۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۴۵
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85125232
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیم و امیدهای غرب پس از پیروزی اردوغان

۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۴۵
کد خبر: 85125232
بیم و امیدهای غرب پس از پیروزی اردوغان

تهران- ایرنا- روزنامه گاردین نوشت: پایتخت‌های غربی درحالی درمورد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه کمتر اظهارنظر کردند که در پشت پرده امید داشتند دوره ۲۰ ساله و غیر قابل پیش‌بینی حاکمیت رجب طیب اردوغان پایان ناگهانی را تجربه کند. اما اکنون انتخاب او برای سومین دوره ریاست بر ترکیه، غرب را در مخمصه بیم و امید گرفتار کرده‌ است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در مطلب این رسانه انگلیسی در این خصوص آمده است: هراس غربی‌ها از این است که رییس جمهوری منتخب ترکیه با بهره‌گیری از نتیجه انتخابات ، این کشور را به عنوان یکی از اعضای اولیه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بیش از پیش از غرب لیبرال سکولار دور کند.

آن‌ها در مقابل امید دارند عدم توانایی وی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده ترکیه و به تبع آن بی‌نیازی اردوغان از آرای ملی گرایان این کشور، وی را دست کم در حوزه سیاست‌گذاری خارجی از دغدغه حفظ منافع شخصی‌اش آزاد بگذارد.

از طرف دیگر اما، انتخاب دوباره اردوغان برای غرب از یک جنبه‌هایی یک نوع موهبت به شمار می‌رود. برنامه وی برای کاهش تنش‌ها میان کشورهای همسایه ترکیه از جمله عربستان سعودی، سوریه، مصر و ارمنستان برای غرب مورد توجه است.

در هر صورت، انتخاب‌های بعدی رییس جمهوری منتخب ترکیه نه تنها برای این کشور و ناتو که برای هر نظمی که در پایان جنگ اوکراین شکل می‌گیرد حائز اهمیت است.

عضویت سوئد در ناتو

براساس این گزارش، نخستین آزمون اردوغان در نشست آتی اعضای ناتو خواهد بود که از وی خواسته می‌شود رای وتوی خود درباره پیوستن سوئد به این ائتلاف را تغییر دهد. او پیش از این در مورد عضویت فنلاند منع خود را مرتفع کرد اما سوئد را همچنان در یک موقعیت بلاتکلیف قرار داده است.

پس از آغاز جنگ اوکراین، کی‌یف خواستار عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو شد. فنلاند و سوئد نیز به دنبال این جنگ درخواست عضویت در ناتو ارائه کردند.

به گزارش ایرنا،‌ اتحادیه اروپا و ناتو انتظار دارند که ترکیه در نهایت با الحاق سوئد به این ائتلاف پس از انتخابات موافقت کند. اردوغان به دلایل سیاسی احتمالا قبل از انتخابات مانع این عضویت شده بود.

ورود سوئد و فنلاند به ناتو تقریباً یک سال پیش قطعی شده بود. اردوغان در ماه آوریل (فروردین/ اردیبهشت) وتوی فنلاند را پس گرفت. انتظار می رود در ماه ژوئیه، وی موافقت خود را با عضویت سوئد ابراز کند.

سوئد نیز به منظور جلب نظر آنکارا در حال تقویت قوانین ضد تروریستی این کشور است. در همین رابطه، قانونگذاران مجلس سوئد ماه گذشته قانونی را تصویب کردند که قوانین ضد تروریسم این کشور را تشدید می‌کند؛ اقدامی که انتظار می‌رود به متقاعد کردن ترکیه برای تائید درخواست این کشور شمال اروپا برای پیوستن به ناتو کمک کند.

روابط نزدیک با روسیه

گاردین مطرح می‌کند: درحال حاضر مساله فوری غرب جلوگیری از نزدیکی بیشتر روابط رییس‌جمهوری منتخب ترکیه با ولادیمیر پوتین همتای روسی وی است.

در این خصوص، عده‌ای کمی از سیاستمداران غربی ابراز خوشبینی می‌کنند. یکی از این دیپلمات‌ها که به نام وی اشاره‌ای نشده به گاردین گفت که مخالفت اردوغان با ارزش‌های غربی با گذاشت زمان شکل جدی‌تری به خود گرفته است.

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه نیز در جریان مبارزات انتخاباتی اخیر گفته‌ بود هر کسی که از خود تمایلات غرب گرایانه نشان دهد، یک خائن است.

به باور نویسنده این گزارش، این اظهار نظر وزیر کشور ترکیه اگرچه تنها یک شعار تبلیغاتی بود اما این نوع از طرز فکر در ترکیه را منعکس می‌کند.

اردوغان در کمپین انتخاباتی خود گفته بود: ترکیه و روسیه روابط ویژه‌ای دارند. وی با اشاره به روابط شخصی خود با پوتین خاطر نشان کرده بود که این روابط، او را در یک جایگاه خوب برای ایفای نقش میانجی در مورد جنگ در اوکراین قرار می‌دهد.

رییس جمهوری منتخب ترکیه همچنین در ماه آوریل (فروردین) نخستین نیروگاه هسته‌ای این کشور که با حمایت مالی و فناوری روسیه ساخته‌ شده بود را راه‌اندازی کرد.

در این میان نکته‌ نگران کننده دیگر برای سران کشورهای غربی، رایزنی‌های اخیر مسکو و آنکارا پیرامون تبدیل شدن ترکیه به یک هاب اروپایی برای انتقال گاز روسیه است.

بنابراین، مقام‌های آمریکایی در سفر به آنکارا با هدف متقاعد کردن اردوغان برای سرکوب کسب‌وکارهای ترکیه‌ای که به یک مسیر برای دور زدن تحریم‌های روسیه تبدیل شده‌اند، ماموریت دشوارتری دارند.

این گزارش می‌افزاید: ترکیه به سادگی حاضر به اعمال تحریم‌ها علیه روسیه نیست، از طرفی واشگتن نیز با بیم اینکه تحریم آنکارا، روابط اردوغان و پوتین را تقویت کند، تمایلی به انجام آن ندارد.

به گزارش ایرنا، دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha