اجلاسیه کنگره جهانی امام رضا(ع) با پیام آیت الله جوادی آملی در مشهد آغاز به کار کرد +فیلم

مشهد-ایرنا-اجلاسیه کنگره جهانی امام رضا (ع) از مجموعه پیش برنامه های پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با پیام مرجع و مفسر عالیقدر آیت الله عبدالله جوادی آملی در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله عبد الله جوادی آملی در این پیام که روز سه شنبه به صورت تصویری در اجلاسیه پخش شد گفت: خداوند با آیه شریفه، "اقرا و ربک الاکرام" درس کرامت می دهد و بیان می دارد که اولین و آخرین درس، کرامت است.

وی افزود: خداوند رحمان در قرآن کریم فرموده است خلیل خود را از ملکوت آگاه کردم و آگاه می کنم او اهل رویت است چون من ارائه کرده ام، شما اهل نظرید چون من تنظیر می کنم و شما را دعوت به نظر می کنم تا نظریه بدهید تا به کرامت برسید.

وی اضافه کرد: بکوشید در مکتب خدای اکرم شرکت کنید، کریمانه حوزه را اداره کنید، کریمانه دانشگاه را اداره کنید، کریمانه نظام را اداره کنید، کریمانه مسوولیت نظام را بپذیرید این معنای کرامت در اولین درس ذات اقدس الهی است.

آیت الله جوادی آملی گفت: دهه کرامت، دهه علم امام رضا (ع) و استدلال‌های رضوی، احتجاج های رضوی و براهین رضوی است و این تمثیل به این معناست که مبادا تفکر غربی، مبادا تفکر مادی، مبادا طرز تفکرات دیگر به حرم امن قلب تو راه پیدا کند.

وی افزود: به هر تقدیر دهه کرامت یعنی فرشته خو شدن؛ دیگر سخن از اختلاس نجومی نه، دیگر ستم از تجاوز و تعدی نه، دیگر سخن از جاهلیت اُولی و ثانویه نه. دیگر سخن از ترک ادب نه و این معنای کرامت است.

محوریت ولایت می تواند چاره گشای عبور از مشکلات دنیای مدرن باشد

تولیت آستان قدس رضوی نیز در این اجلاسیه گفت: با محوریت ولایت از پیچیدگی ها و مشکلات دنیای مدرن می توان عبور کند و بر سختی های کنونی فائق آمد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی افزود: بی عدالتی هویت محور از مهمترین چالش های جهان امروز است که نسل کشی، پاکسازی قومی و دسترسی نابرابر به آموزش از مهمترین پیامدهای آن است.

وی ادامه داد: عدالت به واسطه امامت به توحید می رسد و امام رضا (ع) از قله های رفیع عدالت محوری است و در واقع هدف کلی دین، تحقق عدالت است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: تمدن نوین اسلامی به دنبال جامعه عاری از ستم و اعتلای عدالت محوری به عنوان یک حقیقت اساسی است چرا که آن را سنگ بنای هدایت انسان می داند.

مروی افزود: توجه به ارزش های توحیدی، توجه به مقاومت های اسلامی در جهان، مبارزه با ظلم و استکبار و توجه به کرامات انسانی از منظر اسلام بسیار حائز اهمیت است که باید توجه ویژه ای به آنها شود.

این اجلاسیه تا پایان روز جاری ادامه خواهد داشت که علاوه بر برگزاری چهار نشست تخصصی علمی و ارائه مقالات توسط اندیشمندان داخلی و خارجی، میزبان سخنرانی محمد عاصی امام جماعت مرکز اسلامی واشینگتن و مفسر قرآن و نیز اسقف اعظم خلیفه گری ارامنه در ایران خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha