بچه‌های فارس در مسیر هشتم

۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۰۳
کد خبر: 85123719
بچه‌های فارس در مسیر هشتم

شیراز - ایرنا - بچه‌های فارس در سه سال گذشته میزبان تماشاخانه سیاری بودند که گام به گام قدمگاه‌های امام رئوف را می‌پیماید و در این مسیر کودکان و نوجوانان را به تماشای تئاتری رضوی می‌نشاند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حدود ۵۰ سال از فعالیت تماشاخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌گذرد و اکنون با هفت دستگاه تریلی به سفرهای فصلی می‌رود و با کالاهای فرهنگی و هنری مهمان کودکان مناطق صفر مرزی و محروم می‌شود.

این‌بار با فرارسیدن دهه کرامت تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سفری رضوی را آغاز کرده و در این مسیر کودکان هنردوست و علاقمندان امام مهربانی‌ها را قدم به قدم با خود همراه می‌کند.

محل اولین اجرای این تماشاخانه سیار نخستین قدمگاه منور امام رضا (ع) در سرزمین ایران بود و پس از طی سه قدمگاه در استان خوزستان، از پنجشنبه میهمان و میزبان بچه‌های فارس شده است.

به گفته لیلا شویدی، سرپرست این گروه هنری، تماشاخانه سیاری که "مسیر هشتم" را در پیش گرفته مجهز به سیستم ۲۴ متری صفحه نمایش، اتاق گریم و دیگر امکانات لازم برای اجرای یک تئاتر زنده است.

وی افزود: این تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان فعالیت خود را از نخستین قدمگاه رضوی یعنی شلمچه آغاز کرده و پس از اجرا در آبادان و بهبهان، پنجشنبه به استان فارس رسید تا در پنج نقطه این استان به اجرای برنامه فرهنگی- دینی بپردازد.

پلاتو سیاری که در مسیر قدم‌های مبارک اما رئوف ساعت‌های کودکانه بچه‌های خوزستان، فارس، یزد و مشهد را به شمیم رضوی عطرآگین می‌کند، در نخستین روز ورود به شیراز سه اجرا در مرکز و چهار اجرا در روستاهای سلطان‌آباد، کفترک، ماه‌فیروزان و شاپورجان این شهرستان داشت.

سپس در طی طریق قدمگاه‌های رضوی به زرقان فارس رفت و امروز نیز مهمان تماشاچیان سده اقلید به عنوان آخرین نقطه حضور امام هشتم در این استان است.

بچه‌های فارس در مسیر هشتم

آنطور که سرپرست گروه مسیر هشتم به خبرنگار ایرنا گفت این کاروانی هنری و دینی قرار است پس از ترک فارس راهی قدمگاه خورشید طوس در ابرکوه یزد شود و در پایان مسیر به مشهدالرضا برسد و در یکی از ضلع‌های منتهی به حرم مطهر به اجرای نمایش بپردازد.

آنطور که از حال و هوای کودکانه بچه‌های حاضر در محله سعدیه و اطراف حرم مطهر شاهچراغ(ع) شیراز بر می‌آمد و توصیفی که سرپرست این گروه از شور و شعف تماشاچیان خوزستانی، زرقانی و اقلیدی این نمایش سیار کرد، تماشاخانه مسیر هشتم به خوبی توانسته است دل و دیدگان بچه‌های دوستدار امام مهربان را با خود همراه کند.

شویدی گفت: حامل دلنوشته‌های کودکان برای امام رئوف است تا به بارگاه رضوی برسانند.

آنچه در این مسیر به روی پرده تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفته و می‌رود غیر از نقالی، پرده‌خوانی، انیمیشن و تئاتر مشارکتی "کلاغ بلا و توپ طلا " است که از سوی هنرمندان تراز اول کشوری به اجرا در می‌‍آید.

علی یداللهی کارگردان تئاتر کلاغ بلا و توپ طلا درباره نمایش گفت: این اثر ترکیبی از بازی زنده و نمایش عروسکی است.

آنطور که او توضیح داد این اثر در شیوه‌ای ایرانی اجرا می‌شود به‌گونه‌ای که سه هنرمند در ۱۸ جایگاه نقش‌آفرینی می‌کنند و از تکنیک‌های نالی و پرده‌خوانی نیز بهره می‌گیرند.

"کلاغ بلا و توپ طلا" روایتگر سفر کلاغ دزدی است که بسیار به اجسام براق علاقمند است تا اینک هنشانی یک توپ طلای بزرگ را دریافت و سفر خود برای رسیدن به آن را آغاز می‌کند؛ این نمایش نشان دهنده سیر تحول نمادین این کلاغ است و در انتها در می‌یابد که نقطه هدف همان بارگاه منور رضوی است.

نویسنده این نمایش رضوی که این روزها سوار بر تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قدمگاه‌های خورشید طوس را طی می‌کند، مهدی صفارنژاد، شاعر آن انوش معظمی، آهنگ‌سازش محمد فرشته‌نژاد و بازیگرانش علی یداللهی، شهرام مسعودی و امیرحسین انصافی هستند.

بچه‌های فارس در مسیر هشتم

به گفته کارگردان این اثر، شمار تماشاچیان این اثر در هر نوبت اجرا، دست‌کم ۱۰۰ نفر بوده و کلاغ بلا و توپ طلا همراهی و مشارکت بی‌نظیری را از سوی مخاطبان خود دریافت کرده است.

این تماشاخانه سیار که در هفته کرامت فعالیت خود را آغاز کرده و به استان فارس رسیده هم‌اکنون در پیشگاه دیدگان کودکان و نوجوانان سده اقلید در حال اجرای نمایش است تا پس از آن راهی یزد شود و در مسیر هشتم به ابرکوهی برسد که افتخار میزبانی از قدم‌های مبارک رضوی را برخود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha