۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۳۵
کد خبر: 85124400
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هلند: گذار سبز اروپا بدون چین غیرممکن است

۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۳۵
کد خبر: 85124400
هلند: گذار سبز اروپا بدون چین غیرممکن است

تهران- ایرنا- "لیشی شراین‌ماخر" وزیر بازرگانی هلند با اشاره به تلاش اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به چین، گذار سبز و رفتن به سوی انرژی‌های پاک را بدون همکاری پکن ناممکن دانست.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، اتحادیه اروپا اگرچه به دنبال کاهش بخشی از وابستگی خود به چین به عنوان یک قدرت آسیایی است اما در این مسیر از آمریکا محتاط تر عمل می کند.

این روزنامه می نویسد: از همین رو در حالی‌که اتحادیه اروپا به دنبال کاهش وابستگی به چین به عنوان یک کشور قدرتمند آسیایی است، وزیر بازرگانی هلند هشدار داده است که گذار سبز اروپا بدون چین غیرممکن خواهد بود.

درواقع به نظر می رسد در حالیکه اقتصادهای غربی در تلاش برای کاهش اتکا به زنجیره‌های تامین چین هستند، با افزایش تقاضای داخلی برای فناوری پاک مانند انرژی خورشیدی روبرو هستند که صنعت آن در حقیقت زیر سلطه شرکت‌های مستقر در چین است.

از طرفی آمریکا در حال فاصله گرفتن از چین است، اما اروپا محتاطانه پیش می رود، زیرا اقتصاد آن بیشتر به آسیا وابسته است و این امر در بحبوحه توقف واردات انرژی و مواد خام از روسیه دشوارتر از پیش به نظر می رسد.

رهبران گروه هفت کشور اقتصادی جهان، هفته گذشته موافقت کردند که روابط با چین را با تلاش برای واردات مواد خام حیاتی‌تر از کشورهای دیگر ریسک زدایی کنند.

لیشی شراین‌ماخر وزیر بازرگانی هلند که پیش از پایان سال جاری میلادی به همراه یک هیات تجاری به چین سفر خواهد کرد، گفت: کاهش وابستگی‌های راهبردی ما به چین به معنای توقف داد و ستد نیست؛ آن هم تا زمانی که نتوانسته ایم کشورهای جایگزین را تنوع بخشیم.

اتحادیه اروپا در ماه مارس طرح هایی با هدف استخراج بیشتر از معادن و پردازش مواد کلیدی ارائه داد و در ماه آینده میلادی هم اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا، از راهبرد امنیت اقتصادی اروپا رونمایی خواهد کرد.

دلیل این اقدامات اروپا کاهش وابستگی به چین است که در تمام بخش های زنجیره تامین انرژی خورشیدی جهان حضور و ظرفیت بالایی در پردازش مواد معدنی برای گذار به سوی انرژی سبز در اختیار دارد.

به همین دلیل شراین‌ماخر در اظهاراتش تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید پیش از بررسی سرمایه گذاری در کاهش اتکا به فناوری های پیشرفته چین به دقت آن را بررسی کند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha