دانش و فناوری باید در جهت ایجاد صلح و عدالت جهانی باشد

تهران- ایرنا- قائم مقام وزیر علوم، در امور بین‌الملل گفت: خط مقدم دانش و فناوری باید در راستای ایجاد صلح و عدالت جهانی بشر کاربست یابد و کشورهای مسلمان می‌توانند با وحدت و همدلی صلح و پیشرفت را نه‌تنها برای امت مسلمان، بلکه برای آحاد بشر به ارمغان آورند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، وحید حدادی‌اصل در اولین نشست وزیران عضو نشست گفت‌وگوی ۱۵ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC-۱۵ Dialogue Platform) در قزاقستان اظهار داشت: طی سال‌های گذشته با وجود تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران، شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری بوده‌ایم که نشانه‌ای از اتکا به دانش آموختگان و دانشمندان ایرانی است. همواره آمادگی داریم این مهم را با سایر کشورهای اسلامی به اشتراک بگذاریم.

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم افزود: خط مقدم دانش و فناوری باید در راستای ایجاد صلح، عدالت جهانی، آرامش و آسایش بشر کاربست یابد و کشورهای مسلمان که دین رحمت و مهربانی را در ذات خود نهادینه ساخته‌اند، می‌توانند با وحدت و همدلی صلح و پیشرفت را نه تنها برای امت مسلمان، بلکه برای آحاد بشریت به ارمغان آورند.

جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود می‌داند با حمایت از دیپلماسی علمی و فناوری میان کشورهای اسلامی، از طریق انجام پروژه‌های مشترک علمی در حوزه‌های مورد نیاز کشورهای اسلامی، ایجاد مناطق نوآوری و اتحادیه پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی، فعال‌سازی اتحادیه دانشگاه‌های کشورهای اسلامی، تبادل اساتید و دانشجویان و هرزمینه دیگری که سبب سازارتقای علمی و مهارتی امت اسلامی شود، نقش سازنده‌ای ایفا کند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای میزبانی دومین اجلاس وزیران عضو OIC-۱۵ در سال ۲۰۲۴ اعلام و از هماهنگ‌کننده محترم کامستک (کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی) و دبیرخانه اجلاس درخواست کرد ضمن بررسی این تقاضا با نظر مساعد، زمینه پذیرش آن را فراهم کنند.

نظام موسسه پایش و استنادی علوم جهان اسلام هم تراز نظام های رتبه بندی معتبر

وی افزود: همچنین با عنایت به اثرگذاری مناسب نظام موسسه پایش و استنادی جهان اسلام، پیشنهاد می‌کنم کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی به این سیستم اصالت بیشتری داده ارزیابی و رتبه‌بندی‌های آن را هم تراز ارزیابی و رتبه‌بندی‌های نظام‌های رتبه‌بندی معتبر کنونی قرار دهند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای این سازمان آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در اجرای برنامه‌های اثرگذار سازمان همکاری اسلامی و بازگرداندن عظمت تمدن اسلامی اعلام می‌دارد.

اولین نشست وزیران (OIC-۱۵) با حضور قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم؛ در قزاقستان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، نشست گفت‌وگوهای ۱۵ کشور عضو سازمان همکاری‌ اسلامی به همت قزاقستان و در دسامبر سال ۲۰۲۲ (آذر ۱۴۰۱) تشکیل شد و کشورهای پاکستان، ایران، مالزی، اندونزی، مراکش، نیجریه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ترکیه، آذربایجان، کامرون، اردن، مصر و قزاقستان در آن عضو هستند. نشست در سطح وزیران علوم و فناوری این کشورها برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha