۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۵۱
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85123471
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مشاهده شوکای نر تا رهاسازی یک بهله پرنده شکاری در گیلان

رشت - ایرنا - گیلان جزو استان‌های کوچک با تنوع زیستی فراوان، زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی متنوعی است و این روزها تصاویر حیات وحش توسط دوستداران محیط زیست به پویشی تازه تبدیل شده که تازه‌ترین خبر مشاهده، ثبت و ضبط تصویر نمونه‌ای کمیاب از شوکای نر در جنگل‌های گیلان است.  

به گزارش ایرنا، وجود طیف گسترده‌ای از تغییرات اقلیمی منجر شده تا گیلان با وجود مساحت کم، یکی از متنوع‌ترین گونه‌های جانوری و گیاهی را در خود جای دهد؛ بطوریکه طیفی گسترده از گونه‌های جانوری همچون بزرگترین گیاهخوار(مرال)، گوشتخوار(خرس قهوه‌ای) و بزرگترین گربه‌سانان(پلنگ) کشور را در خود جای داده است و وجود تنها پستاندار گوشتخوار آبهای داخلی کشور(شنگ) و تنها پستاندار دریای کاسپین(فک کاسپی) از ویژگی های مهم این استان است.

مشاهده شوکا در جنگل های رودبار

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با ارائه اطلاعات یاد شده بیان کرد: ثبت و تصویربرداری از شوکای نر توسط پویش مردمی حیات وحش گیلان انجام شده است.
حمزه عشوری با بیان اینکه ۴۵ درصد از گونه‌های جانوری کشور در این استان جای گرفته اند، اظهار کرد: به دلیل اطلاعات کم از این گونه تصور می‌شد نسل آن‌ها در جنگل های گیلان کمیاب شده ولی اخیرا در مناطق جنگلی گیلان مشاهده شده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با بیان اینکه ثبت و تصویر برداری این گونه توسط ۲ نفر از دوستداران محیط زیست بنام حسین آقایی و مهرداد بخشی‌پور از پویش مردمی حیات وحش گیلان در ارتفاعات جنگلی رودبار انجام شده است، گفت: ثبت حضور این حیوانات در عرصه‌های جنگلی استان نشان دهنده اهمیت حفظ زیستگاه‌ها و وجود محیطی امن برای زندگی این جانوران است.

بیشتر بدانید:

تصویر پلنگ در جنگل‌های گیلان ثبت شد

کشاورز گیلانی سه توله گربه جنگلی را تحویل داد

شوکا و مرال در املش

آخرین بار در اردیبهشت ماه امسال تصاویر زیبا و کم‌نظیری از تنوع زیستی و حیات وحش دیدنی و شاخص استان از جمله شوکا و مرال در شهرستان املش به ثبت رسید.
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان املش از ثبت تصاویری زیبا از حیات وحش شاخص استان از جمله مرال، شوکا و خرس در زیستگاه های این شهرستان خبر داد.
وی افزود: شهرستان املش بواسطه بهره مندی از جنگل‌های انبوه، بکر و ایمن یکی از مهمترین زیستگاههای انواع حیات وحش در استان گیلان است.
وی گفت: پایش مناطق و ثبت گونه‌های حمایت شده و ارزشمند به جهت اطلاع از وضعیت زیستی و برنامه‌ریزی برای حفاظت بهتر از آنان یکی از وظایف سازمان متبوع بوده و این اداره در نظر دارد با ادوات ثبت تصویر نظیر دوربین‌های تله‌ای و پایش زیستگاه و شناسایی نمایه‌ها در سطح شهرستان با آغاز فصل بهار برآورد دقیق‌تری را از پراکنش و مهاجرت های درون منطقه‌ای این گونه‌ها بدست آورد.
جواهر دشتی از همه مردم و علاقه مندان به طبیعت خواست تا در حفاظت از اندک باقی مانده های این پستانداران ارزشمند که ذخایر طبیعی استان محسوب می‌شوند محیط زیست را یاری نمایند.
شوکا کوچکترین گوزن از خانواده گوزن‌ها است، که توسعه انسانی در حوزه مناطق جنگلی فشار روز افزونی را بر زیستگاه هایی این گونه وارد کرده است.
شوکا پستانداری است کوچکتر از مرال که در زبان ترکمنی آن را شوکه، در ترکی «الیک» و در کردی «فیله گچه» می‌نامند، این حیوان کمی قوزدار به نظر می‌رسد و دارای دم بسیار کوتاه است. موهای این حیوان در فصل تابستان کوتاه و نرم و به رنگ قهوه‌ای متمایل به قرمز و در زمستان به رنگ خاکستری است.

رهاسازی دلیجه در ماسال

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماسال نیز از رهاسازی یک بهله پرنده شکاری و حمایت شده دلیجه در طبیعت خبر داد و گفت: این پرنده که توسط یک شهروند شاندرمنی به محیط زیست تحویل شده بود پس از تیمار در زیستگاه خود رهاسازی شد.
حمید سلطان خواه ضمن قدردانی از اقدام ارزشمند شهروند شاندرمنی از عموم مردم درخواست کرد در صورت مشاهده گونه‌های وحشی آسیب دیده آن را تحویل نزدیک ترین واحد محیط زیست دهند تا پس از تیمار و در صورت امکان در طبیعت رهاسازی شوند.
دلیجه از پرندگان شکاری و از تیره شاهینیان در زمره پرندگان حمایت شده است. معمولاً پستانداران کوچک، مارمولک ها، نرم تنان، موش ها، قورباغه ها یا حشرات بزرگ را شکار می کند و به این ترتیب نقش مهمی در کنترل بیولوژیکی آفات دارد.

شکار ممنوع است

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل محیط زیست گیلان گفت:خوشبختانه چون در فصل بهار مردم درگیر کشاورزی می شوند تخلف شکار کمتر صورت می گیرد؛ لذا پرندگان احساس امنیت بیشتری دارند.
علی نژاد افزود: شکار در سال گذشته ممنوع بود و در زمان حاضر نیز در فصل ممنوعیت شکار قرار داریم اما با توجه به اینکه معمولا مجوزهای شکار در نیمه دوم سال صادر می شود هنوز مشخص نیست سازمان حفاظت محیط زیست در موسم شکار امسال چه تصمیمی اتخاذ می کند.

هر چند استان گیلان جزو استانهای کوچک کشور با مساحت تقریبی ۱۴ هزار و ۷۱۱ کیلومترمربع است اما اکوسیستم های متنوع بسیاری از نظر دریایی، تالابی، رودخانه‌ای، جنگلی، کوهستانی و مرتعی با تنوع زیستی فراوان داردو وجود طیف گسترده‌ از تغییرات آب و هوایی منجر شده است تا این استان با وجود مساحت کم، یکی از متنوعترین گونه‌های جانوری و گیاهی را در خود جای دهد. وجود جنگلهای هیرکانی، پهنه‌های جنگلی، ۵۴ رشته رودخانه‌ اصلی ، ۴۲ رشته روخانه دائمی و دریای کاسپین مجموعه‌ای منحصر به فرد و متنوع را در استان گیلان تشکیل داده که طیفی گسترده از گونه‌های جانوری همچون بزرگترین گیاهخوار(مرال)، گوشتخوار(خرس قهوه‌ای) و بزرگترین گربه‌سانان(پلنگ) کشور را در خود جای داده است. همچنین وجود تنها پستاندار گوشتخوار آبهای داخلی کشور(شنگ) و تنها پستاندار دریای کاسپین(فک کاسپی) از دیگر ویژگیهای مهم این استان است. گیلان بیش از یک هزار و ۸۰۰ گونه گیاهی دارد همچنین حدود ۴۵ درصد از گونه‌های جانوری کشور نیز در این استان جای گرفته‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha