افزایش استعفا در احزاب مخالف اردوغان پس از شکست در انتخابات

تهران- ایرنا- رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که در پی شکست مخالفان اردوغان و جریان اپوزیسیون در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، استعفای عضویت در احزاب سیاسی ناکام در انتخابات این کشور افزایش یافته است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار شد که در جریان آن احزاب مخالف اردوغان که در قالب ائتلاف «ملت» موسوم به احزاب میز ششگانه گردهم آمده بودند، محتمل شکست سنگینی شدند و نتوانستند اکثریت مجلس را به دست بگیرند.

در جریان این انتخابات، ائتلاف «جمهور» شامل احزاب حامی اردوغان توانستند ۳۲۳ کرسی از مجموع ۶۰۰ کرسی مجلس را به دست آورده و اکثریت پارلمان را در اختیار بگیرند.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نیز در ۱۴ ماه می به علت به حد نصاب نرسیدن آرای هیچ کدام از سه نامزد و کسب نشدن ۵۰ درصد به اضافه یک رای، با حضور رجب طیب اردوغان و کمال قلیچداراوغلو به دور دوم کشیده شد و در این دور از انتخابات که ۲ روز پیش برگزار شد، اردوغان با کسب ۵۲.۱۸ درصد آرای مردمی، بار دیگر به عنوان رییس جمهور برگزیده شد.

این نتایج انتخابات، انتقادات جدی را در میان احزاب اپوزیسیون به دنبال داشت و موجب شد که در دو هفته اخیر انتقادات جدی از سوی محافل سیاسی، رسانه‌ها و مردم علیه احزاب مخالف اردوغان شکل بگیرد که دامنه این انتقادات به اعضا و کادر مرکزی احزاب نیز گسترش یافت.

روزنامه حریت طی گزارشی از استعفای دسته جمعی اعضای کمیته مرکزی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه خبر داد و نوشت: کمال قلیچداراوغلو رهبر و نامزد مورد حمایت این حزب در انتخابات ریاست جمهوری نیز موقعیت متزلزلی یافته است.

حزب جمهوری خواه خلق ترکیه برای جلب موافقت احزاب دیگر در رقابت پارلمانی و به خصوص ریاست جمهوری، پیش از برگزاری انتخابات، با حذف نامزدهای خود، نامزد احزاب دیگر را وارد صحنه رقابت کرد و به این طریق، ۴۰ نفر از نامزدهای دیگر احزاب در قالب ائتلافی و از فهرست انتخاباتی حزب جمهوری خواه خلق به مجلس ترکیه راه یافتند.

با شکست اپوزیسیون در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، اکنون این راهبرد حزبی که از سوی کمال قلیچداراوغلو رهبر نامزد مورد حمایت این حزب عملی شده بود، زیر شدیدترین انتقادها قرار گرفته و استعفای ارکان و اعضای حزب را در پی داشته است.

اعضای کمیته مرکزی حزب جمهوری خلق طی نشستی پس از اعلام شکست قلیچداراغلو نامزد مورد حمایت این حزب، استعفای خود را به قلیچداراوغلو ارائه کردند ولی او این استعفا را قبول نکرده و اعلام استعفای آنها را «زودهنگام» عنوان کرد.

بنا به اعلام این رسانه، اعضای کمیته مرکزی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه دوباره تشکیل جلسه خواهد داد و با توجه به بالا گرفتن انتقاد از سوی روسای دفاتر استانی حزب، یک روند ارزیابی سریع و انتقاد از خود جریان دارد.

رایزنی و دیدار اعضا در حزب جمهوری خلق برای برگزاری کنگره معوقه حزب ادامه دارد و به دنبال شکست قلیچداراوغلو در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، بحث برای برگزاری کنگره عمومی حزب جمهوری خواه خلق بالا گرفته و این حزب به دو دسته موافق و مخالف تقسیم شده است.

اعضای شورای مرکزی و اعضای عادی این حزب که نتوانستند در جریان انتخابات پارلمانی وارد لیست نامزدهای حزب جمهوری خواه خلق ترکیه شوند، از جمله کسانی هستند که خواهان برگزاری کنگره حزب و برکناری قلیچداراوغلو به علت شکست در دو انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری هستند.

تارنمای خبری سون دقیقه نوشت: نزدیک به ۴۰ رئیس دفتر استانی حزب جمهوری خواه خلق از اکرم امام اوغلو شهردار کلانشهر استانبول به عنوان رهبر جدید حزب حمایت می کنند.

امام اوغلو به عنوان تنها رقیب بالفعل قلیچداراوغلو در کنگره عمومی حزب جمهوری خلق، در اولین سخنرانی خود بعد از انتخابات بر لزوم تغییر در مدیریت این حزب تاکید کرد ولی وی به علت رسیدگی به یک پرونده قضایی در دیوان عالی قضایی ترکیه و احتمال صدور حکم ممنوعیت فعالیت سیاسی، امکان رقابت بر سر ریاست حزب جمهوری خواه خلق را ندارد.

محمد عاکف حمزه چبی نماینده سابق استانبول در حزب جمهوری خواه خلق در حساب کاربری توییتر خود ضمن انتقاد از نتایج حاصله در انتخابات ترکیه نوشت: هیچ کس در صدد موفقیت آمیز خواندن این نتایج برنیاید. شکست کامل هم به لحاظ رهبر حزب و هم خود حزب مطرح است.

وی استراتژی غلط و کمپین‌های نادرست را علت شکست نامزد ریاست جمهوری و نتیجه ضعیف در انتخابات پارلمانی عنوان کرد و نوشت: در انتخابات باختیم و نتیجه رقابت، به معنای کامل کلمه به اردوغان و ائتلاف جمهور هدیه داده شد.

این سیاستمدار ترک با انتقاد از افت جدی در شمار نمایندگان مجلس از حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در مقایسه با انتخابات ۲۰۱۸ اعلام کرد: میزان آرای حزب نیز در مقایسه با انتخابات ۲۰۱۱ که به رهبری قلیچداراوغلو برگزار شد، افت کرده است و با ادامه این روند، آینده از امروز هم بدتر خواهد شد.

انصراف از عضویت در احزاب ترکیه، از طریق مراجعه شهروندان به سامانه خدمات دولت موسوم به e-devlet انجام می شود و بنا به اعلام روزنامه قرار ترکیه، به علت کثرت مراجعه برای لغو عضویت شهروندان در احزاب سیاسی، فعالیت این سامانه با کندی انجام می شود.

گزاش‌هایی از استعفا در حزب نیک به رهبری مرال آکشنر و نیز حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز وجود دارد و حتی ادهم بایکال یکی از سران و موسسان حزب نیک درخواست استعفای آکشنر را مطرح کرده است.

مخالفان داخلی حزب نیک امروز در استانبول تشکیل جلسه خواهند داد و گفته می شود آنها در نظر دارند در کنگره عمومی حزب در اواخر ماه ژوئن، یک نامزد در مقابل آکشنر معرفی کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha