۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۵۳
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85119644
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تکاپوی اسلام‌آباد و مسکو برای راه‌اندازی خط کشتیرانی مشترک

اسلام‌آباد - ایرنا - دولت‌های پاکستان و فدراسیون روسیه با هدف تسهیل تجارت دوجانبه و تسریع در صادرات کالا به کشورهای یکدیگر به ویژه دسترسی آسان پاکستان به بازار روسیه قرارداد راه‌اندازی خط کشتیرانی مشترک را نهایی کردند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، روزنانه پاکستانی «اکسپرس» امروز گزارش داد که بزرگترین شرکت‌های حمل و نقل دریایی دو کشور راه‌اندازی خط کشتیرانی را نهایی و تا آخر ماه جاری میلادی این فعالیت دریایی به صورت رسمی میان دو کشور آغاز خواهد شد.

در این گزارش به نقل از مسوولان شرکت‌های کشتیرانی پاکستان و روسیه آمده است که با ایجاد خط کشتیرانی دسترسی صادرکنندگان پاکستان به بازار روسیه آسان و پرداخت‌ها نیز با کمک بانک‌های دو کشور با ارز یوان چین انجام خواهد شد.

مسوولان پاکستان اعلام کردند که صادرات کالاهای این کشور به روسیه از طریق مسیرهای زمینی بسیار زمان بر و باعث عقب افتادن شرکت‌های پاکستانی در رقابت با سایر کشورها در بازار روسیه می‌شود لذا طرفین توافق کردند که خط کشتیرانی مشترک راه‌اندازی شود و انتظار می‌رود مدت زمان رسیدن کالاهای پاکستانی به روسیه از ۵۰ روز به ۱۹ تا ۲۴ روز کاهش یابد.

«عبداله قیصر» مدیرعمل شرکت کشتیرانی پاک شاهین در پاکستان به روزنامه اکسپرس گفت که استفاده از ظرفیت دریا برای دسترسی آسان به بازار روسیه باعث افزایش صادرات کالاهای پاکستانی به این کشور خواهد شد.

این درحالی است که شنبه گذشته اسلام‌آباد و مسکو با هدف گسترش روابط تجاری قرارداد جدید گمرکی از جمله دسترسی آسان پاکستان به بازار روسیه امضا کردند.

وزارت بازرگانی پاکستان امضای قرارداد (پروتکل) همکاری گمرکی با اداره خدمات گمرکی فدراسیون روسیه را یک گام تاریخی در ایجاد چارچوب قانونی مورد نیاز برای توسعه روابط تجاری میان دو کشور عنوان کرد.

تدارک اسلام‌آباد و مسکو برای روان‌سازی همکاری‌های تجاری درحالی انجام می‌شود که پس از سفر رسمی اواخر دیماه سال گذشته وزیر انرژی فدراسیون روسیه به پاکستان، اولین سفارش دولت اسلام‌آباد برای دریافت نفت زیرقمت ازمسکو قطعی شد و بنا بر گفته وزیر نفت پاکستان، محموله نفتی این کشور در راه است و با ورود نفت روسیه، نرخ سوخت در پاکستان نیز کاهش خواهد یافت.

مناسبات پاکستان و روسیه طی سالیان اخیر علی رغم کارشکنی غرب و سنگ‌اندازی آمریکا رشد قابل توجهی داشته و این دو کشور به تحکیم همکاری‌های مشترک در شرایط مختلف از جمله تغییر دولت‌ها ادامه داده‌اند و ارتباط سران روسیه و پاکستان پس از تشکیل دولت جدید در اسلام‌آباد از مصادیق آن است. «بلاول بوتو زرداری» وزیر امور خارجه پاکستان اوایل بهمن سال گذشته سفر رسمی به مسکو انجام داد.

هفدهم فروردین سال ۱۴۰۰ «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه به پاکستان سفر کرد. این دومین سفر رسمی لاوروف به اسلام‌آباد در قامت وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه پس از ۹ سال بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha