به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، «حسن مسلمینائینی» عصر دوشنبه در آئین اختتامیه دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران با بیان اینکه مقام معظم رهبری گفتهاند فداکاری برای آن است که انسانهای اخلاقمند و فداکار شناسایی و معرفی شوند، اظهار کرد: برای ترویج فرهنگ فداکاری باید تبلیغ شود که در این راستا جهاد دانشگاهی بهعنوان یک نهاد انقلابی کار را آغاز کرد و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری گام برداشت.
وی با اعتقاد به اینکه اگر ایثار و فداکاری از صدر اسلام نبود لیله مبیت هم نبود، ادامه داد: اگر ایثار و فداکاری نبود امام حسین(ع) و ۷۲ تن از یاران باوفایش هم نبودند و اسلام و شیعهای وجود نداشت. روحیه ایثار و فداکاری ثمرات متعدد و متنوعی دارد از آن جمله رشد علم و فرهنگ در جهان اسلام و ایران است، اکنون بسیاری از دانشمندان دنیا و ایران با روحیه فداکاری به قلههای پیشرفت دست یافتند و از چهرههای فداکار که مدیر دانشمند و از همکاران جهادی مرحوم کاظمی آشتیانی بود که با کار علمی فراوان و فداکاری جان خود را در این راه گذاشت.
درخواست مسلمینائینی برای برگزاری این مراسم در سطح منطقهای و بینالمللی
رییس جهاد دانشگاهی همچنین با اشاره به پیشرفتهای جهاد دانشگاهی در حوزه درمان ناباروری اظهار امیدواری کرد که روحیه فداکاری و ایستادگی همچنان در افراد زنده بماند و جهاد دانشگاهی در جهت برگزاری این جشنواره در سطح منطقهای و بینالمللی گام بردارد.
فداکاری برگرفته از شجاعت و آراستگی خانوادههای ایرانیان است
رییس سازمان بهزیستی کشور نیز در این آئین طی سخنانی اظهار کرد: این آئین و موضوع مسألهای جدی است که برگرفته از شجاعت و آراستگی خانوادههای ایرانیان است. ایران عزیز فرزندانی را تربیت کرد که در کنار تحصیلات خود کار خیر را بهعنوان یک پیشرانه در نظر گرفته و مسیر زندگی خود را توام با این موضوع پیمایش میکنند.
علیمحمد قادری افزود: این جریان مسیر حرفهای در کشور است که باید همه نهادهای که دستی در این موضوع دارند، کمک کنند که بتوانیم عرصههای خدمتگزاری و شناسایی افراد فداکار را در قالب استعدادیابی از جنس شهامت مرور کنیم. ممیزی این آثار کار سختی است. سازمان بهزیستی سازمانی جهادی است که ۲۴ساعته در مقابل موتور تولید فقر و معلولیت و آسیب اجتماعی در حال فعالیت است. همه دانشجویان باید با هم کمک کنند که در دوره گذار تحصیلی و در امتداد حکمتهایی که پدرانشان در مسیر خدمت ایجاد کردند، مسیر خدمت را طی کنند.
درخواست قادری از دانشجویان برای کمک به معلولان در حوزههای توانبخشی
رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: سازمان بهزیستی سکوهای موضوعی دارد. در مورد افراد دارای معلولیت امیدوارم شما دانشجویان فداکار بتوانید بهعنوان جهادگر در مناطق روستایی و شهری کمک کنید و در کنار افراد معلول در حوزههای توانبخشی کار اساسی انجام دهید.
قادری خاطرنشان کرد: یکی از مسائل حساس کشور آسیبهای اجتماعی است که خیلی از عزیزان دانشجو و جهادی امروز مشغول کمک به ارتقای زیرساختهای اجتماعی کشور هستند. امیدواریم بتوانیم در حوزه آسیبهای اجتماعی نیز پیشرفت خوبی داشته باشیم.
وی گفت: محروم نوع دوم کسی است که مطلع نیست که زیرساختهای قبلی او بر این اساس شکل گرفته که میتواند به دیگران کمک کند. اگر شما عزیزان همت کرده و آنها را آگاه کنید، زمینه خوبی برای توسعه فداکاری و حرکتهای جهادی ایجاد میشود. امیدوارم در حوزه آسیبهای اجتماعی نیز مرزبانی خوبی داشته باشیم که بتواند در کاهش آسیبهای اجتماعی تسهیلگری کند. دانشجویان فداکار و جهادی کمک کنند تا مأموریتهای ذاتی سازمان بهزیستی بیش از پیش به خوبی پیش برود.
ایثار و فداکاری به همبستگی اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی منجر میشود
معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این آئین با قدردانی از تلاش برخی مسوولان در ترویج فرهنگ ایثار فداکاری در سطح جامعه گفت: ایثار و فداکاری یک نماد متعالی است معرفی فرهنگ ایثار و فداکاری و الگوگیری از ایثارگران و افراد فداکار باعث همبستگی اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی میشود.
سیدامیرحسین قاضیزاده هاشمی با بیان اینکه با ترویج فرهنگ فداکاری و از خودگذشتگی افراد و خانوادههایشان میآموزند که برای جامعه و خانواده با وجود همه سختیها فداکاری بکنند، افزود: فداکاری یعنی در شرایط سخت و دشوار و با همه محدودیتها خود را ندیدن و به دیگران و ارزش معنوی آن بیندیشند.
معاون رئیسجمهور فداکاری در راه جان و مال را تنها بخشی از فداکاری دانست و گفت: ایجاد حس اعتماد، نشاط و آسودگی خاطر از دیگر فواید داشتن روحیه فداکاری است و اینکه افراد امیدوار میشوند زمانی که به کمک نیاز داشته باشند کسی هست که به یاریشان بشتابد.
قاضیزاده هاشمی با بیان اینکه در دنیای غیربروکراتیک گذشته که از اورزانس و اورزانس اجتماعی و موضوع امداد و نجات نبود، افزود: ساختار اجتماعی ما صرفاً براساس قبایل و ایالات شکل میگرفت و همه اقدامات فداکاری در روند زندگی از فرزندآوری و حمایت از سالمندان و یا امدادرسانی در وقایع و بلایای طبیعی بهصورت سنتی و بدون سازماندهی خاصی انجام میشد.
تغییر تدریجی ایثار و فداکاری از شکل سنتی به ساختار اداری و رسمی
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه با گذشت زمان و شکلگیری نظام اجتماعی و ایجاد طبقه متوسط جامعه و گسترش شهرنشینی نقش دولتها پررنگ شد، افزود: بدین ترتیب دولت مرکزی قدرتمندتر شد و سازمانهای اداری و نهادهای حمایتی شکل گرفت و به فکر جایگزین کردن رفتارهای سنتی به رسمی و اداری افتادند.
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه با این تغییر کاری که مردم بهصورت ذاتی به آن میپرداختند ساختار اداری و رسمی به خود گرفت، در ادامه تصریح کرد: در سایر نقاط دنیا درهمآمیختگی ایران را ندارد و این اشکالاتی را ایجاد کرده است که در این زمینه وجود ازخودگذشتگی و ایثار جبرانکننده این تناقضات است.
وی ادامه داد: البته این مفهوم در جامعه دینی ما مفهومی الهی است. انسان امروز در جامعه دینی ما به این فکر میکند که این فداکاری را برای کسب رضایت الهی انجام میدهد و خریدار رفتار او خداوند است. اگرچه نوع فداکاریها متفاوت است اما همه جوامع انسانی چه جوامع مادی و چه جوامع الهی و معنوی به عنصر ایثار و فداکاری برای حفظ جامعه نیازمندند.
تجربه از خودگذشتگی و فداکاری در دوران کرونا
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: در دوران کرونا مشکلات فراوانی برای جامعه ایجاد شد اما از خودگذشتگی و فداکاری بسیاری از پزشکان و جهادگران و خدمتگزاران باعث شد تا بهخوبی از این بحران عبور کنیم. نه تنها کادر سلامت ما میدان را خالی نکرد بلکه شمار فراوانی از افراد جامعه نیز به ایشان پیوستند تا به بیماران و پزشکان خدمت و یاری کنند.
قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: یکی از عللی که باعث شد ما نسبت به کشورهای مدرنتر در حوزه دسترسی به خدمات سلامت و واکسن، آمار مرگ و میر کمتری داشته باشیم، سازوکار تفکر فداکارانه و ایثارگرایانه بود، چون روحیه ایثار و فداکاری در جوامع سنتی بیشتر از جوامع صنعتی بود.
وی افزود: در کشور زمانی که زلزله رخ میدهد، این حادثه به نمود حضور ملی آحاد مردم در حمایت از همنوع خود تبدیل میشود. روحیه فداکاری باعث میشود که همبستگی اجتماعی باقی بماند که در اوج این روحیه شهدا قرار دارند. زمانی که فردی جان خود را فدای وطن و هموطنان خود میکند، در اوج قله ایثار قرار دارد. مقام معظم رهبری میفرمایند که بررسی سبک زندگی شهدا برای جامعه الهامبخش بوده و به جامعه روحیه میدهد.
معاون رئیسجمهور گفت: مسأله ایثار و فداکاری مسأله جاری و ساری در جامعه است و یکی از قلههای آن نیز ایثار اجتماعی است که این آئین نیز به پاسداشت ایثار اجتماعی برگزار میشود. تا زمانی که قلب مردم ما نسبت به هم مهربان و فداکار است، این جامعه رشد و نمو پیدا میکند.
وی اظهار امیدواری کرد که از همه ظرفیتها برای گسترش این فرهنگ استفاده کنیم. باید موضوع ایثار و فداکاری در رسانههای مختلف بررسی و نسبت به آنها تبلیغ شود. امروز باید انواع فداکاری شناسایی شده و به جامعه شناسانده شود.
نیازمند همت عمومی برای رفع مسائل جامعه هستیم
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها نیز در این آئین معنوی در سخنانی اظهار کرد: این آئین موجب نشان دادن الگوهایی است که برای رسیدن به مقصد بدان نیاز داریم. شهدا و عزیزانی که حماسه آفریدند الگوهایی هستند که بدانها نیازمندیم.
حجتالاسلام مصطفی رستمی افزود: یکی از وظایف ما نشان دادن حرکت و همت عمومی برای رفع مسائل جامعه و بیتفاوت نبودن نسبت به آسیبها است. در حوادث مختلف اجتماعی کشور و نیز بلایای طبیعی بسیاری از دانشجویان در صحنه حاضر بودند و حضور اینها گرهگشای مشکلات بوده است.
فداکاری الگویی است که اسلام و قرآن به ما میآموزد
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها همچنین تصریح کرد: این جهاد و تلاش محصول نگاه همراه با غیرت و مروتی است که در درون جامعه ما نهادینه شده است. فداکاری الگویی است که اسلام و قرآن به ما میآموزد، انسانی که در بند وظایف سازمانی نیست بلکه اینها حداقلهایی است که او همگی را پشت سر گذاشته و مانند حاج قاسم سلیمانی در دوران پیری به فکر کودکان ستمدیده از داعش و ... بود.
حجت الاسلام رستمی بیان کرد:دانشجویانی که در مناطق محروم کشور و در عرصههای مختلف علمی، فرهنگی و ... حضور دارند، برآمده از فرهنگ درونی ایثار و فداکاری در جامعه ایرانی هستند. برخلاف غرب که برگرفته ار تفکر لیبرالیسم است، مکتب ایرانی و اسلامی ما به فداکاری ارزش داده و برای ایثار و ازخودگذشتگی احترام ویژه قائل است.
شناسایی ۴۲ دانشجو و گروه دانشجویی فداکار در دوازدهمین تندیس ملی فداکاری
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تهران نیز در ادامه این آئین در سخنانی، آغازگر برگزاری این رویداد فرهنگی را امدادرسانی دانشجویان دانشگاه تهران در زلزله بم در ۵ دیماه سال ۱۳۸۲ عنوان کرد و یادآورشد: نخستین مراسم اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان ایران در سالگرد فاجعه بم در سال ۱۳۸۳ برگزار شد که تاکنون فراز و نشیبهای فراوانی را طی کرده است.
جمال رحیمیان افزود: از دوره چهارم و پنجم به بعد به این فکر افتادیم تا در این مراسم به غیر از قشر دانشجو از شخصیتهای فداکار از قبیل پزشک، آموزگار، مرزبان و... و. هم تقدیر شود.
وی با بیان اینکه برای اعلام عمومی جهت ثبتنام دانشجویان فداکار فراخوانی در دیماه منتشر شد، افزود: البته اغلب دانشجویان فداکار مایل به معرفی و شناسایی نیستند اما اینکه فردی لحظات ناب جوانی خود را صرف امدادرسانی به نیازمندان در سختترین شرایط میکند ارزشمند و جای تقدیر و تشکر دارد.
دبیر دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با بیان اینکه در این دوره ۲۵۴ پروندده به دبیرخانه ارسال و به محض تکمیل موارد در کمیته انتخاب دانشجویی مطرح شد، در ادامه خاطرنشان کرد: از این تعداد ۴۲ مصداق فداکاری اعم از دانشجو و گروه دانشجویی فداکار شناسایی شدند.
وی با بیان اینکه در میان آموزههای انسانی دعوت به ایثار و تشویق به فداکاری دارای ارزش بیشتری است، گفت: از وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران تقاضا دارم شهدای مظلوم مدافع سلامت را دریابند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تهران از همکاری و مشارکت سازمانها و دستگاههای همکار از جمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان جوانان جمعیت هلالاحمر، سازمان نظام پزشکی، سازمان بهزیستی کشور، سازمان انتقال خون ایران، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، دانشگاه علم و فرهنگ و جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران تقدیر و قدردانی کرد.
بر اساس این گزارش آئین اختتامیه دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران بعداز ظهر امروز دوشنبه در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار و از 41 دانشجو و گروه دانشجویی فداکار با اهدا لوح تندیس فداکاری تقدیر بعمل آمد.
نظر شما