چین و ادامه تلاش دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین

تهران – ایرنا – وزارت امور خارجه چین اعلام کرد، «لی هوی» فرستاده ویژه چین، در آخرین بخش از سفر اروپایی خود در مسکو با مقامات ارشد روسیه دیدار و درباره روابط چین و روسیه، همچنین راه حل سیاسی بحران اوکراین گفت وگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش یکشنبه ایرنا از گلوبال تایمز، این سفر درادامه تلاش های صلح‌جویانه و دیپلماتیک چین برای حل بحران اوکراین انجام شد. فرستاده ویژه چین از ۲۵ اردیبهشت به اوکراین، لهستان، فرانسه، مقر اتحادیه اروپا در بلژیک، آلمان و روسیه سفر کرد. طی این سفرلی هوی موضع اصلی چین در قبال بحران اوکراین را تکرار کرد و خواستار تلاش های مشترک طرف های مربوطه برای تقویت ارتباطات و حل و فصل سیاسی بحران کنونی شد.

طبق این گزارش، هدف اصلی از سفر لی، جمع آوری و تبادل اطلاعات، درک نگرانی های همه طرف ها و ترسیم محدوده ای برای همکاری های آینده بود. به عقیده ناظران، چین به تلاش بر ای اتحاد کشورهای بیشتری در آینده خواهد بود که به دنبال گفت وگو و صلح از طریق مکانیسم های دیپلماتیک است.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای اعلام کرد که لی هوی، نماینده ویژه چین در امور اوراسیا در بخش پایانی سفر خود، در مسکو با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، میخائیل گالوزین و آندری رودنکو معاونان وزیر امور خارجه روسیه گفت و گو کرد. در این دیدار، هر دو طرف از سفر شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به روسیه در ماه اسفند قدردانی کرده و تاکید داشتند این سفر باعث تعمیق بیشتر اعتماد متقابل سیاسی، تحکیم بنیان سیاسی و بنیاد افکار عمومی دو ملت و تزریق انگیزه جدید و قوی برای همکاری عملی همه جانبه دوجانبه شده است.

به گزارش این وزارتخانه، هر دو طرف متعهد شدند با هدف تقویت روابط چین و روسیه در دوره جدید، زمینه های مهم اجماع سران دو کشور را اجرا کنند، هماهنگی های راهبردی دوجانبه و چندجانبه و همچنین مبادلات و همکاری ها در زمینه های مختلف را تقویت کنند.

در مورد بحران اوکراین، لی تاکید کرد چین همیشه به اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد پایبند است و در این خصوص مواضعی عینی و منصفانه دارد و به طور فعال گفت وگوهای صلح را تشویق می کند. وی تاکید کرد چین همیشه در کنار صلح، گفت وگو و سمت درست تاریخ ایستاده است.

لی با اشاره به منشور سازمان ملل که موضع چین در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین را بیان می‌کند، گفت: چین تبادل نظر و گفت‌وگو با همه طرف‌ها از جمله روسیه را تشویق می‌کند تا اطمینان حاصل کند تلاش‌های مشخصی برای حل و فصل سیاسی این بحران انجام می شود.

چین و ادامه تلاش دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین

به گزارش گلوبال تایمز، طرف روسی نیز از تلاش‌های عملی چین برای پیشبرد حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین قدردانی و ابراز کرد اصول و مواضع چین به حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین کمک می‌کند. در این نشست، مسکو تعهد خود را در جهت حل سیاسی بحران و تقویت ارتباطات و هماهنگی با چین اعلام کرد.

کوی هونگ جیان، مدیر بخش مطالعات اروپا در موسسه مطالعات بین‌المللی چین، روز شنبه به گلوبال تایمز گفت: «این از جمله اولین گام های چین است که گامی بسیار ضروری است؛ زیرا چین همیشه به نگرانی‌های امنیتی همه طرف‌ها توجه دارد.»

کوی گفت: با بروز نشانه هایی از تمایل روزافزون جامعه بین‌الملل برای پیشبرد مذاکرات صلح، چین به تلاش‌ بیشتری برای متحد کردن این نیروها برای کمک به پیشبرد راه حل صلح‌آمیز برای بحران اوکراین بر اساس دستاوردهای سفر لی ادامه خواهد داد.

لی پیش تر نیز روز پنجشنبه در بروکسل با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و فردریک برنارد رئیس کابینه چارلز میشل رئیس شورای اروپا دیدار کرد.

بر اساس بیانیه ای که اتحادیه اروپا پس از دیدار لی با مورا منتشر کرد، اتحادیه اروپا از چین خواست روسیه را تحت فشار قرار دهد تا "بدون قید و شرط تمام نیروها و تجهیزات نظامی خود را از کل خاک اوکراین در داخل مرزهای شناخته شده بین المللی خارج کند. "

اختلاف بر سر سرزمین در حال حاضر بزرگترین مانعی است که روسیه و اوکراین را از نشستن پشت یک میز برای گفتگو باز می دارد. کوی خاطرنشان کرد، در مورد این موضوع، چین هیچ موضع از پیش تعیین شده ای ندارد.

وی گفت با درخواست از چین برای فشار به روسیه، اتحادیه اروپا در تلاش است چین را برای ایفای نقشی که آنها می‌خواهند ترغیب کنند. اروپا فکر می کند که روسیه باید مسئولیت اصلی بحران را بر عهده بگیرد. اما چین قدرت قضاوت و تصمیم گیری خود را حفظ خواهد کرد. کوی گفت: ما نباید به عنوان میانجی بین روسیه و اوکراین عمل کنیم، بلکه تلاش می کنیم تا طرف ها برای حل و فصل معقول و پایدار این موضوع گفتگو کنند. ماهیت ترویج گفتگوهای صلح متقاعد کردن هر دو طرف و حتی چندین طرف درگیر در مناقشه برای شرکت در مذاکرات است.

تحلیلگران معتقدند ماهیت مناقشه روسیه و اوکراین، رویارویی بین آمریکا و روسیه است و تنها متقاعد کردن یک طرف بی معنی و غیر واقعی است و از اروپا می خواهند به جای پیروی از سیاست های ایالات متحده که موجب تشدید بحران می شود، تلاش بیشتری برای ارتقای مذاکرات انجام دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha