تقاضا از بهزیستی سمنان برای فرزندخواندگی دختران زیر ۶سال بیش از ظرفیت است

سمنان- ایرنا- معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی سمنان گفت: تقاضا برای فرزندخواندگی دختران زیر ۶ سوال و شیرخوار بیش از ظرفیت است. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساره امیرجان عصر چهارشنبه به خبرنگاران ابراز داشت: از مهمترین دلایل قرار گرفتن متقاضیان در فهرست انتظار و طولانی شدن فرایند فرزندخواندگی، شرایط داشتن تعداد محدودی از کودکان و نوجوانان مقیم در خانه های نگهداری، افزایش تعداد متقاضیان فرزندخواندگی و فقدان تناسب آمار فرزندان قابل واگذاری به درخواست های ارائه شده به ویژه در گروه سنی زیر ۶ سال، شیرخوار و جنسیت دختر است.

وی تصریح کرد: سال ۱۴۰۱ پس از پایش پرونده فرزندان مقیم در خانه های استان سمنان، سرپرستی ۲۶ کودکان قابل واگذاری با دستور مقام قضایی به متقاضیان فرزندخواندگی واگذار شد که در این میان تعدادی از این فرزندان دارای پیگیری درمان (فرزندان دارای بیماری خاص) و همچنین فرزندان گروه های سنی بالای ۶ سال بودند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان سمنان با تاکید بر اینکه تشکیل پرونده متقاضیان به معنای واگذاری سرپرستی فرزند نیست و باید مراحل قانونی و اداری آن با توجه به شرایط خانواده و فرزند صورت پذیرد، افزود: در شرایط قانونی و اصلاح آیین‌نامه قانون حمایت از اطفال و نوجوانان ، به زودی طرح جدید فرزندخواندگی اجرا می‌شود.

وی گفت: براساس آیین نامه های اجرایی ماده ۲۲ و ۳۶ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست در سال ۱۳۹۲ سازمان بهزیستی متولی حمایت و نگهداری از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست است و با توجه به دستاوردهای علمی و تجربی موجود، خدمات اجتماعی خود را با رویکرد موسسه‌زدایی و در راستای تقویت مشارکت خانواده در مراحل مختلف برنامه ریزی و اجرا می‌کند.

امیرجان ادامه داد: هدف بهزیستی احیاء و توانمندسازی خانواده به منظور قبول مسئولیتهای خود در قبال فرزندان است. این رویکرد و نگاه بهزیستی به کودکان در بستر خانواده، در ماده ۲۰ کنوانسیون جهانی حقوق کودک آشکار است که دولت ها را ملزم به شناسایی و انتخاب خانواده مناسب و جایگزین برای حمایت از کودکان در دوران جدایی از والدین می کند.

وی با اشاره به دستورالعمل های تخصصی بهزیستی با محور قرار دادن خانواده ها و تقویت حضور فرزندان در خانواده های جایگزین واجد شرایط به عنوان اصلی ترین ماموریت دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی، افزود: در واقع هدف اصلی کلیه اقدامات پس از پذیرش کودکان در بهزیستی، تلاش در جهت بازگشت فرزندان نزد والدین و با کمک اقدامات حرفه ای مددکاری اجتماعی و در صورت نیاز حتی با پرداخت کمک های مالی است و در صورت نبود امکان بازگشت کودک نزد والدین یا فقدان والدین، انتقال کودک به خانواده جایگزین با تشخیص کمیته فرزندپذیری استان و اخذ دستور مقام قضایی صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه بهزیستی در امر فرزندخواندگی گزینش و انتخاب والدین اصلح و دارای شرایط برای فرزندان قابل واگذاری به خانواده جایگزین است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان سمنان مهمترین برنامه ها در بحث مراقبت و پرورش کودکان و نوجوان بی سرپرست و بد سرپرست را پس از پذیرش در قالب ٢ برنامه مراقبت در خانواده شامل خانواده زیستی و جایگزین و مراقبت درخانه های شبانه‌روزی کودکان و نوجوانان بیان و ابراز کرد: سیاست اصلی و بنیادین بهزیستی تاکید بر مراقبت در خانواده است در این برنامه تلاش می‌شود با اولویت رعایت مصالح، حمایتهای لازم از کودک و خانواده ارائه شود و آنچه در این فرایند قابل توجه است ضرورت نظارت بر وضعیت کودک پس از حضور در خانواده و پیگیری امور مربوط به آنان توسط بهزیستی است.

وی ادامه داد: این مسیر برای این هدف است که کسب اطمینان از تحقق اهداف در راستای ایجاد محیط امن و سالم برای رشد مناسب کودک و توانمندسازی همه جانبه وی نسبت به اصلاح و بهبود فرایند محفق شود و این مساله با بررسی ابعاد مختلف اجتماعی، روانی و عاطفی، بهداشتی، و تحصیلی کودک در چهارچوب خدمات مددکاری اجتماعی امکان پذیر است.

وی در تعریف فرزندخواندگی گفت: فرایندی که در آن رابطه والد- فرزندی به صورت قانونی، عاطفی و اجتماعی بین کودک یا نوجوان بی‌سرپرست و بدسرپرست با زوجین بدون فرزند، زن و دختر بدون شوهر و یا زوجین دارای فرزند برابر حکم دادگاه صالح و مطابق با مقررات قانون حمایت از کودکان در قالب احکام حقوقی قیم، امین موقت، فرزندخوانده و یا طرح جدید مهمان شدن فرزندان در خانواده برقرار می شود را فرزندخواندگی می‌نامند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان سمنان گفت که در این فرایند تکالیف سرپرست نسبت به کودک یا نوجوان نظیر تکالیف والدین نسبت به اولاد است به استثناء بهره مندی فرزندخوانده از ارث که در راستای تامین منافع این کودکان با رای و نظر دادگاه تعهدات مالی متناسب با توان اقتصادی متقاضیان تعیین می ‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha