۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۴۵
کد خبرنگار: 782
کد خبر: 85120725
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جنگنده اف - ۱۶، کلاف سردرگم اوکراین و غرب

۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۴۵
کد خبر: 85120725
جنگنده اف - ۱۶، کلاف سردرگم اوکراین و غرب

تهران – ایرنا –غرب به سرکردگی واشنگتن که با نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی مسکو، آتش جنگ اوکراین را برافروخت و با حمایت های روزافزون و سنگین مالی و نظامی از کی‌یف مانع از پایان آن تا به امروز شده، اکنون برای تحقق هدف خود کار را به زمینه سازی برای ارسال سلاح های سنگین و جنگنده های اف-۱۶ به اوکراین رسانده است .

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، نشریه آمریکایی «نیوزویک» با انتشار گزارشی با عنوان «اوکراین برای پیروز شدن در جنگ به چند فروند جنگنده اف-۱۶ نیاز دارد" به نقل از کارشناسان نظامی، نوشت: به نظر می رسد اوکراین به ده ها جنگنده اف-۱۶ ساخت آمریکا که از خلبانان کارآزموده ای برخوردار می باشد، نیاز خواهد داشت.

به نوشته این نشریه، کی‌یف در ژانویه گذشته اعلام کرده بود که به حدود ۲۰۰ فروند جنگنده اف-۱۶ برای حفاظت از آسمان اوکراین نیاز دارد، اما کارشناسان بر این عقیده هستند که به این تعداد از جنگنده نیازی نیست.

«اندرو کورتیز» (Andrew Curtis) افسر بازنشسته نیروی هوایی و تحلیلگر مسائل دفاعی و لجستیک نظامی از انگلیس دراین باره به نیوزویک گفت: با توجه به نابرابری هوایی در این جنگ، وجود هر جنگنده اف-۱۶ می تواند تفاوتی ایجاد کند، با این وجود آنها به ده ها نوع از این جنگنده نیاز دارند که البته در سال جاری چشم اندازی (برای تحویل آن) وجود ندارد.

درهمین حال «دیوید جردن» از مدیران موسسه هوایی و فضایی فریمن (Freeman) در کینگز کالج لندن (King's College London)، به نیوزویک گفت: حضور ۲۴ تا ۳۰ فروند اف-۱۶ تفاوت قابل توجهی در توانایی هوایی اوکراین بوجود می آورد، هرچند که این تعداد هم نمی تواند باعث شود تا آنها در نبردهوایی در مقابل روسیه برنده باشند.

«گِرِگ باگول» (Greg Bagwell) از فرماندهان سابق نیروی هوایی انگلیس نیز دراین خصوص، گفت: اوکراین در مجموع به ۱۰۰ فروند اف-۱۶ نیاز دارد، اما به طور قطع با دریافت ۶۰ فروند می تواند کار خود را آغاز کند.

این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه کاخ سفید هم نشان داده که مانع تحویل این جنگنده از سوی کشورهای اروپایی که از اوکراین حمایت می کنند، نمی شود، نوشت: سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس نیز پیشتر ودر ماه مه گذشته اعلام کرد که نخست وزیر این کشور و هلند موافقت خود برای ایجاد یک ائتلاف بین المللی برای هرگونه حمایت از آموزش و خرید جنگنده اف-۱۶ برای اوکراین را اعلام کرده اند.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز طی روزهای اخیر اعلام کرده است که آموزش خلبانان اوکراینی طی ماه های آتی انجام خواهد شد و با متحدان خود در این مورد که چه وقت و کدام یک و چه تعداد از این جنگنده باید به اوکراین داده شود، کار می کنیم.

نیوزویک در پایان به نقل از «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت که آموزش خلبانان (اوکراینی) برای جنگنده اف-۱۶ در چندین کشور از جمله در لهستان آغاز شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha