۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ۶:۳۴
کد خبر: 85126940
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زادروز امام رضا (ع) جشن عاشقی و دلدادگی

۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ۶:۳۴
کد خبر: 85126940
زادروز امام رضا (ع) جشن عاشقی و دلدادگی

مشهد- ایرنا- سالروز ولادت امام مهربانی‌هاست و مشهدالرضا به مناسبت میلاد ثامن الحجج (ع) غرق در نور و شادی است و این شادمانی را در برق چشمان مجاوران و نیز جمعیت زائرانی که در ایام دهه کرامت خود را از جای جای کشور و نیز کشورهای همسایه به پایتخت معنوی ایران رسانده‌اند،‌ آشکارا می‌توان دید.

به گزارش ایرنا، آیین نورافشانی آسمان مشهدالرضا شامگاه دیروز و در شب میلاد حضرت رضا (ع) آغاز شد و از عصر دیروز مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی، از جمله خیابان امام رضا(ع) تا میدان ۱۵ خرداد، میزبان بزرگترین جشن مذهبی خانوادگی بود که در آن زائران و مجاوران با حضور در این جشن، مراتب عشق و دلدادگی خود را به ساحت امام هشتم(ع) به نمایش گذاشتند.

از ابتدای دهه کرامت جای جای شهر مشهد، تا دورترین نقاط مشهد بساط جشن و سرور برپا بود و ایستگاه های صلواتی و موکب هایی از سراسر کشور برای خدمت رسانی به زائران آستانه نور در هسته مرکزی شهر در مسیرهای منتهی به حرم رضوی استقرار یافته بودند و جنب و جوش خاصی شهر را فراگرفته بود.

عصر دیروز در آستانه سالروز ولادت باسعادت امام هشتم(ع)، با برپایی جشن بزرگ خانوادگی امام رضایی‌ها، روزی خاطره‌انگیز برای مشهد، خراسان رضوی و ایران اسلامی رقم خورد که الگویی ماندگار برای جشن‌های مردمی و برنامه‌های نشاط آفرین در جامعه خواهد بود؛ جشنی که هم میزبانان و هم مهمانان آن، دلدادگان امام رضا(ع) بودند و با تمام وجود برای برگزاری باشکوه جشن میلاد مراد خود به صحنه آمدند.

رییس شورای هیاتهای مذهبی مشهد در خصوص جزییات برپایی این جشن بزرگ گفت: جشن بزرگ خانواده امام رضایی برای نخستین بار به این صورت به همت هیاتهای مذهبی، آستان قدس رضوی، تشکل ها، شهرداری و اقشار مختلف برپا شد.

زادروز امام رضا (ع) جشن عاشقی و دلدادگی

علی قارونی افزود: استقرار ۳۰۰ موکب در طول خیابان امام رضا (ع) از میدان ۱۵ خرداد تا میدان بیت المقدس جانمایی شد و مردم در حوزه های مختلف درمانی، ورزشی، پذیرایی و فرهنگی با جدیت پای کار آمده اند.

وی اضافه کرد: اجرای جشن های کودک و نیز برپایی برنامه های شاد و مفرح با حضور چهره های مشهور فرهنگی، هنری و آیین مولودی خوانی توسط مداحان مشهور نیز تدارک دیده شده است.

به همین مناسبت حرم مطهر رضوی، به عنوان میعادگاه و محور اصلی جشن های دهه کرامت، اقدامات مختلفی برای استقبال از زائران و مجاوران تدارک دیده است.

زادروز امام رضا (ع) جشن عاشقی و دلدادگی

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی جزییات ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت امام رضا(ع) را چنین اعلام کرد:‌ همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و آغاز دهه کرامت، توزیع بسته‌های متبرک بین زائران حاضر در پایگاه‌ها و مراسم‌های مختلف حرم مطهر شروع شد که تا هشتم خردادماه با توزیع حدود ۱۰۰ هزار بسته متبرک عیدانه از دلدادگان بارگاه ملکوتی رضوی پذیرایی شد.

حجت الاسلام حسین شریعتی نژاد افزود: اکنون نیز ۵۰ هزار بسته متبرک عیدانه تهیه شده که در آخرین روز دهه کرامت و سالروز میلاد حضرت ثامن الحجج(ع) بین زائران و مجاوران توزیع می شود.

وی با بیان اینکه آیین جشن شب میلاد ثامن الحجج(ع) از ساعت ۱۹:۳۰ با مدیحه سرایی مداحان حرم مطهر آغاز شد، افزود: آیین نقاره‌زنی در شب و روز ولادت حضرت رضا (ع) از جمله برنامه های تدارک دیده شده است.

جشن شب میلاد ثامن الحجج(ع) با مدیحه سرایی مداحان و نقاره‌زنی همراه شد.معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی ادامه داد: زائران و مجاوران پس از نقاره نوازی خادمان حضرت رضا(ع)، از سخنان نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، اجرای گروه سرود بهره ‌خواهند برد و قرائت دعای توسل و مدیحه سرایی پایان بخش مراسم جشن شب میلاد است.

وی اظهار داشت: اجتماع هیاتهای مذهبی نیز دیشب با حضور مداحان برجسته در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم رضوی برپا شد.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی اظهار داشت: مراسم تعویض پوش ضریح مطهر و پرچم گنبد منور امام هشتم(ع) نیز روز چهارشنبه ۱۰ خردادماه همزمان با روز ولادت حضرت ثامن الحجج(ع) ساعت ۷ صبح با حضور تولیت آستان قدس برگزار می‌شود.

حجت الاسلام شریعتی نژاد ادامه داد: تولیت حرم حضرت معصومه(س) در روز ولادت حضرت رضا (ع) سخنرانی خواهد کرد و قرائت زیارت امین الله و مولودی خوانی مداحان برجسته و همچنین اجرای گروه سرود گلدسته‌های حرم از دیگر برنامه های روز ولادت امام هشتم است.

گل آرایی با ۵۵۰ هزار شاخه گل

سرپرست معاونت امور زائران آستان قدس رضوی گفت: همزمان با دهه کرامت صحن و سرای حرم مطهر رضوی با ۴۰۰ هزار شاخه گل و ۱۵۰ هزار بوته آراسته شد.

زادروز امام رضا (ع) جشن عاشقی و دلدادگی

محمد شبان افزود: این گل‌های تازه با مشارکت گروه‌ گل‌آرایی "اعتاب مقدسه" و گروه خادمیاران گل‌آرایی "رامسر" و همچنین شهرداری مشهد تهیه شده است و ناظران و تولیدکنندگان گل و گیاه از شهرهای محلات، اصفهان، رامسر، تنکابن در این امر همکاری داشتند.

وی ادامه داد: اطلسی، جعفری، شمشاد طلایی، کالانکوآ، داوودی، رُز، ارکیده، مریم و لیلیوم برخی از انواع گل‌های مورد استفاده در گل‌آرایی دهه کرامت در حرم مطهر رضوی است.

او اظهار کرد: در آستانه ولادت حضرت ثامن الحجج(ع)، ۳۰ جایگاه در گوشه و کنار بارگاه ملکوتی رضوی همچون رواق‌های امام خمینی(ره) و حضرت زهرا(س)، صحن‌های پیامبر اعظم(ص)، جمهوری و غدیر با شاخه گل‌های بریده آراسته شده است.

سرپرست معاونت امور زائران آستان قدس رضوی گفت: بازپیرایی گیاهان آپارتمانی مسیرهای تشرف به روضه منوره، گل‌آرایی نقاره‌خانه با استفاده از تاج گل‌ها، گل‌آرایی صحن‌های پیرامونی و قوس طبرسی و توسی با استفاده از درختچه‌های اهدایی از رامسر و نصب نشان های گُلساخته القاب امام رضا(ع)، از دیگر اقدامات حوزه گل‌آرایی حرم مطهر است.

هزار و ۲۰۰ مترمربع کتیبه دیواری، پرچم رنگی و کتیبه‌های مناسبتی بزرگ و کوچک در صحن‌ها، بست‌ها و ورودی‌ها نیز نصب شد تا در مجموع، در آستانه میلاد حضرت ثامن الحجج(ع) شاهد فضاآرایی حرم مطهر با نصب حدود ۲ هزار مترمربع کتیبه و پرچم باشیم.شبان افزود: همچنین بیش از هفت هزار متر ریسه رنگی در حرم مطهر نصب شد تا میزان ریسه‌های اماکن متبرکه رضوی در آستانه ولادت حضرت رضا(ع) به افزون بر ۳۵ هزار متر برسد.

وی ادامه داد: هزار و ۲۰۰ مترمربع کتیبه دیواری، پرچم رنگی و کتیبه‌های مناسبتی بزرگ و کوچک در صحن‌ها، بست‌ها و ورودی‌ها نیز نصب شد تا در مجموع، در آستانه میلاد حضرت ثامن الحجج(ع) شاهد فضاآرایی حرم مطهر با نصب حدود ۲ هزار مترمربع کتیبه و پرچم باشیم.

وی افزود:‌ پذیرایی از زائران و مجاوران با غذای متبرک حضرت رضا(ع) در مهمانسرای حرم مطهر رضوی و موکب‌های مستقر در حریم حرم مطهر در ایام دهه کرامت، از یکشنبه هفتم خردادماه آغاز شده است.

زادروز امام رضا (ع) جشن عاشقی و دلدادگی

پذیرایی از دلدادگان آن حضرت با گستردن سفره‌ در صحن امام حسن مجتبی(ع) و دادن غذای متبرک رضوی در وعده شام تا یکشنبه ۱۴ خردادماه با توجه به شرایط آب و هوایی و میزان ازدحام زائران در حرم مطهر در این صحن ادامه خواهد داشت و هر شب از حدود سه هزار نفر پذیرایی خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha