چرا آمریکا از بازگشت سوریه پساتروریسم به تحولات جهانی واهمه دارد؟

دمشق - ایرنا - بازگشت سوریه به اتحادیه کشورهای عرب ، امضای تفاهمنامه های راهبردی با جمهوری اسلامی ایران ، دفاع کشورهای مهم عضو سازمان ملل مثل روسیه برابر زیاده خواهی هاو سیاست های یکجانبه گرایی آمریکا و همچنین محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی در سوریه ، به مربع قدرتی برای بازگشت سوریه پیروز بر تروریست های داعش ، به تحولات جهانی مبدل گشته است .

به گزارش ایرنا،اجرای توافقنامه جامع همکاری بلندمدت و راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و سوریه ، بازگشت مقتدرانه سوریه به اتحادیه عرب ، دفاع کشورهای مخالف با یکجانبه گرایی آمریکا و اشغالگری واشنگتن از سوریه و همچنین محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی در خاک سوریه ، این کشور را در عرصه سیاسی جهان دارای اهمیت کرده بطوریکه کشورهای مختلفی ضمن حمایت از سوریه خواهان ارتقای روابط اقتصادی ، سیاسی ، دفاعی و ... با این کشور هستند.

نگرانی دولتمردان آمریکا و دولتهای هم پیمان غربی واشنگتن از بازگشت مقتدرانه سوریه به اتحادیه عرب از یک سو و دفاع همه جانبه کشورهای مخالف با سیاست های خصمانه و یک جانبه گرایی آمریکا علیه سوریه و کشورهای حوزه مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی از سوی دیگر سوریه را در وضعیت بسیار مهمی قرار داده است که دولت بشار اسد رئیس جمهور این کشور باز هم قادر است با اتکا بر مردم کشورش و مقاومت برابر زیاده خواهی های غرب به رهبری آمریکا و حملات تجاوز کارانه رژیم اشغالگر قدس پیروز میدان شود.این در حالی است که آمریکا خشم خود را ازبازگشت دولت بشار اسد به اتحادیه عرب و ارتباط با سایر کشورهای جهان ابراز و رسما اعلام کرده که حکومت بشار اسد تلاش دارد از حمایت های بین المللی پس از زمین لرزه ها استفاده کند تا جایگاه خود را در صحنه جهانی بدست آورد.

سوریه با بهره گیری از ظرفیتهای منطقه ای مثل اجرای توافقات با جمهوری اسلامی ایران که با سفر دو روزه آیت الله رئیسی به دمشق با همتای سوری خود منعقد کرد و همچنین روابط حسنه با اتحادیه عرب و حمایت کشورهای دوست و همسایه خود به نتایج قابل قبولی در عرصه جهانی و رفع مشکلات اقتصادی دست یابد.

این در حالی است که آمریکا خشم خود را ازبازگشت دولت بشار اسد به اتحادیه عرب و ارتباط با سایر کشورهای جهان ابراز و رسما اعلام کرده که حکومت بشار اسد تلاش دارد از حمایت های بین المللی پس از زمین لرزه ها استفاده کند تا جایگاه خود را در صحنه جهانی بدست آورد.

رژیم اشغالگر قدس نیز با حملات تجاوز کارانه خود و نفوذ و شلیک موشک به سرزمین سوریه به دنبال سوریه هراسی در جهان و حفظ موقعیت شکسته شده تروریست ها در این کشور عربی است.

از سوی دیگر روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد طی بیانیه ای که نماینده این کشور قرائت کرد با حمایت مطلق از مواضع سوریه عنوان نمود: آمریکا "ارتش آزاد" را در اطراف رقه و با استفاده از افراد مسلح علیه دولت دمشق تأسیس می‌کند.

در همین حال سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل با بیان اینکه "بازگشت مجدد سوریه به اتحادیه عرب و از سرگیری روابط با کشورهای عربی، گام های مهمی در کمک به امنیت، ثبات و رفاه سوریه است"، گفت: امیدواریم کشورهای غربی نیز به زودی سیاست خود را در قبال سوریه بازبینی و اصلاح کنند.

نماینده رسمی سوریه در سازمان ملل نیز تاکید کرد : آمریکا و همپیمانان غربی آن اظهارات خصمانه و اقدامات تحریک آمیز خود را برای دخالت در امور داخلی سوریه تشدید کردند.

ایران از روابط دیپلماتیک سوریه، در منطقه وبین الملل خرسند است

زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل افزود: جمهوری اسلامی ایران تحولات مثبت اخیر در روابط دیپلماتیک سوریه، هم در منطقه و هم در سطح بین المللی را مورد توجه قرار داده و از آن خرسند است.

وی تصریح کرد: بازگشت مجدد سوریه به اتحادیه عرب و از سرگیری روابط با کشورهای عربی، گام های مهمی در کمک به امنیت، ثبات و رفاه سوریه است.این رویکرد سازنده بار دیگر کارآمدی و مشروعیت سیاست ایران و متحدانش در منطقه در دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و همچنین حمایت از دولت قانونی سوریه طی ۱۲ سال بحران در این کشور مورد تایید قرار می دهد.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اضافه کرد: در سفر رسمی دو روزه رئیس‌جمهور ایران به سوریه که اولین سفر رئیس‌جمهور ایران طی ۱۳ سال گذشته بود، روسای جمهور دو کشور ایران و سوریه توافقنامه جامع همکاری بلندمدت و راهبردی بین دو کشور را در دمشق امضا کردند.

نیروهای آمریکایی که به صورت غیرقانونی در خاک سوریه حضور دارند

نماینده دایم سوریه در سازمان ملل گفت : آمریکا و همپیمانان غربی آن اظهارات خصمانه و اقدامات تحریک آمیز خود را برای دخالت در امور داخلی سوریه تشدید کردند.

بسام صباغ سفیر و نماینده دایم سوریه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت تاکید کرد: نیروهای آمریکایی که به صورت غیرقانونی در خاک سوریه حضور دارند همچنان حاکمیت ملی و وحدت ارضی سوریه را نقض و از گروه های جدایی طلب حمایت وثروت مردم سوریه را نیز غارت می کنند.

سفیر بسام صباغ افزود: رژیم اشغالگر اسرائیلی با افزایش حملات خود به خاک سوریه و ارتکاب جنایت ها و نقض قانون بین المللی و منشور سازمان ملل اوضاع منطقه را متشنج می کند.

نماینده دایم سوریه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت اضافه کرد: سوریه از شورای امنیت می خواهد تا سکوت خود در قبال تجاوزات اسرائیلی را کنار بگذارد و به مسئولیت های خود برای پایان دادن به اقدامات خصمانه ای اسرائیل و پاسخگو کردن مرتکبان این تجاوزات عمل نماید.

بسام صباغ ادامه داد: سوریه درخواست های کشورهای غربی از پناهندگان برای عدم بازگشت به وطن به بهانه های دروغین را محکوم می کند و از حامیان مالی آن می خواهد تا به مسؤولیت های خود نسبت به اجرای پروژه های طرح پاسخگوی انسانی و فعالسازی چرخه اقتصاد عمل کنند.

سفیرسوریه همچنین بر لزوم رفع فوری و کامل اقدامات یک جانبه و غیرقانونی تحمیل شده علیه مردم سوریه تاکید کرد چون یک مانع بزرگی در مسیر کار انسانی و توسعه ای ایجاد می کند.

عصبانیت آمریکا از بازگشت دولت اسد به عرصه بین المللی

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل بار دیگر خشم آمریکا را ازبازگشت دولت بشار اسد به اتحادیه عرب و ارتباط با سایر کشورهای جهان ابراز کرد و گفت: حکومت بشار اسد تلاش کرده است از حمایت های بین المللی پس از زمین لرزه ها استفاده کند تا جایگاه خود را در صحنه جهانی بدست آورد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گرینفیلد که همچون دیگر سیاستمداران آمریکایی از تحولات پیرامون سوریه همچون بازگشت به اتحادیه عرب، عصبانی است، روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل نتوانست خشم خود را پنهان کند و افزود: اما نشستن بر سر یک میز با دیگر رهبران منطقه هیچ کمکی به مردم سوریه نمی کند.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در سازمان ملل گفت: در حالی که ایالات متحده آمریکا از ادامه دسترسی سازمان ملل به باب السلام و گذرگاههای مرزی الراعی تا ۱۳ اوت استقبال کرد، حقیقت این است که درد و رنج انسانی در سه ماه بهبود پیدا نمی کند و کاهش ویرانی های ناشی از زلزله بسیار بیشتر از سه ماه طول خواهد کشید.

روسیه: آمریکا در سوریه علیه دولت اسد، ارتش آزاد تشکیل می دهد

واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد سه‌شنبه شب گفت که آمریکا "ارتش آزاد" را در اطراف رقه و با استفاده از افراد مسلح علیه دولت دمشق تأسیس می‌کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری «اسپوتنیک»، نبنزیا افزود: بار دیگر دوست داریم که به رویکرد مخرب ایالات متحده اشاره کنیم، اقدامی که به نظر می رسد برای سرازیر شدن سلاح‌ به سازمان‌های مسلح غیر قانونی که آنها را در التنف (جنوب سوریه) ساخته، دیگر کافی نباشد.

وی افزود: براساس اطلاعات دریافتی ما، آمریکا تشکیل ارتش آزاد سوریه را در اطراف رقه و با مشارکت نمایندگان قبایل عربی سوریه و عناصر گروهک تروریستی داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی را آغاز کرده است.

خروج سوریه از بحران

در پایان باید متذکر شد قطعا اجرای توافقنامه جامع همکاری بلندمدت و راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و سوریه بمنظور راهکاری برای بروم رفت از مشکلات ، بازگشت مقتدرانه سوریه به خانه خود اتحادیه عرب ، دفاع کشورهای مخالف مانند روسیه و چین با یکجانبه گرایی آمریکا و اشغالگری واشنگتن از سوریه و همچنین محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی در خاک سوریه از سوی بسیاری ازکشورها عضو سازمان ملل ، این کشور را در عرصه سیاسی جهان دارای اهمیت کرده است بطوریکه کشورهای مختلفی ضمن حمایت از سوریه خواهان ارتقای روابط اقتصادی ، سیاسی ، دفاعی و ... با این کشور هستند و به طوری یقین در اینده ای نزدیک سوریه بالهای خود را بر روی تمام این مناسبات پهن می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha