشین رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با اشاره به ماموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش در سفر به دور دنیا تصریح کرد: ناوشکن تمام ایرانی دنا به تازگی از یک ماموریت تاریخی برگشت که این ناوشکن توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تولید شده و توانست در یک ماموریت حساس و افتخار آفرین برای ایران تاریخ سازی کند.

وی با اشاره به ساخت ناوشکن دنا در مدت ۶ سال توسط وزارت دفاع، گفت: ناوشکن دنا رکورد ساخت ناوشکن در داخل کشور دارد که از یک بدنه فولادی برخوردار است، به نحوی که تمام بدنه، تجهیزات و تسلیحات این ناوشکن در داخل کشور تولید شده و نماد توان علمی و فنی کشور است.

علیپور اظهارداشت: امروز در تولید انواع فولادهای دریایی به خودکفایی رسیده ایم و عبور دنا از سه اقیانوس آرام، هند و اطلس، نمایش افتخار آفرین برای صنعت کشور است.

وی تصریح کرد: ما براساس نیاز نیروهای مسلح همواره در حال به روز رسانی تجهیزات و فناوری ها هستیم و دنا با پیشرفته ترین تجهیزات و تسلیحات مجهز شده و در حوزه زیر سیستم ها از نرم افزارهای بروز استفاده کرده ایم.

جانشین رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: ناوشکن دنا نسبت به دو پلتفرم قبلی از ویژگی های بسیار پیشرفته تری برخوردار است.

ایران در رده پنجم جهانی ساخت شناورهای تندرو قرار دارد

وی با بیان اینکه ایران در ساخت شناورهای تندرو در رده پنجم جهان قرار دارد، افزود: امروز در ساخت انواع شناورهای تندرو به پیشرفت های بسیار قابل توجهی رسیده ایم و انواع شناورهای کامپوزیت و آلومینیوم سبک را تولید و بکارگیری می کنیم.

مشاور وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان خود به فناوری ساخت بدنه شناورها در داخل کشور اشاره کرد و گفت: با دست یابی به فناوری پیشرفته می توانیم بدنه های یک دست تولید کنیم.

علیپور با بیان اینکه ساخت دماوند ۲ در کارخانجات صنایع دریایی در شمال کشور صورت گرفته، افزود: دماوند در آینده بسیار نزدیک به ناوگان شمال ارتش الحاق خواهد شد و ما در حوزه ساخت زیر دریایی فاتح ۲ و ۳ نیز پیشرفت های خوبی داشته ایم و این روند با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی با به روز ترین فناوری ها در حال تجهیز است.

وی با اعلام این خبر که هاورکرافت پیروزان در حال طی کردن مراحل نهایی ساخت است، پیشرفت بسیار خوبی داشته و از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است، گفت: زمان دقیق را برای الحاق آن نمی توانم اعلام کنم.

جانشین رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تصریح کرد: این هاورکرافت کاملا بومی است و از قدرت تسلیحاتی بسیار بالایی برخوردار است و متناسب با نیاز روز نیروی دریایی ارتش طراحی و در حال ساخت است و می توان تا پایان سال تحویل نیروی دریایی داد.

وی با اشاره به ظرفیت های کشور در عرصه های مختلف دریایی، خاطرنشان کرد: در ماموریت ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دنا به دور دنیا سربلند شدیم البته مدیریت و راهوری کارکنان نیروی دریایی ارتش موجب موفقیت ناوگروه ۳۶۰ شد و این درحالی بود که ما به دلیل تحریم امکان پشتیبانی از سایر کشورها و تامین سوخت و نیازهای ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش را نداشتیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha