معادن حاضر در مراتع عشایری موظف به ارایه خدمات به عشایر مناطق خود هستند

شیراز-ایرنا- جانشین سازمان امور عشایر ایران گفت: معادن حاضر در مراتع و مناطق عشایری، طبق قانون موظف به ارایه خدمات به عشایر مناطق خود هستند.

به گزارش ایرنا، مهدی میزبان سه شنبه در جلسه شورای عشایری شهرستان سرچهان با اشاره به گستردگی ایلات و طوایف فارس و پراکندگی عشایر در مناطق عشایرنشین استان افزود: موقعیت جغرافیایی مناطق عشایری شهرستان سرچهان باتوجه به معادن و منابع طبیعی متنوع آن موقعیتی خاص است که باید مشکلات عدیده ای همچون مشکلات اسکان موقت ودائم، آبرسانی سیار و پایدار، اقتصاد تک بعدی و... که گریبانگیر عشایر منطقه شده حل و فصل شود تا عشایر از این منابع بهره مندی کافی را داشته باشند.

معاونت توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران بیان کرد: گاهی معادن حاضر در مناطق عشایری باعث ایجاد مشکلاتی همچون تعرض به مراتع و چراگاه ها، از بین بردن ایلراه ها و... می شود که طبق قانون، متولیان این معادن موظف به ارایه خدماتی منجمله تعمیر و بازگشایی ایلراه ها، استفاده از نیروی انسانی از عشایر و... هستند.

میزبان افزود: با توجه به تجارب قبلی در دیگر استان های کشور در این زمینه، باید در اسرع وقت با رایزنی و پیگیری از مراجع ذیربط این مشکلات حل و فصل شود.

وی ادامه داد: با توجه به مطالعات صورت گرفته در راستای ایجاد اسکان دائم برای عشایر منطقه دوچاهی شهرستان سرچهان، در صورت سازمان امور عشایر کشور و اداره کل امور عشایر برای اخذ مجوزها، حفر چاه، انتقال آب شرب و... حمایت و پیگیری های لازم را انجام خواهند داد.

معادن حاضر در مراتع عشایری موظف به ارایه خدمات به عشایر مناطق خود هستند

مدیرکل امور عشایر فارس نیز در این نشست با اشاره به اینکه باید همت جمعی مدیران استانی و شهرستانی بر این باشد که در جهت رفع تمامی موانع در زندگی جامعه عشایری تمام تلاش خود را بکار بگیرند، گفت: دستگاه های اجرایی باید در رفع موانع و مشکلات این قشر مولد و زحمتکش همچون جوامع شهری و روستایی خدمات دهی عادلانه ای داشته باشند.

فرماندار شهرستان سرچهان نیز در این جلسه خواستار پیگیری بازگشایی و راه گشایی ایل راه های عشایری، بهره مندی عشایر از ظرفیت ارزش افزوده شهرستان، رفع مشکلات اسکان های نیمه تمام شهرستان و... شد و افزود: فرمانداری این شهرستان نظارت ویژه ای بر دستگاه های اجرایی سرچهان برای خدمات رسانی دقیق به عشایر را در دستور کار خود قرار داده است.

در ادامه جمعی از معتمدان و شوراهای عشایری درخواست های خود منجمله عدم آنت دهی تلفن های همراه، توزیع پنل های خورشیدی، رفع نواقص اسکان های نیمه تمام، رفع تعارضات معادن حاضر در منطقه، تسهیل دریافت وام های اشتغالزایی و... را مطرح کردند که مسئولان ذیربط به برخی از سوالات و مشکلات ارایه شده پاسخ و برخی خدمات در حال اجرا و یا پیش بینی شده در منطقه نیز به اطلاع عشایر شهرستان سرچهان رسانده شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha