۵ خرداد ۱۴۰۲، ۲۲:۵۰
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85122873
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمریکا خشونت دولت کوزوو علیه صرب‌ها را محکوم کرد

نیویورک- ایرنا- آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اقدام دولت کوزوو را به دلیل  ورود با خشونت به ساختمان‌های شهرداری در شمال این کشور محکوم کرد و از آلبین کورتی، نخست‌وزیر این کشور خواست این اقدامات را متوقف کند.

بر اساس گزارش رسانه ها، نیروهای پلیس کوزوو در میان اعتراضات و تحریم گسترده انتخابات محلی، اوایل روز جمعه در مقابل ساختمان شهرداری در شهر زوکان که اکثریت جمعیت آن صرب‌ هستند، گاز اشک‌آور پرتاب کردند و با تظاهرکنندگان درگیر شدند.

به گزارش ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی در بیانیه‌ای گفت که اقدامات کوزوو برخلاف توصیه‌های آمریکا و اروپا بوده و "به شدت و به شکل غیرضروری تنش‌ها را افزایش داده است."

بلینکن افزود: این اقدامات تلاش‌های ما برای کمک به عادی‌سازی روابط میان کوزوو و صربستان را تضعیف کرده و پیامدهایی برای روابط دوجانبه آمریکا با کوزوو خواهد داشت.

وی از همه طرف‌ها خواست که «از هر گونه اقدام دیگری که به تنش‌ها و درگیری دامن می‌زند، خودداری کنند.»

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، ارتش این کشور را در حالت آماده باش کامل قرار داده است و به یگان های ارتش دستور داده تا در نزدیکی مرز «کوزوو و متوهیا» مستقر شوند.

رسانه های محلی صربستان گزارش دادند رئیس جمهوری این کشور، این فرمان را در پاسخ به خشونت پلیس کوزوو علیه صرب‌تبارهای مقیم این منطقه صادر کرده و از مقامات ناتو نیز خواستخ است برای پایان دادن به خشونت علیه صرب تبارهای کوزوو، فورا اقدام کنند.

مناطق شمالی کووزو و متوهیا که دارای اکثریت صرب تبار است در هفته های اخیر شاهد درگیری خشونت بار بین پلیس و صرب‌تبارها بوده است.

چهار شهرداری در شمال کوزوو و متوهیا، انتخابات ۲۳ آوریل در این منطقه را به خاطر به توافق نرسیدن با پریشتینا تحریم کردند که به این دلیل، کمتر از ۴ درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کردند.

این در حالی است که ناتو و چند کشور دیگر از روز دوشنبه رزمایشی دو هفته‌ای را در بالکان آغاز کردند که حدود ۱۰ هزار نیرو در آن شرکت دارند.

کوزوو در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را از صربستان اعلام کرد و آمریکا و بسیاری از قدرت‌های غربی استقلال آن را به رسمیت شناختند. اما بلگراد، روسیه و چین استقلال کوزوو را به رسمیت نشاخته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha