جای خالی تولید ماشین آلات کشاورزی در استان اردبیل محسوس است

اردبیل-ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در استان اردبیل نیاز شدید و تقاضای بالایی برای ماشین‌آلات کشاورزی وجود دارد و جای خالی تولید این ماشین آلات در استان محسوس است.

به گزارش ایرنا ، نادر تقی‌زاده روز چهارشنبه در جلسه شورای معاونین سازمان جهاد کشاورزی ، مدیرکل ستاد فرمان حضرت امام (ره) و تیم اقتصادی بنیاد احسان اردبیل افزود: بستر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش آبیاری مدرن و صنایع تبدیلی و تکمیلی وجود دارد و آماده حمایت از سرمایه‌گذاران در این بخش هستیم.

وی نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان را موجب خام‌فروشی محصولات کشاورزی استان به بازار و همچنین سرازیر شدن ارزش افزوده حاصل از این محصولات به استان‌های صنعتی دانست و افزود: ضرورت دارد برای جلوگیری از خام‌فروشی محصولات، بستر سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی فراهم شود.

تقی‌زاده ادامه داد: هم‌اکنون بستر لازم در شهرک گلخانه‌ای برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی مهیا شده و اگر صنایع تبدیلی و تکمیلی در این شهرک راه‌اندازی شود ضمن سودآوری بیشتر، خودکفایی در برخی از محصولات تولیدی محقق خواهد شد.

وی بیان کرد: آماده‌سازی زمین یک هزار و ۶۰۰ هکتاری شهرک گلخانه‌ای در دشت زرخیز مغان یکی از بسترهای سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی است که زمینه مناسبی برای تولید محصولات گلخانه‌ای و بستر مناسبی برای صادرات این محصولات به کشورهای حوزه قفقاز خواهد بود.

تقی زاده اظهار داشت : کارهای خوبی در خصوص آبیاری تحت فشار در استان انجام شده و در حدود ۲۴۰ هزار هکتار آبیاری مدرن انجام شده ولی به دلیل شرایط اقلیمی خشکسالی زمینه سرمایه گذاری در بخش آبیاری تحت فشار و مدرن در استان نیز وجود دارد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات کشاورزی به دلیل نیاز شدید و متقاضی زیاد در این حوزه را یادآورشد و افزود: جای خالی تولید ماشین‌آلات کشاورزی در استان محسوس است و نیاز است در این بخش هم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اتفاق بیفتد.

تقی‌زاده با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در فرآوری عسل اردبیل گفت: این محصول به دلیل کیفیت بالا و مرغوبیت، می‌تواند به یک برند ملی و جهانی تبدیل شود.

وی همچنین به نیاز استان به سرمایه‌گذاری در تولید کود و سموم سازگار با محیط زیست، سردخانه به‌ویژه سردخانه‌های زیر صفر، گیاهان دارویی، بذرهای مختلف از جمله تولید بذر مینی تیوبر سیب زمینی اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاری در این بخش همراه با اگروتوریسم (توریسم کشاورزی) می‌تواند بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری فراهم کند.

آمادگی تیم اقتصادی بنیاد احسان برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی

مهدی افتخاری ، مدیرکل ستاد فرمان حضرت امام خمینی (ره) استان اردبیل هم در این جلسه سرمایه‌گذاری در کشاورزی را در تامین امنیت غذایی کشور و کاهش وابستگی لازم دانست و گفت: با توجه به اینکه بخش کشاورزی با معیشت مردم سروکار دارد لازم است تامین غذای مورد نیاز مردم دغدغه اصلی سرمایه‌گذاران این حوزه باشد.

وی افزود: تیم اقتصادی بنیاد احسان آمادگی دارد با احصای قابلیت‌های سرمایه‌گذاری کشاورزی استان به‌ویژه در حوزه دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کند ، همچنان‌که در برخی از استان‌های کشور این کار را انجام داده و نتیجه مطلوبی هم حاصل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha