۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۳۷
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85119578
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مشارکتی برای گذار از گرما در گیلان

۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۳۷
کد خبر: 85119578
مشارکتی برای گذار از گرما در گیلان

رشت - ایرنا - گیلان بدلیل اقلیم خاص و هوای شرجی همه ساله شرایط سختی را در ایام داغ سال می‌گذراند؛ گرم شدن هوا، ارسال پیامک‌های هشدار و تاکید بر صرفه‌جویی و پاداش نشان از نزدیک شدن به دوران اوج‌بار دارد و چنین برمی‌آید که گذار از تابستانی بدون خاموشی، بار دیگر نیازمند مشارکتی تازه است.

به گزارش ایرنا، افزایش مصرف انرژی عصیان علیه طبیعت است لذا لزوم مدیریت صحیح و صرفه‌جویی نه تنها برای گذر از پیک تابستان و زمستان بلکه بدلیل فرم دادن به زندگی برای زیست بهتر، نمادی از فرهنگ است که همواره بعنوان راهکاری مطلوب برای عبور از بحران‌های انرژی مورد تاکید است.
بحران انرژی دیر زمانیست که در چشم‌انداز تابستان و زمستان، دلواپسی می آورد اما در کنار این بحران، کمبود آب و مهاجرت‌های زیست محیطی، آلودگی هوا، جنگل زدایی، فرسایش خاک، گسترش بیابان، افزایش دفعات و شدت رویدادهای آب و هوایی شدید، مصائب ناپیدایی در کشور نیست و از بداتفاق این مفاهیم ناامیدکننده اگر چاره نشوند نه تنها دامنگیر نسل فعلی بلکه آیندگان خواهند شد.

گیلان همه ساله بدلیل انواع اقلیمش در گذران روزهای داغ و سرد شرایط سختی را طی می کند اما سال گذشته در تجربه‌ای موفق و به تلاش و تعامل مردم، تابستان داغ بدون خاموشی و بحران سپری شد و اینک در آستانه تابستانی دیگر متولیان دستگاه‌های مرتبط با انرژی بار دیگر بر نهادینه ساختن فرهنگ صرفه جویی برای گذر از روزهای سخت هشدار می دهند.


مبلغ پاداش صرفه‌جویی تا ۲۰ برابر افزایش یافته است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان بیان کرد: برای تأمین برق پایدار حرکت به سوی مدیریت بار شبکه انکار ناشدنی است لذا توسعه رویت‌پذیری و کنترل‌پذیری از طریق توسعه لوازم اندازه گیری هوشمند یکی از مهم‌ترین ابزارها برای پیاده‌سازی طرح‌های مدیریت مصرف است.
محمد تقی مهدی زاده افزود: بر پایه دستورالعمل ابلاغی از سوی شرکت توانیر، استان گیلان در منطقه گرمسیری چهار قرار دارد و الگوی مصرف برق خانگی در این استان در ماه‌های گرم سال (۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور) تا ۴۰۰ کیلووات ساعت و برای ماه‌های عادی یا غیر گرم سال، تا ۲۰۰ کیلووات ساعت تعیین شده است.
وی افزود : در سال ۱۴۰۱ قریب به ۵۴ میلیارد تومان پاداش در قالب تخفیف بهای برق مصرفی به مشترکین گیلانی تعلق گرفت وبیش از ۲۳ هزار صورتحساب برق بصورت رایگان صادر شده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان در ادامه از تخصیص پاداش ۲۰ برابری به مشترکین در صورت رعایت الگوی مصرف در سال ۱۴۰۲خبر داد و گفت: بر اساس این مدل پاداش که با هدف صرفه جویی در انرژی برق و کاهش مصرف مطرح شده است در صورتی که مشترکان بتوانند میزان مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش دهند تا ۲۰ برابر قیمت فروش برق پاداش دریافت می کنند.
وی اظهار کرد: تفاوتی که طرح پاداش صرفه‌جویی برق با طرح سال گذشته دارد در این است که سال گذشته اجرای این طرح محدود بود ولی در سال جاری به صورت سراسری اجرا می‌شود؛ همچنین مبلغ پاداش صرفه‌جویی تا ۲۰ برابر افزایش داشته است در حالی که سال گذشته این مبلغ ۵ برابر بود.
محمد تقی مهدیزاده گفت : بر این مبنا اگر مشترکان برق بتوانند در ماه‌های گرم سال مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داده و به ۵۰درصد الگوی مصرف برسانند به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف معادل ۲ هزار تومان پاداش گرفته و از دولت بستانکار می‌شوند.
مهدی زاده با مهم وحیاتی خواندن موضوع مدیریت مصرف بر ضرورت همکاری، تعامل و همدلی مردم برای عبور موفق از پیک مصرف در سال ۱۴۰۲ تاکید و خاطرنشان کرد که گذر از پیک اوج بار برق با همراهی مردم و مسئولان محقق خواهد شد.

بیشتر بدانید:

صرفه‌جویی، تاکیدی محوری برگذر زمستانی گیلانیان

طرح تاب آوری شبکه برق گیلان با انسجام بیشتری انجام می شود

بدون فرهنگ درست مصرف، توسعه پایدار میسر نیست

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان در جلسه ای بمنظور هم اندیشی با فعالان بخش صنعت استان در خصوص چگونگی همکاری برای گذر از پیک تابستان تاکید کرد: بدون فرهنگ درست مصرف کردن، هیچ وقت نمی توانیم به توسعه پایدار برسیم؛ توسعه پایدار یعنی نیازهای امروزمان را بدون دست‌اندازی به منابع نسل آینده برطرف کنیم؛ بنابراین باید به گونه‌ای زندگی کنیم که آیندگان دچار مخاطره نشوند.

سید محمد اسحاقی با بیان اینکه فرهنگ سازی در خصوص مصرف بهینه انرژی هیچ زمان بدون مشارکت مردم به نتیجه نمی رسد، خاطر نشان کرد: باتوجه به شعار حیاتی و مهم امسال یعنی رشد تولید و مهار تورم، کاملا ضروری است بخش تولید موجبات رونق اقتصادی را فراهم آورد و از سوی دیگر با توجه به ناترازی کلان و کشوری بین تولید و مصرف برق در کشور با همراهی و تشریک مساعی بتوان از پیک تابستان امسال نیز با سربلندی گذر کرد.

صنعت برق برای عبور از پیک بار با مشکلات فراوانی روبه‌رو است

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان گفت : صنعت برق برای عبور از پیک بار چه در تابستان و چه در زمستان با مشکلات فراوانی روبه‌رو است که برای غلبه بر این مشکلات از راهکارهای مختلفی استفاده می کند.
بهمن داراب زاده ضمن درخواست و تاکید بر صرفه جویی در مصرف برق اظهار کرد: به مدار آوردن نیروگاه ها و واحدهای نیروگاهی، حداکثرسازی استفاده از تولید مولدین مقیاس کوچک، اجرای طرح مدیریت مصرف در بخش های خانگی، تجاری، اداری و کشاورزی، جمع آوری مراکز غیر مجاز و توقف فعالیت مراکز مجاز استخراج رمز ارز در تابستان و ... تدابیر و برنامه هایی است که برای عبور از پیک بار اجرا می شود.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان گفت: از جمله این کارها، پروژه های افزایش ظرفیت در بخش خطوط و پست‌های برق است تا بتوان در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی نیاز مشترکان در پیک‌بار بود و پایداری شبکه برق را حفظ کرد.
داراب زاده افزود: در چند سال گذشته صنعت برق کشور از نظر منابع مالی با محدودیت هایی رو به‌رو بود که اجرا و احداث پروژه های انتقال و فوق توزیع را در بخش های نیروگاه، خطوط و پست ها با چالش هایی رو به‌رو کرد که در این شرایط پروژه‌های افزایش ظرفیت بسیار کارآمد و مناسب بود و با حداقل هزینه، نتایج مطلوب و خوبی را به همراه داشت و باعث بهبود وضعیت شبکه شد.
وی گفت: شبکه برق گیلان از نظر وضعیت بار در شرایط مناسبی قرار نداشت به نحوی که بسیاری از خطوط و پست ها در وضعیت پرباری به سر می بردند که با اجرای پروژه های افزایش ظرفیت در بخش خطوط و پست ها به وضعیت بهتری دست یافتیم.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان گفت: در سال جاری نیز پروژه های مختلفی را در بخش افزایش ظرفیت خطوط و پست ها در دست اجرا داریم که می توانند در عبور موفق از پیک بار سال نقش بسزایی داشته باشند.

رسانه‌ها یاریگر گذار از دوران پیک مصرف انرژی باشند

مدیرعامل شرکت گاز گیلان نیز در جلسه کمیته انرژی این شرکت با اشاره به آغاز فصل گرما بر مدیریت مصرف انرژی الکتریکی تاکید کرد.
عیسی جمال نیکویی درخصوص مصوبات جلسه کمیته انرژی این شرکت گفت: مقرر شده است از ۱۵ خردادماه تا ۱۵ شهریورماه سال جاری در ساعات اوج مصرف، در ساختمان های اداری دارای ژنراتور یک ساعت پیش از تعطیلی ادارات از ژنراتور استفاده شود.
مدیرعامل شرکت گاز گیلان با اشاره به اهمیت موضوع صرفه جویی به ویژه از منظر اسلام به نقش رسانه ها در زمینه فرهنگ سازی مصرف انرژی تاکید و اظهار کرد: رسانه ها باید با آگاه ساختن مردم درخصوص اهمیت مساله انرژی و نیز نحوه درست مصرف، یاریگر ما در گذار از پیک مصرف انرژی بدون خاموشی باشند.
گرچه هشدار بحران انرژی دیر زمانیست که در چشم انداز تابستان و زمستان دلواپسی می آورد اما با اعلام گرم شدن هوا هشدارهای صرفه جویی بحران انرژی را ملموس تر کرده است لذا صرفه جویی نه تنها برای گذر از پیک تابستانی و زمستانی بلکه بدلیل فرم دادن به زندگی برای زیست بهتر نمادی از فرهنگ است که همواره بعنوان راهکاری مطلوب برای گذر از بحران های انرژی مورد تاکید است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha