۱۳ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۱۵
کد خبر: 85129723
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

پر پرواز قیمت مرغ چیده شد/ بازگشت ثبات به بازار شیراز

شیراز-ایرنا-گوشت مرغ به‌عنوان یکی از اصلی ترین مواد غذایی مورد نیاز سفره مردم در چند ماه گذشته با بحران کمبود و افزایش قیمت قابل توجهی رو به رو شد و این اتفاقات بازار مرغ شیراز را نیز تحت تأثیر قرار داد اما با تدابیر اتخاذ شده در روزهای اخیر این بازار هم‌اکنون باوجود افزایش درصدی از قیمت به ثبات نسبی رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ بود که قیمت چهار قلم کالای اساسی از جمله مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات با هدف اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ای تغییر کرد. طبق تصمیم ستاد تنظیم بازار کشور و همچنین بر اساس اعلام اتاق اصناف در آن زمان قیمت هر کیلو مرغ گرم برای مصرف کننده ۵۹ هزار و۸۰۰ تومان و هر کیلوتخم مرغ ۳۹ هزار و۸۰۰ تومان شد.

افزایش بدون توقف قیمت مرغ در ماه‌های گذشته

اما روند رشد قیمت مرغ متوقف نشد و نرخ این کالای اساسی در طول این مدت یعنی از سال گذشته تاکنون نوسانات شدیدی را تجربه کرد به گونه‌ای که تا مرز کیلویی ۹۰ هزار تومان هم پیش‌روی داشت. در واقع قیمت مرغ نسبت به اوایل سال ۱۴۰۱ تا کنون رشد چند درصدی داشته است تا جایی که افزایش نرخ مرغ موجب شد بسیاری از خانوارها آن را از سبد غذایی خود حذف کنند.

پر پرواز قیمت مرغ چیده شد/ بازگشت ثبات به بازار شیراز

در ششم اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در جلسه شورای اداری اعلام کرد که ممکن است طی ۲هفته آینده بازار مرغ با تلاطم رو به رو شود . محسن ربانی زاده روز ۱۳ اردیبهشت هم اعلام کرد عدم ثبات بازار گوشت مرغ تا ۱۰ روز دیگر که جوجه ریزی فروردین به بازار عرضه شود ادامه دارد و طبق گفته بازرسی جهاد کشاورزی عرضه مرغ بالای ۷۵ هزار تومان مشمول جریمه خواهد شد. این در حالی بود که بر اساس بررسی‌های میدانی در آن مقطع زمانی مرغ در مناطق مختلف شیراز بین ۸۳ تا ۸۵ هزار تومان عرضه می‌شد و اکثر فروشگاه‌های شیراز مرغ را با مبلغی حدود ۱۰ هزار تومان بیشتر از قیمت اعلام شده عرضه می‌کردند.

تصمیمات کشوری برای رفع کمبود و اصلاح قیمت مرغ

با توجه به نوسانات نرخ مرغ در طی سال گذشته و افزایش و تلاطم قیمت‌ها در ماه‌های اخیر، اتخاذ تصمیمات جدیدی برای رفع کمبود و اصلاح قیمت‌ این کالای اساسی در دستور کار مسئولان کشوری قرار گرفت.

بر همین اساس سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از افرایش جوجه‌ریزی در اردیبهشت خبر داد و گفت: با افزایش ۳۰ میلیون قطعه‌ای جوجه ریزی، کمبودها برطرف شده و بازار گوشت مرغ کشور به روال عادی برگشته است.

سید محمد آقامیری درباره نوسانات اخیر بازار مرغ افزود: قبل از سرپرستی بنده در وزارت جهاد کشاورزی، انجمن جوجه یک روزه در نامه‌ای به اعضای خود، خواست تخم مرغ نطفه‌دار از دستگاه‌ خارج و تولید جوجه یک روزه‌ متوقف شود؛ به دلیل عدم تولید جوجه، چالش‌های متعددی در تامین گوشت مرغ بازار اتفاق افتاد به طوری که تولید مرغ در کشور به نصف کاهش یافت.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با این حال با مدیریت‌ صورت گرفته اکنون میزان جوجه‌ریزی و تولید گوشت مرغ در کشورمان افزایشی شده و به روال عادی برگشته است به طوری که طبق برنامه هفتگی ۴۴ هزار تن گوشت مرغ تولید شده اما برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که این میزان به ۵۰ هزار تن خواهد رسید.

مدیر کل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی نیز اعلام کرد که در حال حاضر به اندازه نیاز بازار مرغ در تهران و سایر شهرستان‌ها توزیع شده است و این محصول با قیمت ۷۳ هزار تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

مسعود امراللهی همچنین گفت: پس از افزایش قیمت مرغ، با کاهش قدرت خرید مردم رو به رو شدیم. بر همین اساس قیمت مرغ روند کاهشی پیش گرفت؛ اکنون قیمت مرغ کاهش داشته و در بازار نیز هیچ کمبودی نداریم.

پر پرواز قیمت مرغ چیده شد/ بازگشت ثبات به بازار شیراز

عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور هم در خصوص مباحث مطرح شده پیرامون قیمت گوشت مرغ، گفت: با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید در چند ماه گذشته، قیمت مرغ زنده درب واحدهای مرغداری ۵۲ هزار تومان و قیمت گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان حداکثر ۷۳ هزار با ‌شرط ثابت بودن قیمت نهاده‌ها در طول یک سال تعیین شده است.

عطاالله حسن‌زاده که معتقد است واگذاری اختیارات تولید و تنظیم بازار به اتحادیه مرغداران، موجب مدیریت بهینه بازار خواهد شد، افزود: دامنه قیمت جوجه یکروزه نیز بین ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ برای تحویل به مرغداران تعیین شده است.

آخرین وضعیت مرغ در بازار شیراز

بدین ترتیب مقرر شد که مرغ با قیمت مصوب شده در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد؛ تصمیمی که به گفته مسئولان موجب ثبات نسبی بازار شده است. هم‌اکنون فعالان این صنف در شیراز معتقد هستند که هیچ‌گونه کمبودی در بازار مرغ وجود ندارد و مرغ و گوشت به اندازه کافی در بازار موجود است.

رئیس اتحادیه صنف مرغ و تخم مرغ فروشان شیراز در خصوص وضعیت بازار مرغ و گوشت در شیراز گفت: هرچند تا مدتی با کمبود مرغ در بازار مواجه بودیم اما در حال حاضر هیچ‌گونه کمبودی در بازار مرغ وجود ندارد و مرغ و گوشت به اندازه کافی در بازار موجود است.

منصور نجفی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در حال حاضر مرغ به دلیل گران بودن هزینه‌های آب، برق و گاز و همچنین قیمت بالای جوجه یک روزه و نهاده‌ها با افزایش قیمت رو به رو شده است؛ در واقع مرغ با قیمت بالایی تولید، توزیع و عرضه می‌شود.

وی با اعتقاد به اینکه قیمت مرغ، گوشت و تخم مرغ تابع عرضه و تقاضا در بازار است، گفت: گران‌فروشی در بازار مرغ، گوشت و تخم‌مرغ وجود ندارد. گرانی در بازار هست اما گرانفروشی نیست.

او با بیان اینکه گرانی با گران‌فروشی متفاوت است، تأکید کرد: این روزها گرانی گریبان تمام اجناس و کالاها را در ایران و حتی دنیا گرفته است و افزایش قیمت فقط مختص به بازار مرغ و ماهی نیست بلکه همه اجناس با افزایش قیمت روبه رو شده‌اند.

نجفی عنوان کرد: گرانی مرغ گرانی نامعقولی نیست؛ همان‌گونه که گفتم بالا رفتن قیمت نهاده‌ها و افزایش هزینه‌های تولید موجب شده برای آنکه تولیدکنندگان ضرر نکنند قیمت مرغ افزایش یابد.

وی در رابطه با تعطیل شدن برخی از مغازه‌ها در این صنف گفت: ممکن است برخی از فروشندگان مغازه‌های خود را به دلیل ورشکستگی تعطیل کرده باشند اما واحدهایی هم هستند که اقدام به دریافت پروانه کسب کرده‌اند؛ در حال حاضر حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ مرغ فروشی و ۴۵۰ مغازه قصابی در شیراز فعال هستند. در واقع کمبودی در تعداد عرضه‌کنندگان مرغ وجود ندارد و واحدهای فعال در این صنف می‌توانند پاسخگوی نیاز این کلانشهر باشند.

نجفی یادآور شد: قاعدتاً زمانی که اجناس و کالاها گران می‌شوند قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد و مرغ فروشان نیز با رکود بازار مواجه می‌شوند. فروشندگان مرغ و قصاب‌ها در شرایط کنونی برای نگه داشتن مشتریان خود و ادامه دادن فعالیت‌هایشان مرغ و گوشت را زیر نرخ تصویبی که برای سود آنها در نظر گرفته شده، می‌فروشند. می‌توانم قاطعانه بگویم که مرغ فروشان با حداقل سود اقلام خود را به فروش می‌رسانند.

پر پرواز قیمت مرغ چیده شد/ بازگشت ثبات به بازار شیراز

وی از مسئولان درخواست کرد: مسئولانی که در رأس کار هستند باید بیشتر به درد دل کاسب‌ها گوش کنند چراکه اصناف در هشت سال دفاع مقدس و در دوران انقلاب خدمات بسیاری به کشور ارائه دادند و اکنون این دولتمردان هستند که باید شرایط مطلوبی برای فعالیت این قشر فراهم کنند.

نجفی با بیان اینکه بازار تابع عرضه و تقاضاست و نرخ‌های دستوری باعث از بین رفتن بازار می‌شود، گفت: برای عرضه مرغ قیمت دستوری در نظر گرفته شده است. این در حالیست که قیمت دستوری به تولیدکننده، توزیع کننده و عرضه کننده ضربه می‌زند؛ البته عواقب این کار در آینده خود را نشان می‌دهد.

رئیس اتحادیه صنف مرغ و تخم مرغ فروشان شیراز اظهار کرد: نمی‌توان با قیمت دستوری و تصمیمات یک شبه و خلق‌الساعه بازار را کنترل کرد. این تصمیمات بازار را ناهمگون می‌کند. تصمیمات باید کارشناسانه باشد؛ هر صنفی کارشناسان مختص به خود را دارد که می‌بایست از تجربه و پیشنهادات آنها برای تنظیم و کنترل بازار بهره گرفت.

در حال حاضر بازار مرغ در شیراز نسبت به ماه‌های گذشته به آرامش و ثبات بیشتری رسیده است. هرچند که تقویت نظارت بر این بازار جهت جلوگیری از گرانفروشی و کم‌فروشی ضروری است. لذا بایستی روند نظارت بر قیمت کالاها بویژه اقلام ضروری و معیشتی مردم تشدید شود تا از گران‌فروشی و افزایش قیمت غیرمنطقی آنها جلوگیری شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha