کاشت گل محمدی جایگزینی مناسب برای تغییر الگوی کشت در شاهرود

شاهرود - ایرنا - کاهش میزان بارندگی و تعدیل مجوزهای بهره‌برداری از منابع آب‌های زیرزمینی طی چند سال اخیر موجب شده تا کشاورزان و باغداران شهرستان شاهرود روی به تغییر الگوی کشت بیاورند و به کاشت گل محمدی اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خشکسالی و کاهش میزان بارندگی، کاهش منابع آبی، تعدیل مجوزهای بهره‌برداری از منابع آب‌های زیرزمینی و خسارت‌های ناشی از سرمازدگی به محصولات باغی و زراعی طی سال‌های اخیر، کشاورزان و باغداران این شهرستان را بر آن داشته است تا کشت و توسعه گیاهان دارویی کم‌آب‌بر از جمله گل محمدی را در دستور کار قرار دهند.

کاشت گل محمدی توسط باغداران و کشاورزان با توجه به سازگاری آن در برابر شرایط نامساعد محیطی، مقاومت به خشکی، امکان فرآوری و اختصاص یارانه، طی چند سال اخیر به عنوان یک محصول اقتصادی، افزایش چشمگیری در این شهرستان داشته است.

شهرستان شاهرود به دلیل تنوع آب و هوایی ظرفیت کشت و تولید گیاهان دارویی را دارد

رییس اداره جهاد کشاورزی شاهرود با بیان اینکه سطح کشت گل محمدی در این شهرستان ۷۲ هکتار است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: حدود ۴۲ هکتار از باغ‌های گل محمدی در شهرستان شاهرود بارور است.

حمید آقابیگی با اشاره به اینکه برداشت گل محمدی از اوایل اردیبهشت آغاز شد و تا پایان خرداد ماه ادامه دارد، افزود: محصول تولیدی در بازارهای این شهرستان، استان سمنان و استان‌های گلستان و اصفهان به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه میانگین برداشت گل محمدی در هر هکتار ۲ و نیم تُن برآورد می‌شود، ابراز کرد: امسال ۱۰۵ تن گل از سطح باغ‌های شهرستان شاهرود برداشت می‌شود.

کاشت گل محمدی جایگزینی مناسب برای تغییر الگوی کشت در شهرستان شاهرود

آقابیگی از فعال شدن تعدادی کارگاه‌ گلاب گیری صنعتی و خانگی با توجه به افزایش سطح زیر کشت خبر داد و اظهار کرد: محصول تولیدی به صورت گلبرگ و غنچه خشک در گلاب‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رییس اداره جهاد کشاورزی شاهرود ادامه داد: به طور میانگین از هر هفت کیلوگرم گل‌ تر یک کیلوگرم گل خشک به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه از گل محمدی در صنعت دارویی، آرایشی و بهداشتی و غذایی استفاده می‌شود، افزود: به نظر کارشناسان این محصول ضدافسردگی، تقویت کننده قلب، کاهنده التهاب، تا حدودی مسکن درد، دارای خاصیت ضد میکروبی و آنتی اکسیدان و همچنین ضدویروس است.

شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان دارای ۳۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی و ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ است.

به گزارش ایرنا، ۱۹۸ هزار هکتار از وسعت زمین های استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعالند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha