امام جمعه ساوه : قضات در صدور احکام زندان‌زدایی کنند

ساوه - ایرنا - امام جمعه ساوه گفت: قضات در صدور احکام قضایی به تبعات اجتماعی توجه داشته و در آرای خود زندان‌زدایی کنند.

به گزارش ایرنا، «حجت‌الاسلام جعفر رحیمی» روز چهارشنبه در جلسه مجمع عمومی سالانه انجمن حمایت از زندانیان ساوه اظهار کرد: تقویت بنیه دینی و باورهای اعتقادی موجب کاهش آسیبهای اجتماعی و بروز جرایم در جامعه خواهد شد.

وی افزود: انفاق مال در راه خدا برای رسیدگی به حال نیازمندان و زدودن چهره فقر یکی از بزرگترین اعمال خداپسندانه است و در نزد خدا از اجر و قرب بالایی برخوردار است.

حجت الاسلام رحیمی یادآور شد: نیازمندان و فقرا با بیان نیازهای خود به همنوعان خود پناه می آورند و باید در برطرف کردن نیازهای آنان کرامت انسانی و حفظ آبروی آنان رعایت شود.

امام جمعه ساوه گفت: خیرین علاوه بر حمایت از خانواده زندانیان باید با حمایت مادی و معنوی از محکومین جرایم غیرعمد اجازه ندهند که این افراد وارد زندان نشوند و قبل از آغاز اجرای حکم از آنها حمایت شود.

وی از قضات خواست تا در صدور احکام قضایی آرایی صادر شود که تبعات اجتماعی کمتری داشته و در واقع زندانزدایی صورت گیرد به گونه ای که باید سیاست حبس زدایی با احکام قضایی عاقلانه به عنوان یک اولویت باشد.

بازاجتماعی کردن زندانیان همراه با توانمندسازی و مهارت آموزی باشد

رییس دادگستری ساوه هم در این جلسه گفت: بازاجتماعی کردن زندانیان اگر با توانمندسازی و مهارت آموزی برای ایجاد اشتغال باشد قطعا مانع از برگشت آنان به زندان خواهد شد.

«ابوالحسن شریفی» اظهار کرد: کمک به نیازمندان یکی از مصادیق جهاد در راه خداست و خیرین با جهاد مال به همنوعان خود موجب جلب رضایت الهی و برطرف شدن نیازهای آنان میشوند.

وی با بیان اینکه توسعه جرم و جنایت موجب بروز ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود، یادآور شد: مسوولیت اجتماعی ایجاب می‌کند که از همه توان خود برای پیشگیری از وقوع جرم و بالتبع آن کاهش آسیبهای اجتماعی استفاده کنیم.

رییس دادگستری ساوه با بیان اینکه مجازات هر مجرمی باید صرفا متوجه شخص باشد، افزود: مجازات زندان صرفا متوجه فرد مجرم نیست بلکه خانواده او نیز در مجازات زندانی شریک هستند و همان اندازه حتی بیشتر از زندانی با مشکلات متعددی مواجه هستند.

وی با اشاره به نقش انجمن های حمایت از زندانیان در کاهش مشکلات افرادی که در زندان بسر میبرند، گفت: انجمن ها هیچ اعتبار دولتی ندارد و تنها با مشارکت خیرین و مردم نیازهای زندانیان را برطرف می کنند.

شریفی تصریح کرد: تنها با کمک نقدی نمیتوان از زندانی و خانواده او حمایت کرد بلکه باید حمایت معنوی هم صورت گیرد تا زندانی پس از آزادی به جامعه برگشته و دیگر به زندان برنگردد و خانواده او با کمترین تبعات اجتماعی مواجه شوند.

وی گفت: انجمن حمایت از زندانیان باید بر روی توانمندسازی و اشتغال زایی زندانیان تمرکز کند و بدیهی است که ایجاد اشتغال برای آنان همراه با تقویت بنیه دینی، بسترساز آغاز زندگی شرافتمندانه و بدور از ارتکاب جرم خواهد شد.

امام جمعه ساوه : قضات در صدور احکام زندانزادیی کنند

ضرورت توانمندسازی خانواده زندانیان همراه با حفظ آبروی آنان

دادستان عمومی و انقلاب ساوه هم بر ضرورت توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای خانواده زندانیان با حفظ آبروی آنان تاکید کرد و افزود: زندان یک ضرورت تلخ جامعه است که علاوه بر تبعاتی که برای زندانی دارد خانواده زندانیان نیز با آسیب های اجتماعی و مشکلات اقتصادی متعددی مواجه می شوند.

«محمودرضا سازنده» با بیان اینکه تشکیل انجمن حمایت از زندانیان ساوه با هدف کاهش آلام و رنج های خانواده زندانیان صورت گرفته است، گفت: در شهرستان ساوه کمک های خوبی از سوی مردم و خیرین برای خانواده زندانیان صورت می گیرد و لازم است خانواده ها از حمایت های معنوی نظیر توانمندسازی و مهارت آموزی بهره مند شودن.

وی از صنعتگران و کارفرمایان خواست تا با ایجاد اشتغال برای زندانیان و خانواده های آنان زمینه کاهش بروز آسیب های و بازگشت آنان به جامعه را فراهم کنند چرا که بیکاری و نداشتن مهارت برای انجام کسب و کار عامل وقوع بسیاری از مشکلات است و حتی بستر ارتکاب به جرم را فراهم می‌کند.

اعطای کمک حدود ۲۰ میلیارد ریالی به خانواده ها

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان ساوه نیز با ارائه گزارش عملکرد انجمن گفت: پرداخت مستمری ماهانه به خانواده زندانیان بطور متوسط برای ۱۳۵ خانوار به میزان حدود ۲ میلیارد ریال در سال گذشته، توزیع ۹۵۰ بسته‌ معیشتی از مناسبت های مختلف سال در هفت مرحله به ارزش بالغ بر هفت میلیارد تومان به همراه کارت هدیه و بن کالا از جمله حمایت های انجمن بوده است.

«نصرت الله موسوی» افزود: حمایت از دانشجویان و دانش آموزان با پرداخت شهریه و کمک هزینه تحصیلی، انجام امور درمانی فرزندان زندانی با معرفی به مراکز درمانی و آزمایشگاه تهیه و اهدای جهیزیه به فرزندان زندانی، از دیگر اقداماتی بوده که انجام شده است.

وی همچنین کمک به آزادی هشت نفر زندانی جرایم غیرعمد، برگزاری جلسات با شاکیان برای جلب رضایت، ایجاد فرصت های شغلی با توانمندسازی زندانیان با ایجاد اشتغال برای ۲۶ نفر را از دیگر اقدامات انجمن بیان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha