سندروم روده تحریک‌پذیر از بیماری‌های استرسی شایع دستگاه گوارش در جوانان است

مشهد - ایرنا - دبیر انجمن گوارش و کبد خراسان بزرگ گفت: یکی از بیماری‌های شایع گوارشی که در سنین جوانی و نوجوانی بر اثر استرس ایجاد می‌شود سندروم روده تحریک‌پذیر است. 

به گزارش ایرنا، دکتر علی پوراکبر روز یکشنبه در حاشیه نشست خبری که با موضوع بیماری‌های شایع گوارشی و کاربرد پروبیوتیک‌ها در درمان و پیشگیری بیماری‌های گوارشی که در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: بیماری گوارشی در همه سنین رخ می‌دهد اما بعضی بیماری ها جنبه روحی و روانی دارند و به اصطلاح استرسی هستند.

وی ادامه داد: در بیماری‌های گوارشی آنچه که بیشتر کشنده است بیماری‌های انتهایی یا سینوسهای کبدی و سرطانی است که پنج سرطان شایع در ایران به ترتیت سرطان پستان، پروستات، روده بزرگ، پوست و معده است که ۲ تا از سرطان‌های شایع کشور سرطان گوارشی است که نشان‌دهنده اهمیت بیماری‌های گوارشی است.

دبیر انجمن گوارش و کبد خراسان بزرگ با بیان اینکه شیوع بیماری‌های دستگاه گوارش در زن و مرد یکسان است، یادآورشد: در گذشته شیوع سرطان مری در خراسان بزرگ بیشتر از استان‌های دیگر بوده است.

پوراکبر افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، مسائل ژنتیکی، مصرف چای داغ، مصرف مواد مخدر و مصرف مواد غذایی طولانی مدت نگهداری شده در خارج از یخچال مانند ترشیجات و شوریجات در شیوع این بیماری در این مناطق نقش مهمی داشته است که با اقدامات صورت گرفته شیوع این بیماری رو به کاهش است.

وی در ادامه با بیان اینکه دیابت و چاقی زمینه ایجاد بیماری های کبدی است، ادامه داد: شیوع بیماری سرطان کبد در خراسان رضوی تفاوتی با شیوع این بیماری در ایران و سایر کشورها ندارد و روش‌های پیشگیری یکسان در کشور در حال اجراست.

دبیر انجمن گوارش و کبد خراسان بزرگ گفت: برای سرطان روده بزرگ برای افراد کم ریسک که سابقه سرطان در خانواده خود ندارند،غربالگری از سن ۵۰ سالگی به صورت روتین شروع می شود و یا افراد می‌توانند از طریق آزمایش مدفوع سالیانه، انجام رادیولوژی و کولونوسکوپی غربالگری شوند.

دکتر پوراکبر در خصوص علائم سرطان روده بزرگ عنوان کرد: علائم سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه بیماری، نه در فرد و نه در آزمایشات، بلکه در غربالگری، مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به نبود علائم خیلی از بیماران دیر به پزشک مراجعه می‌کنند، گفت: با گسترش بیماری به مرور علائم آن مانند درد شکمی، نفخ معده، کم خونی، مشکل در دفع مزاج، ضعف و بی حالی، خستگی و کاهش اشتها در بیمار ایجاد می‌شود.

دبیر انجمن گوارش و کبد خراسان بزرگ یادآور شد: هرچه علائم بیماری بیشتر باشد درمان سختر می شود اما هرچه علائم بیمار کمتر باشد و زودتر به پزشک مربوطه مراجعه کند احتمال موفقیت درمان بیشتر است، لذا در موضوع بیماری های گوارش تاکید بر غربالگری است.

دکتر پوراکبر افزود: یماران کبدی هم اگر قبل از تبدیل به فیبروز و سیروز کبدی به پزشک مراجعه کنند قابل در مان خواهد بود.

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک؛ عامل اصلی بیماری‌های گوارشی

دبیر انجمن گوارش و کبد خراسان بزرگ در ادامه با بیان اینکه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک، عامل اصلی تضعیف سیستم ایمنی کودک و شیوع بیماری‌های گوارشی در بزرگسالی است، گفت: متاسفانه برخی از خانواده‌ها در بسیاری از بیماری‌های کودکان با کوچک‌ترین علائم آبریزش و سرماخوردگی بدون تجویز پزشک به مصرف آنتی بیوتیک می‌پردازند.

وی ادامه داد: آنتی بیوتیک علی رغم بهبودبخشی سریع و از بین علائم، عامل اصلی تضعیف سیستم ایمنی کودک و بیماری‌های گوارشی در بزرگسالی است.

دکتر پوراکبر با بیان این که شایع ترین علت بیماری‌های گوارشی در کودکان، مصرف آنتی بیوتیک های خودسرانه است، توصیه کرد: در بیماری های کودکان، فقط به متخصص اطفال مراجعه کنید و در صورت لزوم با مشاوره پزشک از آنتی بیوتیک استفاده کنید.

وی با بیان این که شعار امسال این انجمن، «سلامت دستگاه گوارش، روده سالم از ابتدا» اعلام شده است، افزود: مصرف غذاهای طبیعی در تمام عمر، مخصوصا در سه تا پنج سال اول، مصرف غذاهای حاوی فیبر زیاد نظیر غلات سبوس دار، سبزیجات و میوه هایی مانند سیر، پیاز، بروکلی، سیب و موز، فعالیت بدنی مناسب و منظم و دوری از سبک زندگی کم تحرک، سیکل منظم خواب و غذا، کنترل استرس، ترک سیگار، مواد مخدر و... از جمله توصیه‌های کارشناسان و پزشکان برای داشتن دستگاه گوارش سالم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha