امام جمعه کرمانشاه: مرز خسروی دروازه رونق اقتصادی استان کرمانشاه است

کرمانشاه- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه بر اهمیت مبادلات اقتصادی با کشور عراق از طریق مرز خسروی تأکید کرد و گفت: این مرز به عنوان قدیمی‌ترین مرز مشترک با عراق دروازه رونق اقتصادی استان است.

به گزارش ایرنا، آیت الله «مصطفی علما» روز چهارشنبه در دیدار «محمدطیب صحرایی» استاندار کرمانشاه افزود: کارهای خوبی در مرز انجام گرفته و این‌ها به خاطر زائران اربعین حسینی (ع) است، بنابراین باید این خدمات و کارهای خوب و مثبت به طور گسترده اطلاع رسانی شود.

وی با تجلیل از خدمات استاندار کرمانشاه گفت: مردم نجیب استان لایق بهترین ها هستند لذا باید در راستای جهاد تبیین فعالیت های ارزشمند دولت به اطلاع مردم برسد.

استاندار کرمانشاه هم بر آمادگی مرز خسروی برای تردد زائران اربعین تاکید کرد و گفت: کارهای زیربنایی خوبی در این مرز در حال انجام است که امیدوارم بتوانیم هرچه سریعتر آثار مطلوب این کارها را ببینیم.

براساس اعلام مدیر گمرک خسروی، مجموع تجارت خارجی این گذرگاه رسمی در شهرستان قصرشیرین در سال گذشته به سه میلیارد و ۶۹۱میلیون و ۵۵۹ هزار و ۵۶۷ دلار رسید که نسبت به سال قبل ارزش آن ۳۰ درصد و از نظر وزنی نیز ۲۵ درصد رشد داشته است.

«مهدی عباسیان» به ایرنا افزود: تجارت خارجی شامل صادرات، ترانزیت مبدا، ترانزیت مقصد و صادرات در ۲ بخش اظهاری و عبوری به کشور عراق بوده است.

وی اظهار کرد: از مجموع تجارت خارجی ۷۹۳ میلیون و ۹۲۲هزار و ۸۹۰ دلار کالا به ارزش وزنی یک میلیون و ۹۶۶ هزار و ۴۶۹ تن صادرات بوده که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ از نظر ارزشی ۱۶ درصد و از نظر وزنی ۲۱ درصد افزایش داشته است.

مدیر گمرک خسروی ادامه داد: عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی خسروی شامل میلگرد و آهن آلات، کاشی و سرامیک، سنگ های ساختمانی، ظروف یک بار مصرف و لوله های ساختمانی بوده است.

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی

به گزارش ایرنا، مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha